Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina mun pitää (sanat)

Vierailija
02.03.2015 |

Eli onko ne sanat "aina mun pitää käydä suihkussa" vain "aina mun pitää suikussa" vai "aina mun pidellä suihkussa "?? Luin jostain sanoista, että olisi tuo ensimmäinen, mutta kuulustaa tuolta vikalta.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tommosta.. Ottaako noista nyt erkkikään selvää

Vierailija
2/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä väliä?!?

Vierailija
4/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mun pitää ja jaadijaa. Arvaas mitä, PKN, niin pitää munkin ja joka ikisen ihmisen tällä pallolla. Elämä on täynnä velvollisuuksia, olit terve tai sairas. Kivaahan se olis pelkästään soittaa, laulaa ja huutaa fakjuuta.

Vierailija
5/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mun pitää käydä suihkussa.

Vierailija
6/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:31"]

Aina mun pitää ja jaadijaa. Arvaas mitä, PKN, niin pitää munkin ja joka ikisen ihmisen tällä pallolla. Elämä on täynnä velvollisuuksia, olit terve tai sairas. Kivaahan se olis pelkästään soittaa, laulaa ja huutaa fakjuuta.

[/quote]

No just siksihän tuo biisi onkin niin hyvä. Samastuttavaa riittää! Moni ei vain uskalla ääneen valitella moisia...

Vierailija
7/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No niinpä. Aina mun pitää kulkea töissä ja aina mun pitää maksaa veroja ja aina mun pitää elättää yhä suureneva toisten rahoilla elävä kansanosa

Fak, kun pitää vielä hampaatkin pestä

Vierailija
8/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutiset
Blogi
Blogi 2.3.2015 klo 6:32| päivitetty 2.3.2015 klo 6:32
Jari Tervo: Aina mun pitää
Pertti Kurikan Nimipäivät tekee Suomi-kuvalle hyvää. Suomi tulee vaikuttamaan satojen miljoonien katsojien edessä suvaitsevaiselta, inhimilliseltä, avosyliseltä, rennolta, iloiselta, nykyaikaiselta, vähemmistöjä kunnioittavalta ja omaperäiseltä, kirjoittaa Jari Tervo blogissaan.

Jari Tervo Kuva: Lassi Seppälä / Yle

Aina mun pitää siivota. Aina mun pitää tiskata. Aina mun pitää käydä töissä. Aina mun pitää käydä lääkärissä. Ei saa mennä koneelle, en katsoa telkkarii. En saa edes nähdä mun kavereita. Aina mun pitää olla kotona. Aina mun pitää hoitaa tehtäviä. Aina mun pitää syödä kunnolla. Aina mun pitää juoda kunnolla. En saa syödä karkkia, juoda limua. En saa edes juoda alkoholia. Aina mun pitä levätä. Aina mun pitää nukkua. Aina mun pitää herätä. Aina mun pitää käydä suihkussa.

Nämä rivit tuntuvat kertovan minun elämästäni. Lakkaamatta jotain pitää. Oikeasti kyseessä on Pertti Kurikan Nimipäivien Suomen euroviisukarsinnat voittaneen kappaleen sanoitus, kokonaan.

Bändin laulajan Kari Aallon teksti on suora, arkisen runollinen ja totisen humoristinen. Tässä ei viisumaisesti vetistellä, ei kaihota eikä pullistella olemattomalla intohimolla. Aina mun pitää on suomalaisen euroviisuhistorian paras sanoitus. Se on kaikessa hyvässä punk.

Toivon, että Wienissä jätetään käyttämättä stylistin palvelut ja Pertti Kurikan nimipäivät esiintyy samoissa lakonisissa vetimissä kuin kotimaan finaalissa. Esitys tulee näyttämään sipsuttelun, paljettien ja kimaltelun seassa tyrmäävältä.

Euroviisuvoittoa näyttää taas pukkaavan Suomeen. Vai sorrunko toiveajatteluun? Voisin kuvitella kehitysvammaisten miesten punk-bändin herättävän pisteinä realisoituvaa ihastusta pohjoismaissa ja pohjoisessa Keski-Euroopassa.

Euroviisuissa ulkomusiikilliset ansiot ovat yhtä tärkeitä kuin musiikilliset.

Itä-Euroopassa ja ehkä myös Etelä-Euroopassa vajaa kaksiminuuttinen antiviisu saattaa olla liian vahvaa tavaraa. Bulgarialla on erityisen paha maine vammaisten kohtelussa. Jos Pertti Kurikan Nimipäivät saa pisteitä bulgarialaiselta juryltä, niin se on saavutus. 

Somekansa on jo ehtinyt tuskailla, että tuskinpa Pertti Kurikan Nimipäiviä olisi lähetetty Suomen edustajaksi, jos Aina mun pitää -kappaleen olisivat esittäneet kehitysvammattomat miehet. Kehitysvamma on siis tässä mielenkiintoisessa ajattelussa arveluttava ulkomusiikillinen etu.

Entä ovatko euroviisujen kuusikymmentävuotisen historian aikana saaneet ulkomusiikillista etua ne sadat seksikkäät naiset ja miehet, jotka ovat niukoissa ja tiukoissa vaatteissa kiemurrellen lauluja laulaneet? Tietysti ovat. Aivan jokaisessa kisassa ja kaikki ovat pitäneet sitä itsestään selvänä. Euroviisuissa ulkomusiikilliset ansiot ovat yhtä tärkeitä kuin musiikilliset.

Euroviisukappaleet ovat kokonaisteoksia. Olisiko Lordi voittanut Hard Rock Hallelujallaan hirviömaskittomin kasvoin? Tuskin. Olisiko viimevuotinen Rise Like A Phoenix menestynyt, jos kappaleen olisi esittänyt parrakkaalta naiselta vaikuttavan drag-artistin sijaan yksi smokkiin pukeutunut salzburgilainen Horst. No ei olisi menestynyt.

Pertti Kurikan Nimipäivät tekee Suomi-kuvalle hyvää. Suomi tulee vaikuttamaan satojen miljoonien katsojien edessä suvaitsevaiselta, inhimilliseltä, avosyliseltä, rennolta, iloiselta, nykyaikaiselta, vähemmistöjä kunnioittavalta ja omaperäiseltä.

Me kaikki tiedämme, että Suomi ei ole tällainen, mutta tässähän olikin kyse Suomi-kuvasta.

Jari Tervo
Kirjoittaja on helsinkiläinen kirjailija

Vierailija
9/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkahoitaja, jalkahoitaja, jalkahoitaja! V***u!

Vierailija
10/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:34"]

[/quote]

No niinpä. Aina mun pitää kulkea töissä ja aina mun pitää maksaa veroja ja aina mun pitää elättää yhä suureneva toisten rahoilla elävä kansanosa

[/quote]

Mutta yhtä lailla sulla on oikeus välillä osoittaa tuosta ärtymystä. Jatkuvastihan täälläkin huokaillaan siitä miten vituttaa menn taas töihn ja mite vituttaa, kun rahat ei riitä mihinkään ja omaa aikaa pitäisi olla enemmän. Ja miten ärsyttää kun pomo käskee, ukko määrää, lääkäri valittaa ylipainosta. Ihan samat ärsytyksen aiheet ne on kehitysvammaisellakin ja heillä se asetelma on vielä raskaampi; toinen aikuinen on aina muistuttelemassa kaikesta, ihan kaikesta. Itsenäistä aikuisuutta ei saa koskaan, kun siihen ei välttämättä ihan kykene.

Vierailija
11/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina mun pitää siivota aina mun pitää tiskata aina mun pitää käydä töissä aina mun pitää käydä lääkärissä ei saa mennä koneelle en katsoa telkkarii en saa edes nähdä mun kavereita aina mun pitää olla kotona aina mun pitää hoitaa tehtäviä aina mun pitää syödä kunnolla aina mun pitää juoda kunnolla en saa syödä karkkia, juoda limua en saa edes juoda alkoholia aina mun pitää levätä aina mun pitää nukkua aina mun pitää herätä aina mun pitää käydä suihkussa

Vierailija
12/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, että ainakin laulaja on saanut juoda alkoholia ja olla käymättä suihkussa. 

Vierailija
13/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä se on "aina mun pitää käydä suihkussa", pyydän teitä kuuntelemaan uudestaa. Ei varmasti sano tuota käydä sanaa. Ja tämä on toistuvaa, ei mikään unohdus.

Vierailija
14/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

Mutta yhtä lailla sulla on oikeus välillä osoittaa tuosta ärtymystä. Jatkuvastihan täälläkin huokaillaan siitä miten vituttaa menn taas töihn ja mite vituttaa, kun rahat ei riitä mihinkään ja omaa aikaa pitäisi olla enemmän. Ja miten ärsyttää kun pomo käskee, ukko määrää, lääkäri valittaa ylipainosta. Ihan samat ärsytyksen aiheet ne on kehitysvammaisellakin ja heillä se asetelma on vielä raskaampi; toinen aikuinen on aina muistuttelemassa kaikesta, ihan kaikesta. Itsenäistä aikuisuutta ei saa koskaan, kun siihen ei välttämättä ihan kykene.

[/quote]

Totta puhut. Pitää perustaa punkbändi ja päästä euroviisuihin laulamaan, että

aina mun pitää elättää verorahoilla loisijat

aina mun pitää käydä töissä, että loisijat saavat olla pesemättä hampaita

Vierailija
15/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Oon kuullut, että tuo "aina mun pitää siivota" lauletaan "aina mun pitää sheivata" :D Kuulossa vikaa vissiin.

Vierailija
16/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mun pitää pyyhkiä perse ja käydä suihkussa. Näillä viisuvoittoon, Suomi on edustettuna.

Vierailija
17/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakjuu, aletaan lakkoon ja kielletään suihkussa käynti ja hampaiden pesu

Vierailija
18/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Omahyväinen paska.

Vierailija
19/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:51"]

[/quote]

[/quote]

Omahyväinen paska.

[/quote]

ei, vaan se, joka maksaa tämän loisimisen yhteiskunnan tuella

Vierailija
20/45 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, menepä ja tee se. Tee se biisi ja laula Euroviisuissa. Siihenkin sinulla on sama oikeus kuin kehitysvammaisella.

11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi