Totuus työnhakijoista
Lähes kaikki työnhakijat ovat työkokemuksen osalta kokemattomia ja siltikin pitäisi saada palkkapyynnin mukaan parempaa palkkaa kuin yli 20v talossa olleet.
Sitten kun sanoo että sinulla ei ole työkokemusta suututaan. Muutalle hakijalle olen ehdottanut toista työtä firmassa että pääsisi alkuun ja saisi kokemusta niin vastauksrna saa että haen projektijohtajan tai vastaavan insinöörin paikkaa 🙄
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun kokemusta on yli 25 vuotta niin sitten ei pääse edes haastatteluun koska kokemusta (lue ikää) on liikaa.
Ei päde ainakaan meidän työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun kokemusta on yli 25 vuotta niin sitten ei pääse edes haastatteluun koska kokemusta (lue ikää) on liikaa.
Näin juuri. Puhumattakaan pidemmästä työkokemuksesta. Ei auta valittaa jos kelpaa vain 25v, jolla kaksi tutkintoa ja 10v työkokemus. Ei kannata valittaa myöskään huoltosuhteesta kun nuoremmasta päästä kouluttaudutaan pidempään ja vanhemmasta päästä laitetaan pihalle 50v alkaen. Ei siihen väliin paljon veronmaksajia riitä.
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.
Työpaikat on yleensä ilmoituksessa tosi reilusti yläkanttiin kirjoitettu. Kirjoittakaa paremmat ilmoitukset niin saatte sopivampia hakijoita.
Se "toinen työ, että pääsee alkuun" sopii vastavalmistuneelle insinöörille, mutta ei sille, jolla on 10 v työkokemusta. Sellainen ei ole etsimässä entry levelin työtä. Jos teillä ei ole tarjota muuta, mainitkaa ilmoituksessa, että soveltuu ihan ura alkuvaiheessa olevalle.
Teidän firmanne ei ole niin erikoinen, että vuosien työkokemus kilpailijalla ei merkitsisi mitään ja teillä pitäisi siksi aloittaa "työstä, josta pääsee alkuun".
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.
Tuossa on sellainen monitahoisempi ongelma. Itse en yleensä ota töihin ylipätevää. Syy ei ole iässä, syy on sitoutumisessa. Rekrytointiprosessi on niin raskas, puhumattakaan perehdytyksestä, etten halua alkaa samaan urakkaan parin kuukauden päästä kun valittu henkilö löytääkin osaamistaan vastaavan työtehtävän muualta. Yrityksemme työntekijöiden keski-ikä on poikkeuksellisen korkea pitkien työurien vuoksi, joten näitä korvausrekryjä tulee usein jo eläköitymisten vuoksi. Ikäsyrjinnästä ei siis ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.Pitäisikö vilkaista peiliin 😉
Sieltä näkyy se 50+ naama. Sitä en voi nuoremmaksi saada.
Työelämä on muuten käsittämättömän monimutkaista. Miten tää voi olla näin vaikeaa.
Itse työttömänä tällä hetkellä. Hain yhteen varastotyöntekijän paikkaan. Se oli vuokrafirma. Viime viikolla rekrytoija soitti ja kehui hyvin kirjoitetusta työhakemuksesta ja vastasi, että minulla on kyllä mahdollisuus tähän työpaikkaan. Sanoi, että minun työhaastattelu pidetään ensi viikolla. Nyt olen koko viikon odottanut milloin tulee kutsu haastatteluun. EI ole kuulunut mitään ja nyt on jo torstai iltapäivä? Siis tuleeko sitä kutsua vai ei+? Mitä ihmettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.Tuossa on sellainen monitahoisempi ongelma. Itse en yleensä ota töihin ylipätevää. Syy ei ole iässä, syy on sitoutumisessa. Rekrytointiprosessi on niin raskas, puhumattakaan perehdytyksestä, etten halua alkaa samaan urakkaan parin kuukauden päästä kun valittu henkilö löytääkin osaamistaan vastaavan työtehtävän muualta. Yrityksemme työntekijöiden keski-ikä on poikkeuksellisen korkea pitkien työurien vuoksi, joten näitä korvausrekryjä tulee usein jo eläköitymisten vuoksi. Ikäsyrjinnästä ei siis ole kyse.
No just. Jätänkö koulutuksen ja suurimman osan työkokemuksesta pois cv:stä?
Eläkkeellekään en pääse. Mitä siis teen, kun en "osaamistani vastaavaa" työtäkään saa? Minulle kelpaisi se tehdastyö, ei ole enää mitään kunnianhimoa uralla etenemiseen, kunhan olisi järkevä työ. Miten sen saisi työnantajan kalloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.Pitäisikö vilkaista peiliin 😉
Suosittelen samaa myös sinulle ;)
Meillä on parikin inssiä tuotannon töissä. Toinen odottaa päällikön paikkaa. Toinen sanoi ettei jaksa enää sitä painetta ja vastuuta. Molemmat hyviä duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on muuten käsittämättömän monimutkaista. Miten tää voi olla näin vaikeaa.
Itse työttömänä tällä hetkellä. Hain yhteen varastotyöntekijän paikkaan. Se oli vuokrafirma. Viime viikolla rekrytoija soitti ja kehui hyvin kirjoitetusta työhakemuksesta ja vastasi, että minulla on kyllä mahdollisuus tähän työpaikkaan. Sanoi, että minun työhaastattelu pidetään ensi viikolla. Nyt olen koko viikon odottanut milloin tulee kutsu haastatteluun. EI ole kuulunut mitään ja nyt on jo torstai iltapäivä? Siis tuleeko sitä kutsua vai ei+? Mitä ihmettä
Vuokrafirmat on aivan toivottoman hitaita ja siellä on asiastasi vastaamassa yleensä joku 19-vuotias, joka ei tiedä työelämästä yhtään mitään.
Hain kerran vuokrafirman kautta salaatinpakkaajaksi puutarhalle, ja vuokrafirma halusi 2 viikon päästä minusta valokuvan. Terveisiä Famifarmille Joroisiin, että näin niitä teidän rekryjä hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.Tuossa on sellainen monitahoisempi ongelma. Itse en yleensä ota töihin ylipätevää. Syy ei ole iässä, syy on sitoutumisessa. Rekrytointiprosessi on niin raskas, puhumattakaan perehdytyksestä, etten halua alkaa samaan urakkaan parin kuukauden päästä kun valittu henkilö löytääkin osaamistaan vastaavan työtehtävän muualta. Yrityksemme työntekijöiden keski-ikä on poikkeuksellisen korkea pitkien työurien vuoksi, joten näitä korvausrekryjä tulee usein jo eläköitymisten vuoksi. Ikäsyrjinnästä ei siis ole kyse.
No just. Jätänkö koulutuksen ja suurimman osan työkokemuksesta pois cv:stä?
Eläkkeellekään en pääse. Mitä siis teen, kun en "osaamistani vastaavaa" työtäkään saa? Minulle kelpaisi se tehdastyö, ei ole enää mitään kunnianhimoa uralla etenemiseen, kunhan olisi järkevä työ. Miten sen saisi työnantajan kalloon?
Oletko laittanut heti hakemuksen alkuun tekstiä siitä, miksi haluat juuri tehdastyöhön? Tai voiko kyseiseen paikkaan soittaa, jolloin voisit puhelimessa selittää asian?
Työvoimapula on ihan työnantajien omassa päässä vain. Töihin halukkaita riittää, kunhan työpaikan asiat on kunnossa.
Olen myös 50 kymppinen. Tein pitkän ajan unelmatyötäni. Rakastin työtäni. Siihen kuului paljon matkustelua, perhetilanteen vuoksi jouduin sen lopettamaan. Haluan tehdä edelleen työtä. Mieluusti lähellä asuinpaikkaa perhetilanteen vuoksi. Haluan kunnolliset työolot ja sellaisen palkan millä pärjää. Haluan myös että minua ja panostani arvostetaan. Minulla on muutamia huonoja kokemuksia tullut tässä ja olen ajatellut, että tätäkö tämä nykyajan työelämä sitten on. Olin pitkään samassa työpaikassa ja sinne hain vuonna 2002. Eli paljon on muuttunut kyllä tässä ajassa. Ilmeisesti elin onnelassa kun oli tämä vakituinen työ ja en tiennyt tästä kaikesta paskasta mitä nykyään on. No nyt tämä paska on osunut omiinkiin silmiin, kuulin siitä vain muilta aiemmin. Jotain on tehtävä, ei tämä voi näin jatkua. Ihmisten työoloja on parannettava ja palkka paremmaksi, johtaminen on surkeaa monissa paikoissa, tätä ihmettelen myös. Onko näihin johtopaikkoihin päästy suhteilla vai mistä on kyse. Ihmisiä ei johdeta pelolla vaan ihan jollain muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Kuinka väärässä voitkaan olla! Kuvitteletko oikeasti, että se ylikoulutettu hakisi alemman tason työpaikkaa jos tosta vaan saisi koulutustaan tai kokemustaan vastaavan paikan??
Mietipä seuraavalla kerralla asiaa henkilön motivaation kautta: voi olla, että henkilö on erittäin motivoiitunut lähes mihin tahansa työhön ja jos on sopiva elämäntilanne saattaisi hyvinkin viihtyä esim. tehdastyössä.
t.nimim. korkeakoulutus, 15 vuotta eläkeikään, menisin mielelläni vaikka Lidliin täyttämään hyllyjä (jos huolittaisiin).