Totuus työnhakijoista
Lähes kaikki työnhakijat ovat työkokemuksen osalta kokemattomia ja siltikin pitäisi saada palkkapyynnin mukaan parempaa palkkaa kuin yli 20v talossa olleet.
Sitten kun sanoo että sinulla ei ole työkokemusta suututaan. Muutalle hakijalle olen ehdottanut toista työtä firmassa että pääsisi alkuun ja saisi kokemusta niin vastauksrna saa että haen projektijohtajan tai vastaavan insinöörin paikkaa 🙄
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Hyvät työntekijät on jo töissä. Kortistossa pelkkää rupusakkka. Meidän työpaikalle tullut uusia työntekijöitä ja kaikki suoraan toisesta työpaikasta. Yhtään työtöntä ei ole tänä vuonna tullut.
Voi kuule, yt:t voivat koska vaan syöstää sinutkin kortistoon. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.Tuossa on sellainen monitahoisempi ongelma. Itse en yleensä ota töihin ylipätevää. Syy ei ole iässä, syy on sitoutumisessa. Rekrytointiprosessi on niin raskas, puhumattakaan perehdytyksestä, etten halua alkaa samaan urakkaan parin kuukauden päästä kun valittu henkilö löytääkin osaamistaan vastaavan työtehtävän muualta. Yrityksemme työntekijöiden keski-ikä on poikkeuksellisen korkea pitkien työurien vuoksi, joten näitä korvausrekryjä tulee usein jo eläköitymisten vuoksi. Ikäsyrjinnästä ei siis ole kyse.
Kuinka väärässä voitkaan olla! Kuvitteletko oikeasti, että se ylikoulutettu hakisi alemman tason työpaikkaa jos tosta vaan saisi koulutustaan tai kokemustaan vastaavan paikan??
Mietipä seuraavalla kerralla asiaa henkilön motivaation kautta: voi olla, että henkilö on erittäin motivoiitunut lähes mihin tahansa työhön ja jos on sopiva elämäntilanne saattaisi hyvinkin viihtyä esim. tehdastyössä.
t.nimim. korkeakoulutus, 15 vuotta eläkeikään, menisin mielelläni vaikka Lidliin täyttämään hyllyjä (jos huolittaisiin).
En kuvittele, mutta olen itsekin hakenut työtä, jossa en olisi edes aikonut olla pidempään kuin siihen saakka, että toinen paikka löytyy. Olen myös hakenut uutta työntekijää sen jälkeen kun kolme kk sitten palkattu KTM vaihtoi toisiin tehtäviin, koska se assistentin työ ei ollutkaan yhtään sen vaativampaa kuin mitä oli haastattelussa detaljitasolla jo kerrottu. Eikä palkka yhtään sen korkeampi kuin työsopimuksessa luki.
Sinun pitää itse osata kertoa miksi haet juuri sitä hyllyttäjän tehtävää ja kun muitakin hakijoita on niin se ei yleensä riitä syyksi, että "teen mitä vain töitä".
En minä ainakaan halua palkata ketään enkä ole ikinä niin tehnyt, pelkästään töitä hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät työntekijät on jo töissä. Kortistossa pelkkää rupusakkka. Meidän työpaikalle tullut uusia työntekijöitä ja kaikki suoraan toisesta työpaikasta. Yhtään työtöntä ei ole tänä vuonna tullut.
Onnittelut yliluonnollisista kyvyistä, kun pystyt näkemään kaikkien kortistossa olevien tilanteen ja toimintakyvyn. Sinunlaisellesi varmasti olisi käyttöä tosi vaativissa ja hyvin palkatuissa töissä, miksi et vaihda heti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.Tuossa on sellainen monitahoisempi ongelma. Itse en yleensä ota töihin ylipätevää. Syy ei ole iässä, syy on sitoutumisessa. Rekrytointiprosessi on niin raskas, puhumattakaan perehdytyksestä, etten halua alkaa samaan urakkaan parin kuukauden päästä kun valittu henkilö löytääkin osaamistaan vastaavan työtehtävän muualta. Yrityksemme työntekijöiden keski-ikä on poikkeuksellisen korkea pitkien työurien vuoksi, joten näitä korvausrekryjä tulee usein jo eläköitymisten vuoksi. Ikäsyrjinnästä ei siis ole kyse.
Kuinka väärässä voitkaan olla! Kuvitteletko oikeasti, että se ylikoulutettu hakisi alemman tason työpaikkaa jos tosta vaan saisi koulutustaan tai kokemustaan vastaavan paikan??
Mietipä seuraavalla kerralla asiaa henkilön motivaation kautta: voi olla, että henkilö on erittäin motivoiitunut lähes mihin tahansa työhön ja jos on sopiva elämäntilanne saattaisi hyvinkin viihtyä esim. tehdastyössä.
t.nimim. korkeakoulutus, 15 vuotta eläkeikään, menisin mielelläni vaikka Lidliin täyttämään hyllyjä (jos huolittaisiin).
Näitä ongelmia syntyy vain silloin, kun työnhakijalle ei kerrota totuutta työstä.
On tosiaan paljon tilanteita, joissa ylipätevä haluaa tulla suorittavaan työhön. Työnantaja saa siitä hyvän työntekijän, esim. ei esimiestyöt olleetkaan yhtään hohdokkaita ja tahtoo takaisin riviasiantuntijaksi ja hakee sellaista paikkaa.
Liian usein on käynyt niin, että tarjottava työ kuvattiin mielenkiintoiseksi, haastavaksi ja vastuulliseksi ja siihen saatiin hyvä ja kokenut tekijä. Totuus työstä onkin jotain sihteeritasoista näppäilyä ja kun ottaa varovasti esille, että kaipaisi vähän haastavampaa tekemistä, sellaista ei järjestetä. Siitä seuraa se koeaikapurku puolin tai toisin, mutta vika ei tosiaankaan ole työntekijässä.
Se voi olla valtakysymys. Joku muu haluaakin päättää niistä tärkeistä ja mielekkäistä asioista. Pätevä uusi työntekijä jää avustavaan rooliin.
Silloin pitää ottaa avustavan tason työntekijä eikä sellaista, jolta vedetään sekä koulutus että vuosien työkokemus vessasta alas.
Työpaikan vaihtaminen on nykypäivänä ihan järjetön riski.
No juuri näin, mutta sitten valitetaan, ettei palkata pätevää työntekijää "edes" hyllyttäjäksi Lidliin kun vanha ei kelpaa... yritä tässä nyt sitten. Alkaa tuntua, että työnantajan pitäisi palkata kokenut ja pätevä ja keksiä sille sitten jostain se riittävän haastava ja mieluinen duuni ja maksaa kokemuksen mukainen palkka. kuka ne avustavat tehtävät sitten tekisi, joihin alunperin etsittiin tekijää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun kokemusta on yli 25 vuotta niin sitten ei pääse edes haastatteluun koska kokemusta (lue ikää) on liikaa.
Ei päde ainakaan meidän työpaikkaan.
Juujuu ei tietenkään ei.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos kysytte jotain palkkatoiveita, niin siihen pannaan se tietysti aina yläkanttiin, kun ette ilmoita itse että mikä on palkkataso, enkä minä voi työnhakijana tietää minkälaista palkkaa on odotettavissa, enkä halua liian halvalla tehdä ja sitten työn alkaessa todeta, että minähän teen polkuhinnalla töitä verrattuna työkavereihin, eli ihan oman kieroutenne tulosta on nuo palkkatoiveet. Joten olkaa työnantajat avoimempia sen teidän palkkauksen suhteen.
Juuri näin. Ihan helvetin ärsyttävää valittaa liian suuresta palkkatoiveesta, jos ei voida laittaa palkkahaarukkaa ilmoitukseen. Ja useimmiten ei laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 50 kymppinen. Tein pitkän ajan unelmatyötäni. Rakastin työtäni. Siihen kuului paljon matkustelua, perhetilanteen vuoksi jouduin sen lopettamaan. Haluan tehdä edelleen työtä. Mieluusti lähellä asuinpaikkaa perhetilanteen vuoksi. Haluan kunnolliset työolot ja sellaisen palkan millä pärjää. Haluan myös että minua ja panostani arvostetaan. Minulla on muutamia huonoja kokemuksia tullut tässä ja olen ajatellut, että tätäkö tämä nykyajan työelämä sitten on. Olin pitkään samassa työpaikassa ja sinne hain vuonna 2002. Eli paljon on muuttunut kyllä tässä ajassa. Ilmeisesti elin onnelassa kun oli tämä vakituinen työ ja en tiennyt tästä kaikesta paskasta mitä nykyään on. No nyt tämä paska on osunut omiinkiin silmiin, kuulin siitä vain muilta aiemmin. Jotain on tehtävä, ei tämä voi näin jatkua. Ihmisten työoloja on parannettava ja palkka paremmaksi, johtaminen on surkeaa monissa paikoissa, tätä ihmettelen myös. Onko näihin johtopaikkoihin päästy suhteilla vai mistä on kyse. Ihmisiä ei johdeta pelolla vaan ihan jollain muulla.
Jos sinä työhakemukseenkin kirjoitat "Hei, olen 50 kymppinen Mirja", niin ei ihmekään jos ja kun ei työtä tarjota. Tuumailevat, että mikäs 500- vuotias muumio se siellä kirjoittelee.
Jos et itse osaa kunnolla kirjoittaa, niin pyydä joku tuttu jolla on hyvä oikeinkirjoitus auttamaan. Kyllä se näin on, että kun tekee tuollaisen kirjoitusvirheen, niin vaikuttaahan se. Pitäisi vasta 5-kymppisen sen verran tietää ettei 50 kymppinen ole oikein. Ymmärrän, että eläkeläiset tekee kirjoitusvirheitä, kun eivät osa ole välttämättä kunnollista koulutusta aikoinaan saaneet. 70- luvulla syntyneet ovat jo kunnon peruskoulun läpi käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Et siis pyytäneet edes haastatteluun yhtään työtöntä niin ja tietysti pitää olla joku sukulainen, läheinen tai kaveri että pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan halua palkata ketään enkä ole ikinä niin tehnyt, pelkästään töitä hakenut.
Mutta aika monet tekevät silti lisää työnhakijoita vaikka eivät itse ikinä palkkaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos kysytte jotain palkkatoiveita, niin siihen pannaan se tietysti aina yläkanttiin, kun ette ilmoita itse että mikä on palkkataso, enkä minä voi työnhakijana tietää minkälaista palkkaa on odotettavissa, enkä halua liian halvalla tehdä ja sitten työn alkaessa todeta, että minähän teen polkuhinnalla töitä verrattuna työkavereihin, eli ihan oman kieroutenne tulosta on nuo palkkatoiveet. Joten olkaa työnantajat avoimempia sen teidän palkkauksen suhteen.
Juuri näin. Ihan helvetin ärsyttävää valittaa liian suuresta palkkatoiveesta, jos ei voida laittaa palkkahaarukkaa ilmoitukseen. Ja useimmiten ei laiteta.
Sitä ei laiteta sen takia jos vaikka joku vahingossa pyytää vähemmän mitä tarjottaisiin
Maailman ei tarvitse olla sellainen kuin itse yli 20 vuotta sitten työelämään astuneena, mutta hyvin pitkälle realiteetti edelleen on, että työelämä on portaiden kapuamista ylöspäin kaikilla. Yläportaille harvoin mennään pelkän tutkintotodistuksen kautta.
Syytän pitkälti oppilaitoksia siitä, että nuorille annetaan epärealistinen kuva elämästä. Lohtuna voi sanoa, että mitä nohevampi nuori työntekijä on, sitä isompia harppauksia hän portaikossa ottaa.
Koko muu maailma muuttuu koko ajan paitsi työnantajien ahneus joka pysyy samana tai kasvaa ajasta riippumatta
Siis tämä oli vaan ap:n mielipide.
Juma mutta olet tehnyt pitkää päivää kun ehdit haastatella kaikki 300 000 työtöntä työnhakijaa ja siihen vielä 200 000 työssä olevaa päälle.
Nämä mediassa ruikuttavat karvaperseyrittäjät eivät vaan halua tunnustaa sellaista tosiasiaa että paskaan työpaikkaan saa vain paskoja hakijoita
Jos kaikki sinun haastattelemasi hakijat ovat jätettä se kertoo vain siitä että sinä ja firmasi olette jätettä.
Kaikki jotka saavat oikeankin duunin koulutuksen ja kokemuksen avulla kiertävät sinut kaukaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 50 kymppinen. Tein pitkän ajan unelmatyötäni. Rakastin työtäni. Siihen kuului paljon matkustelua, perhetilanteen vuoksi jouduin sen lopettamaan. Haluan tehdä edelleen työtä. Mieluusti lähellä asuinpaikkaa perhetilanteen vuoksi. Haluan kunnolliset työolot ja sellaisen palkan millä pärjää. Haluan myös että minua ja panostani arvostetaan. Minulla on muutamia huonoja kokemuksia tullut tässä ja olen ajatellut, että tätäkö tämä nykyajan työelämä sitten on. Olin pitkään samassa työpaikassa ja sinne hain vuonna 2002. Eli paljon on muuttunut kyllä tässä ajassa. Ilmeisesti elin onnelassa kun oli tämä vakituinen työ ja en tiennyt tästä kaikesta paskasta mitä nykyään on. No nyt tämä paska on osunut omiinkiin silmiin, kuulin siitä vain muilta aiemmin. Jotain on tehtävä, ei tämä voi näin jatkua. Ihmisten työoloja on parannettava ja palkka paremmaksi, johtaminen on surkeaa monissa paikoissa, tätä ihmettelen myös. Onko näihin johtopaikkoihin päästy suhteilla vai mistä on kyse. Ihmisiä ei johdeta pelolla vaan ihan jollain muulla.
Jos sinä työhakemukseenkin kirjoitat "Hei, olen 50 kymppinen Mirja", niin ei ihmekään jos ja kun ei työtä tarjota. Tuumailevat, että mikäs 500- vuotias muumio se siellä kirjoittelee.
Jos et itse osaa kunnolla kirjoittaa, niin pyydä joku tuttu jolla on hyvä oikeinkirjoitus auttamaan. Kyllä se näin on, että kun tekee tuollaisen kirjoitusvirheen, niin vaikuttaahan se. Pitäisi vasta 5-kymppisen sen verran tietää ettei 50 kymppinen ole oikein. Ymmärrän, että eläkeläiset tekee kirjoitusvirheitä, kun eivät osa ole välttämättä kunnollista koulutusta aikoinaan saaneet. 70- luvulla syntyneet ovat jo kunnon peruskoulun läpi käyneet.
Olipa kommenttisi typerä ja turha. Arvaan, olet juuri vaipoista päässyt idiootti. Jokeltamisvaihe vielä menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin sinun kommentistasi äkkiseltään seitsemän virhettä (ilman lainauksia). Miten sinä nyt noin?
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Itse olen korkeakoulutettu ja minulla on pitkä ja monipuolinen työkokemus. Nyt olen työtön, kun työpaikka meni konkkaan, enkä kelpaa edes kympin tunti - tehdastyöhön firmaan, joka valittaa jatkuvasti työvoimapulaa ja mainostaa että heillä perehdytetään työhön niin, ettei aiempaa kokemusta alasta tarvita. Varmaan on helppo arvata, että olen päälle viisikymppinen.
Ehkä vaikutat liian älykkäältä. Tehdastöihin ym. duuneihin johon ei pahemmin tarvitse koulutusta halutaan yleensä mahdollisimman yksinkertaisia työntekijöitä, koska heitä on helpompi kontrolloida ja he eivät niin helposti ymmärrä valittaa työpaikan epäkohdista ja esim. liiallisen ylityön teettämisestä. (Huom. En tarkoita, että kaikki tehdastyöläiset suinkaat ovat tyhmiä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei laiteta sen takia jos vaikka joku vahingossa pyytää vähemmän mitä tarjottaisiin
Niinpä. Mutta koska firmat itse haluavat kikkailla näillä, niin eipä sitten tarvitsisi valittaa vääränlaisesta palkkatoiveesta. Minäkin olen kerran langennut siihen ansaan, että myin itseni liian halvalla ja siitä palkkakuopasta ei pystynyt enää nousemaan.