Annoin yleisen nimen, koska Google...
Ajatelkaa miten paljon tietoa ihmisestä kerääntyy nettiin ja miten paljon muksut viettävät aikaansa somessa. Halusin antaa yleisen nimen, niin että hakutuloksilla tulee useita henkilöitä. Näin lapseni on paremmin netissä suojassa kuin ne uniikkinimiset. Esimerkiksi lapsen kasvettua joku pimahtanut stalkkeri etsii tietoa; paljon, paljon vähemmän vaivannäköä niin kaikki löytyy Googlesta ja muusta. Haluan antaa lapselleni mahdollisuuden yksityisyyteen ja yleinen nimi helpottaa huomattavasti.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:34"]Annoitko etunimeksi Google?
[/quote]
Se ois tainnut olla liian harvinainen ;)
Mielenkiintoinen näkökulma, joka saattaa kyllä tulevaisuudessa vaikuttaakin. Kieltämättä itselle tuli parempi mieli, kun tässä on puntaroinut tuliko lapselle sittenkin annettua liian yleinen nimi.
On se näkökanta tuokin. Tottahan toki on, että joku Ihmenimi Erikoinen Tavispulliainen löytyy kuukkelilla helposti.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:38"]On se näkökanta tuokin. Tottahan toki on, että joku Ihmenimi Erikoinen Tavispulliainen löytyy kuukkelilla helposti.
[/quote]
Löytyy ja se ei aina ole välttämättä hyvä asia :(
Vähän ot, mutta googlasin naimisiinmentyäni uudella nimelläni (ennen olin "Anna Virtanen" - pelkästään facebookissa kokonimikaimoja oli 60, nyt olen "Anna Ryyti") ja vaikka etunimeni onkin hyvin tavanomainen, niin tähän mennessä olen löytänyt tasan itseni googlaamalla. Tuleville lapsilleni siis riittää yleinen tai tavanomainen etunimi, koska sukunimi jo karsii huomattavasti mahdollisuuksia sekoittaa kehenkään muuhun.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:36"]Mielenkiintoinen näkökulma, joka saattaa kyllä tulevaisuudessa vaikuttaakin. Kieltämättä itselle tuli parempi mieli, kun tässä on puntaroinut tuliko lapselle sittenkin annettua liian yleinen nimi.
[/quote]
Hyvin tehty tulevaisuuden kannalta!
Hyvä pointti ap! Meilläkin molemmilla lapsilla ihan kalenterista löytyvät tavisnimet ja sukunimi todella yleinen, mutta enpä ole asiaa aikaisemmin noin ajatellut! Ennemminkin oon vähän harmitellut, kun otettiin lapsille isän sukunimi, joka niin yleinen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:39"]Vähän ot, mutta googlasin naimisiinmentyäni uudella nimelläni (ennen olin "Anna Virtanen" - pelkästään facebookissa kokonimikaimoja oli 60, nyt olen "Anna Ryyti") ja vaikka etunimeni onkin hyvin tavanomainen, niin tähän mennessä olen löytänyt tasan itseni googlaamalla. Tuleville lapsilleni siis riittää yleinen tai tavanomainen etunimi, koska sukunimi jo karsii huomattavasti mahdollisuuksia sekoittaa kehenkään muuhun.
[/quote]
Totta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:40"]Hyvä pointti ap! Meilläkin molemmilla lapsilla ihan kalenterista löytyvät tavisnimet ja sukunimi todella yleinen, mutta enpä ole asiaa aikaisemmin noin ajatellut! Ennemminkin oon vähän harmitellut, kun otettiin lapsille isän sukunimi, joka niin yleinen.
[/quote]
Mä uskon että se on vaan etu nykypäivänä. Olen itsekin tyytyväinen kun sain yleisemmän sukunimen avioliiton myötä.
Fiksua! Minulla on sekä todella yleinen suomalainen etu- että sukunimi. Olen todellakin pitänyt sitä hyvänä asiana, että mut googlatessa musta ei löydy noin vain tietoja. Tai ainakaan ei voi olla varma ovatko löytyneet tiedot juuri minusta vai jostain toisesta. On parempi että ihmiset esim työhaastattelussa muodostava kuvan minusta ilman ennakkotietoja.
Hienosti ajateltu! Pitääpä kasvattaa meidän uniikki niminen lapsi käyttämään somessa jotain yleistä nimeä itsestään. :)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:43"]Fiksua! Minulla on sekä todella yleinen suomalainen etu- että sukunimi. Olen todellakin pitänyt sitä hyvänä asiana, että mut googlatessa musta ei löydy noin vain tietoja. Tai ainakaan ei voi olla varma ovatko löytyneet tiedot juuri minusta vai jostain toisesta. On parempi että ihmiset esim työhaastattelussa muodostava kuvan minusta ilman ennakkotietoja.
[/quote]
Hyvä pointti :)
Kannatan. Mulla on hyvin erikoinen nimi, ketään samannimistä ei ole ja mulla on hullu stalkkeri. Onneksi fb profiilin yms saa piilotettua, mutta esim. mun työpaikan sivulla lukee mun nimi ja työpuhelin ja muutama lehtijuttukin musta löytyy. Pelkään myös, että yhdistää jotenkin mun lapsen vielä minuun kun sama sukunimi ja sama paikkakunta.
En kerta kaikkiaan ymmärrä nykyistä vierasmaalaisnimien suosimista. Vanessaa janitaa esmeraldaa sun muita ns. hienostelunimiä annetaan kymmenien sukupolvien suomalaisuustaustoista huolimatta. Veikkaan, että monet vanhat tutut (toki alkujaan myös kv-nimiä) ovat palaamassa, sitä enemmissä määrin mitä Suomi "monikulttuuristuu". Tervetuloa takaisin Leenat, Ritvat, Riitat, Irmelit, Ailat, Pirkot, Kaisat ja monet muut!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:46"]Hienosti ajateltu! Pitääpä kasvattaa meidän uniikki niminen lapsi käyttämään somessa jotain yleistä nimeä itsestään. :)
[/quote]
Vaikka toista nimeä, lempinimeä tms? Toimiihan se niinkin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:53"]Kannatan. Mulla on hyvin erikoinen nimi, ketään samannimistä ei ole ja mulla on hullu stalkkeri. Onneksi fb profiilin yms saa piilotettua, mutta esim. mun työpaikan sivulla lukee mun nimi ja työpuhelin ja muutama lehtijuttukin musta löytyy. Pelkään myös, että yhdistää jotenkin mun lapsen vielä minuun kun sama sukunimi ja sama paikkakunta.
[/quote]
Tää on oikeesti pelottava juttu. Hmm, pitäiskö sun ottaa käyttöön sun toinen nimi tms tai muuttaa sukunimi, tyyliin äidin tyttönimi käyttöön? Oikeesti, paljon halia ja tsemppiä. Noi stalkkerit voi olla hankalia.
Kannattaa miettiä myös nimen kirjoitusasua. Annika vai Annica? Ja nimien yleisyyksiähän näkee molemmilla kirjoitusasuissa väestörekisterikeskuksen etunimihaulla.
Yläpeukku.