"Kun etsin uutta sähköautoa, ehtona oli, että siinä on ratin lämmitys ja lämpöpumppu."
Siis ratin lämmitys. Miettikää, miten paljon energiaa palaa tällaisiin joutaviin mukavuutta parantaviin juttuihin etenkin autoilussa. Kaikki posottaa sisälämppäreitä täydellä teholla ettei vaan joutuisi mennä (hui) kylmään autoon. Mitähän jos laitettaisiin sitä vaatetta päälle talvella eikä haaskattaisi energiaa turhuuksiin?
Kommentit (30)
Ap. Muista vaatia pitkä jatkojohto.
Suomen olosuhteissa kaikki lämpö ei ole hukkalämpöä. Siitä kertoo jo tarve näille lämmittimille. Mukaanlukien akuston oma lämmitys.
Aloituksesi kertoo vain siitä, ettei sinulla ole kokemusta. Itse ajattelin ennen ihan samoin. Nyt meille tuli auto, jossa on ratin lämmitys. En enää yhtään ihmettele, että joku sellaista etsii.
Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia?
Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.
Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla?
Niinpä. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun autossa ei ole lohkolämmitintä, ei siis myöskään sisätilanlämmitintä. Ei myöskään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Mun auto on kotona lämpimässä 60 neliöisessä autotallissa. Onko siinä sitten mitään järkeä, että kahdelle henkilöautolle lämmitetään 60 neliöistä hallia?
Töissä en saa autoa mihinkään lämpöiseen ( ei olisi edes sitä lämpötolppaa) joten pakkasillakin täräytän sen dieselmoottorin kylmänä käyntiin. Ihanasti hörppää ylimääräistä polttoainetta ja tekee lisäpäästöjä.
Mutta onko siinä järkeä, että keitän aamulla kahvia, kun voisin olla ilmankin? Onko siinä järkeä, että suihkussa kulutan vettä pesemällä tukan shampoolla, kun voisin vain huuhtaista vedellä? Onko järkeä, että lämmitän yhden huoneen 3 kertaa viikossa sähkövastuksilla 60 asteeseen, viskon vähän vettä kiville ja tulen sieltä huoneesta pois? Onko järkeä, että kulutan energiaa paistamalla ruokaa uunissa, kun voisin elää leivällä ja raaoilla kasviksilla?
Muuten en ota kantaa mutta saunan lämmittäminen vain 60 asteeseen on kyllä ihan haaskausta, sama jättää kokonaan saunomatta.
Polttomoottorin hyötysuhde on n. 35-40%, sähkömoottorin n. 85-90%. Eli jos polttomoottori auto vie 10l / 100 km, menee 100 km matkalla 6,5-6 l polttoainetta lämpönä taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta saunan lämmittäminen vain 60 asteeseen on kyllä ihan haaskausta, sama jättää kokonaan saunomatta.
Minä menen saunaan 50-60 asteessa ja heitän kauheesti löylyä. Haluan höyrysaunan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesi kertoo vain siitä, ettei sinulla ole kokemusta. Itse ajattelin ennen ihan samoin. Nyt meille tuli auto, jossa on ratin lämmitys. En enää yhtään ihmettele, että joku sellaista etsii.
Taisi mennä vähän pointti ohi? Kukapa ei haluaisi mukavuutta joo, mutta ilmankin pärjää. Kyseessä on siis täysin turhaa energiankulutusta jotta on mukavan lämpöistä pyöritellä paljain käsin rattia, kun ei jaksa laittaa niitä tumppuja käteen.
Ratin lämmitys on ollut ihan tavallinen lisävaruste viimeiset kymmenen vuotta. Ihan kaikilla automerkeillä.
Uusia autoja ostaa eniten iäkkäät miehet. Heillä ääreisverenkierto on heikompaa ja kädet palelee. Hyvin ymmärrä lämmityksen suosion uusissa autoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Kiuashan siinä on muutenkin tarkoitus lämmittää kuumaksi, eikä sitä koko huonetta. 60-asteinen sauna on sellainen, että kuumasta kiukaasta saa hyvät löylyt, mutta saunassa jaksaa istua ja nauttia kunnolla niistä löylyistä. 80 astetta on liian kuuma missä tahansa saunassa, löyly ei ole enää sellainen lempeän kostea, vaan menee liian kuivaksi ja polttavaksi, eikä ole enää mikään nautinto. Puhumattakaan jostain 100 asteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä vähän pointti ohi? Kukapa ei haluaisi mukavuutta joo, mutta ilmankin pärjää. Kyseessä on siis täysin turhaa energiankulutusta jotta on mukavan lämpöistä pyöritellä paljain käsin rattia, kun ei jaksa laittaa niitä tumppuja käteen.
Ei minulla mennyt pointti ohi. Sinulta meni minun pointtini ohi: kun on saanut maistaa luksusta - asiassa kuin asiassa - ei siitä (useimmat) halua ekologisuuden nimissä luopua. Ihan sama, mitä mikäkin maksaa, kun asiasta saa nautintoa.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottorin hyötysuhde on n. 35-40%, sähkömoottorin n. 85-90%. Eli jos polttomoottori auto vie 10l / 100 km, menee 100 km matkalla 6,5-6 l polttoainetta lämpönä taivaan tuuliin.
Pakkasella sähköauton ajomatka puolittuu, samoin hyötysuhde.
Mä nautin tästä kylmyydestä. Herää jotenkin eloon pakkasella
Siitä jostain Defan lämmitinmainoksesta lähtien on myös ihmetyttänyt, että minkä ihmeen takia ihmisten pitää päästä liikkumaan talvellakin autoillessaan kesävaatteissa, eikä pukeuduta sään mukaisesti. Voihan se autokin hajota matkalla ja mitäs sitten, sinne palellutaan varmaan shortseissa lumipenkkaan. Paljonkohan maapallon energiankulutuksesta meneekään tällaiseen periaatteessa ihan turhaan mukavuuteen. Itse kun nuorena autoilin, niin ei ollut kuin korkeintaan lohkolämmitin ja ikkunoiden raapiminenkin oli ihan mukavaa liikuntaa. Ei tullut autossa kylmä kun pukeutui kunnolla.
En ole kyllä kylmään rattiin vähään aikaan koskenut vaikkei ole koko ratinlämmitintä. Webasto hoitaa sisälle sopivan lämpötilan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Kiuashan siinä on muutenkin tarkoitus lämmittää kuumaksi, eikä sitä koko huonetta. 60-asteinen sauna on sellainen, että kuumasta kiukaasta saa hyvät löylyt, mutta saunassa jaksaa istua ja nauttia kunnolla niistä löylyistä. 80 astetta on liian kuuma missä tahansa saunassa, löyly ei ole enää sellainen lempeän kostea, vaan menee liian kuivaksi ja polttavaksi, eikä ole enää mikään nautinto. Puhumattakaan jostain 100 asteesta.
Kosteammat löylyt kuumemmassa saa. Lämpimämpi ilma voi sitoa enemmän vesihöyryä.
En tiedä muista mutta lämmittämätön auto on turvallisuusriski, varsinkin jos etulasi huurtuu koko ajan niin ettei näe eteensä. Olisko edes mahdollista tehdä umpikorista autoa jonka lasi ei huurru talvella jos sisätila on kylmä, ihminenhän tuottaa koko ajan hengityksen mukana kosteutta sisätiloihin.
...höpisee vetypelle jonka dieselfarmarissa 70% energiasta menee hukkalämmöksi.