Terveyden ammattilaiset kertokaa
Eikö TSH kilpirauhasarvoni ollessa 3,2 ole todellakaan syytä mihinkään lisäihmettelyyn...? Kiitos !
Kommentit (7)
Normiarvo on 0,3-4,8 (ainakin yksityisellä lääkäriasemalla) joten ei tarvitse ihmetellä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:51"]Eikö TSH kilpirauhasarvoni ollessa 3,2 ole todellakaan syytä mihinkään lisäihmettelyyn...? Kiitos !
[/quote]
Minulla aloitettiin lääkitys kun TSH oli tasan 3. Oli oireita ja asiansa osaava endo. Hyvä niin.
Ai niin, kait muutakin tsekattiin kuin pelkkä TSH?
T.4
Sellainen normiverikoe otettiin, mutta eikös kilpirauhasarvoja katsota "muustakin kohtaa" kuin tuo TSH ja mun tuloksissa ei taida sellaista näkyä (sori käsittämättömät termit mutta en todellakaan ole alan tuntia :P).
Pyysin nimenomaan kilpirauhasarvoja testattavaksi koska ollut nukkumisvaikeuksia + välillä "aika" masentuneita ajatuksia... Nukkuminen sitä ettei uni tule mutta toisaalta taas kun nukkuu niin mikään unimäärä ei tunnu riittävän ja auttavan jaksamaan nousemaan ylös.
Kiitos vastaamisista :)
Ei sieltä löytyisi tuon TSH-arvon lisäksi edes T4-V arvoa? Tuo TSH pelkästään ei kerro kilpparin tilasta. Antaa toki jtkn osviittaa, se kun on tyerptropiini. Pyydä nyt ainakin tuo mainitsemani koe ellei sitä ole otettu. Toki olisi hyvä otattaa samalla T3-V myöskin.
T. 4
Jos sinulla on kilpirausen vajaatoimintaan sopivia oireita, tuolla TSH-arvolla kuuluu saada tyroksiini-lääkitys. Kannattaa muistaa, että Suomen TSH-viitearvot ovat ihan pöhköt, WHO:n suosittelemissa viitearvoissa TSH yläraja on 2.5. Sisätautilääkäriltä (=endokrinologi) saat lääkityksen, tk-lääkäri ei sitä anna, koska ei osaa hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Ja tosiaan raskautta suunnitellessa / raskaana ollessa TSH pitää olla alle 2. Samoihin lukemiin pyritään myös tyroksiinia syövillä.
Itse olin TSH noin 3.5 -arvolla lihonut 30kg puolessa vuodessa, aina paleli ja väsytti ja kokonaiskolesteroli oli 7,0 - lääkityksellä paino putosi heti 20 kg, kolesteroli on jälleen 4.2 enkä ole enää nukahtanut vessanpöntölle tai ruokapöytään!
Erityistapauksisa kuten raskaana ollessa arvo tulisi kyseenalaistaa. Ja jos oireilisit hyvin voimakkaasti / suunnittelet raskautta tms. Hyvä olo on paras mittari. Tv. Sh