Joululahjakeräykset menee naurettavaksi
Kävin katsomassa huvikseen hope ry:n ylläpitämää joululahjakeräystä josko sieltä löytyisi mukava lahja toteutettavaksi. No, 90% toiveista oli tyyliä ”jbl langattomat kuulokkeet”, ”iphonen kuulokkeet”, ”lasten leikkikeittö ja astioita”, ”XXX legosetti” ja niin edelleen.
Tosissaanko nämä vähävaraset saa noin kalliita ja tarkkoja lahjoja? Oletin, että siellä ois tähän tyyliin; ”eläinaiheinen lelu 4-vuotiaalle”, ”esiteinille kuulokkeet”, ”nukke” yms.
Ihmettelen suuresti mimmosia toiveita annettu laittaa esille.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää, onko pyytäjä oikeasti köyhä? Vai vain ahne?
jep, mä rupesin ihan aidosti miettii et onko noi ees apua tarvitsevien toiveita. kuulosti samalle mitä itse lapsena pyysin ku omistin jo kaiken muun.
Aikuiset ihmiset taas mollaamassa, mitä lapset saisivat toivoa joululahjaksi ja mitä ei. Sentään kukaan ei toivonut omaa ponia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et Ap oikeasti käynyt siellä katsomassa toteuttaaksesi. Halusit vain tulla tänne provoomaan joka vuotisella köyhien mollaamisketjulla.
Tämä! Ollaan niin katkeria kun joku köyhä kehtaa pyytää jotain ja hui kamala sentään jos joku sen vielä ostaa. Ihan niinkuin olis itseltä pois. Köyhä ei saa värityskirjaa kalliimpaa pyytää.
eli köyhän on ok mennä pyytämään 100 euron lahjaa tuntemattomilta?
ehkä sillon ei enää olla köyhiä.
Jokaisella on omat toiveensa. Jos on mahdollisuus toivoa niin että joku sen toteuttaa niin ei ole sulta pois. Lopeta vinkuminen.
mun mielestä tossa menee koko keräyksen idea. jos lapsella on varaa toivoa kalliita asioita, en usko, että asiat voi olla kovin huonosti. noiden keräyksien pitäisi olla oikeasti köyhille, joilla ei ole varaa edes jouluruokaan.
Eli köyhän perheen lapsi ei saa toivoa, koska sallittua on vain toivoa ruokaa. Jos ruokaa on, niin pitää olla kiitollinen eikä toivoa ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et Ap oikeasti käynyt siellä katsomassa toteuttaaksesi. Halusit vain tulla tänne provoomaan joka vuotisella köyhien mollaamisketjulla.
Tämä! Ollaan niin katkeria kun joku köyhä kehtaa pyytää jotain ja hui kamala sentään jos joku sen vielä ostaa. Ihan niinkuin olis itseltä pois. Köyhä ei saa värityskirjaa kalliimpaa pyytää.
Jokaisella on omat toiveensa. Jos on mahdollisuus toivoa niin että joku sen toteuttaa niin ei ole sulta pois. Lopeta vinkuminen.
mun mielestä tossa menee koko keräyksen idea. jos lapsella on varaa toivoa kalliita asioita, en usko, että asiat voi olla kovin huonosti. noiden keräyksien pitäisi olla oikeasti köyhille, joilla ei ole varaa edes jouluruokaan.
Oikeesti sä oot päästäs vialla. Ihan yhtälainen oikeus sillä köyhällä on toivoa kalliita leluja kuin parempituloisenkin lapsella.
Ei se niin mene että köyhän lapsen pitäis toivoa värikyniä ja riemuita.
Anna nyt juma*auta jokaisen lapsen toivoa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, mielestäni jokainen lapsi saa toivoa mitä vain, vaikka maailman rauhaa. Eri asia on sitten pystyykö sen toteuttamaan.
Omituista että sun mielestä köyhä ei saa toivoa sadan euron lahjaa jos se on hänen toiveensa mistä haaveilee.
ymmärrän kyllä mitä haet takaa. lapsihan saattaa haluta vaikka ja mitä. on kumminkin aikuisten tehtävä säädellä ja ohjata lapsi tajuamaan, mitä on kannattava toivoa. sen takia näissä keräyksissä pitäisi olla paljon laajempi se skaala, mitä ”lapsi” toivoo.
Juu kuule pekka, sun kannattaa toivoa värityskirjaa kun sä oot köyhä. Vaan rikkaat saa toivoa leikkikeittiötä. Muista se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köyhä opiskelija olen ja silti kävin. ei tee mieli ostella ”köyhille” merkkituotteita. mutta lahjakorttitoiveen aattelin toteuttaa, jos se siellä roikkuu vielä ensi kerralla. kyseisellä saattaa oikeasti olla tarve vaatteille, kun pyydettiin ihan normaaliin halppisvaatekauppaan!
Kukaan ei pakota sua ostamaan mitään. Älä osta, jos et halua. Se ei tarkota silti ettei kukaan muu osta. Siksi ne toiveet on siellä.
Missä niitä lahjatoiveita näkyy? Linkkiä?
Köyhän lapsen toiveet on kohtuttomia. Jos Jannica toivoo Ferraria, se on o.k
Niin, onneksi voi valita osallistuuko keräyksiin ja mitä haluaa lahjoittaa. Mä ostan joulupuu-keräykseen kaikki kirjatoiveet mitä puusta löydän.
Ap, itselleni ostin juuri Jbl langattomat kuulokkeet 29€. Onhan nekin toki arvokkaat pyytää lahjaksi mutta verrattuna iphonen kuulokkeisiin edulliset. Kenellekään ei ole onneksi pakko ostaa mitään.
Kohta joku välkky heittää iänikuisen kommentin tänne, että köyhät lapset saa sossusta lahjan tms. Ei saa!
Eli mun kannattais myös mennä tuonne kun ei ole varaa satojen eurojen joululahjaan lapselle?
Hui kamala 5- vuotias toivoo leikkikeittiötä mikä maksaa 40€ ja joku täällä märisee että ei saa toivoa, pitää toivoa halpaa pikkukrääsää tai ei ole köyhä.
Veikkaan että tässä halutaan ostaa itselle kahdella eurolla hyvä mieli ja postata someen että katsokaas minä ostin sirpalle vesivärit, enkös minä olekkin reilu.
Olen yksinhuoltaja ollut kymmenen vuoden ajan. En ole kertaakaan mennyt ruikuttamaan näihin Hope keräyksiin enkä muihinkaan. Mielestäni ne ovat noloja, ja tiedän tasan tarkkaan millaiset ihmiset näihin menee ruikuttamaan lahjoja. Näiden rahat menevät tupakkaan, pelaamiseen, viinaan, tekokynsiin, tekotukkaan jne jne jne. Todella noloa, miksi nykyajan ihmiset eivät pärjää omillaan, vaan ollaan koko ajan vinkumassa jostain jotain lahjoituksia, hävetkää suomalaiset, olette todella noloja. Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja hoitakaa itse asianne. Ei jokaisen lapsen tarvitse omistaa I Phone puhelinta, meillä ei sellaista ole ja hyvin pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Eli mun kannattais myös mennä tuonne kun ei ole varaa satojen eurojen joululahjaan lapselle?
Niin mieti sitä, nämä on lapsilta kysyttyjä toiveita. Ps. Jbl kuulokkeet maksaa muutaman kympin, samoin leikkikeittiö..
Alle 50€ lahjat on ok. Mutta moniko on valmis ostamaan tuntemattomalle täälläkin mainitut pleikka4 tai pleikka5? Hintahaitari on 300-1260€.
Ei jumankavita. Mulla ei ole ollut varaa omille ostaa mitä tahansa, vaikka kyse on ollut unelmasta. Silti olen auttanut muita. Itse en ole toivomuksia esitellyt mihinkään suuntaan, koska meillä on ollut koko ajan varaa ruokaan ja lämpimään kotiin.
"Suomalainen lapsiperheköyhyys". Meissä on kuulkaa kansakuntana nyt jotain pahasti viturallaan, jos köyhyyttä on se, että ei saa jotain tiettyä kallista merkkiä.
Hävettää, enkä tiedä oman sinisilmäisyyteni vai tämän koko sairaan kuvion vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumankavita. Mulla ei ole ollut varaa omille ostaa mitä tahansa, vaikka kyse on ollut unelmasta. Silti olen auttanut muita. Itse en ole toivomuksia esitellyt mihinkään suuntaan, koska meillä on ollut koko ajan varaa ruokaan ja lämpimään kotiin.
"Suomalainen lapsiperheköyhyys". Meissä on kuulkaa kansakuntana nyt jotain pahasti viturallaan, jos köyhyyttä on se, että ei saa jotain tiettyä kallista merkkiä.
Hävettää, enkä tiedä oman sinisilmäisyyteni vai tämän koko sairaan kuvion vuoksi.
Lisään vielä: jos esim. koulussa tulee eriarvoisuutta merkkien ja hinnan perusteella, meidän ihan jokaisen tulee katsoa peiliin. Kuka/mikä taho on se, joka meidän löyhäpäisestä materialismistamme hyötyy? Ollaanpa me höynäytettävissä.
Onhan siinä toki sekin puoli, että jotkut voivat ostaa isommalla rahalla itselleen hyvän joulumielen, kun kokevat olevansa suuria auttajia, vaikka itse asiassa tukevat samalla myös vanhempien otteettomuutta.
Kostein silmin voi sitten katsella kalliit kuulokkeet päässä kulkevaa murkkua ja miettiä, että ehkä ne olivat juuri ne minun kipeään tarpeeseen lahjoittamani. Murkulla on siinä R-kioskin juomapullo ja leivonnainen kädessä ja nyrpein ilmein hän kulkee ja tönäisee samalla suurta ja tuntematonta hyväntekijää, koska "tollatet kantturat on aina tiellä".
Siinä teille joulun ihme.
ymmärrän kyllä mitä haet takaa. lapsihan saattaa haluta vaikka ja mitä. on kumminkin aikuisten tehtävä säädellä ja ohjata lapsi tajuamaan, mitä on kannattava toivoa. sen takia näissä keräyksissä pitäisi olla paljon laajempi se skaala, mitä ”lapsi” toivoo.