Apple tietäjät hoi! iMacin näyttö pimenee kesken käytön, mutta ääni kuuluu edelleen musiikin ollessa päällä. Mistä on kyse?
Jeesiä kaivataan!
Konettani on riivannut kummallinen ongelma viimeisten muutaman kuukauden ajan. Näyttö pimenee kesken käytön, mutta ilmeisesti ohjelmien toiminta ei katkea (koska esim. musiikki kuuluu edelleen, jos vaikka spotify päällä). Tämä on tapahtunut muutamia kertoja. Kun näyttö pimenee, joudun sammuttamaan koneen virtapainikkeesta.
Kone on ostettu 2021 ja käyttis on Ventura 13.7.5 (päivitetty muutama pv sitten).
Tietääkö joku, mistä on kyse ja miten ongelman saa pois?
Kommentit (11)
Ylikuumeneminenkin voi aiheuttaa tuollaista voisin huoltoon
Varmaan näytönohjain tuuletin tai joku muu tuuletin ei pyöri tai itse ohjaimessa vikaa. Tekeekö se sitä koko aika vai kuormituksessa? Prossun lämmetessä yleensä jää kuva jumiin, mutta näkyy ja musiikki jää yhteen kohtaan.
Kiitos vastauksista!
Täytyy varmaan taipua ottamaan yhteyttä huoltoon. Kyllä nyppii!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näytönohjain tuuletin tai joku muu tuuletin ei pyöri tai itse ohjaimessa vikaa. Tekeekö se sitä koko aika vai kuormituksessa? Prossun lämmetessä yleensä jää kuva jumiin, mutta näkyy ja musiikki jää yhteen kohtaan.
Ei tee koko ajan. Viikon-parin välein. En ole löytänyt mitään yhdistävää tekijää, mikä ongelman aiheuttaisi. Ei esim. ole ollut mitään tavanomaisesta poikkeavaa kuormitusta.
Guugleta iMac blackscreen sieltä löytyy ohjeita. Ihan Applen omilta sivuilta. Ei välttis vikaa koneessa.
Vierailija kirjoitti:
näytönsäästäjä
Ei ole. Olen kytkenyt näytönsäästäjän kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Guugleta iMac blackscreen sieltä löytyy ohjeita. Ihan Applen omilta sivuilta. Ei välttis vikaa koneessa.
Kiitos! Tsekkaan
Kysäisi applelta? Kai niillä joku käyttötuki on?
Jätå enemmän mielikuvituksen varaan. Etkö saa riittävästi kuitenkin tarpeeksi stimulaatiota kuuntelemalla niistä pokevideoista voihketta?
Näytönohjain sökönä. Kun se lämpenee, se päsäyttää kuvan pois. Ei pysty korjaamaan, heitä seriin.