Mites kun lapsi/nuori ei halua syödä laittamaasi ruokaa ja huutaa nälkää, niin teettekö uuden ruoan?
Tai annatteko lapsen/nuoren käydä kaupassa tai grillillä hakemassa itselleen mieluista ruokaa? Itselläni on nirso 12-vuotias joka syö todella rajoitetusti tyyliin makaronia ja pekonia. Ei vihanneksia tai hedelmiä. Hän ei myöskään ota itsenäisesti mitään kaapista. Ei voitele edes leipää. Jotain neurologisia on taustalla epäilyni mukaan. Ruoan rakenne on tärkeää. Ruoka-aineiden pitä olla erillään, mikään ei saa olla sekoitettu keskenään. Yhden epämääräisen näköisen mausteen tai perunanpalan perusteella lapsi jättää koko annoksen syömättä. Huutaa kuin riivattu jos uutta ruokaa ei laita tilalle ja haukkuu ku sipääksi. En ole laittanut uutta ruokaa. Lopulta lapsi huutaa ja raivoaa itsensä uneen.
Kommentit (437)
Sun lapsen ongelma ei ole ruokanirsoilu, vaan jotain ihan muuta. Nirsoilu on vain oire isommista häiriöistä. Lapsesi ei ole kehittynyt normaalisti, joten menkää tutkimuksiin ja pian.
8 kk ei ollut nälkäinen, lusikka osui poskeen ja lopulta korvaan. Minä äippä sain itkupotkuraivarin, ruoka lensi bioskaan. Sen jälkeen ei ole kiukutellut, syö kiltisti sitä mitä on tarjolla.
Koiranpentu 8 vkoa. Purskutteli ruokaa ympäri keittiötä. Ruoka bioskaan, seuraavan kerran ruokaa sai seuraavana päivänä. Sen jälkeen söi koko ikänsä sitä mitä oli tarjolla.
Ehkä vähän ankaraa mutta myös opettavaista. Siis se että joku laittaa ruokaa eikä tarvitse olla nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyn mitä lapset haluaa syödä, ei mitään järkeä tehdä ruokaa mikä ei maistu.
Ensinnäkin lapset ei määrää, mitä kotona syödään.
Toisekseen ne ei ikinä opi syömään monipuolisesti, jos ne saa itse valita mitä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyn mitä lapset haluaa syödä, ei mitään järkeä tehdä ruokaa mikä ei maistu.
Toisekseen ne ei ikinä opi syömään monipuolisesti, jos ne saa itse valita mitä syödään.
Lasten ehdottomat ruuat viimeisen viikon ajalta:
Sieniä kermakastikkeessa, riisiä, maissia ja herneitä.
Spagettia ja kananugetteja, porkkana- ja kurkkutikkuja.
Hernekeittoa.
Riisipuuroa.
Karjalanpaistia, perunamuussia, keitettyjä juureksia.
Nuudeleita ja peurakäristystä.
Lämpimiä voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen ne ei ikinä opi syömään monipuolisesti, jos ne saa itse valita mitä syödään.Lasten ehdottomat ruuat viimeisen viikon ajalta:
Hernekeittoa.
Riisipuuroa.
Lämpimiä voileipiä.
Sun lapset on ilmeisesti syöneet monipuolisesti pienestä pitäen, mitä he eivät tee, jos heitä ei opeta. Listaa katsoessa tosin tulee mieleen, lapsesi ovat tällä hetkellä 21-30 vuotiaita.
Minun lapseni saivat laittaa itse ruokaa, jos minun laittamani ei kelvannut.
AP:n lapsi on jo 12-vuotias ja kykenisi vallan hyvin itse laittamaan ruokaa. Jos kyse olisi 2-vuotiaasta, niin sitten ymmärtäisin, että huutaa itsensä uneen.
Kannattaa pyytää koululääkäriltä lähete neurologisiin tutkimuksiin. Tuohon on joku syy. Sanoisin, että tuontapainen nirsoilu jokseenkin selvä oire jostakin sellaisesta, jonka kanssa vaan kannattaa oppia elämään, mutta huutamiseen ja raivoamiseen voi liittyä jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi että kun annat nälkäiselle kalan on taas seuraavana päivänä nälissään, mutta kun opetat kalastamaan(tekee itse ruokaa) niin ei enää ole nälissään koskaan. ;)
Mutta niinpä vaan itsekin muutti veden viiniksi ja taikoi leivän ja kalan riittämään valtavalle ihmisjoukolle, sen sijaan että olisi opettanut, kuinka se tehdään.
Jos olisi elänyt niin kuin opetti, ei olisi maailmassa nälänhätää, eivätkä olisi viinisadot säiden ja tuholaisten armoilla.
Ei voi kuin ihmetellä, että millä entisajan ihmiset pysyi hengissä, kun ei ollut ketään tekemässä niitä erikoisruokia. Perunalla ja kastikkeella mentiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen ne ei ikinä opi syömään monipuolisesti, jos ne saa itse valita mitä syödään.Lasten ehdottomat ruuat viimeisen viikon ajalta:
Hernekeittoa.
Riisipuuroa.
Lämpimiä voileipiä.
Sun lapset on ilmeisesti syöneet monipuolisesti pienestä pitäen, mitä he eivät tee, jos heitä ei opeta. Listaa katsoessa tosin tulee mieleen, lapsesi ovat tällä hetkellä 21-30 vuotiaita.
12-20-vuotiaita. Nuo ovat olleet ruokalistalla ainakin viimeiset 15 vuotta.
Meillä oli tuollaista, ilman huutoa tosin, 7-10 vuotiaana. Ollaan yhdessä keksitty ruokia joita voi kaikki syödä ja paljon keskusteltu ruuan tärkeydestä ja ravintoarvoista. Välillä sai pakottaa lapsen syömään, koska ikinä ei tiennyt oliko oikeasti tuota vai nirsoilu, jota oli paljon mukana. Samoin sitä, ettei kiinnosta enää ruokailu, eli ei vaan viitsi enää syödä, koska pahin nälkä ohi, johtuu varmaan adhdstä.
Mutta puhumalla ollaan päästy ohi ja nyt lapsi syö lähes kaikkea ja osaa fiksusti kertoa, jos joku ei maistu ja kokeilee kuitenkin maistaa erilaisia juttuja. Osallistuu myös ruuanlaittoon.
Molempia varmasti ahdistaa tilanne, pitää vaan yrittää keksiä ratkaisuja. Minä en varmasti syö Nakkikeitto vuosiin, kun lapsi muuttaa pois. Nykyään on kerran viikossa, yhteen väliin oli neljäkin kertaa viikossa, kun muu ei maistunut.
Ei muutakuin Emiilia Wileenin ( tankki täyteen ) diettipihvi lautaselle.
No en tee uutta ruokaa, sanon, että laita vaikka voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi että kun annat nälkäiselle kalan on taas seuraavana päivänä nälissään, mutta kun opetat kalastamaan(tekee itse ruokaa) niin ei enää ole nälissään koskaan. ;)
Mutta niinpä vaan itsekin muutti veden viiniksi ja taikoi leivän ja kalan riittämään valtavalle ihmisjoukolle, sen sijaan että olisi opettanut, kuinka se tehdään.
Jos olisi elänyt niin kuin opetti, ei olisi maailmassa nälänhätää, eivätkä olisi viinisadot säiden ja tuholaisten armoilla.
Olisiko ollut ihmisillä omat eväät mukana, mitä alkoivat jakamaan, kun näytettiin mallia?
Olet oikeassa jotain neuroa on tässä jutussa. Luin jostakin,että ne aikuisetkin joilla on tämä jokin häiriö, eivät voi sietää tiettyjä ruokia ja ruoka on aseteltava tms niin että tämä ko. häiriöinen voi siitä nauttia. En muista mistä luin ja mikä häiriö kyseessä.
Siitä ku rääkyy keittiössä ovi lukkoon ja jää yksin kotiin rääkyyn kun muut lähtee viettämään vapaata kivojen asioiden parissa. Loppui se rääkyminen kun toistettiin kerran kaksi.
Saa kokata itse. Voin kyllä antaa ohjeita ja autella. Saa samalla hyvää oppia tulevaan itsenäiseen elämään.
Grilliruoka kelpaa, mutta mikään ei saa sekoittua? Minusta tuossa on aika iso ristiriita.
Laita hänelle kaikki eri ruoka-aineet eri lautasille. Siitä syö, mitä syö. Älä jää viereen kyttäämään hänen syömisiään. <Myös leipä ja levite eri lautasille. On jo korkea aika opetella voitelemaan itse leipänsä, vaikka olisi kuinka aistiyliherkkyyttä tai mitä vain neurologista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi elänyt niin kuin opetti, ei olisi maailmassa nälänhätää, eivätkä olisi viinisadot säiden ja tuholaisten armoilla.Olisiko ollut ihmisillä omat eväät mukana, mitä alkoivat jakamaan, kun näytettiin mallia?
Ensin kerättiin eväät kaikilta ja saatiin kasaan viisi leipää ja kaksi kalaa. Muita eväitä ei nimenomaan ollut.
Mulla vasta pikkukoululainen ja päiväkoti-ikäinen. Pääasiassa kaikkiruokaisia ja hyvin syöviä, mutta jos ruoka ei kelpaa, käydään yhdessä tekemässä leipä (koululainen tekee jo itse) tai haetaan hedelmää. Usein on myös edellisen päivän ruokaa annos jääkaapissa, sitä saatetaan lämmittää.
Tämä on toiminut tosi hyvin muiden kohdalla, mutta yksi lapsi marisisi kaikista ruoista ihan maistamatta. Huutaamalla ja kiukuttelemalla ei saa mitään, pyytämällä ja auttamalla saa muutakin syötävää.