Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites kun lapsi/nuori ei halua syödä laittamaasi ruokaa ja huutaa nälkää, niin teettekö uuden ruoan?

Vierailija
01.12.2021 |

Tai annatteko lapsen/nuoren käydä kaupassa tai grillillä hakemassa itselleen mieluista ruokaa? Itselläni on nirso 12-vuotias joka syö todella rajoitetusti tyyliin makaronia ja pekonia. Ei vihanneksia tai hedelmiä. Hän ei myöskään ota itsenäisesti mitään kaapista. Ei voitele edes leipää. Jotain neurologisia on taustalla epäilyni mukaan. Ruoan rakenne on tärkeää. Ruoka-aineiden pitä olla erillään, mikään ei saa olla sekoitettu keskenään. Yhden epämääräisen näköisen mausteen tai perunanpalan perusteella lapsi jättää koko annoksen syömättä. Huutaa kuin riivattu jos uutta ruokaa ei laita tilalle ja haukkuu ku sipääksi. En ole laittanut uutta ruokaa. Lopulta lapsi huutaa ja raivoaa itsensä uneen.

Kommentit (437)

Vierailija
1/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en laita, eikä osteta muuta. Meillä on kyllä kaikille maistuvaa perusruokaa, ei muuta. Mikäli jollekin ei joku ruoka kävisi jostain syystä, asiasta juteltaisiin rauhassa ja mietittäisiin siihen ratkaisu.

Lapsellasi on selkeästi jotakin tuossa taustalla. Toivottavasti tutkitaan huolella. Oletteko laittaneet ruokaa yhdessä?

Vierailija
2/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Lapsella on aistipulmia joka vaikuttaa syömiseen mutta sillä hän ei pomota eikä hauku.

Aina ei voi olla lempparia ja aina joku osa yleensä kelpaa. Myöskään kaapilla ei sitten puputeta välipaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
4/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin kiukutteli kerran ruuasta. Se oli hernekeittoa. Todettiin vain jos ei kelpaa niin älä syö. Parin tunnin päästä piti lämmittää lautasellinen mikrossa kun alkoi kelvata. 

Vierailija
5/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoisella on aistiyliherkkyyttä ja kyllä hän saa ihan sitä mitä suostuu syömään. Ei myöskään halua ruokien "koskevan" toisiinsa jne.

Tärkeintä että saa myös kasviksia ja hedelmiä ja ylipäätään ravintoaineita.

Vierailija
6/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa myöhään liikkeellä! Nyt äkkiä tutkimuksiin! Helpottaa.

Joo,tunnistan noi oireet siis. Olen ammatissani törmännyt ja just tyyliin perunoitten päälle ei saa laittaa kastiketta,kasvikset pitää olla omissa kasoissaan,eivät saa koskettaa toisiaan,näkkäriin ei saa laittaa reikäpuolelle mitään jne. Se vaan on niin,eikä ite voi sille mitään.

Mä ite olen samanlainen. Esim perunamuusi,syön sen yksisteen,ei mitään sen kanssa. 

Pienenä olin kiskonut kaikki lihapalat pois ruuista,en voinut sietää lihaa. Kananmunasta söin vain valkuaiset jnejne.

Ei se välttämättä ole mikään "oire" mistään autismista sun muusta mutta käykää nyt kumminkin jossain.

Jokin ongelma on,ja toi omantoiminnan ohjauksen puuttuminen on kans yks merkki. Teininä en saanut mitään aikaan jos mulle ei sanottu,vaikka että mene hakemaan vettä...

Joo eikä se parane että lapsi hakee itte ruokansa,koska se on jossain siellä sisällä aivoissa se vääriä signaaleja lähettävä! (Voisin puhua päivän tästä,siihen liittyy myös vaatteet yms!)

Vierailija
7/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Meillä tehdään hyvää ruokaa ja sitä syödään. Jos ei kelpaa seuraava on joskus 3-4 h päästä. Leipäkaapille ei ole asiaa välills

Vierailija
8/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin lasta itseään laittamaan hänelle mieluisaa kohtuullisen terveellistä ruokaa tilalle. Toki ottaisin tällaisessa tapauksessa jo etukäteen lapsen kohtuullisessa määrin huomioon ruokia suunnitellessa. Jos esim. lapsi syö ruoka-aineita erikseen, ei ole mitään järkeä sotkea niitä yhteen tai laittaa niihin kastiketta.

Aistiyliherkän lapsen kanssa ei toi "olkoon syömättä, jos ei ruoka maistu" -strategia, vaan tällaisen lapsen kasvu voi oikeasti vaarantua, jos tarjolla ei ole tarpeeksi sellaista ruokaa, jota hän pystyy syömään.

Vierailija
9/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Asiasta keskustellaan ja haetaan kompromissi. En todellakaan joka päivä taistele yksinkertaisesta asiasta. Joskus on huonoja päiviä jokaisella, mutta enimmäkseen normiarki sujuu.

Vierailija
10/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen osallistuu ruokalistan suunnitteluun ja saa omia toiveitaan mukaan, joten koko viikkoa ei tarvi nähdä nälkää jos aina ei nappaakaan.

Vierailija
11/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee toista ruokaa, mutta itse saa tehdä voileipää jääkaapista.

Vierailija
12/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon käytökseen reagoi tottelemalla, niin siinähän kaivaa itselleen todella syvää kuoppaa.

Toki lapsen ongelmiin pitää löytää apua, mutta ratkaisu ei TODELLAKAAN voi olla uuden ruoan tekeminen.

Vierailija
13/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huuda, eikä raivoa. Jättää vaan syömättä. On ihan pienestä pitäen ollut valikoiva syöjä, jolla aineet ei saa olla sekaisin. Jo pelkän hajun perusteella hän saattoi ilmoittaa, maha täynnä tulematta edes pöytään. Voi elää ihan vedellä ja leivällä. En tee uutta ruokaa, mutta koitan valita viikon ruoat niin, että on kelpaavaa ruokaa edes joka toinen päivä. Ruoan rakenteella on suuri vaikutus.

Tuo johtuu aistiyliherkkyydestä. Löytyy ihan virallinen diagnoosi sensorisen integraation häiriöstä.

Vierailija
14/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi, mutta lapsen kanssa kannattaisi yhdessä puhua millaista ruokaa haluaisi. Kuitenkin siinä mielessä, että ruuan pitää olla pääasiallisesti terveellistä.

Vierailija
15/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lapsen mieliruokaa, mutta söisin sen itse.

Vierailija
16/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi että kun annat nälkäiselle kalan on taas seuraavana päivänä nälissään, mutta kun opetat kalastamaan(tekee itse ruokaa) niin ei enää ole nälissään koskaan. ;)

Vierailija
17/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoisella on aistiyliherkkyyttä ja kyllä hän saa ihan sitä mitä suostuu syömään. Ei myöskään halua ruokien "koskevan" toisiinsa jne.

Tärkeintä että saa myös kasviksia ja hedelmiä ja ylipäätään ravintoaineita.

Tuo että ei halua ruoan koskettavan toisiaan on ihan yksi perusjutuista autismin kirjon lapsille. Tee testit!!!!!

Vierailija
18/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huuda, eikä raivoa. Jättää vaan syömättä. On ihan pienestä pitäen ollut valikoiva syöjä, jolla aineet ei saa olla sekaisin. Jo pelkän hajun perusteella hän saattoi ilmoittaa, maha täynnä tulematta edes pöytään. Voi elää ihan vedellä ja leivällä. En tee uutta ruokaa, mutta koitan valita viikon ruoat niin, että on kelpaavaa ruokaa edes joka toinen päivä. Ruoan rakenteella on suuri vaikutus.

Tuo johtuu aistiyliherkkyydestä. Löytyy ihan virallinen diagnoosi sensorisen integraation häiriöstä.

Joo,toi haju jäi pois ! Lopetin sika-nauta jauhelihan käytön yli 20v sitten,kun en voinut paistaa sitä,se haju oli kamala!

Töissä kerran työkaveri avasi ruoka-astian ja joutui lähtemään wessaan oksulle,tullessaan sanoi,nyt ymmärrän tuon sun ruokahaju jutun!Kerran mentiin hampurilaispaikan ohi ja se rasvankäry oli kaamea! Kaverini ei huomannut siinä mitään erikoista. 

Sekin on asia mille ei voi mitään!

Vierailija
19/437 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi (tai no jo nuori aikuinen) jolla oli ja on edelleen syömisongelmia. Yllätys yllätys, minulla on itselläni ollut (ja on edelleen) myös ongelmia syömisessä. omat syömisongelmani johtuivat pääasiassa allergioista, joita ei lapsuudessa tietenkään tutkittu. Oman historiani takia en todellakaan pakottanut lasta syömään, ja seurasin muutenkin tarkasti, että miten se syöminen sujuu/miten se vaikuttaa lapsen vointiin.

Sekoitetut ruuat olivat ja ovat edelleen ei. Lasagne on pahin mahdollinen (moussakka kakkosena). Toisaalta pystyy syömään hernekeittoa, ja sehän pelasti kouluruokailunkin (koska poika pystyi syömään hernekeittoa muttei lihakeittoa, pääkeittäjä päätteli ihan itse, että kyse ei ole nirsoilusta vaan perustavammasta ongelmasta).

MUTTA: lapsella EI OLE LUPA raivota ruuasta. Riittää, kun sanoo kohteliaasti, että en voi syödä. Aivan sama, tuleeko se hetki silloin, kun kerron, mitä teen ruuaksi, vai silloin, kun ruokaa on syöty jo puoli lautasellista. Hän saa sitten syödäkseen niitä ruokia, mitä voi syödä, esimerkiksi lasagnepäivänä keitettyä makaroonia ja paistettua jauhelihaa + raakoja kasviksia (allerginen raa'alle tomaatille), makaroonilaatikkopäivänä makaronilaatikkoa ilman jauhelihaa + erikseen paistettua jauhelihaa, jne.

Ruokaa ei tarvitse syödä, aina löytyy turvallista syötävää, mutta raivoaminen tai kiukuttelu ei ole oikein.

Tämä lapsi olisi päätynyt sairaalaan osastohoitoon ruokintaletkun kanssa, jos olisin pakottanut syömään tai muutoin leikkinyt "sitten et saa mitään jos ei ruoka kelpaa" leikkejä. Ruokailu on käyty läpi ravitsemusterapeutin kanssa ja tarkan ruokapäiväkirjanpidon kanssa, ja koska lapsi itse on saanut vaikuttaa siihen, mitä syö ja missä muodossa sitä syö, sopivien ruokien valikoima on laajentunut, ja lapsi itse maistelee pyytämättä uusia ruokia (vaikka siis hänelle on tarjolla myös se oma ruoka). Hän tekee itse ruokaa, mutta ei välttämättä syö sitä. Osaa kyllä kaivella jääkaapista sitten ruokaa, jos sitä ei näkösällä ole.

Vierailija
20/437 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee uutta, mutta pyrin tekemään sellaista ruokia mitä teinille maistuu.. esim kaalilaatikko jne turha tehdä muuten paastoaa ja voi huonosti. Onneksi suurin osa perus kotiruuista uppoaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän