Kokoomus purkaisi työttömien kannustinloukkoja leikkaamalla sosiaali- ja työttömyysetuuksista
- Hyvinvointi ei synny velkavuorella, jyrähti puheenjohtaja Orpo twitterissä.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas ahkerat sankarityöttömät uhriutumassa joukolla.
Itse olen työttömänä ollut 4 vuoden aikana 2 palkkatukityössä ja 7 kuukautta työkokeilussa, toinen palkkatukityö oli 8 kuukautta ja toinen vuoden. Minulla on oma työpuhelinkin mihin asiakkaat soittaa sekä oma tietokone, teen myös etätöitä.
Teet jotain todella väärin tai sitten vaan tykkäät luetellut tekemisiäsi, jos et saa yhtään rahaa hankittua kaikella tekemiselläsi.
En tiedä mitä tarkoitat? Puoliso on ainoa lapsi, hänen vanhemmillaan on 2 taloa ja mökki eli meidän lapset ainakin perii jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työttömänä ollut 4 vuoden aikana 2 palkkatukityössä ja 7 kuukautta työkokeilussa, toinen palkkatukityö oli 8 kuukautta ja toinen vuoden. Minulla on oma työpuhelinkin mihin asiakkaat soittaa sekä oma tietokone, teen myös etätöitä.
Teet jotain todella väärin tai sitten vaan tykkäät luetellut tekemisiäsi, jos et saa yhtään rahaa hankittua kaikella tekemiselläsi.
En tiedä mitä tarkoitat? Puoliso on ainoa lapsi, hänen vanhemmillaan on 2 taloa ja mökki eli meidän lapset ainakin perii jotain.
Suurilla ikäluokilla on monella vain 1 tai 2 lasta. Meidän suvussa kaikki perii asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
En kannata Kokoomusta, mutta jotakin on tehtävä. On kestämätöntä, että tuilla saa melkein saman kuin matalapalkka-ammateissa kuukaudessa. Se nakertaa työintoa ja tuntuu, että ei ole mitään järkeä kun saman saa tekemättä mitään.
No mutta, silloinhan pitäisi nostaa matalapalkka-alojen palkkoja! Arvaa vain, kannattaako kokoomus ajatusta.
Harkitsemisen arvoinen voisi olla myös ns. negatiivinen tulovero, jota esim. Osmo Soininvaara on kannattanut. Eli tavallaan valtio maksaisi avustusta kaikkein pienipalkkaisimmille. Tällöin töissäkäynti kannattaisi, vaikkei palkka olisi suuri.
Jonkinlainen perustulo voisi myös olla hyvä ratkaisu, sillä silloin juuri pienipalkkaisimpien töiden tekemisestä jäisi suhteellisesti eniten käteen. Kannattaisi ottaa niitä satunnaisia työvuoroja kahvilassa, kioskilla, lehdenjakajan tuuraajana. Ja byrokratiakin vähenisi kun ei tarvitsisi Kelan tantan joka senttiä syynätä.
Arvaa vain, kelpaako nuokaan ideat kokoomukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurilla ikäluokilla on monella vain 1 tai 2 lasta. Meidän suvussa kaikki perii asuntoja.
Meidän suvussa monella on velkaa omasta asunnosta ja tulossa perintöasunto toiseksi asunnoksi ja myös mökki tulossa melkein kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus sanoo, että työttömyysturvaa porrastamalla syntyy 8500 työpaikkaa, mutta se ei kertonut missä ja mitä ne työpaikat ovat.
Mistä syntyy? Ko koomuksen tavoite on verojen alentaminen rikkailta , ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko muita keinoja? Joko työssäkäyvän tuloja pitää korottaa ja elämää helpottaa tai tukien varassa olevien tulonsiirtoja alentaa ja vaikeuttaa työnhaun karttelua. Nyt pienipalkkaisessa työssä käyvä saa saman elintason kuin pelkästään tukien varassa elävä ja ääritapauksissa jopa rutkasti heikomman. Jokainen varmasti sisimmässään myöntää että tämä ei ole oikeudenmukaista ja estää tehokkaasti töihin hakeutumisen.
Pieniä asioita voidaan toki hoitaa ilman etujen leikkauksia. Esimerkiksi pienentämällä palkansaajien verotusta ja poistamalla verot työeläkkeellä olevilta, mutta ei takuu- ja kansaneläkeläisiltä. Palkkojen suuruutta hallitus ja eduskunta eivät voi määrätä. Reilusti nousevat palkat myös ikävä kyllä heikentäisivät maamme kansainvälistä kilpailukykyä.
Perusongelma tässä taustalla on se, että asuminen on niin kallista kasvukeskuksissa. Ihmisiä ei voi ajaa lumihankeen ja pakkaseen asunnoistaan ja käytännössä viime kädessä vaikka sosiaaliturvalla varmistettava jonkinlainen asuminen.
Jos asuminen olisi paljon halvempaa, niin tulisi automaattisesti ihan eri tason kannustimet työntekoon sosiaaliturvan sijasta.
Niin no, juuri se on yksi järjestelmämme ongelmista. Tuilla elävät asuvat ydinkeskustan kalleimmissa asunnoissa ja pieni- sekä keskituloiset palkansaajat pystyvät asumaan vain kaukana työpaikoistaan halvemmissa lähiöissä. Kyllä jotain pitää tehdä, muuten on ennen pitkää edessä työssäkäyvien kansannousu.
Te soijaiset lampaat ette uskalla todellakaan uskalla tehdä yyyyhtikäs mitään, sen takia teitä vedetäänkin niin rankasti hanuriin, sen nyt tajuaa tyhmempikin. Voimafantasioinnin tasolle jäävät teidän kansanoussunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa monella on velkaa omasta asunnosta ja tulossa perintöasunto toiseksi asunnoksi ja myös mökki tulossa melkein kaikille.
Asuntomarkkinat menee täysin sekaisin.
Leikkauksia ja rankaisuja on helppo ehdottaa. Näkisi vain joskus sen mallin jossa pyrittäisiin siihen että kaikilla olisi työtä ja riittävä toimeentulo. Jotain on vialla ettei tätä kohti pyritä vaan kaikki on aina tuon negatiivisen vallankäytön ja rankaisun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntomarkkinat menee täysin sekaisin.
Moni nyt teini-iässä oleva saa asunnon ilmaiseksi täysi-ikäisenä isovanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksia ja rankaisuja on helppo ehdottaa. Näkisi vain joskus sen mallin jossa pyrittäisiin siihen että kaikilla olisi työtä ja riittävä toimeentulo. Jotain on vialla ettei tätä kohti pyritä vaan kaikki on aina tuon negatiivisen vallankäytön ja rankaisun kautta.
Tanskasta otetaan mallia, tosin unohdetaan, että siellä toimeentulotuki yhdelle on 1500, kun meillä 500 ja 4 hengen perhe saa Tanskassa 3500, kun meillä 2200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskasta otetaan mallia, tosin unohdetaan, että siellä toimeentulotuki yhdelle on 1500, kun meillä 500 ja 4 hengen perhe saa Tanskassa 3500, kun meillä 2200.
Suomi on köyhä maa, kun vertaa muihin pohjoismaihin.
ja kokoomuksella valtuutettuna joka on nostanut 10 vuotta lapsilisiä itselleen..
Kokoomus haluaa kaikki Töihin.... tietysti pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on köyhä maa, kun vertaa muihin pohjoismaihin.
Ilmankos Tanskassa kaikilla on rahaa parturiin ja kauniisiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla Tanskan rahoilla voikin aktivoitua.
Yrityksillä on karu tulevaisuus. Eläkeläiset vielä on asiakkaina.
Vierailija kirjoitti:
Korona aiheutti vaikeuksia partureille, 80% asiakkaista eläkeläisiä, jotka jäi kotiin.
Että sillalailla, leikataan vaan työttömiltä taas. Meillä puoliso leikkaa ja värjää hiukseni, että ei tuo parturissa käynti välttämätöntä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona aiheutti vaikeuksia partureille, 80% asiakkaista eläkeläisiä, jotka jäi kotiin.
Että sillalailla, leikataan vaan työttömiltä taas. Meillä puoliso leikkaa ja värjää hiukseni, että ei tuo parturissa käynti välttämätöntä ole.
10 eurolla saa parturisaksia marketista. Teinit värjää ja leikkaa toistensa hiuksia. Melkoisia kotipartureita on tulossa nuoremmasta sukupolvesta.
Nyt ajetaan yritykset alas politiikkaa. Ihmiset on kekseliäitä. Kotona pyörii tee se itse parturit ja kotibaarit toimii, kun ravintolat on liian kalliita.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän. Perintöasunnot tulevat sekoittamaan asuntomarkkinat täysin. Moni vuokralla asuva perii asuntoja ja mökkejä.