Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokoomus purkaisi työttömien kannustinloukkoja leikkaamalla sosiaali- ja työttömyysetuuksista

Vierailija
01.12.2021 |

- Hyvinvointi ei synny velkavuorella, jyrähti puheenjohtaja Orpo twitterissä.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on tarjolla, mutta moni ei halua tehdä matalapalkkatyötä, kun saman rahan saa tekemättä mitään. Etuuksien pitäisi olla vastikkeellisia eli oman koulutustason työtä on otettava vastaan. Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan myös arjen hallinnasta ja elämän mielekkyydestä. Ihminen syrjäytyy nopeasti jäämällä kotiin makaamaan. Seurauksena mt-ja päihdeongelmia ja työkyvyttömyyttä. 

Kaupunkien keskustassa asuminen ei myöskään ole mikään perusoikeus. Jokainen asukoon siten, että itse pystyy asumisensa maksamaan. Asumistukiin pitäisi laittaa ehdoton maksimi, joka tukisi ihmisiä hakeutumaan halvemmille alueille asumaan. Muutenkin asumistuen pitäisi olla väliaikainen tuki.  

Ja ihan FYI: pyörätuolissa oleva ihminen ei välttämättä ole työkyvyttömyyseläkkeellä. Moni vammainen henkilö on hyvinkin kouluttautunut ja elättää itsensä omalla työllään. 

Vierailija kirjoitti:

Vaikka työttömyyskorvaukset ja toimeentulotuki poistettaisiin ja työnhausta tehtäisiin maksullista, siltikään kaikki työttömät ei saisi töitä. Pyörätuolissa oleva ei opi kävelemään, vaikka työkyvyttömyyseläke poistettaisiin. Työmarkkinoiden uudistaminen pitää lähteä työaikojen lyhentämisestä. Viikottainen työaika pitää lyhentää max. 24 tuntiin ja ylitöiden teettäminen pitää tehdä niin kalliiksi että on halvempaa palkata 2 uutta työntekijää, kuin teettää ylitöitä yhdellä. Sen jälkeen jos työttömiä löytyy, aloitetaan rankaiseminen. Ansiosidonnaista en lähtisi leikkaamaan, päinvastoin, sitä pitäisi korottaa ja pidentää, jotta se kannustaisi taas työllistymään. Peruspäivärahaa, asumistukea ja toimeentulotukea saisi leikata rajusti, esim. vuosittain kaikkia pienennettävä 20%, kunnes ne on pudonneet nollaan.

Helsingissä on 3800 tyhjää vuokra-asuntoa, niitä kyllä riittää.

Ja työttömyysturva on vastikkeellinen eli työttömän pitää pystyä kulkemaan työpaikoille esim. sairaala, kansalaisopisto, museot, vesilaitos, sähkölaitos, kaupat jne.

Vierailija
42/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sekin on aika kestämätöntä, kun työkykyiset ihmiset käyvät kuukausitolkulla tekemässä töitä yhdeksän euron päiväkorvauksella. 

En minä sellaista työtä vastusta, josta saa edes jonkunmoista tuntipalkkaa. Työmarkkinatuki ei ole palkkaan verrattava hyödyke. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkien keskustassa asuminen ei myöskään ole mikään perusoikeus. Jokainen asukoon siten, että itse pystyy asumisensa maksamaan.

Ja landella asuville motkotetaan että muuttakaa kaupunkeihin töiden perässä. Koittakaahan porvaripossut jo päättää.

Vierailija
44/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa, kun työtön on työkokeilussa niin hän saa tunnukset potilasohjelmaan, hän tilaa takseja ja laboratoriokokeita asiakkaille, purkaa potilaskansioita, tekee kokousmuistioita jne.

Työttömällä on sairaanhoitajan vaatteet osastolla, moni hoitaja luulee opiskelijaksi. Tiettämätöntä sakkia Suomessa.

Vierailija
45/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sekin on aika kestämätöntä, kun työkykyiset ihmiset käyvät kuukausitolkulla tekemässä töitä yhdeksän euron päiväkorvauksella. 

En minä sellaista työtä vastusta, josta saa edes jonkunmoista tuntipalkkaa. Työmarkkinatuki ei ole palkkaan verrattava hyödyke. 

Ja monella työttömällä on AMK-tutkinto, vakituisilla huonompi koulutus

Vierailija
46/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kokkarit hoitaisi jokaisen työttömän erilaiset asumis-, perhe- ja työmatkakustannukset niin että työ kannattaisi aina? Eikö olekaan enää yhtä yksinkertaista?

Vierailija
47/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan. Jos palkkoja ei ole varaa nostaa, on työttömyysetuuksia pienennettävä, jotta työnteko olisi houkuttelevaa. Monet ovat nykyään elämäntapatyöttömiä ja köllöttelevät vuosikausia yhteiskunnan turvaverkossa, joka on tarkoitettu lyhytaikaiseksi avuksi. Yhteiskunta tekee laiskoille karhunpalveluksen kannustinloukuilla. Työttömyysturva määräaikaiseksi (esim. 12 kk), sitten joutuisi velvoitetyöhön vähintään vuodeksi. Asumistuki puolitettava.

Eläkkeissä on laskuvaraa.

Vierailija
48/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Miksi aina työttömiltä pitäisi leikata?

Ansiosidonnaisesta leikattiin jo 100 päivää pois ja kulukorvaus poistettiin omaehtoisesta opiskelusta.

Vierailija
49/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.

Vierailija
50/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät tekevät palkkatukitöitä esim. tarhassa lastenhoitajina, kouluissa koulunkäyntiavustajina, kaupungin puutarhatoimessa puutarhatöitä, uimahallissa uimavalvojina jne.

Lisäksi työttömät ovat työmarkkinatuella ja 9 euroa/ päivä kulukorvauksella työkokeilussa esim. kaupassa hyllyttämässä tavaroita, sairaalassa osastolla toimistotöissä, lisäksi esim. kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä esim. sairaalan arkistossa tai kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn.

Juurikin näin, kuin kerroit.

Myös olen ollut 9€ orjana näissä kokoomuslaisten yrityksissä.

Sen aikaa pidetään firmassa, että täytät täyden määrän ilmaista orja-aikaasi ja sitten pihalle. Ei puhettakaan , että sinut palkattaisiin firmaan kaikkesi antaneena.

Ehei, koska kokoomuslainenhan on köyhä.

Ei hänellä ole varaa palkata. Sitten huudetaan, menkää työttömät töihin.

Jälleen kerran räikeä esimerkki rikkaitten tavasta käyttää yhteiskuntaa hyödyksi ja köyhiä.

Vierailija
51/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoidosta 6500 / yksi eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä, kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä siivouspalveluihin sekä eläkeläisen asumistukea.

Jospa leikattaisiin välillä heiltä työttömien sijaan

Vierailija
52/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kokkarit ajaa vain hyvin voivien asemaa, ei ne välitä huono-osaisista

Kuka sitten välittää Marin ja Andersson molemmat valehtelivat työttömille päin naamaa, kun sanoivat ennen vaaleja poistavansa aktiivi mallin, no poisti ne sen hetkeksi, mutta toivat sitten samanlaisen takaisin.

On tässä sentään se ero, että Sipilän aktiivimallissa työttömyysetuuttasi pienennettiin, jollet saanut töitä. Ne muutamakin kymppi on tärkeitä silloin kun on rahat todella tiukassa.

Vierailija
53/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus sanoo, että työttömyysturvaa porrastamalla syntyy 8500 työpaikkaa, mutta se ei kertonut missä ja mitä ne työpaikat ovat.

Vierailija
54/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ahkerat sankarityöttömät uhriutumassa joukolla.

Itse olen työttömänä ollut 4 vuoden aikana 2 palkkatukityössä ja 7 kuukautta työkokeilussa, toinen palkkatukityö oli 8 kuukautta ja toinen vuoden. Minulla on oma työpuhelinkin mihin asiakkaat soittaa sekä oma tietokone, teen myös etätöitä.

Vierailija
55/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas ahkerat sankarityöttömät uhriutumassa joukolla.

Itse olen työttömänä ollut 4 vuoden aikana 2 palkkatukityössä ja 7 kuukautta työkokeilussa, toinen palkkatukityö oli 8 kuukautta ja toinen vuoden. Minulla on oma työpuhelinkin mihin asiakkaat soittaa sekä oma tietokone, teen myös etätöitä.

Kun asiakkaana soitat minulle niin et tiedä että olen palkkatukityössä, asiakaspalvelu on suomeksi ja englanniksi.

Vierailija
56/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ulos suomesta!

Kokoomus ajaa ulkomaisten pörssiyhtiöiden asiaa ja haluaa suomesta halpatyömaan. Kokookus haluaa palkat ja tuet alas jotta ihmiset tekisivät nälkäpalkalla töitä yrityksissä jota kiertävät suomessa veroja.

Hävetkää kokoomuksen äänestäjät!

Vierailija
57/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse tiedä miten köyhä pienituloisen tulisi olla kun ei tällä ole autoa, ei luottokorttia, ei työterveyshuoltoa ja Kela tarkistaa tilit kuukausittain onko sinne tullut yli 50 euroa ylimääräistä rahaa joka sitten siinä tapauksessa vähennetään toimeeentulotuesta.

Itsestä tuossa on hyvinvointi kyllä kaukana ja viimeiseksi olettaisi että tuossa on vielä jonkun mielestä jotain mitä voisi vähentää tai että tämän asemaa pidetään liian hyvänä, tai oletetaan että tätä tilannetta joku tarkoituksellisesti tavoittelisi.

Ja sitten joku vielä vaati että tuossa tilanteessa olevaa ihmistä pitäisi vielä lisäksi rankaista siitä ettei häntä kukaan ole suostunut ottamaan töihin, tai että hänen vähästään pitäisi viedä vielä lisää.

Tuntuu välistä että joillekin niistä joille elämä on antanut suotuisat kortit katoaa täysin empatiakyky ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan.

Työttömyys on epätoivoa ja yhtä helvettiä kun elämästä katoaa sellaiset asiat kuten tulevaisuuden suunnittelu tai elämän rakentaminen. Ja sitten joku vielä puhuu "sohvalla köllöttelystä" mikä kyllä kertoo ettei siitä ole minkäänlaista käsitystä.

Vierailija
58/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on tarjolla, mutta moni ei halua tehdä matalapalkkatyötä, kun saman rahan saa tekemättä mitään. Etuuksien pitäisi olla vastikkeellisia eli oman koulutustason työtä on otettava vastaan.

Häh? Johan nyt systeemi on se, että omaa koulutusta vastaavaa työtä on otettava vastaan. Kuvittelitko jotakin muuta?  Eikä tarvitse olla kuin kolme kuukautta työttömänä, niin pitää ottaa vastaan muutakin työtä, jos tarjotaan.

Matalapalkkatyöhönkään ei noin vain pääse. Pitkäaikaistyöttömänä yli viisikymppisena maisterina hain Hesburgeriin, kun itkivät työvoimapulaansa. Kummasti en kelvannut sinne. Joten selitä sinä vain, että töitä on kyllä tarjolla. 

Vierailija
59/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa sekä lisäksi myös palvelualalta.

Vierailija
60/96 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus nyt ajaisi vaikka lesket lumihankeen ja veisi tikkarit köyhälistön lasten suusta etteivät hyvään totu

Vassarit ja vihreät tekevät saman mutta kantiksille. Uussuomalaisten elättämiseen kuluu ainakin 2-3 miljardia euroa per vuosi.

ks. pauli vahtera blogi iltalehti

Kukas niitä tänne roudasi?

Kokkarit, persut ja kepu. Kymmeniä tuhansia.

Kyllä ne varsinkin kokkareille kelpaa, halpaa työvoimaa, ja kun itse asuu paremmalla alueella, ei tarvitse kärsiä niiden aiheuttamasta häiriköinnistä.