Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan minulla asperger...? t. teini (piiitkä, todella pitkä avautuminen)

Vierailija
28.02.2015 |

Luin yhtä as-ketjua ja jäi häiritsemään :D Ja tiedän, että tähänkin ketjuun saattaa tulla niitä "onko kaikki pakko diagnisoida"-jankkaajia, mutta jäi nyt vain häiritsemään.

"Asperger-potilaalle on usein ominaista alttius jatkaa yksityiskohtaista, monotonista tai nopeaa puhumista huomaamatta lainkaan, että toinen ei kuuntele tai haluaisi vaihtaa aihetta. " Tämä D: En vain tajua niitä merkkejä.

" Hän voi kaihtaa silmiin katsomista ja olla ei-sanallisilta tunneilmaisultaan hyvin niukka tai kömpelö. " En tykkää katsoa muita silmiin ja mun puhe tökkii välillä paljonkin, vaikka ajatukset menee normaalisti. En änkytä, mutta puhuminen tökkii ja välillä hermostun sen takia.

" Vaikeus tunnistaa toisten tunteita ja vaikeus ilmaista omia tunteitaan johtaa helposti erilaisiin vaikeuksiin sosiaalisessa vastavuoroisuudessa. " Tämä. En osaa ilmaista tunteitani. Varsinkaan kasvokkain, puhumalla. Mielummin vaikka kirjoitan viestin.

"Räplään" käsiäni, jos olen hermostunut ja joskus ihan huomaamatta muutenvain. Koskettelen myös kasvojani ja käsiäni silloin.

Minulla on iso mielenkiinto matikkaa ja numeroita kohtaan ja sen lisäksi sairauksiin (flunssasta rankempiin). Luen todella paljon kirjoja. Olen lukenut ylipäänsä ihan kaikkea terveyteen liittyviä juttuja (mm _vuorokauden_ sisään olen lukenut sydänkohtauksista, diabeteksestä, ichtyosis vulgariasta (älä googlaa, jos olet herkkä), erilaisista geenivirheistä, jne), kiinnostuin tuollaisista asioista jo ala-asteella. Muistan, että luin joko kolmannella, tai neljännellä luokalla läpi kaikki käsiini saamat, äitini (lääkäri) opiskeluaikaiset kirjat ja tein niistä omia muistiinpanoja.

Nykyään on jo ihan normaalia, että kaverit tulevat kysymään minulta kaikkea terveyteen yms liittyvää. E-pillerian aloittamisesta ja lopettamisesta, crohnin taudista, keliakiasta ja sen ruokavaliosta, kilpirauhasen vajaatoiminnasta ymsymsyms. Ohjaan heidät kyllä lääkärinkin luokse, jos tilanne vaatii, mutta minä kuulemma tiedän kaikesta.

Mielenkiintoa löytyy myös päihteitä, huumeita ja mielialahäiriöitä kohtaan. Omia kokemuksia ei ole, mutta luen noista _paljon_.

Minun pitäisi myös tietää päivän kulku tarpeeksi ajoissa, tai saatan mennä "lukkoon" ja sit ei onnistu enää mikään. Helposti pystyn suunnittelemaan mun kalenterin tuntien tarkkuudella viikkojen päähän ja sellainen suunnittelu on mimulle tärkeää.

Tein myös nettitestin ( :D kyllä...) aspergerista ja sain tulokseksi: " Käytit testin tekemiseen 2 minuuttia 27 sekuntia ja testipistemääräsi on 145 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.
Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 . Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen! "

Eniten mua hämää tässä se, että vaikka olen todella ujo, niin pystyn kyllä toimimaan sosiaalisissa tilanteissa, jos se sitä vaatii ja olen myös pakottanut itseni ulos mukavuusalueeltani ja olen mm ollut edustamassa kouluani ja puhumassa useamman sadan ihmisen edessä luentoni aikana, vaikkakin näiden ja ihan normaalien sosiaalisten tilanteiden jälkeen minulla kestää "palautua" ennalleen ja vetäydyn yleensä joksikin aikaa omiin oloihini näiden jälkeen.

Stereotypioin nyt, anteeksi, mutta olen pitänyt aspergereita sellaisina hiljaisina, finninaamaisina nörttipoikina, jotka eivät ole nähneet päivänvaloa pitkään aikaan, koska ovat niin kiinni tietokoneissaan siinä, missä minä olen hygieniastani huolta pitävä ja aktiivisesti kuntoileva nuori nainen D: Näin btw Rillit Huurussa Sheldon on ihana hahmo <3 "Vähän" aspermainen, mutta ihana! :D

Ajatuksia, tai mitään? Olisikohan minulla asperger, tms?

(Ja ps, tässä avaksessa oli n.3744 (noin, en jaksa laskea tarkkaan :D ) merkkiä otsikko mukaan lukien, numerot <3 )

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oletko asperger, mutta olet ainakin sisäänpäinkääntynyt tai muodikkaammin sanottuna introvertti. Ihmiset ovat niin monimutkaisesti erilaisia, ettei ketään voi yksiselitteisesti niputtaa parin nimikkeen/diagnoosin alle. Ehkä sinussa on aspergerpiirteitä enemmän kuin toisissa. En tiedä oletko "virallisesti" asperger, onko sillä lopulta edes väliä? Virallisetkin persoonallisuuden diagnoosit kun helposti vaihtelevat vuosikymmenestä toiseen sen perusteella miten päättäjät niitä sattuvat määrittelemään osittain mutu-tuntumalla. Tärkeintä on, että oppii tulemaan toimeen omien erityispiirteidensä kanssa, joita jokaiselle on.

P.S. muista kappalejaot.

t. Sisäänpäinkääntynyt itsekin

Vierailija
22/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vanhempasi tai kanssasi työskennelleet aikuiset (pk:n aikuiset ja opettajat) eivät ole koskaan asiaan millään tavalla puuttuneet, vaikea kuvitella että olisit as.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-asperger kommentoi :)

"Asperger-potilaalle on usein ominaista alttius jatkaa yksityiskohtaista, monotonista tai nopeaa puhumista huomaamatta lainkaan, että toinen ei kuuntele tai haluaisi vaihtaa aihetta. "
En mäkään aina niitä signaaleja huomaa, varsinkaan jos on täysi tohina päällä :D

" Hän voi kaihtaa silmiin katsomista ja olla ei-sanallisilta tunneilmaisultaan hyvin niukka tai kömpelö. "
Mä en voi puhuessa katsoa silmiin. Yritän, mutta en vaan voi. Kompensoin tätä sillä, että kuunnellessa katson silmiin. Ehkä jopa liikaakin :D En myöskään änkytä, mutta saatan jäädä "jumiin" jonkun sanan takia. Sitten kun yritän korjata väärin lausuttua sanaa, unohdan aivan täysin koko sanan kirjoitusasun. Pidän tätä ihan normaalina ei-niin-sosiaalisen ihmisen luonteenpiirteenä.

" Vaikeus tunnistaa toisten tunteita ja vaikeus ilmaista omia tunteitaan johtaa helposti erilaisiin vaikeuksiin sosiaalisessa vastavuoroisuudessa. " Joo. Riitatilanteissa en osaa puhua. Jos multa kysytään, mistä olen suuttunut, en osaa kertoa sitä. Osaan kuvailla sen pääni sisällä, mutta jotenkin ne asiat ei vaan tule suusta ulos.

""Räplään" käsiäni, jos olen hermostunut ja joskus ihan huomaamatta muutenvain. Koskettelen myös kasvojani ja käsiäni silloin." Sama. Tykkään vedellä hihojani, sulkea sormet sellaiseen myttyyn :)

"Minulla on iso mielenkiinto matikkaa ja numeroita kohtaan ja sen lisäksi sairauksiin"
Rakastan matikkaa. Sairauksista sen verran, että lapsena luin myös äitini lääkärikirjoja :) Kasvatin sellaisia pelkotilojani sitten mielessäni, että olen jättänyt sellaiset vähemmälle. Eilen tosin luin paljon hi-viruksesta, ilman mitään syytä.

"Nykyään on jo ihan normaalia, että kaverit tulevat kysymään minulta kaikkea terveyteen yms liittyvää."
Copy that. "Hei sähän voit auttaa, kun tiedät tästä..."

"Mielenkiintoa löytyy myös päihteitä, huumeita ja mielialahäiriöitä kohtaan. Omia kokemuksia ei ole, mutta luen noista _paljon_."
Sma. Teiniaikoina tuli esim. lueskeltua Nancy-kirjaa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Elokuva Sid&Nancy tuli katottua kymmeniä kertoja. En vieläkään osaa sanoa, mikä siinä oikein kiehtoi.

"Minun pitäisi myös tietää päivän kulku tarpeeksi ajoissa, tai saatan mennä "lukkoon" ja sit ei onnistu enää mikään. Helposti pystyn suunnittelemaan mun kalenterin tuntien tarkkuudella viikkojen päähän ja sellainen suunnittelu on mimulle tärkeää."
Jep. Kerran tulisesti suutuin avopuolisolle, kun tämä viikon mittaiselta reissulta palasi yllättäen. Mä olin vielä edellisenä iltana potenut järjetöntä ikävää, mutta sitten kun tämä yllättäen pamahtaa paikalle, suutun. MIKSI? :D

Mä tein myös nettitestin! :)
Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 9 sekuntia ja testipistemääräsi on 106 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

Sitten lopuksi vielä totean, että mun introverttius näkyy siinä, että tarvitsen aikaa "palautuakseni" sosiaalisista kanssakäymisistä. Esimerkiks opiskelijariennot väsyttää ihan törkeesti, kuten erään keskiviikkoillan haalaribileet SELVINpäin: en vielä perjantainakaan ollut valmis koulunpenkille...

Vierailija
24/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vou. Puhelin ja kappalejaot, pahoittelen :D

Vierailija
25/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki kommentit, mutta olen pahoillani, en vastaa kaikkiin, vaikkeivat olleet epäasiallisia tms D: Niitä vain tuli niin paljon! :)

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:36"]Mikäli vanhempasi tai kanssasi työskennelleet aikuiset (pk:n aikuiset ja opettajat) eivät ole koskaan asiaan millään tavalla puuttuneet, vaikea kuvitella että olisit as.
[/quote]

Yks mun sisaruksista pilkkaa aspergereita, en sit tiedä eikö ole huomannut minussa sitten mitään samaa tms :/

ap

Vierailija
26/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:40"]Vou. Puhelin ja kappalejaot, pahoittelen :D
[/quote]

Minulle teki samat, vaikka laitoin ne kappalejaot :D Mutta Nancy-kirja on ihana! :D Olen itsekkin lukenut sen läpi useamman kerran.

ap

Vierailija
27/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä ilmoittautuu toinen IHAN SAMANLAINEN, sairauksista kiinnostuminen mukaanlukien!! :D Mulla ei ole diagnoosia, mutta monet asiat viittaavat aspergeriin edellämainittujen lisäksi; mulla todellakin menee pasmat sekaisin jos yhtäkkiä pitää vaikka lähteä jonnekin, tai matkasuunnitelmaan tulee muutos. Esimerkkinä sanottakoon se kun kävin mieheni kanssa Skotlannissa ja aloin itkeä, kun bussi lähtikin vartin eikä puolen tunnin päästä. Kaikki kodin ulkopuolelle suuntautuvat liikehtimiset pitää suunnitella ja tietää etukäteen tai stressaan itseni sairaaksi. En voi sietää tiettyjä ruokia niiden inhottavan suutuntuman takia, mm. silli tuntuu kauhealta, ja täällä Englannissa usein syötävä voileipä, jonka välissä on sipsejä, puistattaa jo ajatuksena. Opiskeluaikana multa ei sujunut yhtään mikään lukuvuoden suunnittelusta vuokranmaksuun, ja jouduinkin velkoihin ja masennuttuani myös alkoholikierteeseen, josta sittemmin onneksi pääsin irti. Perheeni mukaan olen aina ollut huonotapainen, huolimaton ja laiska, enkä ole saanut heitä ymmärtämään että mitään niistä pahoista asioista en ole koskaan tehnyt vakaasti harkiten ja tahallani. Masennusdiagnoosia on aina tyrkytetty, vaikka en koe olevani masentunut ollenkaan. Sittemmin kun aloin lukea asperger-syndroomasta, kaikki loksahti paikoilleen. Diagnoosia ei täällä saa ilmaiseksi muut kuin lapset, ja yksityiseen ei ole varaa, joten menköön ihan näin. Perheeni ei kai koskaan tule todella ymmärtämään että ns. pahuuteni voisi johtua jostain muusta kuin luontaisesta kusipäisyydestä, mutta mieheni ymmärtää ja se on pääasia.
Anteeksi pitkä selostus ja kappalejakojen puuttuminen! Mobiili syynä.

Vierailija
28/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin - siis kyllä sairastin jonkin aikaa masennusta opiskeluaikana, mutta en enää sen jälkeen vaikka diagnoosia on yritetty ympätä melkein väkisin viimeiset kahdeksan vuotta. Lääkärille ei ole vielä tullut mieleen, että vaikeuteni voisivat johtua jostain muusta. 28

Vierailija
29/29 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro28,

Kiva tietää, etten ole ainoa ^^

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan