Millainen ylipaino on lapsettomuushoitojen este?
Paljonko bmi saa olla? Saako olla siis vähän pyöreä, vai pitääkö olla reippaasti ylipainoinen? Mun mielestä jotenkin uskomatonta että tupakkaa saa vetää niin paljon kuin haluaa ja ryypätä, mutta jos olet vähän ylipainoinen niin et pääse? Ja että ikääkin saa olla reilusti yli 30v. Entäs vähän pullukka 25-vuotias joka elää terveellisesti, ei juo eikä tupakoi?
Kommentit (22)
Ylipaino on hirvittävä riski raskaana olevalle ja vaikeuttaa raskautumista.
MIKSI ihmisten on vaikea uskoa, että lääkärit ajattelevat heidän terveyttään. Se "mutQ mä haluuuuuu~n!" ei poista sitä tosiasiaa, että ylipaino on terveysriski. Ihan oikeasti.
Hoitajana tekee välillä mieli hakata päätä seinään, kun ihmisiä yritetään ja yritetään nätisti varoittaa ylipainon haitoista ja vaaroista, mutta sittenkun sinne sairaalaan päädytään sydän- ja verisuoniongelmien takia tai aikuisiän diabetes puhkeaa niin syitä löydetään "puoskarilääkäreistä" ja "lääkesalaliitoista" ja ihan mistä vaan mutta ei koskaan siitä omasta ylipainosta. Ollaan niin uhria, niin uhria.
On paljon lääketieteellisiä toimenpiteitä, jotka saattaisivat parantaa elämänlaatua mutta joille ylipaino tietyssä pisteessä on ihan oikeasti este. EI lääkärin v*ttumaisuuden vaan oman turvallisuutesi takia.
Et varmaan halua kuolla punktiopöydälle sydäriin? Minulle punktio oli raskaampi kuin synnytys.
Ihan niin kuin lihavuus olisi samanlainen kun tupakointi tai juominen. Dokaamisen&röökäämisen voi lopettaa kuin seinään, mutta ei sitä noin vain laihduta, hetkessä..
Voisiko tänne saada asiallisia kysymykseen liittyviä vastauksia, eikä vittuilua siitä ylipainosta ja sen syistä?
Ylipaino voi olla myös yksi syy lapsettomuudelle. Senkin takia laihduttaminen kannattaa. Esim. pco:hon osa lääkäreistä ymmärtää suositella vähähiilihydraattista ruokavalioita (pco:n liittyy metabolinen oireyhtymä).
En tiedä mistä punktiosta n. 5 puhuu, mutta jos kyseessä on munasolupunktio, kommentissa on hieman liioittelua. Minulle tehty punktio kaksi tai kolme kertaa (en enää muista tarkkaan) ja helppo homma.
Tukosten riski kasvaa hoidoissa, ja se on moninkertainen ylipainoisella. Eli jos et veritulppaa halua, laihduta.
Ylipaino voi vaikuttaa hormonitasapainoon niin, että tulee kuukautiskierron ongelmia ja esim. ovulointia ei aina tapahdu. Ehdottomasti kannattaa pudottaa painoa. Olet vielä nuori ihminenkin :)
Ei se pointti ole se että ylipaino olisi lapsettomuuden syy vaan se että hoidoissa on riskinsä ja on aika vaarallista antaa tujut pisyettävät hormonit läskille. Tulee vielä tukos.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:35"]Ei se pointti ole se että ylipaino olisi lapsettomuuden syy vaan se että hoidoissa on riskinsä ja on aika vaarallista antaa tujut pisyettävät hormonit läskille. Tulee vielä tukos.
[/quote]
Minulla on mennyt kaksi ihan hoikkaa nuorta ystävää keuhkoveritulppaan. Toinen sai juurikin jonkun komplikaation lapsettomuushoidoissa ja toinen söi e-pilleteitä kauan. Niin että en sanoisi sen ylipainon olevan aina syy.
Olemme lapsettomuushoidoissa, minulla pco ja 168/86 eli ylipainoa on. Lääkäri suositteli laihduttamista koska se myös voi auttaa pco tilannetta. Yritys on kova laihtua :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:35"]Ei se pointti ole se että ylipaino olisi lapsettomuuden syy vaan se että hoidoissa on riskinsä ja on aika vaarallista antaa tujut pisyettävät hormonit läskille. Tulee vielä tukos.
[/quote]
Minulla on mennyt kaksi ihan hoikkaa nuorta ystävää keuhkoveritulppaan. Toinen sai juurikin jonkun komplikaation lapsettomuushoidoissa ja toinen söi e-pilleteitä kauan. Niin että en sanoisi sen ylipainon olevan aina syy.
[/quote]
Ei varmaan olekaan aina, mutta ylipaino lisää kyllä riskiä reilusti.
Monilla raskaus alkaa laihduttamisen jälkeen. Siksi on hyvä kokeilla, johtuisiko lapsettomuus painosta. Ihan samalla tavalla kuin tupakointi kannattaa lopettaa ja muut raskautta vaikeuttavat asiat. Kyseessä ei ole mikään läskiviha vaan puhdas lääketieteellinen tosiasia.
Kun jo 5 kg ylipainon laihdutus vastaa keskimäärin yhtä hormonihoitokierrosta, niin onhan se järkevää, että yksilö laihduttaa sen verran, eikä niin, että yhteiskunta maksaa hoidosta ja jakaa riskit komplikaatioista. Miksi yksilön ei pitäisi huolehtia terveydestään ja laihduttaa tässä tilanteessa? Pitäähän sitä sitten hoidoissakin ja mahdollisessa raskaudessakin pitää itsestään huolta, ne vasta rasittavia ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:40"]Monilla raskaus alkaa laihduttamisen jälkeen. Siksi on hyvä kokeilla, johtuisiko lapsettomuus painosta. Ihan samalla tavalla kuin tupakointi kannattaa lopettaa ja muut raskautta vaikeuttavat asiat. Kyseessä ei ole mikään läskiviha vaan puhdas lääketieteellinen tosiasia.
[/quote]
Niinpä. Raskausaikanakin ylipaino lisää riskiä korkeisiin verenpaineisiin, raskausajan diabetekseen ja myös raskausmyrkytykseen. Parempi olisi hoikistua ennen raskautta :) ja en vihaa läskejä. Nämä on vain faktoja.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:11"]
Ylipaino on este. Minä olin 22v, 168cm ja 71kg emmekä päässeet julkiselle ennen kuin laihdutin 58 kiloiseksi. Laihdutus kannatti ja tajusin myöhemmin että siihen on syy sillä hoidot nostaa painoa ja verenpainetta. Kuten myös raskaus.
[/quote]
Tuota en kyllä usko. Itse taisin olla ihan täsmälleen samoissa mitoissa, kun julkisella ensin tutkimukset ja sitten hoidot aloitimme. Painosta ei kukaan sanonut sanaakaan, kysyin vielä erikseen että auttaisiko laihduttaminen, mutta sanottiin että tässä painossa sillä ei ole mitään merkitystä. Kyllä teillä on varmaan jotkut muut syyt olleet tuossa takana.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:46"]Kun jo 5 kg ylipainon laihdutus vastaa keskimäärin yhtä hormonihoitokierrosta, niin onhan se järkevää, että yksilö laihduttaa sen verran, eikä niin, että yhteiskunta maksaa hoidosta ja jakaa riskit komplikaatioista. Miksi yksilön ei pitäisi huolehtia terveydestään ja laihduttaa tässä tilanteessa? Pitäähän sitä sitten hoidoissakin ja mahdollisessa raskaudessakin pitää itsestään huolta, ne vasta rasittavia ovatkin.
[/quote]
5 kilon pudotus ei millään vastaa yhtä hormonihoito kierrosta :D Eikös terveen mahdollisuus raskautua per kierto ole jotain alle 20 prosenttia? Yhdessä alkionsiirrossa mahdollisuus on yli 30 prosenttia.
Ylipaino on este. Minä olin 22v, 168cm ja 71kg emmekä päässeet julkiselle ennen kuin laihdutin 58 kiloiseksi. Laihdutus kannatti ja tajusin myöhemmin että siihen on syy sillä hoidot nostaa painoa ja verenpainetta. Kuten myös raskaus.