Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ylipaino on lapsettomuushoitojen este?

Vierailija
21.02.2015 |

Paljonko bmi saa olla? Saako olla siis vähän pyöreä, vai pitääkö olla reippaasti ylipainoinen? Mun mielestä jotenkin uskomatonta että tupakkaa saa vetää niin paljon kuin haluaa ja ryypätä, mutta jos olet vähän ylipainoinen niin et pääse? Ja että ikääkin saa olla reilusti yli 30v. Entäs vähän pullukka 25-vuotias joka elää terveellisesti, ei juo eikä tupakoi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on este. Minä olin 22v, 168cm ja 71kg emmekä päässeet julkiselle ennen kuin laihdutin 58 kiloiseksi. Laihdutus kannatti ja tajusin myöhemmin että siihen on syy sillä hoidot nostaa painoa ja verenpainetta. Kuten myös raskaus.

Vierailija
2/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on hirvittävä riski raskaana olevalle ja vaikeuttaa raskautumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI ihmisten on vaikea uskoa, että lääkärit ajattelevat heidän terveyttään. Se "mutQ mä haluuuuuu~n!" ei poista sitä tosiasiaa, että ylipaino on terveysriski. Ihan oikeasti.

Hoitajana tekee välillä mieli hakata päätä seinään, kun ihmisiä yritetään ja yritetään nätisti varoittaa ylipainon haitoista ja vaaroista, mutta sittenkun sinne sairaalaan päädytään sydän- ja verisuoniongelmien takia tai aikuisiän diabetes puhkeaa niin syitä löydetään "puoskarilääkäreistä" ja "lääkesalaliitoista" ja ihan mistä vaan mutta ei koskaan siitä omasta ylipainosta. Ollaan niin uhria, niin uhria.

On paljon lääketieteellisiä toimenpiteitä, jotka saattaisivat parantaa elämänlaatua mutta joille ylipaino tietyssä pisteessä on ihan oikeasti este. EI lääkärin v*ttumaisuuden vaan oman turvallisuutesi takia.

Vierailija
4/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan halua kuolla punktiopöydälle sydäriin? Minulle punktio oli raskaampi kuin synnytys.

Vierailija
5/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin lihavuus olisi samanlainen kun tupakointi tai juominen. Dokaamisen&röökäämisen voi lopettaa kuin seinään, mutta ei sitä noin vain laihduta, hetkessä..

Vierailija
6/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tänne saada asiallisia kysymykseen liittyviä vastauksia, eikä vittuilua siitä ylipainosta ja sen syistä?

Vierailija
7/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla kokemuksia tai tietoa muuten asiasta, kuin kakkosella? -7

Vierailija
8/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se bmi-raja on ollut 35

Vierailija
9/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino voi olla myös yksi syy lapsettomuudelle. Senkin takia laihduttaminen kannattaa. Esim. pco:hon osa lääkäreistä ymmärtää suositella vähähiilihydraattista ruokavalioita (pco:n liittyy metabolinen oireyhtymä).

En tiedä mistä punktiosta n. 5 puhuu, mutta jos kyseessä on munasolupunktio, kommentissa on hieman liioittelua. Minulle tehty punktio kaksi tai kolme kertaa (en enää muista tarkkaan) ja helppo homma. 

Vierailija
10/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukosten riski kasvaa hoidoissa, ja se on moninkertainen ylipainoisella. Eli jos et veritulppaa halua, laihduta.

Vierailija
11/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino voi vaikuttaa hormonitasapainoon niin, että tulee kuukautiskierron ongelmia ja esim. ovulointia ei aina tapahdu. Ehdottomasti kannattaa pudottaa painoa. Olet vielä nuori ihminenkin :)

Vierailija
12/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pointti ole se että ylipaino olisi lapsettomuuden syy vaan se että hoidoissa on riskinsä ja on aika vaarallista antaa tujut pisyettävät hormonit läskille. Tulee vielä tukos.

Vierailija
13/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:35"]Ei se pointti ole se että ylipaino olisi lapsettomuuden syy vaan se että hoidoissa on riskinsä ja on aika vaarallista antaa tujut pisyettävät hormonit läskille. Tulee vielä tukos.
[/quote]

Minulla on mennyt kaksi ihan hoikkaa nuorta ystävää keuhkoveritulppaan. Toinen sai juurikin jonkun komplikaation lapsettomuushoidoissa ja toinen söi e-pilleteitä kauan. Niin että en sanoisi sen ylipainon olevan aina syy.

Vierailija
14/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapsettomuushoidoissa, minulla pco ja 168/86 eli ylipainoa on. Lääkäri suositteli laihduttamista koska se myös voi auttaa pco tilannetta. Yritys on kova laihtua :)

Vierailija
15/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:35"]Ei se pointti ole se että ylipaino olisi lapsettomuuden syy vaan se että hoidoissa on riskinsä ja on aika vaarallista antaa tujut pisyettävät hormonit läskille. Tulee vielä tukos.
[/quote]

Minulla on mennyt kaksi ihan hoikkaa nuorta ystävää keuhkoveritulppaan. Toinen sai juurikin jonkun komplikaation lapsettomuushoidoissa ja toinen söi e-pilleteitä kauan. Niin että en sanoisi sen ylipainon olevan aina syy.
[/quote]

Ei varmaan olekaan aina, mutta ylipaino lisää kyllä riskiä reilusti.

Vierailija
16/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla raskaus alkaa laihduttamisen jälkeen. Siksi on hyvä kokeilla, johtuisiko lapsettomuus painosta. Ihan samalla tavalla kuin tupakointi kannattaa lopettaa ja muut raskautta vaikeuttavat asiat. Kyseessä ei ole mikään läskiviha vaan puhdas lääketieteellinen tosiasia.

Vierailija
17/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jo 5 kg ylipainon laihdutus vastaa keskimäärin yhtä hormonihoitokierrosta, niin onhan se järkevää, että yksilö laihduttaa sen verran, eikä niin, että yhteiskunta maksaa hoidosta ja jakaa riskit komplikaatioista. Miksi yksilön ei pitäisi huolehtia terveydestään ja laihduttaa tässä tilanteessa? Pitäähän sitä sitten hoidoissakin ja mahdollisessa raskaudessakin pitää itsestään huolta, ne vasta rasittavia ovatkin.

Vierailija
18/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:40"]Monilla raskaus alkaa laihduttamisen jälkeen. Siksi on hyvä kokeilla, johtuisiko lapsettomuus painosta. Ihan samalla tavalla kuin tupakointi kannattaa lopettaa ja muut raskautta vaikeuttavat asiat. Kyseessä ei ole mikään läskiviha vaan puhdas lääketieteellinen tosiasia.
[/quote]

Niinpä. Raskausaikanakin ylipaino lisää riskiä korkeisiin verenpaineisiin, raskausajan diabetekseen ja myös raskausmyrkytykseen. Parempi olisi hoikistua ennen raskautta :) ja en vihaa läskejä. Nämä on vain faktoja.

Vierailija
19/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:11"]

Ylipaino on este. Minä olin 22v, 168cm ja 71kg emmekä päässeet julkiselle ennen kuin laihdutin 58 kiloiseksi. Laihdutus kannatti ja tajusin myöhemmin että siihen on syy sillä hoidot nostaa painoa ja verenpainetta. Kuten myös raskaus.

[/quote]

Tuota en kyllä usko. Itse taisin olla ihan täsmälleen samoissa mitoissa, kun julkisella ensin tutkimukset ja sitten hoidot aloitimme. Painosta ei kukaan sanonut sanaakaan, kysyin vielä erikseen että auttaisiko laihduttaminen, mutta sanottiin että tässä painossa sillä ei ole mitään merkitystä. Kyllä teillä on varmaan jotkut muut syyt olleet tuossa takana. 

Vierailija
20/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:46"]Kun jo 5 kg ylipainon laihdutus vastaa keskimäärin yhtä hormonihoitokierrosta, niin onhan se järkevää, että yksilö laihduttaa sen verran, eikä niin, että yhteiskunta maksaa hoidosta ja jakaa riskit komplikaatioista. Miksi yksilön ei pitäisi huolehtia terveydestään ja laihduttaa tässä tilanteessa? Pitäähän sitä sitten hoidoissakin ja mahdollisessa raskaudessakin pitää itsestään huolta, ne vasta rasittavia ovatkin.

[/quote]

5 kilon pudotus ei millään vastaa yhtä hormonihoito kierrosta :D Eikös terveen mahdollisuus raskautua per kierto ole jotain alle 20 prosenttia? Yhdessä alkionsiirrossa mahdollisuus on yli 30 prosenttia.