Vanhempi, miten toimisit sellaisen lapsen kanssa, joka ei haluaisi mennä esikouluun vetoamalla siihen, että kun sinä olit lapsi, ei sinun tarvinnut käydä sitä?
Että kun sinä menit 7-vuotiaana suoraan kouluun.
Kommentit (77)
Ihan yksinkertaista. Lapsi menee esikouluun. Mun koulunkäynti on täysin eri asia kuin hänen.
Sanoisin, että olisin mennyt itse esikouluun, jos sellainen olisi ollut olemassa silloin, kun minä olin lapsi.
Tietenkin etsisin myös mahdollista muuta syytä miksei lapsi halua mennä ja kysyisin asiasta myös esikoululta.
Maailma on muuttunut. Sillon kun äiti oli lapsi ei ollut myöskään puhelimia ja padeja tai vastaavaa. Pitäisköhän nekin laittaa pois?
Jaa, mistäs se tietää olisinko käynyt vai ei. Itse 32 v ja kävin eskarin, kai mua nuoremmatkin on käynyt. Sanoisin että menet äitin viemänä tai koulupoliisi hakee hahah. No oikeasti, ei lapset päätä näitä asioita.
Sanoisin että tänään lintsataan eskarista.
Perseestähän se on. Ennenkin pärjättiin ilman. Nykyään eivät kuulemma tuonikäiset lapset osaa leikkiä ryhmässä. Pihaleikit, mitä ne ovat? Uskomatonta, mihin ollaan menty.
Eikö Suomessa ole ollut esikoulu jo iät ja ajat? Minäkin kävin esikoulua ja olen sentään viisikymppinen, Ruotsissa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa ole ollut esikoulu jo iät ja ajat? Minäkin kävin esikoulua ja olen sentään viisikymppinen, Ruotsissa tosin.
Ei se ole ollut pakollinen kuin vasta muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Perseestähän se on. Ennenkin pärjättiin ilman. Nykyään eivät kuulemma tuonikäiset lapset osaa leikkiä ryhmässä. Pihaleikit, mitä ne ovat? Uskomatonta, mihin ollaan menty.
Olen huomannut tämän. Olen asunut tässä samassa kerrostalossa yli 40 vuotta. Kymmentä tikkua laudalla leikkivät lapset ovat kadonneet kuin täin tervaan, vaikka täällä asuu edelleen monia lapsia 10 ikävuoden molemmin puolin. Kukaan ei enää leiki mitään pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ollut pakollinen kuin vasta muutaman vuoden.
Ihanko totta? Lapseni ovat päälle parikymppisiä ja kyllä hekin kävivät eskarin Suomessa.
Vanha ja hyväksi havaittu keino; uhkaus, lahjonta ja kiristys. Ja käytä auktoriteettia. Jos lapsi ei ymmärrä mitä se tarkoittaa niin opeta.
Kyllä täällä vaan oli esikoulu silloin, kun olin lapsi 90-luvulla. Ja oli ennenkin sitä, niin aika antiikkinen äiti saa olla, ettei ole esikoulua ollut tai jostain tuppukylältä, missä ei ole ollut resursseja. Esikouluhan järjestetään yleensä päiväkodin yhteydessä ja on muutenkin pakollinen. Bonuksena kävin itse vielä sunnuntaisin pyhäkoulussa, vaikka ei oltu ees uskonnollisia, mutta kylän vanhemmat saivat itse vapaata pistämällä pentunsa sinne pariksi tunniksi viikonloppuna :D
Vierailija kirjoitti:
Esikoulua on voitu tarjota esim. päivähoidon yhteydessä. Pari vuotta on ollut pakollinen ja pidempään toki kunnan on pitänyt tarjota. Olen 42 ja en ole käynyt esikoulua vaikka olinkin päiväkodissa. Pari vuotta vanhempi veljeni sen kävi.
Esikoulu on pakollinen nyt, joten toteaisin se lapselle ilman selityksiä.
Eikös suunnitteilla ole jo 2-vuotinen pakollinen esikoulu?
Miksi olet edes puhunut esikoulusta? Oppivelvollisuus alkaa ja sillä hyvä. Ei lapsi tällaisia asioita päätä.
Niin tyypillistä nykyvanhemmuutta, että lapsi otetaan tasavertaiseksi neuvottelukumppaniksi tämän tyyppisissä asioissa.
Selittäisin kuinka maailma on muuttunut ja jatkaa muuttumistaan. Kuinka esikoulu on mahdollisuus eikä rangaistus. Kuinka hänen älypuhelimensa joudutaan laittamaan kaappiin, koska äidilläkään ei ollut moista ja vastaisuudessa tv:ssä on max kolme kanavaa.