Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, miten toimisit sellaisen lapsen kanssa, joka ei haluaisi mennä esikouluun vetoamalla siihen, että kun sinä olit lapsi, ei sinun tarvinnut käydä sitä?

Vierailija
01.12.2021 |

Että kun sinä menit 7-vuotiaana suoraan kouluun.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytin juuri 50 vuotta ja kävin aikanani 6-vuotiaana paikassa jota ainakin silloin kusuttiin "esikouluksi". En tiedä oliko se jo ihan virallinen silloin mutta on noita siis ollut todella pitkään.

Todella moni ei tunnu ymmärtävän sitä eroa, että esikouluja on ollut olemassa iät ajat mutta niihin ei ole ollut PAKKO mennä.

Minä esimerkiksi olen 40-vuotias, ja minua ei laitettu esikouluun, koska osasin jo lukea ja vanhempani ajattelivat, että minulla olisi siellä tylsää. 

Vierailija
42/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa ole ollut esikoulu jo iät ja ajat? Minäkin kävin esikoulua ja olen sentään viisikymppinen, Ruotsissa tosin.

Ei se ole ollut pakollinen kuin vasta muutaman vuoden.

Ihanko totta? Lapseni ovat päälle parikymppisiä ja kyllä hekin kävivät eskarin Suomessa.

Se on eri asia, onko käynyt vai onko ollut PAKKO käydä. Pakollisuus on uusi juttu.

En oikeasti tiennyt tuota. Kyllä Kymenlaaksossa jokainen kylämme 6-vuotias kävi eskarin. Ei tullut edes mieleen että se olisi ollut jotenkin vapaaehtoista. Onpas outoa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oli seurakunnan kerhossa 2005-2007 ja siellä oli mm eskari-ikäisiä, jotka ei menneet ollenkaan eskariin, vaan kävivät sitä kolme tuntia aamupäivässä -kerhoa vain.

Oli myös sellaisia jotka ei olleet edes siellä kerhossa.

Nythän eskari on pakollinen ja lasta joka ei kolmevuotiaana viimeistään ole "missään", aletaan katsoa karsaasti.

Vierailija
44/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ei viihtynyt eskarissa. Ymmärrän sen hyvin koska häntä syrjittiin ja kiusattiin siellä. Ei huolittu ryhmään kun haukuttiin puhumattomaksi mölliksi. Lapseni ei ole mikään mölli, hän on herkkä ja vähäpuheinen lapsi jonka suusta tulee asiaa vain silloin kun hän katsoo sen tarpeelliseksi. Lapseni on nyt tokaluokkalainen.

Vierailija
45/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa ole ollut esikoulu jo iät ja ajat? Minäkin kävin esikoulua ja olen sentään viisikymppinen, Ruotsissa tosin.

Ihanko totta? Lapseni ovat päälle parikymppisiä ja kyllä hekin kävivät eskarin Suomessa.

Niin, se on ollut olemassa ja vapaaehtoinen, suositeltava. Mutta nyt se on pakollinen, joten jos lapsi ei sinne mene niin hänestä tehdään lastensuojeluilmoitus.

Sanoisin lapselle, että ei ole vaihtoehtoja. Yhteiskunnan rattaisiin on hänen mentävä tai ei saa asua äidin/isän kanssa enää.

Vierailija
46/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on eri asia, onko käynyt vai onko ollut PAKKO käydä. Pakollisuus on uusi juttu.

En oikeasti tiennyt tuota. Kyllä Kymenlaaksossa jokainen kylämme 6-vuotias kävi eskarin. Ei tullut edes mieleen että se olisi ollut jotenkin vapaaehtoista. Onpas outoa :D

Sinä vain olet tyhmä.

No kiitos nyt tästä.

Vierailija
47/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei päätä.

Toki asian voi perustella ja sitten pulinat pois.

Vierailija
48/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäkäämme katseemme Sanni Grahn-Laasosen suuntaan.

Vierailija
49/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiminen ja opetuksen saaminen etuoikeus ja ilo, tätä mielialaa kannattaa ehdottomasti lähteä synnyttämään lapsessa jo pienestä pitäen. Oma esimerkki on tietysti kaikkein tärkein. 

Koulutus periytyy Suomessa ja itse uskon, että tämä on yksi selittävä tekijä. 

Vierailija
50/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut. Mä oon syntynyt 1971 ja olen käynyt esikoulun.

Vierailija
51/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole montaa vuotta kun muuttui pakolliseksi.Ennen oli suositus.

eli 2015 saakka.

https://www.ksml.fi/paikalliset/2608692

Vierailija
52/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun Suomi menee konkurssiin, niin eiköhän pakollinen esikoulu ole ensimmäisten peruutettavien asioiden joukossa.

Vierailija
53/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä vain olet tyhmä.

No kiitos nyt tästä.

Ole hyvä. Miten äiti ei edes tiedä mikä hänen omalle lapselleen on pakollista ja mikä ei. Surkeaa.

Vierailija
54/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tärkeämpää olisi nyt käydä keskustelua siitä, millainen on vanhempi ja aikuinen, joka anelee nettifoorumilta neuvotteluapua siihen, ettei saa kuusivuotiasta menemään kouluun...

Ei se kouluun ole menossa vaan esikouluun,aivan eri asia.

Vierailija
55/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.ksml.fi/paikalliset/2608692

Vierailija
56/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, on ollut Suomessakin. Minä olen syntynyt -73 ja kävin eskarin.

Vierailija
57/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppiminen ja opetuksen saaminen etuoikeus ja ilo, tätä mielialaa kannattaa ehdottomasti lähteä synnyttämään lapsessa jo pienestä pitäen. Oma esimerkki on tietysti kaikkein tärkein. 

Koulutus periytyy Suomessa ja itse uskon, että tämä on yksi selittävä tekijä. 

Ei päde aina. Tiedän pariskunnan, jossa molemmat vanhemmat ovat asianajajia. Silti heidän kummaltakin lapseltaan jäivät ammattikoulut kesken. Toinen on huoltoasemalla töissä ja toinen ollut työttömänä jo yli 10 vuotta.

Vierailija
58/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarihan ei ole edelleenkään pakollinen kuten ei koulukaan. Oppivelvollisuus on. Mun nuorimmainen inhosi eskaria, mutta kävi se sitkeästi. Jos olisin ymmärtänyt, että eskari oli niin tuskaa, olisin ottanut hänet kotiopetukseen, kun siihen olisi ollut mahdollisuus.

Vierailija
59/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin selvittäisin kiusataanko koulussa lasta eskarissa, onko hänellä oppimisvaikeuksia tai onko eskari turhauttavan helppo tai onko siellä levotonta.

Yleensä lapset haluavat mennä eskariin. Jos joku ei halua, täytyy sille olla joku hyvä syy.

Kannattaa etsiä se syy, ja puuttua siihen.

Vierailija
60/77 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä vain olet tyhmä.

No kiitos nyt tästä.

Ole hyvä. Miten äiti ei edes tiedä mikä hänen omalle lapselleen on pakollista ja mikä ei. Surkeaa.

Olimme juuri muuttaneet Suomeen, kun esikoiseni aloitti eskarin. Ei tullut mieleenkään kysellä, että onkohan tämä nyt pakollista vai ei. Kaikki 6-vuotiaat sinne menivät. Ja hyvä niin, omat lapseni tykkäsivät käydä siellä, oppivat ja tutustuivat tuleviin luokkatovereihinsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän