Vanhempi, miten toimisit sellaisen lapsen kanssa, joka ei haluaisi mennä esikouluun vetoamalla siihen, että kun sinä olit lapsi, ei sinun tarvinnut käydä sitä?
Että kun sinä menit 7-vuotiaana suoraan kouluun.
Kommentit (77)
Paljon tärkeämpää olisi nyt käydä keskustelua siitä, millainen on vanhempi ja aikuinen, joka anelee nettifoorumilta neuvotteluapua siihen, ettei saa kuusivuotiasta menemään kouluun...
Noo, ei mulla lapsena ollut nettiä, kännykkää, maksukanavia telkkarissa...
Nekin pois sitten tuolla logiikalla.
Kerro, että silloin kun olit lapsi niin syötiin verilettuja, maksalaatikkoa, kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä, kanaviilokkia, pinaattikeittoa kananmunalla... Tahtoisiko hänkin syödä näitä?
Selittäisin, ettei nykyään enää mennä kouluun lauantaisin, kuten aikoinaan mentiin. Eikä minun mennessäni kouluun ollut kännyköitäkään eli turha haaveilla sellaisesta.
Maailma muuttuu.
Joulukuussa 1976 syntynyt ja suoraan kouluun 6-vuotiaana syksyllä 1983 mennyt. Mistään en koe jääneeni paitsi. 2. luokan syyslukukauden todistuksessa oli keskiarvoni 9,1.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin etsisin myös mahdollista muuta syytä miksei lapsi halua mennä ja kysyisin asiasta myös esikoululta.
Juuri näin. Jos lapsi ei halua eskariin, niin kaiketi siihen on joku selkeä syy eikä pelkästään tieto siitä, että samassa iässä äidillä oli jo vastuu polttopuiden kantamisesta, osasta kotitöitä ja postin viemisestä mummille 300 m päähän. Ei sitä ehtinyt eskariin, kun oli niitä töitä...
Ei lapsella ole mitään vaihtoehtoa eikä lapsi päätä meneekö eskariin ihan kuten lapsi ei päätä monia muitakaan asioita.
Minä kävin peruskoulun, vaikka äiti kävi kansakoulun enkä voinut vaatia, että minäkin haluan kansakouluun. Jotain järkeä nyt touhuun .
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa ole ollut esikoulu jo iät ja ajat? Minäkin kävin esikoulua ja olen sentään viisikymppinen, Ruotsissa tosin.
Ei tällaista virallista esikoulua. Olin eskari-ikäinen 80-luvun puolivälissä ja meillä olis muutaman kerran viikossa eskaritehtäviä tms. Kaikki rakastivat niitä, oli niin hienoa olla päiväkodin vanhimpia.
Molemmat lapseni tykkäsivät eskarista niin paljon, että vielä nyt teininä muistelevat niitä aikoja. Heillä oli kyllä tosi hyvä päiväkoti ja ihanat eskarin aikuiset, jotka järjestivät retkiä ja muuta mukavaa.
Jos apn lapsi noin kovasti vastustaa eskariin menoa, lähtisin ehdottamasti selvittämään tarkemmin, mitä taustalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa ole ollut esikoulu jo iät ja ajat? Minäkin kävin esikoulua ja olen sentään viisikymppinen, Ruotsissa tosin.
Ei se ole ollut pakollinen kuin vasta muutaman vuoden.
Ihanko totta? Lapseni ovat päälle parikymppisiä ja kyllä hekin kävivät eskarin Suomessa.
Ovat voineet käydä, mutta pakollinen se on ollut vasta muutaman vuoden.
Ap, lapsesi taitaa olla pikkuvanha, kun on saanut selville tuollaisia asioita - etenkin, jos et itse ole niitä hänelle kertonut.
Toteaisin että lait joskus vain muuttuvat, eikä siitä voi neuvotella.
Nykyään eskari on pakollinen ja sillä hyvä.
Sanoisin, että pakersin eskaritehtäviä jo tarhassa vuoden etukäteen. Että hopihopi vaan!
No, ei sitä ole enää kuin puoli vuotta jäljellä, eli kyllä se siitä.
Kerro että eskari on etuoikeus. Olisit aikoinaan halunnut mennä mutta et saanut.
Vierailija kirjoitti:
Perseestähän se on. Ennenkin pärjättiin ilman. Nykyään eivät kuulemma tuonikäiset lapset osaa leikkiä ryhmässä. Pihaleikit, mitä ne ovat? Uskomatonta, mihin ollaan menty.
Eivätkös ne juuri sitä oppisi siellä esikoulussa?
Täytin juuri 50 vuotta ja kävin aikanani 6-vuotiaana paikassa jota ainakin silloin kusuttiin "esikouluksi". En tiedä oliko se jo ihan virallinen silloin mutta on noita siis ollut todella pitkään.
Jaa, en edes tiennyt että eskari ei ole normi. Oon 87 syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ollut pakollinen kuin vasta muutaman vuoden.
Ihanko totta? Lapseni ovat päälle parikymppisiä ja kyllä hekin kävivät eskarin Suomessa.
Se on eri asia, onko käynyt vai onko ollut PAKKO käydä. Pakollisuus on uusi juttu.
Mä en ole käynyt eskaria. Olen 29v ja Turusta, mutta menin jo 6v kouluun. Veljeni on vuotta nuorempi eikä hänkään käynyt eskaria. Ei se ollut pakollinen.
Lapselle ilmoittaisin ettei koulunkäynti ole rangaistus vaan etuoikeus ja mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän pitää tehdä pakollisia asioita vaikka ei aina huvittaisi. Että sellaista elämä nyt vain on.
Sanoisin että menet eskariin tai itket ja menet.