Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo kutsui "kaikki" kastetilaisuuteen

Vierailija
01.12.2021 |

Olen lukenut tuollaisesta käytöksestä täältä, mutta ensimmäistä kertaa törmään siihen omassa tuttavapiirissäni. Facebookissa oli tervetulotoivotus kaikille. Mielenkiintoista nähdä, paljonko porukkaa sinne tunkee.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä sure ap, ei kukaan tuollaisen perusteella hanki kallista lahjaa, aja kenties pitkääkin matkaa päästäkseen jäykistelemåän jonkun kotiin kakkukahvipalkalla.

Toisin kuin av:lla monet itsekeskeiset mammat luulevat, se sukujuhliin TULO on palvelus, johon uhrataan vapaapäivä, jotta ollaan kohteliaita ja pidetään yllä suhteita sukulaisiin.

Vähänkään etäisemmän sukulaisen vauva todellisuudessa evvk ja vapaapäivän voisi todellakin viettää mukavamminkin. Ristiäislahjan hinnalla ostaisi hyvää ruokaa ja juomaa kotiin, ja säästyisi kaikelta vaivannäöltä.

Joten ihan turha kuvitella, että mummon fb-kutsu aiheuttaisi jonkun kansainvaelluksen. Juu, mummo oli törttö, kun ei jättänyt kutsumista vanhemmille, mutta ei kannata panikoitua.

Tämä! Onko jollain oikeasti suvussa ihmisiä, jotka muka väkisin tukevat perhejuhliin kuokkimaan? Ainakaan siis juhla-asussa ja lahjan kera? Just kuuntelin kälyn ja tämän ekasta liitostaan saaman tyttären kiukuttelua siitä, että yksi tyttären häävieras oli ottanut avecin mukaansa, "vaikkei sitä kutsua oltu osoitettu avecille". Kyseinen häävieras asuu kaukana ja tarvitse kuskin mukaansa - häiden pitopaikkakin oli paikassa, jonne ei kävelemällä tai julkisilla pääse - ja siksi otti miehensä kuskiksi mukaan. Olihan se toki törkeää, että pitopöydässä oli yksi ylimääräinen käsipari noukkimassa karjalanpaistia lautaselle, eikä ko. siippa ollut älynnyt jäädä pakkasessa istumaan kolmeksi tunniksi autoon odottamaan...

Vierailija
42/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä sure ap, ei kukaan tuollaisen perusteella hanki kallista lahjaa, aja kenties pitkääkin matkaa päästäkseen jäykistelemåän jonkun kotiin kakkukahvipalkalla.

Toisin kuin av:lla monet itsekeskeiset mammat luulevat, se sukujuhliin TULO on palvelus, johon uhrataan vapaapäivä, jotta ollaan kohteliaita ja pidetään yllä suhteita sukulaisiin.

Vähänkään etäisemmän sukulaisen vauva todellisuudessa evvk ja vapaapäivän voisi todellakin viettää mukavamminkin. Ristiäislahjan hinnalla ostaisi hyvää ruokaa ja juomaa kotiin, ja säästyisi kaikelta vaivannäöltä.

Joten ihan turha kuvitella, että mummon fb-kutsu aiheuttaisi jonkun kansainvaelluksen. Juu, mummo oli törttö, kun ei jättänyt kutsumista vanhemmille, mutta ei kannata panikoitua.

Olen 5 lapsen kummi ja yleensä kastetilaisuudessa on ollut paikalla lapsen kummit ja isovanhemmat sekä vanhempien sisarukset perheineen eli pienimuotoinen tilaisuus.

Mummot haluavat kutsua omat sisaruksensa ja ystävänsä eli se "kaikki" on todellakin liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot unohtelee. Jopa koronankin. Eikä tämä mummo ehkä ihan ole ymmärtänyt sitä naamakirjaakaan. Toivottavasti mitään ryntäystä juhliin ei tule!

Pienten vauvojen mummot ovat viiskymppisiä työelämässä olevia, ei mitään 80+

Jep. Mummo kuulostaa niin vanhalta...

T.Mummo 41v. 😁

Vierailija
44/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika daiju on sekin, joka mummon Face-kutsun perusteella menee juhliin 🥴

Vierailija
45/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot unohtelee. Jopa koronankin. Eikä tämä mummo ehkä ihan ole ymmärtänyt sitä naamakirjaakaan. Toivottavasti mitään ryntäystä juhliin ei tule!

Unohteleva vanhus, joka ei naamakirjaakaan ymmärrä, on ainakin seiskavitonen. Hänen lapsensa ainakin nelivitonen. Senkö ikäisenä vauvoja nykyään saadaan?

Isänäiti voi olla minkä ikäinen vain.

Minun anoppini oli jo viiskymppisenä "unohteleva vanhus", joka ei kyennyt itsenäisesti tekemään yhtikäs mitään.

Tai sitten ei viitsinyt tekemään mitään itse.

Heheh joo. Olen 50+ -ikäinen ja toimittajan käytän töissä pariakymmentä sovellusta (kuvan ja äänen käsittelyyn, tekstin editointiin ja julkaisuun, hr-töihin, arkistointiin jne.). Ja olen kouluttanut kymmeniä kollegoitani niiden käyttöön. Olen yleensä se eka, joka ottaa uudet työvälineet haltuun ja kirjoitan käyttöohjeita muille ja autan noiden käytössä.

Mutta kotona en viitsi. Haluan kannustaa parikymppisiä lapsiani tekniikan pariin ja leikin osaamatonta kännykkäsovelluksien kanssa, että he saavat päteä opettamalla äitiä. Kiittelen toki vuolaasti ja kehun heidän taitavuuttaan... Kaiken voisi opetella, jos viitsisi, mutta kun ei viitsi ihan kaikkeen tärvätä aikaa.

Vierailija
46/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 5 lapsen kummi ja yleensä kastetilaisuudessa on ollut paikalla lapsen kummit ja isovanhemmat sekä vanhempien sisarukset perheineen eli pienimuotoinen tilaisuus.

Mummot haluavat kutsua omat sisaruksensa ja ystävänsä eli se "kaikki" on todellakin liikaa.

Aika saletti varmasti mummon ystävät eivät lähde kaverinsa lapsenlapsen kotiin kastetilaisuuteen tuollaisen kutsun perusteella. Se sitten on vähän toinen juttu, jos mummo on ne kaalasit järjestänyt ap:n puolesta omassa kodissaan, missä tapauksessa mummolla tottankai onkin oikeus kutsua vieraita.

Vierailija
47/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten vauvojen mummot ovat viiskymppisiä työelämässä olevia, ei mitään 80+

Kun kuopuksemme syntyi, anoppi oli 84-vuotias (oli mieheni syntyessä 45v.). Eipä sillä, hyvin skarppi oli edelleen.

Vierailija
48/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sinne nyt kukaan tuon perusteella tule varmistamatta vanhemmilta. Mummu kans varmaan maksaa ja järjestää kahvituksen.

Totta kai järjestää, ei kukaan mummo niin mölö ole, että kutsuu toisen kotiin vieraita. Tai jos kutsuisi, ei kukaan menisi.

Joten ap jätti varmaan nyt tarkoituksella kertomatta, että kastetilaisuus pidetään mummon kotona ja mummo on hommannut tarjottavatkin. Missä tapauksesa kutsun esittäminen jo onkin vähän ymmärrettävämpää.

Vierailija
49/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tyypillinen trolli, ap häipyi kuin pieru saharaan aloituksensa jälkeen eikä ole vastannut millään tavalla kommentteihin.

0/5, ei jatkoon.

Vierailija
50/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kutsujamummot ovat näitä minäminä -ihmisiä joilla on tarve määräillä joka asiassa. Eivät välttämättä höppänöitä vaan itsekkäitä joita elämä ei ole opettanut

Vierailija
51/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt ketään "mummomaiseksi" tee, se on vain nimitys äidinäidille tahi isänäidille. Äidinisäkin voi olla jopa vaari. Tziisus... 

Ja av.lla karkaa aina se otsikon aihe.

Eli noottia mummolle joka toimii seremoniamestarina.

Vierailija
52/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se mummo voipi olla nuori tai vanha iältään. Mutta olipa sitten mummu tahi muori tmv, niin iän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, eikä se ketään vanhenna.

Vierailija
53/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on syntymässä kolmas lapsi. Olen itse alle 38 v. Appiukko on päälle 82 v. Eli kyllä isovanhemmat voivat olla aika vanhoja ja höppänöitä nykyidin.

Ja en kyllä suostuisi mihinkään valtaviin ristiäisiin, kun liikkeellä on koronaa, rs-virusta, influenssaa jne. Aika välinpitämätön mummo, jos ei oman lapsenlapsen terveys enempää kiinnosta.

Vierailija
54/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tyypillinen trolli, ap häipyi kuin pieru saharaan aloituksensa jälkeen eikä ole vastannut millään tavalla kommentteihin.

0/5, ei jatkoon.

Totta kai, muttei sillä ole yhtään väliä, onko ap:n kertoma totta vai ei. Aiheesta voi silti keskustella.

Suurin osa palstan aloituksista on joko kokonaan keksittyjä tai ainakin aloituksen tekijän subjektiivisesti värittämiä tulkintoja, mutta koska noin on, ei siitä kannata lainkaan välittää.

Vierailija
55/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on syntymässä kolmas lapsi. Olen itse alle 38 v. Appiukko on päälle 82 v. Eli kyllä isovanhemmat voivat olla aika vanhoja ja höppänöitä nykyidin.

Ja en kyllä suostuisi mihinkään valtaviin ristiäisiin, kun liikkeellä on koronaa, rs-virusta, influenssaa jne. Aika välinpitämätön mummo, jos ei oman lapsenlapsen terveys enempää kiinnosta.

Aika suojassa se juhlakalu on, seremonian aikana toki kummi pitelee ja pappi on likellä, mutta pistät sen jälkeen nukkumaan, ei vauvaa kukaan väkisin mene vaunuista herättelemään.

Vierailija
56/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo kutsui "kaikki" myös lapseni rippijuhliin keskellä pandemiaa. V*tutti, mutta olin hiljaa.

Kontulan mummo Ei kutsuttu kihlajaisin, häihin,ei kastejuhlan. Kun mummo ei ollut akatemisesti sivistynyt ja asui viellä Stadin kämppä!Mummo kelpasi yleistalouskoneeksi perhelle ja ilmaseksi piiaksi. Puolison akatemisella suvulla ei aikaa selaisin.Nauran. 8v.itse suostuin huonoon kohteluun. Heitin hanskat naulaan,kun 3 lapsi tulossa.Kiitti mulle riitti joulukuu 2009.Perään raivotiin lapsen lapsen lapsiasi et sitten ikinä näe..Päiväkään en kadu mitään.Mulla on elämä jossa ihmisiä ei luokitella akateemisuuden tai asumismuotojen mukaan!

Ehkä voin luokitella kuitenkin sen perusteella, saako ihminen loogista lausetta ulos itsestään. Tuosta sinun soperruksestasi ei saa selkoa erkkikään.

Minäpä suomennan sinulle.

Kommentoija, Kontulan mummo, oli vihainen. Hänen lapsensa (tai lapsenlapsensa) oli mennyt naimisiin akateemisen suvun jälkeläisen kanssa.

Kontulan mummoa ei kutsuttu kihlajaisiin, häihin eikä lasten kastejuhliin, koska häntä halveksittiin huonon koulutustaustan ja köyhyyden takia, mummo asui Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa.

Kontulan mummo kelpasi ilmaiseksi lastenhoitajaksi ja kotiapulaiseksi, koska puolison hienolla suvulla ei riittänyt aikaa auttamiseen.

Kontulan mummo suostui kahdeksan vuotta huonoon kohteluun, kunnes sai tarpeekseen. Hän lopetti piikomisen lapsensa perheessä, koska koki, että häntä halveksittiin ja käytettiin hyväksi. Oma lapsi (tai lapsenlapsi) halveksi köyhää, kouluttamatonta mummoa, jota käytti hyväkseen, mutta ei kehdannut esitellä hienommille tutuille ja sukulaisille.

Kun mummo lopulta sai tarpeekseen ja lopetti ilmaisen piikomosen, lokit ilmoittivat, ettei mummo tule enää näkemään lapsenlapsenlapsiaan.

Kontulan mummo ei kadu sitä, että lakkasi olemasta höynäytettävänä. Nyt hänellä on oma elämä, jossa häntä ei luokitella akateemisuuden tai asumismuodon mukaan. Häntä ei halveksita, vaan hyväksytään sellaisena kuin hän on - ihmisenä, joka auttaa, mutta ei alistu halveksuntaan tai hyväksikäytettäväksi.

Jos et ymmärränyt minun soperrustani, voin tarvittaessa lyhentää tekstiäni ja käyttää selkokieltä.

Vierailija
57/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohteleva vanhus, joka ei naamakirjaakaan ymmärrä, on ainakin seiskavitonen. Hänen lapsensa ainakin nelivitonen. Senkö ikäisenä vauvoja nykyään saadaan?

Isänäiti voi olla minkä ikäinen vain.

Minun anoppini oli jo viiskymppisenä "unohteleva vanhus", joka ei kyennyt itsenäisesti tekemään yhtikäs mitään.

Tai sitten ei viitsinyt tekemään mitään itse.

Heheh joo. Olen 50+ -ikäinen ja toimittajan käytän töissä pariakymmentä sovellusta (kuvan ja äänen käsittelyyn, tekstin editointiin ja julkaisuun, hr-töihin, arkistointiin jne.). Ja olen kouluttanut kymmeniä kollegoitani niiden käyttöön. Olen yleensä se eka, joka ottaa uudet työvälineet haltuun ja kirjoitan käyttöohjeita muille ja autan noiden käytössä.

Mutta kotona en viitsi. Haluan kannustaa parikymppisiä lapsiani tekniikan pariin ja leikin osaamatonta kännykkäsovelluksien kanssa, että he saavat päteä opettamalla äitiä. Kiittelen toki vuolaasti ja kehun heidän taitavuuttaan... Kaiken voisi opetella, jos viitsisi, mutta kun ei viitsi ihan kaikkeen tärvätä aikaa.

Näinhän se on, ihmiset opettelevat asioita, joita tarvitsevat. Jos et tarvitse jotain tai käytät sitä hyvin harvoin, ei sitä opi. Tämä pätee nuoriinkin, joista harva on kätevä vaikkapa kokousappien tai excellin käytössä - koska he eivät niitä välttämättä missään käytä.

Siksi aina voi kysyä neuvoa.

Kunhan edes yrittää perehtyä sellaisiin juttuihin, joita oikeasti tarvitsee ja käyttää koko ajan. Pakko myöntää ainakin omassa työyhteisössäni, että iän myötä osa ihmisistä heittäytyy kumman avuttomiksi, eikä edes viitsi niitä (arjessa ja työssä koko ajan tarvitsemiaan ohjelmia) opetella, vaan yrittää niitä sysätä muiden tehtäväksi. Se ei ole ok, se on lusmuilua. Mutta tämä tietysti ei koske sinua, joka päinvastoin autat nuorempiasi, reipas asenteesi on jees!

(Ketjussa aienmin kommentoinut tietotekniikkainssi, samaa ikäluokkaa kanssasi)

Vierailija
58/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo kutsui "kaikki" myös lapseni rippijuhliin keskellä pandemiaa. V*tutti, mutta olin hiljaa.

Kontulan mummo Ei kutsuttu kihlajaisin, häihin,ei kastejuhlan. Kun mummo ei ollut akatemisesti sivistynyt ja asui viellä Stadin kämppä!Mummo kelpasi yleistalouskoneeksi perhelle ja ilmaseksi piiaksi. Puolison akatemisella suvulla ei aikaa selaisin.Nauran. 8v.itse suostuin huonoon kohteluun. Heitin hanskat naulaan,kun 3 lapsi tulossa.Kiitti mulle riitti joulukuu 2009.Perään raivotiin lapsen lapsen lapsiasi et sitten ikinä näe..Päiväkään en kadu mitään.Mulla on elämä jossa ihmisiä ei luokitella akateemisuuden tai asumismuotojen mukaan!

Ehkä voin luokitella kuitenkin sen perusteella, saako ihminen loogista lausetta ulos itsestään. Tuosta sinun soperruksestasi ei saa selkoa erkkikään.

Kommentoija, Kontulan mummo, oli vihainen. Hänen lapsensa (tai lapsenlapsensa) oli mennyt naimisiin akateemisen suvun jälkeläisen kanssa.

Kontulan mummoa ei kutsuttu kihlajaisiin, häihin eikä lasten kastejuhliin, koska häntä halveksittiin huonon koulutustaustan ja köyhyyden takia, mummo asui Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa.

Kontulan mummo kelpasi ilmaiseksi lastenhoitajaksi ja kotiapulaiseksi, koska puolison hienolla suvulla ei riittänyt aikaa auttamiseen.

Kontulan mummo suostui kahdeksan vuotta huonoon kohteluun, kunnes sai tarpeekseen. Hän lopetti piikomisen lapsensa perheessä, koska koki, että häntä halveksittiin ja käytettiin hyväksi. Oma lapsi (tai lapsenlapsi) halveksi köyhää, kouluttamatonta mummoa, jota käytti hyväkseen, mutta ei kehdannut esitellä hienommille tutuille ja sukulaisille.

Kun mummo lopulta sai tarpeekseen ja lopetti ilmaisen piikomosen, lokit ilmoittivat, ettei mummo tule enää näkemään lapsenlapsenlapsiaan.

Kontulan mummo ei kadu sitä, että lakkasi olemasta höynäytettävänä. Nyt hänellä on oma elämä, jossa häntä ei luokitella akateemisuuden tai asumismuodon mukaan. Häntä ei halveksita, vaan hyväksytään sellaisena kuin hän on - ihmisenä, joka auttaa, mutta ei alistu halveksuntaan tai hyväksikäytettäväksi.

Jos et ymmärränyt minun soperrustani, voin tarvittaessa lyhentää tekstiäni ja käyttää selkokieltä.

Nää, olisit vain voinut kirjoittaa selvemmin heti aluksi. Suomen kielellä on sääntöjä, jotka on helppo oppia vaikka vaan peruskoulun käymällä tai lukemalla. Ei siihen tarvita korkeakoulutusta.

Vierailija
59/60 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää, olisit vain voinut kirjoittaa selvemmin heti aluksi. Suomen kielellä on sääntöjä, jotka on helppo oppia vaikka vaan peruskoulun käymällä tai lukemalla. Ei siihen tarvita korkeakoulutusta.

Nääh, en minä kirjoittanut sitä Kontulan mummon tekstiä. Suomensin sen, koska hänen viestiään ei ymärretty.

Surullinen tarina, mielestäni. Toki on oikeus pistää välit mummoon poikki - en vain ymmärrä sitä, että oli pitänyt halveksia ihmistä, jota käytti hyväkseen.

Vierailija
60/60 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nääh, en minä kirjoittanut sitä Kontulan mummon tekstiä. Suomensin sen, koska hänen viestiään ei ymärretty.

Surullinen tarina, mielestäni. Toki on oikeus pistää välit mummoon poikki - en vain ymmärrä sitä, että oli pitänyt halveksia ihmistä, jota käytti hyväkseen.

Niin tai se on Kontulan mummon selitys ja versio, jonka hän on itselleen keksinyt, koska ei voi myöntää itsessään ja toiminnassaan virheitä. Se on inhimillistä, mutta koska se on inhimillistä, en koskaan ota yhden osapuolen subjektiivistä versiota herkästä asiasta täytenä totena. Älä sinäkään ota. Päte myös ap:n stoorissa, jossa hän käteväsi jättää mainitsematta ilmeisen seikan, että mummo on sen kastejuhlan järjestänyt kodissaan. Mikä tuo hiukan sävyjä stooriin ja siksi uhriutuva ap ei sitä halunnut mainita.