Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaat ja Rahattomat 2022 Official

Vierailija
01.12.2021 |

Alkaa helmikuussa. Ainakin Aki ja Rita mukana "rikkaina" uudella kaudella.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/b5f7fb2d-edab-42ba-8458-a948c7c…

Aika mielenkiintoinen kausi tällä kertaakin tulossa.

Kommentit (4342)

Vierailija
4001/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karsea englanninkielen aksentti molemmilla. Nimim. kielenkääntäjä. 

Niin, mitä sitten?

Ilmeisesti saivat asiansa hoidettua ja se on tärkeintä.

Vain Suomessa morkataan toisen aksenttia. Suomessa huonot käytöstavat ja muiden mollaaminen. ovatkin arkipäivää. 

Olen pahoillani että se koira älähtää, kehen kalikka kalahtaa. Mutta rautalangasta: useassa maassa asuneena "morkataan" muuallakin. Kyse on elämän kestävästä oppimisprosessista. Yleensä (ehkä sinäkin) kun toistaa paljon asioita, tulee niissä paremmaksi. Suomalainen korkeakoulukoulutettu on jo opintojensa päättyessä ollut tekemisissä ensimmäisellä vieraalla kielellään ainakin 13 vuotta. Siihen päälle jatkuva päivittäinen käyttö yleensä hioo kieltä. Kyse ei ollut MORKKAUKSESTA vaan siitä, ettei ilmeisesti ole lahjakuutta adatoida, toisilla on parempi korva ääntämykselle, toinen on lahjakkaampi muussa. Capish?

Ohhoh vai, että ihan lahjakkuutta. Tais se kalikkaa kyllä kalahtaa siellä :)

Kyllä se on ihan morkkaamista kun arvostelee toisen tekemistä ilman, että sitä pyydetään.

Sitten varmaan kerrot ihmisille ihan suoraan kuinka huonoja ovat ääntämisessä, tai ihan missä vain. Vai vaan palstalla? 

Niin, katsos joillekin riittää vaikkapa se rakkauden kieli. Tai jotkut eivät kommuikoi edes äidinkielellään. Henkilökohtaisesti minulle on tärkeää kyetä laaja-alaisesti ilmaisemaan itseäni, erityisesti parterini kanssa. Ja suppeampi sanavarasto ei siihen mahdollistaisi. Ihmiset ovat erilaisia. 

Vierailija
4002/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erotan köyhät rikkaista?

Vierailija

klo 14:18 | 1.12.2022

Olen pienyrittäjä.

Palvelin juuri köyhää keski ikäistä pirjoa

Köyhää ahmedia ja 100 kg tyttöystävää.

Ahmed kehui liikettä niin että teki mieli sanoa jotain.

Illalla ahdistus kasvaa ....ja unet menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4003/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten erotan köyhät rikkaista?

Vierailija

klo 14:18 | 1.12.2022

Olen pienyrittäjä.

Palvelin juuri köyhää keski ikäistä pirjoa

Köyhää ahmedia ja 100 kg tyttöystävää.

Ahmed kehui liikettä niin että teki mieli sanoa jotain.

Illalla ahdistus kasvaa ....ja unet menee.

Vierailija
4004/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin puhuvat kotona, mahdollisesti duunissakin englantia. Silti hukassa mm. cottage cheese, windscreen washer jne. 

Niin, heidän kummankaan äidinkieli ei ole englanti, silloin tämä on ihan tavallista ettei niitä sanoja niin opi. Kun ne asiat saa kommunikoitua kyllä ei aivan oikeillakin termeillä. 

Ja tuo aksenttien kommentointi kyllä ihmetyttää. Itse teen työtä it-alalla kansainvälisessä tiimissä, ja kyllähän kaikilla on omat aksenttinsa. Ei niitä kukaan ihmettele tai pidä karseina, ei suomalaisille tyypillisiä, ei puolalaisten aksentteja, ei intialaisten. Kunhan ymmärretyksi tulee niin riittää. Ei ihme, että Suomessa jotkut pelkää puhua englantia julkisesti, kun kauhean arvostelevalla korvalla ilmeisesti monet kuuntelee.

Sama homma. Ja yksi kun kerran on ääntänyt päin persettä, koko organisaatio "matkii" sitä väärää versiota. Inkkareiden englanti se vasta onkin. Kyse ei ollut siitä tajuaako mitä sanotaan, vaan yleinen heitto että huono aksentti. Ei sen kummempaa. ei kaikkien kielet taivu. 

Vierailija
4005/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ghkk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nää tämän ohjelman rikkaat todellakaan mitään rikkaita ole. Normaaleja suht. toimeentulevia ehkä. Olisi mielenkiintoista nähdä todellinen ero, millaisia löytyisi vaikka Englannista. Tuon siivousyrittäjän kotikin oli jopa omaani vaatimattomampi, Ikean halpislamput makkarissa ja vanhahtava kerrostalokeittiö. Blaah.

Tylsääkin tylsemmin toteutettu ja väkisin väännetty formaatti.

Kyllä minun mittakaavassa esimerkiksi joku Topi Sukari on jo rikas. Hänhän esiintyi kanssa ohjelmassa aikoinaan.

Kyllä Sukari on rikas, mutta eihän hänenkään köyhän parin budjetti ollu mikään valtava. Ohjelmassa verrataan todellista käytössä olevaa viikkobudjettia, joten se ei ole lähelläkään sitä mitä he oikeasti tienaavat.

PS sukarin parin viikkobudjetti oli "vain" 2200€

Tässä olet kyllä väärässä. Ohjelmassa ei verrata todellista käytössä olevaa viikko budjettia, ainakaan jos Aki Mannisen antamaan haastatteluun on luottaminen. Akihan kertoi, että heidän "viikko budjetti" oli laskettu laskemalla kaikki mahdolliset kulut yhteen ja jakamalla se viikolle. Eli mukana on rahaa, joka normaalisti menisi asuntolainaan, auton lyhennyksiin, vakuutuksiin jne. Jos mietitään nyt ohjelmassa olleita pareja, niin todellinen viikko budjetti olisi heille ollut jotain 600 - 1200e välillä. Meidän perheessä nettotulot ovat noin 7000€/kk. Mutta todellinen viikko budjetti kun säännöllisesti toistuvat laskut on maksettu, on noin 900€. Tuo on se summa, jolla maksetaan ruoka ja päivittäistavarat, käydään ravintolassa tai leffassa ja tankataan auto. Muuten rahat menevät asuntolainaan, vastikkeeseen, sähkölaskuun, vakuutuksiin, päivähoitomaksuun, auton lyhennykseen jne. Jos meidän tulot laitettaisiin samalle tasolle kuin ohjelmassa olisi meidänkin viikko budjetti 1750€.

Eli lähes sama kuin Sukarilla.

Vierailija
4006/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itse asiassa hyvä, että nämä "rikkaat" on itse asiassa ihan taviksia, normaalituloisia. Jospa se kuva, että "rikkaat" on jotain IG-superrikkaita kaikki, niin vähän murenisi. Ja saisi nuoretkin ajattelemaan, että ihan tavallinen on ok.

Mekin oltaisiin nykyään tulojen puolesta noiden rikkaiden joukossa, mutta kolmen lapsen kanssa eletään ihan normi elämää. Lapsettomana oltaisiin eri asemassa, mutta en vaihtaisi silti.

Vierailija
4007/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nettotulot 4200e - ja kuukausittain menee jatkuvasti ruokiin+ muihin keittiötavikkeisiin ja hygieniatuotteisiin 260e. Se tekee n 65e. Mielestämme eletään ihan herroiksi. Meitä on 2 aikuista. Syömme todella terveellisesti, juureksia, täysjyväleipää, kanaa, munia, beceliä, lohta, avokadoa, oliiviöljyä, mustikoita, hiukan yrttejä, jonkun verran hedelmiä, pastaa, soijaa, linssejä, maksapihvejä harvoin , kahvileipää ym ym. . Perus vitamiineja myös käytämme ja kalaöljyä , silloin ,jos ei syödä lohta. Kahvia ja teetä juomme, eilen leivon satsin joulutorttuja ,, ei alkoholia eikä tupakkaa käytetä. Suklaata ostetaan.

Kaikki ruuat teen itse, vaikken pidäkään keittiöhommista. Siksi teenkin suuria määriä kerralla. Ei ole vaikeaa.

Olemme reippaita ulkoilevia hoikkia 67 vuotiaita ja aina ostamme , mitä mieli tekee. Koskaan emme ole heittäneet ruokaa hukkaan.

Ja kirjoitat tämän Rikkaat ja rahattomat -lankaan, koska?

Vierailija
4008/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin varaslähdön viimeiseen jaksoon.

Ihana Heli! Heli on miun entinen työnantaja ja häneltä sain ihan ekan työpaikkani.

Lopetti yrityksen ja katosi yhtäkkiä jonnekin. Jäin paljon miettimään mitä tapahtui.

Onneksi löytyi nyt telkkarista. Elää ja voi ainakin jokseenkin hyvin, ja vuosi vuodelta paremmin <3

Tuon vikan jakson porvari on aika suhteettoman kova nillittäjä, mutta toisaalta kepu...

Vierailija
4009/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itse asiassa hyvä, että nämä "rikkaat" on itse asiassa ihan taviksia, normaalituloisia. Jospa se kuva, että "rikkaat" on jotain IG-superrikkaita kaikki, niin vähän murenisi. Ja saisi nuoretkin ajattelemaan, että ihan tavallinen on ok.

Mekin oltaisiin nykyään tulojen puolesta noiden rikkaiden joukossa, mutta kolmen lapsen kanssa eletään ihan normi elämää. Lapsettomana oltaisiin eri asemassa, mutta en vaihtaisi silti.

Kai tajuat noiden rikkaiden viikko budjettien olevan rajusti alakantissa?

Olin itse sarjassa mukana, me emme laskeneet mm. pääomatuloja budjettiin ja edes kaikkeen kulutukseenkaan ei ohjelmassa ollut budjetti riitä. Yrityksemme tulot ovat toki huomattavasti suuremmat kuin se palkka, minkä yrityksiltämme nostamme(vain tämä nostamamme palkka otettiin ohjelmassa huomioon).

Mikäli pääomatulot otettaisiin huomioon, olisi summa moninkertainen. Veikkaan, että Sukarillakin summa olisi aivan muuta kuin pari tonnia, vai mitä luulet?

Vierailija
4010/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks tää Pavel sanonut Danielin olevan töissä Nokialla, Espoossa. Mut linkkariprofiilin mukaan kaveri ei ole, eikä ole ollut Nokialla töissä

Voihan hän tehdä Nokialle hommia vaikka ei heidän palkkalistoillaan olekaan? Munkin tuttu on tehnyt tilaushommia mm. Finnairilla ja Helsingin Sanomissa, vaikka on ollut ihan muun firman leivissä.

Vierailija
4011/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se Anne ei laittanut niitä paahtoleipiä hetkeksi uuniin, kun niistä niin kovin piti? Oli kummallinen viritys ja lopulta sitten pureskeli palaneita leipiä. Ja miksi ei nyppässyt vaan mansikoista sitä vihreää osaa sormilla pois? Eikö kuuskymppinen ollut koskaan syönyt esimerkiksi torilla mansikoita? Harvalla on silloinkaan veitsi mukana.

Uunissa paistuu, ei paahdu. Noin mekin teimme paahtoleipiä ennen leivänpaahdinta. Toki levyn pitää olla sopivan lämmin, muuten palaa. Ja ritilä irti levyistä. Mutta voi ne leivät polttaa ihan nykyisellä paahtimellakin, kokemusta on.

Vierailija
4012/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin puhuvat kotona, mahdollisesti duunissakin englantia. Silti hukassa mm. cottage cheese, windscreen washer jne. 

Niin, heidän kummankaan äidinkieli ei ole englanti, silloin tämä on ihan tavallista ettei niitä sanoja niin opi. Kun ne asiat saa kommunikoitua kyllä ei aivan oikeillakin termeillä. 

Ja tuo aksenttien kommentointi kyllä ihmetyttää. Itse teen työtä it-alalla kansainvälisessä tiimissä, ja kyllähän kaikilla on omat aksenttinsa. Ei niitä kukaan ihmettele tai pidä karseina, ei suomalaisille tyypillisiä, ei puolalaisten aksentteja, ei intialaisten. Kunhan ymmärretyksi tulee niin riittää. Ei ihme, että Suomessa jotkut pelkää puhua englantia julkisesti, kun kauhean arvostelevalla korvalla ilmeisesti monet kuuntelee.

Tämä. Opeta tässä nuorille, että tärkeintä on uskaltaa puhua jotenkin, kukaan ei arvostele kun asia tulee selväksi.

Vierailija
4013/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se Anne ei laittanut niitä paahtoleipiä hetkeksi uuniin, kun niistä niin kovin piti? Oli kummallinen viritys ja lopulta sitten pureskeli palaneita leipiä. Ja miksi ei nyppässyt vaan mansikoista sitä vihreää osaa sormilla pois? Eikö kuuskymppinen ollut koskaan syönyt esimerkiksi torilla mansikoita? Harvalla on silloinkaan veitsi mukana.

Uunissa paistuu, ei paahdu. Noin mekin teimme paahtoleipiä ennen leivänpaahdinta. Toki levyn pitää olla sopivan lämmin, muuten palaa. Ja ritilä irti levyistä. Mutta voi ne leivät polttaa ihan nykyisellä paahtimellakin, kokemusta on.

Sitä mansikankantahommaa ihmettelin minäkin. Kyllä se valkoinen toast ylipäätään pitäisi kieltää, aivan ravinnotonta "ruokaa". Mutta hellyytti, huomasitteko, ettei Anne heittänyt roskikseen palaneita leipiä vaan söi ne kuitenkin. Kamerassa näkyi päällisten alta aivan karrelle palanut korppu. Se vaihtoparin mies oli vähän kuin Hessu Hopo. Ja Annelle selkeästi maistui Kissassa bisse. Mutta sitkeä, sympaattinen nainen.  

Vierailija
4014/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla jotenkin tyhmä, eihän tuossa ole mitään järkeä, tuolla tavalla joko polttaisit talon tai vain hajottaisit levyn. Ei niitä levyjä ole tarkoitettu lämmitettäväksi punahehkuiseksi, ja niin käy pian ilman että levyllä on kuormaa.

Jos levyllä on leivät pakko paahtaa, niin silloin pannulla. Ihan samalla lailla ne paahtuisivat uunissa kuin paahtokoneessakin, leivät kannattaisi laittaa kylmään uuniin ja ihan ylös lähelle ylävastusta ja sitten uuni päälle.

Vierailija
4015/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella ei-natiivilla puhujalla on aksentti. Myös natiiveilla on oma aksenttinsa eli murre. On naurettavaa pilkata ketään aksentista kun kyseessä on ihan tavallinen asia, jolta välttyy vain jos ei koskaan puhu vierasta kieltä, ja suomeksikin puhuu vain kirjakieltä.

Lisäksi joka ikinen unohtelee sanoja, myös sillä äidinkielellä. Tai ei yksinkertaisesti ikinä ole puhunut ko asiasta kyseisellä kielellä joten ei hallitse sanastoa. Itse esim teen hyvin monimutkaista työtä täysin englanniksi ja olen tehnyt vuosikymmeniä - mutta koska en harrasta kokkausta enkä ikinä puhu siitä kenenkään kanssa saati katso/lue mitään kokkaukseen liittyvää, on mulla asiaan liittyviä erikoissanoja ihan hukassa. En tiedä monien vitkuttimien nimiä edes suomeksi!

Samoin jos ihmisen ei ikinä ole tarvinnut puhua auton osista, eikä ole aiheesta kiinnostunut, on ihan normaalia ettei tiedä kaiken oikeaa nimiä - usein edes suomeksi. On ihan riittävää osata selittää tai kuvailla asiat joille ei tiedä nimeä.

Ihminen joka arvostelee toisia näistä "puutteista" ei todennäköisesti itse elä kovinkaan kansainvälisessä ympäristössä, kun ei ole näihin tottunut ihan tavallisina asioina.

Vierailija
4016/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuat noiden rikkaiden viikko budjettien olevan rajusti alakantissa?

Olin itse sarjassa mukana, me emme laskeneet mm. pääomatuloja budjettiin ja edes kaikkeen kulutukseenkaan ei ohjelmassa ollut budjetti riitä. Yrityksemme tulot ovat toki huomattavasti suuremmat kuin se palkka, minkä yrityksiltämme nostamme(vain tämä nostamamme palkka otettiin ohjelmassa huomioon).

Mikäli pääomatulot otettaisiin huomioon, olisi summa moninkertainen. Veikkaan, että Sukarillakin summa olisi aivan muuta kuin pari tonnia, vai mitä luulet?

Olipas hauska provo "me olimme mukana" juu juu, aivan varmasti olitte.

Varsinaiseen asiaan. Sukarin 2200€ viikossa on kyllä ihan suhteessa herran tulotietoihin. Sukarin verotiedot näyttävät olevan 2020 olleen 170 000€ ja 2021 110 000€. Eli puhutaan vuonna 2021 noin 6300€/kk nettotulosta ja vuotta aiemmin noin 8500€/kk nettotulosta. Veroprosentti on ollut suhteellisen pieni kun tulot paljolti pääomatuloa. Mutta eivät ne Sukarin tulot ole enää pitkään aikaan, siis kohta yli 20v olleet mitenkään erityisen korkeat.

Vierailija
4017/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ei-natiivilla puhujalla on aksentti. Myös natiiveilla on oma aksenttinsa eli murre. On naurettavaa pilkata ketään aksentista kun kyseessä on ihan tavallinen asia, jolta välttyy vain jos ei koskaan puhu vierasta kieltä, ja suomeksikin puhuu vain kirjakieltä.

Lisäksi joka ikinen unohtelee sanoja, myös sillä äidinkielellä. Tai ei yksinkertaisesti ikinä ole puhunut ko asiasta kyseisellä kielellä joten ei hallitse sanastoa. Itse esim teen hyvin monimutkaista työtä täysin englanniksi ja olen tehnyt vuosikymmeniä - mutta koska en harrasta kokkausta enkä ikinä puhu siitä kenenkään kanssa saati katso/lue mitään kokkaukseen liittyvää, on mulla asiaan liittyviä erikoissanoja ihan hukassa. En tiedä monien vitkuttimien nimiä edes suomeksi!

Samoin jos ihmisen ei ikinä ole tarvinnut puhua auton osista, eikä ole aiheesta kiinnostunut, on ihan normaalia ettei tiedä kaiken oikeaa nimiä - usein edes suomeksi. On ihan riittävää osata selittää tai kuvailla asiat joille ei tiedä nimeä.

Ihminen joka arvostelee toisia näistä "puutteista" ei todennäköisesti itse elä kovinkaan kansainvälisessä ympäristössä, kun ei ole näihin tottunut ihan tavallisina asioina.

Olet väärässä, olen monikielitaitoinen ja itse olen adaptoinut toisen ja kolmannen kielen aksentin sellaiseksi, että minua luullaan natiiviksi. Unohtamatta useita ulkomaan vuosia. Myönnän että on mautonta kommentoida, mutta todellakin varaa siihen on. Sorry. 

Vierailija
4018/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hän on ollut mukana, eli tuossa ainakin varmaa tietoa asiasta::

https://bisnesnainen.com/minkalaista-oli-olla-mukana-rikkaat-ja-rahatto…

"Meidän budjetti ohjelmassa taas ei ollut ihan niin mustavalkoinen. Emme laskeneet mm. pääomatuloja budjettiin ja esimerkiksi matkustelua emme maksa tästä budjetista. Yrityksemme tulot ovat toki ihan erilaiset kuin se palkka, minkä yrityksiltämme nostamme. Olen huomannut, että moni on ihmetellyt näitä perheiden budjetteja, enkä tietenkään osaa sanoa muuta kuin meidän puolesta tähän liittyen."

Vierailija
4019/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset jaksossa epämiellyttävän oloisia ja -näköisiä. Miehet symppiksempiä. Karmeaa, että nuori mies "hyvinvointivaltiossamme" on hampaaton, eikä korjaut tai hanki edes proteesia siihen. 

Ei kuitenkaan niin epämiellyttäviä kuin tällainen ihminen, joka alkaa julkisesti haukkumaan heidän ulkonäköään ja olemustaan. Eikä tuollainen yksi puuttuva hammas nyt useimpia haittaa mitään, täälläkin on monet kehuneet kuinka kivan näköinen se "köyhä" mies oli, yhdestä hampaasta viis! Ei kaikki ole noin pinnallisia.

Minua haittaa, hampaista näkee elintason ja kiinnostuksen itsensä yleiseen "huoltamiseen". 

Jos on hammas irronnut, ei siihen "tekaria" ilmaiseksi saa. Voi olla sattunut vaikka joku onnettomuus ja irronnut, ei siinä auta vaikka on kuinka hyvin harjannut ja huoltanut.

4020/4342 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta kaikkiaan pienituloisella ihmisellä ei ole varaa asua pk-seudulla, kun liian suuri osa palkasta menee asumiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän