Onko jotain kaduttanut se, ettei tehnyt kolmatta lasta?
Itse olen aivan kahden vaiheilla. Molemmat vanhemmat nauttii lasten kanssa olosta, kämppään ja autoon mahtuisi vielä yksi, rahatkaan eivät ole tiukilla... Mutta toisaalta tuntuu siltä että kaksikin on jo paljon, ja että turha tehdä enempää lapsia tähän maailmaan, kun kahdenkin kasvattaminen tasapainoisiksi aikuisiksi voi olla haastavaa.
Kommentit (42)
En ole katunut, että en kolmatta lasta halunnut, kaksi oli mun tahtoni, ja heidät sain, ja he ovat jo aikuisia, nuoria ja fiksuja itsenäisiä eläjiä. Muuta en toivo kuin että pysyisivät terveinä ja saisivat aikanaan opintojensa päätyttyä työpaikan, jossa menestyvät ja saavat kunnollisen toimeentulon, että pärjäisivät. Toivon myös, että lapsieni parisuhteet onnistuisivat, ja eivät joutuisi kokemaan koskaan eroja yms. ihmissuhteissaan.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 09:05"]
No mulla on 3 lasta, nyt 7-12 -vuotiaita ja minua on kyllä kaduttanut. Tokihan lapsi itsessään on ihana, mutta työn määrä lisääntyi ihan eksponentiaalisesti. Lisäksi kaikki lomailu on kallista ja vaikeaa. Monesti ajattelen, kuinka helpolla kahden kanssa olisi päässyt. Enkä ole provo, jos joku sitä miettii.
[/quote]
Miksi työn määrä lisääntyi niin huomattavasti vasta kolmannen lapsen kohdalla? Vai oliko pienet ikäerot toisen ja kolmannen välillä? Meillä on viisi lasta ja mielestäni työn määrä kasvoi eniten siinä kohtaa kun toinen lapsi syntyi. Sen jälkeen en huomannut mitään kovin suurta eroa. Toki on selvää että enemmän on puuhaa viiden kuin kahden lapsen perheessä, mutta siis isoin muutos oli silloin kuin toinen lapsi syntyi.
[/quote]
Kolmelle lapselle ei enää riittäneet kaksi kättä eikä kaksi vanhempaa. Aina pitää jonkun odottaa vuoroaan, ja se riittämättömyyden tunne oli ehkä pahin. Samaten perheen piti aina jakautua, äiti jäi vauvan kanssa kotiin kun muut meni esim laskettelemaan. Perheen yhteinen huvi väheni.
[/quote]
Meillä kyllä nuorin on kulkenut mukana kaikkialla ja yhdessä ollaan oltu ihan yhtä paljon kuin ennen kolmannen syntymääkin. Järjestelykysymys.