Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetin bisnesviestin Italiaan, joka alkoi "Hello"

Vierailija
27.02.2015 |

...ja sain parin lauseen viestiini alle tunnissa ystävällisen ja kattavan vastauksen, jossa suostuttiin erityispyyntöönikin. Viestini oli toki muuten kohtelias. Eli unohtakaa jo suomalaiset se typerä ja nöyristelevä tapanne kirjoittaa sähköposteja tyyliin "Dear Mr. Jones, I would sincerely request for your excellent article..." 

Tyylikkäällä röyhkeydellä pärjää. Ensi kuussa vaihdan muutaman poskisuukon Italiassa ja sitten sopimuksia tekemään.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, huvittaa kun koulussa opetettiin, että on kamala moka etenkin englantilaiselle kirjoittaessa aloittaa viesti muuten kuin tyyliin "Dear Sir" ja lopettaa se "sincerely". Mikä järkytys olikaan huomata ettei englantilaiset vaadi sitä eikä itse edes kirjoita noin ihan oikeassa elämässä :D Kirjoitukset kun alkaa "Hello" ja loppuu "cheers".

Vierailija
2/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä ihan kulttuurista. 

Itse sähköpostittelen tuttujen ja tuntemattomien ulkomaalaisten kollegojen kanssa päivittäin. Nyrkkisääntönä minulla on tuntemattomille:

Briteille ja jenkeille Hi John, ..... Kind Regards, 

Keskieurooppalaisille joko Hello John tai Dear John,  asemasta riippuen. Saksalaiset usein itse käyttävät muodollisempaa kieltä. 

Kiina ja Japani ehdottomasti Dear Mr Smith

Jos olen epävarma, sitten joko Hello (joka on bisnesrento, ja tuttu sana kaikille ympäri maailmaa), tai Dear. Hi kuulostaa monen ei- natiivin korvissa liian jenkkileffalta, vaikka sekä jenkki- että brittimeileissä onkin se yleisin avaus kaikilla tasoilla ja aivan asiallinen. 

Sitten muutaman sähköpostin vaihtamisen jälkeen ollaan yleensä kaikkialla joko Hi tai Hello. 

Bisneksessä kuitenkin on parempi olla yksi aste liian muodollinen ekassa viestissä kuin liian epämuodollinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:00"]

...ja sain parin lauseen viestiini alle tunnissa ystävällisen ja kattavan vastauksen, jossa suostuttiin erityispyyntöönikin. Viestini oli toki muuten kohtelias. Eli unohtakaa jo suomalaiset se typerä ja nöyristelevä tapanne kirjoittaa sähköposteja tyyliin "Dear Mr. Jones, I would sincerely request for your excellent article..." 

Tyylikkäällä röyhkeydellä pärjää. Ensi kuussa vaihdan muutaman poskisuukon Italiassa ja sitten sopimuksia tekemään.

[/quote] Kahden kielipuolen juntin kirjeenvaihtoa :D.

Vierailija
4/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ekaan emailiin helloa tunkis

Vierailija
5/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:17"]

[/quote]

Eka viesti oli. Tosin sähköpostilaatikkoon, joka lienee jaettu useamman henkilön kanssa, joten viestiä ei voinut osoittaa Dear Luigi- tyylillä.

Bisneksessä ollaan jo nykypäivänä yleensä totuttu esim. amerikkalaisiin, jotka lähes poikkeuksetta lähettävät "Hi"-viestejään. Pieni ripaus rentoutta voi tehdä jopa myönteisen säväyksen. Asia erikseen tietysti esim. kehitysmaat, joissa ollaan vanhoillisia ja hyvin korkea- arvoiset vastaanottajat.

Vierailija
6/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:17"]

[/quote]

Eka viesti oli. Tosin sähköpostilaatikkoon, joka lienee jaettu useamman henkilön kanssa, joten viestiä ei voinut osoittaa Dear Luigi- tyylillä.

Bisneksessä ollaan jo nykypäivänä yleensä totuttu esim. amerikkalaisiin, jotka lähes poikkeuksetta lähettävät "Hi"-viestejään. Pieni ripaus rentoutta voi tehdä jopa myönteisen säväyksen. Asia erikseen tietysti esim. kehitysmaat, joissa ollaan vanhoillisia ja hyvin korkea- arvoiset vastaanottajat.
[/quote]

Riippuu ihan asiastakin. Jos kyseessä luovemman puolen kuten vaikka markkinointiin liittyvä yhteydenotto voi hi olla ok, mutta kyllä finan puolella ollaan kuivia kautta maailman.. Aluksi. ;)

Vierailija
7/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tyypillisesti:

a) matelevat, ovat yliformaaleja ja jäykkiä

b) ovat tökerösti ylirentoja, unohtavat sanoa "please" ja käyttäytyvät muutenkin, kuin moukat.

On olemassa myös jotain näiden väliltä, joka myös oikeasti toimii. -ap

Vierailija
8/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:00"]

[/quote] Kahden kielipuolen juntin kirjeenvaihtoa :D.

[/quote] Väliäkö sillä, jos tulee tulosta? Koulussa ei sitäkään kerrota, että usein se kommunikointi tapahtuu toisen ei-natiivin kanssa ja niillä kaikilla muodollisuuksilla ei ole niin kuolemanvakavaa asemaa.

Vierailija
9/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Huomaatko näissä lauseissa mitään eroa: Lähetin bisnesviestin Italiaan, joka alkoi hello.
Lähetin Italiaan bisnesviestin, joka alkoi hello.

Vierailija
10/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:33"]

Ap. Huomaatko näissä lauseissa mitään eroa: Lähetin bisnesviestin Italiaan, joka alkoi hello. Lähetin Italiaan bisnesviestin, joka alkoi hello.

[/quote]

Mitä väliä? En lähettänyt sitä sähköpostia Suomeen.-ap

Vierailija
11/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:12"]Riippuu kyllä ihan kulttuurista. 

Itse sähköpostittelen tuttujen ja tuntemattomien ulkomaalaisten kollegojen kanssa päivittäin. Nyrkkisääntönä minulla on tuntemattomille:

Keskieurooppalaisille joko Hello John tai Dear John,  asemasta riippuen. Saksalaiset usein itse käyttävät muodollisempaa kieltä. 

Jos olen epävarma, sitten joko Hello (joka on bisnesrento, ja tuttu sana kaikille ympäri maailmaa), tai Dear. Hi kuulostaa monen ei- natiivin korvissa liian jenkkileffalta, vaikka sekä jenkki- että brittimeileissä onkin se yleisin avaus kaikilla tasoilla ja aivan asiallinen. 

Sitten muutaman sähköpostin vaihtamisen jälkeen ollaan yleensä kaikkialla joko Hi tai Hello. 

Bisneksessä kuitenkin on parempi olla yksi aste liian muodollinen ekassa viestissä kuin liian epämuodollinen. 
[/quote]

Juuri näin. Paljon olen sähköposteja lähetellyt ympäri maailmaa ja juuri näin toimin. Kaikista muodollisimpia ovat japanilaiset ja useankaan sähköpostin jälkeen ei lähdetä hello-linjalle. Vaan sähköpostit kirjoitetaan tyyliin "dear akira-san".

Vierailija
12/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Huomaatko näissä lauseissa mitään eroa: Lähetin bisnesviestin Italiaan, joka alkoi hello. Lähetin Italiaan bisnesviestin, joka alkoi hello.

[/quote]

Huomaatko eroa: Ap, huomaatko mitään eroa näissä lauseissa....

Vierailija
13/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset itse aloittaisivat kirjeen sanoilla egregio tai gentilissimo. Moni italialainen ei tosin ole kovin hyvä englannin kielessä, joten vivahde erot eivät särähdä korvaan, eikä tuollaista epävirallista tapaa otettaisiin pahalla.
Jos sen sijaan jos laittaisit egregion sijaan ciaon, niin ei sitä hyvällä katsottaisiin virallisissa jutuissa. Jossain puolituttujen väliseen kirjeenvaihtoon, se saattaisi mennä.

Vierailija
14/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:12"]Riippuu kyllä ihan kulttuurista. 

[/quote]

Juuri näin. Paljon olen sähköposteja lähetellyt ympäri maailmaa ja juuri näin toimin. Kaikista muodollisimpia ovat japanilaiset ja useankaan sähköpostin jälkeen ei lähdetä hello-linjalle. Vaan sähköpostit kirjoitetaan tyyliin "dear akira-san".
[/quote]

Komppi tälle. Parempi olla liian muodollinen kuin epäasiallisen rento.

Vierailija
15/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomi on siitä kiva kieli, että tällä ei heittäydytä heti ymmärtämättöksi vaikka lauseessa olisi vähän hassu sanajärjestys.

Vierailija
16/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:12"]Riippuu kyllä ihan kulttuurista.    Itse sähköpostittelen tuttujen ja tuntemattomien ulkomaalaisten kollegojen kanssa päivittäin. Nyrkkisääntönä minulla on tuntemattomille: Briteille ja jenkeille Hi John, ..... Kind Regards,  Keskieurooppalaisille joko Hello John tai Dear John,  asemasta riippuen. Saksalaiset usein itse käyttävät muodollisempaa kieltä.  Kiina ja Japani ehdottomasti Dear Mr Smith   Jos olen epävarma, sitten joko Hello (joka on bisnesrento, ja tuttu sana kaikille ympäri maailmaa), tai Dear. Hi kuulostaa monen ei- natiivin korvissa liian jenkkileffalta, vaikka sekä jenkki- että brittimeileissä onkin se yleisin avaus kaikilla tasoilla ja aivan asiallinen.    Sitten muutaman sähköpostin vaihtamisen jälkeen ollaan yleensä kaikkialla joko Hi tai Hello.    Bisneksessä kuitenkin on parempi olla yksi aste liian muodollinen ekassa viestissä kuin liian epämuodollinen.  [/quote] Juuri näin. Paljon olen sähköposteja lähetellyt ympäri maailmaa ja juuri näin toimin. Kaikista muodollisimpia ovat japanilaiset ja useankaan sähköpostin jälkeen ei lähdetä hello-linjalle. Vaan sähköpostit kirjoitetaan tyyliin "dear akira-san". [/quote] Komppi tälle. Parempi olla liian muodollinen kuin epäasiallisen rento.

[/quote]

Fuck you, pääasia että teen tulosta ja suhteet pelaa. Muotojäykät voi puolestani hypätä vaikka kuuseen.-ap

Vierailija
17/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:41"]

Fuck you, pääasia että teen tulosta ja suhteet pelaa. Muotojäykät voi puolestani hypätä vaikka kuuseen.-ap

[/quote]

Menepä terapiaan hoidattamaan tuota aggressiotasi.

Vierailija
18/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:33"]

[/quote]

Mitä väliä? En lähettänyt sitä sähköpostia Suomeen.-ap
[/quote] Epäilyttää taitosi ylipäätään työelämän viestinnässä, mikäli lauserakenteet ovat ihan päin prinkkalaa. Niin että ymmärrätkö lauseiden eron?

Vierailija
19/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinhän sinä luulet...

Vierailija
20/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:43"]

[/quote]

Niinhän sinä luulet...

[/quote]

Tulokset näkyy spreadssheetillä naamani edessä. Toisekseen kirjoitan mobiililaitteella, joten en viitsi muotoilla kieliopillisesti täydellisiä lauseita. Tänne kirjoittamisella minä tai työnantajani emme saa tulosta viivan alle. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi