Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetin bisnesviestin Italiaan, joka alkoi "Hello"

Vierailija
27.02.2015 |

...ja sain parin lauseen viestiini alle tunnissa ystävällisen ja kattavan vastauksen, jossa suostuttiin erityispyyntöönikin. Viestini oli toki muuten kohtelias. Eli unohtakaa jo suomalaiset se typerä ja nöyristelevä tapanne kirjoittaa sähköposteja tyyliin "Dear Mr. Jones, I would sincerely request for your excellent article..." 

Tyylikkäällä röyhkeydellä pärjää. Ensi kuussa vaihdan muutaman poskisuukon Italiassa ja sitten sopimuksia tekemään.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:35"]

Itseltäni menevät kyllä ensi vilkaisun jälkeen suoraan roskiin ne yhteenotot jotka tyyppi jota en ole koskaan tavannut firmasta jonka kanssa en ole ollut koskaan tekemisissä aloittaa etunimelläni.

Suomessa on sopivia, rentojakin aloituksia ilman, että viestittäjä tunkee heti iholle. Etunimen käyttö vieraiden kesken on suomalaisessa yrityskeskustelussa liian lähelle tulemista.

Mutta kiva ap:lle, jos työt luistaa. Perjantai-iltana niistä voisi jo irtaantuakin.

[/quote]

Onnea matkaan. Jos noilla perustein tuhoat tärkeitä viestejä, et ole kauaa työnantajasi palveluksessa. -ap

Vierailija
42/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:37"]

Itseltäni menevät kyllä ensi vilkaisun jälkeen suoraan roskiin ne yhteenotot jotka tyyppi jota en ole koskaan tavannut firmasta jonka kanssa en ole ollut koskaan tekemisissä aloittaa etunimelläni.

Suomessa on sopivia, rentojakin aloituksia ilman, että viestittäjä tunkee heti iholle. Etunimen käyttö vieraiden kesken on suomalaisessa yrityskeskustelussa liian lähelle tulemista.

Mutta kiva ap:lle, jos työt luistaa. Perjantai-iltana niistä voisi jo irtaantuakin.

[/quote]

Minulla ei ole työaikaa, teen töitä kun niitä on.-ap

[/quote]

Joo, noinkin voi töitä tehdä, varsinkin nuorempana. Kiva kun ei ole kellon orja.

Työt ei kyllä tekemällä lopu, jos olet oikea ammattilainen. Siksi kannattaa osata irrottautua töistäkin. Sen oppii jokainen viimeistään ajan mittaan. Varsinkaan toisen palveluksessa ei kannata polttaa itseään loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:40"]

[/quote]

Onnea matkaan. Jos noilla perustein tuhoat tärkeitä viestejä, et ole kauaa työnantajasi palveluksessa. -ap

[/quote]

Työnantaja olen itse itselleni, ja muutamalle kollegalleni, joten huolesi on aika turha.

Vierailija
44/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:47"]

[/quote]

[/quote]

Työnantaja olen itse itselleni, ja muutamalle kollegalleni, joten huolesi on aika turha.

[/quote]

Saanen epäillä. -ap

Vierailija
45/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetin bisnesviestin Japaniin, joka alkoi "dear motherfuckin' nippon fucker". Minut kruunattiin Japanin kreiviksi seuraavana päivänä.

Vierailija
46/52 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:12"]Riippuu kyllä ihan kulttuurista.    Itse sähköpostittelen tuttujen ja tuntemattomien ulkomaalaisten kollegojen kanssa päivittäin. Nyrkkisääntönä minulla on tuntemattomille: Briteille ja jenkeille Hi John, ..... Kind Regards,  Keskieurooppalaisille joko Hello John tai Dear John,  asemasta riippuen. Saksalaiset usein itse käyttävät muodollisempaa kieltä.  Kiina ja Japani ehdottomasti Dear Mr Smith   Jos olen epävarma, sitten joko Hello (joka on bisnesrento, ja tuttu sana kaikille ympäri maailmaa), tai Dear. Hi kuulostaa monen ei- natiivin korvissa liian jenkkileffalta, vaikka sekä jenkki- että brittimeileissä onkin se yleisin avaus kaikilla tasoilla ja aivan asiallinen.    Sitten muutaman sähköpostin vaihtamisen jälkeen ollaan yleensä kaikkialla joko Hi tai Hello.    Bisneksessä kuitenkin on parempi olla yksi aste liian muodollinen ekassa viestissä kuin liian epämuodollinen.  [/quote] Juuri näin. Paljon olen sähköposteja lähetellyt ympäri maailmaa ja juuri näin toimin. Kaikista muodollisimpia ovat japanilaiset ja useankaan sähköpostin jälkeen ei lähdetä hello-linjalle. Vaan sähköpostit kirjoitetaan tyyliin "dear akira-san". [/quote] Komppi tälle. Parempi olla liian muodollinen kuin epäasiallisen rento.

Mä asun keskellä Eurooppaa Sveitsissä ja teen bisnestä lähes kaikkien Euroopan maiden kanssa, eikä tuollaista yleistystä voi tehdä, että olemalla epämuodollinen viesteissä saa tulosta aikaiseksi. Itse ainakin olen todella kohtelias, sopimusneuvottelujen kovuus tulee sitten esille ihan muissa asioissa. Ja tilannetta pitää myös osata lukea: sopimuserimielisyyksissä huomaan ainakin itse ottavani etäisyyttä ja meilien muodollisuus lisääntyy. Kyllä toivoisin, että suomalaislla on sosiaalista älykkyyttä enemmän kuin ap:lla.

[/quote]

Anteeksi, lainaukset menivät pyllylleen.

Mutta komppaan ylläolevaa, kohteliaisuus on ehdoton pakko, ja sähköpostin tyyli pitää harkita vastaanottajan mukaan. Esimerkiksi jos lähetän meilin, jossa on useita tahoja vastaanottamassa ja ccnä, useimmiten pelaan varman päälle ja aloitan "Dear all" jos haluan toimintaa enemmältä kuin kahdelta ihmiseltä. Jos haluan jotain vain kahdelta- kolmelta, nimeän heidät (Dear- Hi Josephine, Jack, Deborah), 

Myyntitykki ap on ilmeisen innostunut ja omistautunut bisnekselleen, paljon kannustusta ja onnea hänelle! :)

Vierailija
47/52 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saanen epäillä. -ap

[/quote]

Epäillä aina sopii.

Sillä kommentoin aloitustasi, kun tunnistin viestissäsi samankaltaisen hybriksen kuin itselläni vuosia sitten...

Mutta pidä kiinni positiivisesta asenteesta, äläkä myy itseäsi liian halvalla.

Vierailija
48/52 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää, että kuka menestyvän suuren yrityksen johdossa lähettelee meilejä jonnekin yhteiseen sähköpostilaatikkoon. Vai meniköhän minulta viestin lähettäjät sekaisin.

Ap kuulostaa liian innokkaalta ja ylimieliseltä omatakseen vuosien kokemuksen alalla. Vähän kuin meille tulevat kesikset, jotka on niin liikkiksen ylpeitä, kun töihin pitää tulla puku päällä.

Vierailija
49/52 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:37"]

Hassua, olin juuri pari viikkoa sitten business-englannin kurssilla, jossa opettaja neuvoi (painotti) ehdottomasti käyttämään Dear & King regards (tms.) formaattia myös sähköpostiviesteissä. Toisaalta voipi myös olla niin, että ap:n italialaiset kumppanit eivät osaa englantia senkään vertaa kuin ap, joten asialla ei ole mitään väliä...

[/quote] No ei toi sun king regards ole myöskään kauhean vakuuttava... Tietenkin ne opettajat painottaa kaikkea paskaa, siitähän niiden palkka maksetaan.

[/quote]

Opettajan mukaan Kind Regards oli sopiva sähköpostiviestin loppuun, ei liian virallinen, mutta kohtelias.

Vierailija
50/52 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:37"]

Hassua, olin juuri pari viikkoa sitten business-englannin kurssilla, jossa opettaja neuvoi (painotti) ehdottomasti käyttämään Dear & King regards (tms.) formaattia myös sähköpostiviesteissä. Toisaalta voipi myös olla niin, että ap:n italialaiset kumppanit eivät osaa englantia senkään vertaa kuin ap, joten asialla ei ole mitään väliä...

[/quote] No ei toi sun king regards ole myöskään kauhean vakuuttava... Tietenkin ne opettajat painottaa kaikkea paskaa, siitähän niiden palkka maksetaan.

[/quote]

Opettajan mukaan Kind Regards oli sopiva sähköpostiviestin loppuun, ei liian virallinen, mutta kohtelias.

[/quote] Katopa mitä tuossa alkuperäisessä viestissä lukee... Kind Regards on varmasti sopiva muoto.

Vierailija
51/52 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:47"]

Mä vähän epäilen, että ap rassukka on saanut ensimmäisen kontaktin aloittelevana myyntimiehenä ja reteesti jo poskipusujen kera on soppari valmis. Unelmissa.

[/quote]

Kuule mulla on aika monen vuoden kokemus. En sitäpaitsi ole vain joku perusmyyntitykki, vaan kuulun pk-yrityksen johtokuntaan. Eikä kyse ole todellakaan mistään mikroyrityksestä. Firmalla menee hyvin, ja olen sen kovimpia tuloksentekijöitä. Meillä riittää sekä uusia, että pitkäaikaisia asiakkaita. -ap

[/quote]

Tuliko että-sanan eteen virheellisesti pilkku nimenomaan siksi, että kirjoitat mobiililla? 

Vierailija
52/52 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:33"]

Ap. Huomaatko näissä lauseissa mitään eroa: Lähetin bisnesviestin Italiaan, joka alkoi hello. Lähetin Italiaan bisnesviestin, joka alkoi hello.

[/quote]

Huomaatko eroa: Ap, huomaatko mitään eroa näissä lauseissa....
[/quote]

Kielipoliisi, tarkoitat varmaan virkkeitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä