Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Yhdysvallat on ns.unelma maa?

Vierailija
27.02.2015 |

Perjantai illan ratoksi tällaista pohdintaa. Minä kävin joku aika sitten kielimatkalla siellä päin ja tapasin "monia" ihmisiä, jotka janosivat kansalaisuutta. Esimerkiksi eräs saksalainen, mikä yllätti minut täysin. Tosin kaupunki, jossa olin käymässä oli Los Angeles ja tämä nainen oli ammatiltaan nayttelijä, joten sinänsä oikeaan paikkaan tullut. Mutta suomalainen ujous iski, enkä kehdannut kysyä häneltä ja "muilta" vastaavia haaveita omanneilta, miksi he haluasivat Yhdysvaltoihin noin paljon (erittäin voimakkaasti koin että he olettivat minun tuntevan myös samoin). Eli kysytäänpä ihan rehdisti että mikä siellä Amerikoissa vetää ihmisiä, jopa Eurooppalaisista "laatu"maista?

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:23"]Mä olen aivan mieletön amerikka-fani ja pidän kaikesta amerikkalaiseen kulttuuriin liittyvästä. Ase-kulttuuri, hampurilaiskulttuuri, American pikkukaupungit jne jne. Kaikki amerikkalainen on ihanaa! Pidän Amerikkaa myös mahdollisuuksien maana: siellä mahdollisuudet rikastus ja menestyä toden teolla on suuremmat kuin Euroopassa. Euroopassa on taloudellisesti turvallisempaa, mutta toisaalta mahdollisuudet tulla tosi rikkaaksi pienemmät. USAan en kuitenkaan muuttaisi ellen olisi jo valmiiksi varakas. Köyhänä siellä ei kannata asua. [/quote] Oletko koskaan käynyt siellä vai perustuuko faniutesi siihen mitä oot nähny telkkarissa?

[/quote]

Siellä on sellasta ku telkkarissa!!! Sehän parasta onkin.

T. Siellä käynyt

Vierailija
22/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:20"]

Minäkin olen tätä ihmetellyt, kun olen muutamia tuttavia kuunnellut. He ovat käyneet maassa vain lomamatkoilla, mutta ovat valmiita suurinpiirtein muuttamaan Jenkkeihin. Itsekin kävin pari viikkoa sitten Jenkeissä, mutta en nyt erityisesti vakuuttunut maan mahtavuudesta. Porukkaa on järkyttävästi, autoja on vielä enemmän, lisäksi tavaraa, tavaraa, tavaraa.. Kyllä oli mukava laskeutua Helsinki-Vantaalle. Sitten taas maassa vuoden viettäneet vaihto-opiskelijat ovat puolestaan ensi-ihastumisen jälkeen tulleet siihen tulokseen, ettei todellakaan jäisi. Ehkä se on vain se mielikuva, että siellä on periaatteessa ihan mikä vaan mahdollista. Kai.

[/quote]

Itse olen ollut siellä vaihdossa ja takaisin kyllä lähden jos elämäntilanne vaan sallii.

Arvostan vapautta ja yksilöllisyyttä ja vihaan holhousta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:46"]

Jos on hyvin koulutettu ja hyvässä ammatissa niin elämänlaatu on paljon korkeampi täällä. Lääkärit tienaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin Suomessa. Sanoisin kuitenkin että tavallisella kaupankassalla on paljon, paljon paremmat oltavat Suomessa terveydenhoidon jne kannalta, vaikka korkeat verot onkin.

[/quote]

Ihanko totta? Alko dollarin kuvat kiilumaan silmissä. Pääseekö ulkomaalaiset helposti töihin sinne?

T. Lääkärin vaimo

Vierailija
24/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:21"]

Ei tarvi maksaa veroja, jokainen on oman onnensa seppä. Itsekin haluaisin täältä sossulandiasta pois... 

[/quote]

Jännä ku mun amerikkalainen kaveri sadattelee ku maksaa vajaa 20 % veroja eikä saa vastineeksi mitään muuta kuin hyvin päällystetyt moottoritiet.....

Vierailija
25/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajalla muuten täytyi antaa sormenjälkensä. Täytyikö teidän muiden siellä käyneiden tehdä sama? Ap

Vierailija
26/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:59"]

Ei tarvi maksaa veroja, jokainen on oman onnensa seppä. Itsekin haluaisin täältä sossulandiasta pois... 

[/quote]

Jännä ku mun amerikkalainen kaveri sadattelee ku maksaa vajaa 20 % veroja eikä saa vastineeksi mitään muuta kuin hyvin päällystetyt moottoritiet.....

[/quote]

Lopuilla soditaan lähi-idässä, jolloin saa halvempaa bensaa!

Vierailija
27/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:46"]

Jos on hyvin koulutettu ja hyvässä ammatissa niin elämänlaatu on paljon korkeampi täällä. Lääkärit tienaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin Suomessa. Sanoisin kuitenkin että tavallisella kaupankassalla on paljon, paljon paremmat oltavat Suomessa terveydenhoidon jne kannalta, vaikka korkeat verot onkin.

[/quote] Mutta jos se kaupankassa tekee tyonsa erittain hyvin ja nayttaa etta hanella olisi rahkeita enempaakin niin se huomataan ja palkitaan rahassa ja uralla etenemisessa. Ei ole tarvinnut kayda viitta vuotta kaupankassakoulua.

Vahanko taalla on  miljonaareja joilta jai koulu kesken mutta aivokapasiteettia ja sisua riitti. Esimerkkina vaikka syvasta etelasta ponnistanut Oprah joka on biljonaari vaikka oli paljasjalkainen saparopainen musta tytto. Suomessa ei olisi yltanyt mihinkaan.

Vierailija
28/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon isot tontit taloineen maksaa jossain aina lämpimässä alueessa?

Vierailija
29/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä omat vikansa mutta kotirauha ja sen puolustaminen ovat jotain mistä tykkään. Colorado, alaska, oregon ja washington dc ovat paikkoja joihin tällä hetkellä muuttaisin oikein mielelläni. En pidä jenkkilää minään ihme hyvänä maana. Niin iso maa että sieltä löytyy hyvin erillaista.

Vierailija
30/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"]

[/quote]

Kun itse asuin niin koko talon sai tuollaiselta alueelta $30-40k eikä olleet mitään "homemörskiä"... Tontin varmaan saa alta kymppitonnilla jossei nyt hingu ihan kiinni johonkin miljoonakaupunkiin.

Vierailija
31/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:12"]

Onhan siellä omat vikansa mutta kotirauha ja sen puolustaminen ovat jotain mistä tykkään. Colorado, alaska, oregon ja washington dc ovat paikkoja joihin tällä hetkellä muuttaisin oikein mielelläni. En pidä jenkkilää minään ihme hyvänä maana. Niin iso maa että sieltä löytyy hyvin erillaista.

[/quote]

Guns are good.

Vierailija
32/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:46"]

[/quote]

Ihanko totta? Alko dollarin kuvat kiilumaan silmissä. Pääseekö ulkomaalaiset helposti töihin sinne?

T. Lääkärin vaimo
[/quote]

Joo, samoin meillä mies lääkäri ja jotkut hänen kollegoistaan ovat muuttaneet ulkomailta, uskoisin että työviisumi on silti aika hankala enkä yhtään tiedä miten suomalainen lääkistutkinto laillistettaisiin täällä, mahdollista se varmasti on! Täällä katsotaan myös aika tarkkaan mistä on valmistunut.

Vierailija
33/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"]

[/quote]

Kun itse asuin niin koko talon sai tuollaiselta alueelta $30-40k eikä olleet mitään "homemörskiä"... Tontin varmaan saa alta kymppitonnilla jossei nyt hingu ihan kiinni johonkin miljoonakaupunkiin.
[/quote]

Vau! Asun hyvällä alueella Washington state ja täällä ei alle miljoonalla mitään hienoa taloa saa. Voitaisiin toki muuttaa.

Vierailija
34/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:46"] Jos on hyvin koulutettu ja hyvässä ammatissa niin elämänlaatu on paljon korkeampi täällä. Lääkärit tienaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin Suomessa. Sanoisin kuitenkin että tavallisella kaupankassalla on paljon, paljon paremmat oltavat Suomessa terveydenhoidon jne kannalta, vaikka korkeat verot onkin. [/quote] Ihanko totta? Alko dollarin kuvat kiilumaan silmissä. Pääseekö ulkomaalaiset helposti töihin sinne? T. Lääkärin vaimo [/quote] Joo, samoin meillä mies lääkäri ja jotkut hänen kollegoistaan ovat muuttaneet ulkomailta, uskoisin että työviisumi on silti aika hankala enkä yhtään tiedä miten suomalainen lääkistutkinto laillistettaisiin täällä, mahdollista se varmasti on! Täällä katsotaan myös aika tarkkaan mistä on valmistunut.

[/quote]

Suomi on yleisesti ottaen "koulutuksen huippumaa" jenkkien silmissä. Itse opiskelin siellä maisterivaiheessa ja tuntuivat pitävän minua jonain erikoisvälkkynä...

Sairaaloissa aksentti kuulemma voi olla eduksi, sillä monella potilaallakin on ja se kuulemma rauhoittaa heitä vastaanottotilanteessa. Näin itselleni ainakin sairaalaorientaatiossa siellä sanottiin.

Vierailija
35/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"]

[/quote]

[/quote]

Olenko ymmärtänyt väärin vai eikö kiinteistövero ole melko suuri Jenkkilässä?

Ymmärrän osittain miksi sinne halutaan muuttaa, mutta tosi on että perus duunarina voi elämä olla vaikeaa (ei sillä, ei sinne kaupankassoja huolitakaan). Moni joutuu tekemään useampaa eri työtä matalapalkka-aloilla huolehtiakseen perheestään kun ei ole sossulandiaa auttamassa. Ko. maassa hyvätuloisenakin on hyvä olla vain niin kauan kuin pysyy terveenä ja työkykyisenä. Älytön vastakohtaisuuksien maa, vaikka hyviä mahdollisuuksia tarjoaakin.

Vierailija
36/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:59"]Rajalla muuten täytyi antaa sormenjälkensä. Täytyikö teidän muiden siellä käyneiden tehdä sama? Ap
[/quote]

Totta kai. Myös green cardia hakiessa pitää mennä antamaan sormenjäljet (FBI:ta varten) maahanmuuttokeskuksessa. Maahanmuuttajia kohdellaan täällä kuin mahdollisia kriminaaleja - vaaditaan rikosrekisterit Suomesta ja muista asuinmaista, rokotustodistukset, terveystarkastus jne ja Green Card prosessin aikana ei saa poistua maasta jos et hae lupaa. Vietän siis päivät vauvapalstoilla.. Työlupaa odotellessa.

Vierailija
37/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole mikään unelmamaa, monella tapaa sairas yhteiskunta, jossa vapauden ylistys johtaa absurditeetteihin, joita minun eurooppalaisilla arvoilla on vaikea hyväksyä. Olen erittäin ylpeä ja onnellinen saadessani asua Euroopassa.

Vierailija
38/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No tämä ei pidä paikkaansa, ettei veroja tarvitse maksaa. Itärannikolla ainakaan ei ole kovin isoa eroa Suomeen, riippuen asuinpaikasta. sales tax on pienempi kuin meidän alvi ja palkkavero hieman kevyempi, mutta erityisesti hyvien koulupiirien alueella kiinteistövero on iso - 150 m2 talosta jopa lähelle kymppitonni vuodessa.  Ruoka, käyttötavarat ja erityisesti bensa on sitten edullisempaa.

Mutta sää suosii yleensä (paitsi tänä talvena itää), ilmapiiri on ystävällinen, yhteisöllinen ja kannustava, yhteispeliä pidetään arvossa, saat epäonnistuakin jos opit siitä, jos olet hyvä se tunnustetaan ja voit edetä vaikka mihin. Jos siis haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen, USA on hyvä paikka.

Vierailija
39/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jenkkilässähän on moni asia paljon huonommin kuin esim Suomessa. Luulisi että noin isossa maassa hommat toimii ja kaikki on uutta,hienoa,nykyaikaista,mahtavaa! Mutta..totuus on toinen. Paljon paljon ränsistyneitä paikkoja, roska-autot on ihan outoja romuja, pelastustoimet esim palokalusto on surkea,lumen yllättäessä ei ole kalustoa ja suljetaan koulut yms viikoiksi..siis on paljon sellaista mikä on paljon huonommin ja jäljessä kehityksestä kuin esim meillä.

Vierailija
40/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:46"] Jos on hyvin koulutettu ja hyvässä ammatissa niin elämänlaatu on paljon korkeampi täällä. Lääkärit tienaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin Suomessa. Sanoisin kuitenkin että tavallisella kaupankassalla on paljon, paljon paremmat oltavat Suomessa terveydenhoidon jne kannalta, vaikka korkeat verot onkin. [/quote] Ihanko totta? Alko dollarin kuvat kiilumaan silmissä. Pääseekö ulkomaalaiset helposti töihin sinne? T. Lääkärin vaimo [/quote] Joo, samoin meillä mies lääkäri ja jotkut hänen kollegoistaan ovat muuttaneet ulkomailta, uskoisin että työviisumi on silti aika hankala enkä yhtään tiedä miten suomalainen lääkistutkinto laillistettaisiin täällä, mahdollista se varmasti on! Täällä katsotaan myös aika tarkkaan mistä on valmistunut.

[/quote]

Suomi on yleisesti ottaen "koulutuksen huippumaa" jenkkien silmissä. Itse opiskelin siellä maisterivaiheessa ja tuntuivat pitävän minua jonain erikoisvälkkynä...

Sairaaloissa aksentti kuulemma voi olla eduksi, sillä monella potilaallakin on ja se kuulemma rauhoittaa heitä vastaanottotilanteessa. Näin itselleni ainakin sairaalaorientaatiossa siellä sanottiin.

[/quote] Ei taalla mitaan USAn ulkopuolista maata pideta "koulutuksen huippumaana" paitsi lasten koulutuksessa ehka ne jotka sita jotain tietavat. Itse tulin suomalaiset korkeakoulupaperit taskussa ja luulin etta heti tulee alaltani tarjouksia satamalla. Heh, jouduin opiskelemaan aika paljon lisaa ennenkuin tutkintoni katsottiin amerikkalaista vastaavaksi. 

Ei kylla sairaalassa huvita yhtaan kun hoitajalla on niin vahva ja itselle vieras aksentti etta tuskissaan ei saa mitaan selvaa puheesta. Koettu on. New Yorkissa ja muissa suurkaupungeissa joka toinen taksikuski on professori tai laakari. Varsinkin laakarit joutuvat pitkaan jatkokoulutukseen.