Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Yhdysvallat on ns.unelma maa?

Vierailija
27.02.2015 |

Perjantai illan ratoksi tällaista pohdintaa. Minä kävin joku aika sitten kielimatkalla siellä päin ja tapasin "monia" ihmisiä, jotka janosivat kansalaisuutta. Esimerkiksi eräs saksalainen, mikä yllätti minut täysin. Tosin kaupunki, jossa olin käymässä oli Los Angeles ja tämä nainen oli ammatiltaan nayttelijä, joten sinänsä oikeaan paikkaan tullut. Mutta suomalainen ujous iski, enkä kehdannut kysyä häneltä ja "muilta" vastaavia haaveita omanneilta, miksi he haluasivat Yhdysvaltoihin noin paljon (erittäin voimakkaasti koin että he olettivat minun tuntevan myös samoin). Eli kysytäänpä ihan rehdisti että mikä siellä Amerikoissa vetää ihmisiä, jopa Eurooppalaisista "laatu"maista?

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:58"]

"Mutta sää suosii yleensä (paitsi tänä talvena itää), ilmapiiri on ystävällinen, yhteisöllinen ja kannustava, yhteispeliä pidetään arvossa, saat epäonnistuakin jos opit siitä, jos olet hyvä se tunnustetaan ja voit edetä vaikka mihin. Jos siis haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen, USA on hyvä paikka."

Waude kuinka kannustava propagandapuhe!

Mutta avaisitko propagandasi suraavaavaa osuutta hiukan (siis Suomessa tämä pölötys on kuuultu tuhat kertaa, ei siinä mitään uutta ole)

"Jos siis haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen, USA on hyvä paikka."

Et kai ihan tosissasi tarkoita, ettei muualla maailmassa tehtäisi töitä ja haluttaisi rahaa, rahaa ja rahaa.? Vai tarkoitatko ettei muualla maailmassa makseta työstä palkkaa? Sano yksikin syy miksi USA olisi miljonääriksi aikovalle parempi paikka kuin Suomi?

Onhan Suomessakin menestyneitä miljonäärejä tosin köyhälistö ei ole niin syvällä kuin USA:ssa. Esimerkiksi asunnottomuus on täällä kirpunkokoinen marginaali-ilmiö.  Kaduilla asuvia on koko maassa, melkeinpä vain Helsingissä, muutama kymmen. Sosiaalitoimi pääsee tarttumaan heidän hätäänsä, koska he hakevat toimeentulotukea sosiaalivirastosta.

Miksi siellä monien pitää tehdä kahta työtä selviytyäkseen, miksi siellä ei ole samanlaista sairausvakuutusjärjestelmää kuin Suomessa, miksi kymmenet miljoonat työläiset ovat niin köyhiä ettei ole varaa ostaa sairausvakuutusta, miksi NSA vakoilee kansalaisiaan ja koko muun maailman kansalaisia tehokkaammin kuin aikoinaan KGB neuvostoliittolaisia, miksi maanviljelijöille myydään siemenviljaa joka itse tuota itäviä siemeniä vaan joka vuosi on ostettava uusi erä sen sijaan, että sen saisi omasta sadostaan, miksi siellä on oikeusjärjestelmä jossa oppimaton lautamiesporukka (jury) voi päätöksellään estää lainoppineen syyttäjän oikeuteen tuoman rikosjutun käsittelyn, siis koko käsittelyn jne, jne

Amerikan onnela on propagandaa jota ei jostain syystä tuputeta amerikkalaisille.  He, mikähän mahtaa olla syy?

[/quote]

Kummassa maassa on enemmän miljardöörejä väkilukuun nähden, Suomessa vai USA:ssa?

Vinkki: Suomen ainoat miljardöörit ovat Antti Herlin, Niklas Herlin, Ilkka Herlin ja Ilona Herlin. Väkiluku n. 5,5 miljoonaa...

Vierailija
62/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:04"]

Sori nyt vaan, jos tallasin varpaille mutta luusereilla tarkoitin niitä jotka makaavat kotona ja elävät tuilla. Kommenttini oli yksinkertaistettu versio ajattelutavastani, joka on seuraava: Jos teet töitä ja menestyt saat pitää sen tuottamat hedelmät, jos olet selkärangaton lusmu kärsi siitä. Tottakai on niitä, jotka asettuvat välimaastoon mutta mielestäni vain ei ole reilua, että ne jotka tekevät hurjasti töitä esim oman yrityksen eteen ja menestyvät ja saavat jättituloja joutuvat sutten jakamaan kovan työnsä hedelmät sen toisen ääripään kanssa. Liika tasa-arvoisuuskin on pahasta. Mutta eihän minun mielipiteelläni ole väliä kun olen vain pumpulissa kasvanut, kermaperseinen pentu joka ei tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään.

[/quote] Suomessa rikkailta otetaan rahat vakisin ja annetaan niille jotka eivat viitsi menna toihin kun toisten rahoilla voi elaa ihan mukavasti. Amerikassakin rikkaita tietysti verotetaan mutta heille jaa tarpeeksi varoja kayttaa hyvantekevaisyyteen jonka saavat itse maaritella, laiskureille ei makseta.

Koyhille on  terveydenhoitoa, Medicaid, ja Department of Children and Families avustaa rahallisesti. 65v. tayttaneet jotka eivat enaa ole tyoperaisen vakuutuksen piirissa saavat Medicaren maksaman hoidon. Suomessa ei koskaan uutisoida mitaan positiivista USAsta van toistetaan kulunutta mantraa etta mitaan sosiaaliturvaa ei ole. Luulisi etta siella sivistyksen huippumaassa kulkisi vahan enemman faktatietoa.

[/quote]

Miksi siella sitten hehkutetaan eurooppalaisia hyvinvointiyhteiskuntia jos se kerran on niin onnela? Eiko siella kaikki olekaan taydellista? T. Ranskassa asuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:21"]Ei tarvi maksaa veroja, jokainen on oman onnensa seppä. Itsekin haluaisin täältä sossulandiasta pois... 
[/quote] No mutta hyvänen aika, sen kuin muutat. Yhdysvalloissa voi joutua hlökohtaiseen konkurssiin ihan perus umpisuolileikkauksen jälkeen, vaikka olisit keskituloinen. Itse olen oikein tyytyväinen (ihan veronmaksajana) maamme tapaan hoitaa asiat.

Vierailija
64/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:09"]

No U.S.A nyt vaan on läntisen maailman keskipiste tällä hetkellä. Kyllä se vaan kiinnostaa. Itse todellakin haluaisin muuttaa sinne, mutta se on käsittääkseni vaikeaa. Siis viisumien saaminen todella kiven alla. En sitten tiedä jos lähtisi yksityisyrittäjäksi sinne, tietääkö kukaan miten helposti se onnistuu? Kun kaikki tuosta puhuu. Olen siis käynyt siellä monessa osavaltiossa ja maa oli jännällä tavalla kotoisa sekä vieras. Kyllä uskoisin viihtyväni. Tähän vaikuttaa kyllä sekin että olen vähän yksinäinen Suomessa ja alkaa jo tympiä tämä ankea ilmapiiri ja ympäristö rakennuksineen ja ilmastoineen. Olen asunut keski-euroopassa aikaisemmin jonkun aikaa joten ulkomailla asumisesta on jo kokemusta, ja muualla tosiaan voi olla jännempää kuin Suomessa.

[/quote]

ei ole helppo saa viisumia. Jos yrittäjäksi haluat niin pääomasijoituksella pääsee. Muistaakseni 500,000 minimi sijoitus kun viimeksi näin ne ehdot.

Vierailija
65/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"]

Esimerkkina vaikka syvasta etelasta ponnistanut Oprah joka on biljonaari vaikka oli paljasjalkainen saparopainen musta tytto. Suomessa ei olisi yltanyt mihinkaan. 

[/quote]

No ei tasan varmasti ole.

Vierailija
66/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 02:11"]Itse olen asunut Yhdysvalloissa aika kauan, ja maan kansalaisuutta olisimme voineet hakea, mutta ei ole ollut mitään kiirettä siihen. Olemme viihtyneet hyvin, ja maa on meille toinen kotimaa. Emme ole rikkaita, vaan jokseenkin hyvätuloisia. Veroja pitää täälläkin maksaa, ja "monessa muodossa" eli kun summataan, niin pian siitä tulee ihan mukava summa. 

Toisin kuin luullaan, niin täällä on sosiaaliturva, ja köyhätkin synnyttävät lapsia paljon, ja ihan sairaalassa sen tekevät :). Ei ole taitanut yksikään vauva vatsaan jäädä. Toki kaikki täällä on kovasti hinnoiteltu, mitään ei saa ilmaiseksi. Asioilla ja palveluilla on hinta, mutta ne eivät ole kiveen kirjoitettu. On minunkin lääkärilaskuissa ollut korkeita hintoja, mutta se ei tarkoita että tulevat itselle maksettavaksi. Lääkäri ja vakuutusyhtiö neuvottelevat hinnan kaikille sopivaksi. Tätä systeemiä on vaikea muutamalla sanalla kuvata. Hyvä puoli on se, että itse saa valita sellaiset palvelut kuin omaan elämäntilanteeseen sopii. Meillä on aika perusvakuutus työn puolesta, ja hyvin on toiminut. Lääkäriin pääsee nopeasti, ja vaiva kuin vaiva hoidetaan ilman jonotusta.

Uskon, että vähävarainenkin voi elää täällä ihmisarvoista elämää, sellainen yleistuntuma minulla on. Voin vain kuvitella kuinka paljon täällä on ihmisiä, joilla olisi kaikki mahdollisuudet, mutta elämä ei vain ole oikein hallussa. Heillekin löytyy apua monessa muodossa, jos sitä haluaa vastaanottaa. Kaikki eivät halua. 

Kaikki eivät halua edes terveysvakuutusta, vaikka siihen olisi mahdollisuus, vaan he hoidattavat itsensä ilmaiseksi. 

Meille tämä elämäntapa sopii hyvin, on vapaus ja vastuu. Itse päätämme mitä näillä teemme. 
[/quote]

Jenkeissä 25% lapsista elää köyhyysrajan alapuolella. Jipii.

Vierailija
67/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:02"]

Esimerkkina vaikka syvasta etelasta ponnistanut Oprah joka on biljonaari vaikka oli paljasjalkainen saparopainen musta tytto. Suomessa ei olisi yltanyt mihinkaan. 

[/quote]

[/quote]

Amerikan biljonäärit on meillä ihan vaan miljardöörejä ettei kaikki ole siellä suurempaa ;)

Vierailija
68/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus teininä juttelin amerikkalaisten kanssa netissä ja ne myi kovasti sitä maailman paras paikka asennetta mulle. Muutama vuosi tämän jälkeen matkustin paikan päälle ja olin ihan myyty. Edelleen muutaman vuoden päästä tästä pääsin sitten muuttamaan USA:n. Nyt olen ollut kansalainen reilu 2 vuotta.

Riippuu ihan henkilöstä mikä on kullekin se paras paikka, mutta minulla asiat mennyt tosi hyvin. Kun tulin tänne en löytänyt heti töitä ja olin valmis menemään töihin minne vaan. Päädyin sitten pikaruokaravintolaan n 4 kk keikalle. Se oli siis se mistä aloitin täällä USAssa.

Nyt 5 vuotta myöhemmin olen valmistunut yliopistosta ja opiskelen maisteriksi yhdessä hyvin tunnetussa teknillisessä korkeakoulussa (GA tech). Yliopistokoulutuksen maksoin ihan itse tekemällä töitä samaan aikaan. Pikaruokalan jälkeen olin ensin toimistohomissa, ja nyt kuin sain alemman tutkinnon valmiiksi olen yksityisessä firmassa ohjelmistosuunnittelijana. Palkka on jo nyt kaksinkertainen keskivertopalkaan aluella ja myös huomattavasti korkeampi kuin esim miehellä joka on ollut kokoajan (samassa) työssä. Aion jatkaa tätä nousukiitoa niin kauan kuin mehuja riittää. Muutto tänne oli iso juttu ja käytännössä joudun ottamaan tosi paljon takapakkia. Sen ekat 5 vuotta tein töitä että pääsen suunnilleen sellaiseen sosiaaliseen tilanteeseen missä olin kun lähdin Suomesta.

Joskus katselin dokumenttia ulkomaalaisista yrittäjistä Atlantassa. Siinä mietittiin että miksi niin monet ulkomaalaiset perustaa omia firmoja alueelle. Yhtenä syistä oli se että jos on valmis laittamaan oman elämän pakettiin ja aloittamaan alusta jossain aivan muuaalla niin on jo luontaisesti sellainen riskinottaja että edellytykset oman firman perustamiseen on hyvät. Itsekin haluaisin joskus oman firman mutta en ole vielä valmis henkisesti tai taidoiltani. Mutta siihen suuntaan olen menossa kovaa.

Jollekin joka kirjoitti työpaikkojen lomista täällä oli ihan hakoteillä. Ei ole mitää pakollista lomaa että kaikki paikat on kiinni. Valtion hommissa on joitakin tiettyjä lomapäiviä mutta esim. mun mies on valtion sairaalassa ja töissä myös joskus lomapäivinä koska tekee vuorotöitä. Minä olen yksityisellä ja meillä ei vietetä lomia nyt kun on sesonkiaika. Eheii.. 12h päiviä olen tehnyt vuoden alusta. Loppuvuodesta sitten löysätään. Töistä voi pyytää vapaata ja sitten on sairaslomapäiviä. Mutta jos haluat menestyä ja mennä eteenpäin niin et silloin kyllä ole mihinkään lomille hinkumassa koko ajan. Työn tekijöitä palkitaan ei niitä lusmuja, ihan kokemuksesta tiedän.

Laitan nyt tähän vuosittaiset lomatunnit niin saa jotain konkreettista suuntaa, tosin tämä pätee vain yhteen tiettyyn firmaan, edellen ei ole mitään yleisvaltaisia sääntöjä:
1st year of service=5 days/40.00 hours
1 to 5 years of service=10 days/80.00 hours
After completing 6 years=15 days/120.00 hours
After completing 15 years=20 days/160.00 hours

Sairaanhoitoa en käytä paljon mutta jos käytän vakuutus maksaa ja terveydenhoito on oman kokemuksen mukaan korkeatasoista. Esim hammaskalusto piti laittaa mulla ihan uuteen uskoon koska en Suomessa ollut käynyt hammaslääkärissä. Mulla oli tosi paljon ongelmia sen takia esim. lohkeillut hammas ja tosi monta reikää. Nyt pääsen hammaslääkäriin nopeasti ja joka 6 kk käyn puhdistuksessa. Jos tartten lääkäriä menen yksityiselle klinikalle tai menen spesialistille joita on täällä tosi paljon (tämä on medical district). Mulla ei ole valittamista tältä osin ainoastaan hyviä kokemuksia.

Valintoja, valintoja ihmiset. Se oma asuinpaikka varsinkin on ihan itsestä kiinni. Mun levoton luonne halusi tänne ja on ollut juuri niin hienoa kuin odotin. Joskus kun ajelen autolla alamäkeä pitkin sellaista leveää tietä jossa on kylttejä molemmin puolin, mietin taaksepäin tätä tänne tuloa ja hymyilen itsekseni. I made it.

Vierailija
69/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kylläpä vaan san franissa asuu suomalaisia ja floridassa vallankin. Ei ole totta, että suomalaiset eivät viihdy trooppisessa ilmastossa, itsekin sellaisessa asun."

Olikin kyse turisteista, ei paikallisista. Turisti nakee vaan sen sesongin. Sinulla on luetun ymmartaminen vahan heikkoa. 

Vierailija
70/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta sitten yhdysvallat olisi ollut ok. Nykyisin se on joiltain osin neuvostoliiton vastapooliksi jumittunut kankea ja korruptoitiunut jäänne. Etenkään etelässä poliisit on edelleenkin keskiajalta ja ihmisoikeudet sen mukaiset vähemistöille. Oikeusjärjestelmä on syvältä. 95 % jutuista sovitellaan ennen oikeudenkäynti, ja rahalla saa olla vaikka pedofiili. Niillä on tuo jyry vielä lisäksi.  Ulkomaanpolitiikan nyt kaikki tietää.

Lisäksi siellä on esim sähköyhtiöillä paikallisesti monopoiasemia. Arvatkaa onko halpaa kun on vain yksi firma myymässä. Intiaanit on edelleenkin reservaateissa ja heillä ei hyvin pyyhi. Paljon mättää. 2 puoluetta ja kummatkin lobbaajien käsissä. Tv kanavat molempien katsojille erikseen poliittiselta sanomaltaan. On se hullua.

Pakko sanoa, että olisi kuitenkin kiva käydä katsomassa elokuvista tuttuja maisemia, kun niitä on tullut koko elämä katsottua. Lisäksi ihmisiä olisi kiva tavata. Vihasin aiemmin koko maata, mutta ei ne asukkaat sille mitään voi. Ehkä tämä riittää aiheesta.

Vierailija
71/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]http://www.forbes.com/profile/oprah-winfrey/

Vierailija
72/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:35"]

30 vuotta sitten yhdysvallat olisi ollut ok. Nykyisin se on joiltain osin neuvostoliiton vastapooliksi jumittunut kankea ja korruptoitiunut jäänne. Etenkään etelässä poliisit on edelleenkin keskiajalta ja ihmisoikeudet sen mukaiset vähemistöille. Oikeusjärjestelmä on syvältä. 95 % jutuista sovitellaan ennen oikeudenkäynti, ja rahalla saa olla vaikka pedofiili. Niillä on tuo jyry vielä lisäksi.  Ulkomaanpolitiikan nyt kaikki tietää.

Lisäksi siellä on esim sähköyhtiöillä paikallisesti monopoiasemia. Arvatkaa onko halpaa kun on vain yksi firma myymässä. Intiaanit on edelleenkin reservaateissa ja heillä ei hyvin pyyhi. Paljon mättää. 2 puoluetta ja kummatkin lobbaajien käsissä. Tv kanavat molempien katsojille erikseen poliittiselta sanomaltaan. On se hullua.

Pakko sanoa, että olisi kuitenkin kiva käydä katsomassa elokuvista tuttuja maisemia, kun niitä on tullut koko elämä katsottua. Lisäksi ihmisiä olisi kiva tavata. Vihasin aiemmin koko maata, mutta ei ne asukkaat sille mitään voi. Ehkä tämä riittää aiheesta.

[/quote] :D :D :D

Vierailija
73/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Biljoona

Vierailija
74/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Eiko tuo sitten sinulle riita vai tienaatko itse enemman? Edelleenkin on biljonaari amerikaksi, senkin nipottaja.

Vierailija
75/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:14"]

Valintoja, valintoja ihmiset. Se oma asuinpaikka varsinkin on ihan itsestä kiinni. Mun levoton luonne halusi tänne ja on ollut juuri niin hienoa kuin odotin. Joskus kun ajelen autolla alamäkeä pitkin sellaista leveää tietä jossa on kylttejä molemmin puolin, mietin taaksepäin tätä tänne tuloa ja hymyilen itsekseni. I made it.

[/quote]

I did it, lienee se fraasi jota hait? Ei tuo ainakaan minun korviini miltään "ryysyistä rikkauteen" tuhkimotarinalta kuitenkaan kuulostanut... Mutta hyvä jos viihdyt, itsekin olen aina ollut jossain määrin viehättynyt tuohon maahan, ja IT-nördenä kieltämättä piilaakso houkuttelee hieman enemmän kuin kehä ykkösen bizinezz-puistot...

Vierailija
76/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Eiko tuo sitten sinulle riita vai tienaatko itse enemman? Edelleenkin on biljonaari amerikaksi, senkin nipottaja.

[/quote]

No minä ajattelin että suomea kirjoitettiin kun suomeksi kerran kirjoitit.

Eikä tuo nyt suomalaiseen viihde-staraan verratuna mitenkään huikea saavutus ole. Jenkeissä on kuitenkin väkeä noin 60-70 kertaa enemmän, ja lisäksi englanninkielisellä esiintyjällä on maailmanlaajuisesti miljardeja potentiaalisia katsojia. Suomalainen artisti esiintyy ehkä jopa tuhatkertaisesti pienemmälle yleisölle joka on lisäksi huomattavasti persaukisempaa kuin "ison maailman" viihteen kuluttajat. Ihan samanlaisia "ei mistään" nousseita tähtiä täällä Suomessakin on, mutta ymmärrettävästi tilipussi jää aika paljon pienemmäksi.

Vierailija
77/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, billion on suomeksi miljardi, ei biljoona. Joskus käännös ei mene ihan kohdalleen. Luulen että aika moni kaduntallaaja menisi tähän samaan jos tehtäisiin jotain kadunvarsikyselyä.

Mun omia helmiä on pocket park ja figure float tai ihan rehti suomalainen "äh" kun menee pieleen.

Vierailija
78/138 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:14"]

[/quote]

I did it, lienee se fraasi jota hait? Ei tuo ainakaan minun korviini miltään "ryysyistä rikkauteen" tuhkimotarinalta kuitenkaan kuulostanut... Mutta hyvä jos viihdyt, itsekin olen aina ollut jossain määrin viehättynyt tuohon maahan, ja IT-nördenä kieltämättä piilaakso houkuttelee hieman enemmän kuin kehä ykkösen bizinezz-puistot...

[/quote]

Ei ollut tarkoitus olla mikään ryysyistä rikkauksiin tarina vaan lähinnä esimerkki siitä että omilla tekemisillä voi päästä aika pitkälle varsin lyhyessä ajassa. Katotaan taas uudestaan 2020.

And I meant made it as in to the USA.. haha

Vierailija
79/138 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:09"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 02:11"]Itse olen asunut Yhdysvalloissa aika kauan, ja maan kansalaisuutta olisimme voineet hakea, mutta ei ole ollut mitään kiirettä siihen. Olemme viihtyneet hyvin, ja maa on meille toinen kotimaa. Emme ole rikkaita, vaan jokseenkin hyvätuloisia. Veroja pitää täälläkin maksaa, ja "monessa muodossa" eli kun summataan, niin pian siitä tulee ihan mukava summa. 

Toisin kuin luullaan, niin täällä on sosiaaliturva, ja köyhätkin synnyttävät lapsia paljon, ja ihan sairaalassa sen tekevät :). Ei ole taitanut yksikään vauva vatsaan jäädä. Toki kaikki täällä on kovasti hinnoiteltu, mitään ei saa ilmaiseksi. Asioilla ja palveluilla on hinta, mutta ne eivät ole kiveen kirjoitettu. On minunkin lääkärilaskuissa ollut korkeita hintoja, mutta se ei tarkoita että tulevat itselle maksettavaksi. Lääkäri ja vakuutusyhtiö neuvottelevat hinnan kaikille sopivaksi. Tätä systeemiä on vaikea muutamalla sanalla kuvata. Hyvä puoli on se, että itse saa valita sellaiset palvelut kuin omaan elämäntilanteeseen sopii. Meillä on aika perusvakuutus työn puolesta, ja hyvin on toiminut. Lääkäriin pääsee nopeasti, ja vaiva kuin vaiva hoidetaan ilman jonotusta.

Uskon, että vähävarainenkin voi elää täällä ihmisarvoista elämää, sellainen yleistuntuma minulla on. Voin vain kuvitella kuinka paljon täällä on ihmisiä, joilla olisi kaikki mahdollisuudet, mutta elämä ei vain ole oikein hallussa. Heillekin löytyy apua monessa muodossa, jos sitä haluaa vastaanottaa. Kaikki eivät halua. 

Kaikki eivät halua edes terveysvakuutusta, vaikka siihen olisi mahdollisuus, vaan he hoidattavat itsensä ilmaiseksi. 

Meille tämä elämäntapa sopii hyvin, on vapaus ja vastuu. Itse päätämme mitä näillä teemme. 
[/quote]

Jenkeissä 25% lapsista elää köyhyysrajan alapuolella. Jipii.
[/quote]en tieda pitaako paikkaansa mutta kuitenkin. Laske kuinka monta lasta 25% olisi suomalaisista lapsista. Sitten huomioi usan populaatio. Nuo lapset jotka asuvat koyhyysrajan alapuolella , saavat ilmaisen lounaan koulussa seka perheen koosta riippuen todnak useita satoja dollareita kk. ruokaan. Moni saa myos cash assistance.
Se etta tulot Amerikassa on huonot, ei tarkoita etta kenenkaan tarvitsee nahda nalkaa....