Miksi Yhdysvallat on ns.unelma maa?
Perjantai illan ratoksi tällaista pohdintaa. Minä kävin joku aika sitten kielimatkalla siellä päin ja tapasin "monia" ihmisiä, jotka janosivat kansalaisuutta. Esimerkiksi eräs saksalainen, mikä yllätti minut täysin. Tosin kaupunki, jossa olin käymässä oli Los Angeles ja tämä nainen oli ammatiltaan nayttelijä, joten sinänsä oikeaan paikkaan tullut. Mutta suomalainen ujous iski, enkä kehdannut kysyä häneltä ja "muilta" vastaavia haaveita omanneilta, miksi he haluasivat Yhdysvaltoihin noin paljon (erittäin voimakkaasti koin että he olettivat minun tuntevan myös samoin). Eli kysytäänpä ihan rehdisti että mikä siellä Amerikoissa vetää ihmisiä, jopa Eurooppalaisista "laatu"maista?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"] paljon isot tontit taloineen maksaa jossain aina lämpimässä alueessa? [/quote] Kun itse asuin niin koko talon sai tuollaiselta alueelta $30-40k eikä olleet mitään "homemörskiä"... Tontin varmaan saa alta kymppitonnilla jossei nyt hingu ihan kiinni johonkin miljoonakaupunkiin. [/quote] Olenko ymmärtänyt väärin vai eikö kiinteistövero ole melko suuri Jenkkilässä? Ymmärrän osittain miksi sinne halutaan muuttaa, mutta tosi on että perus duunarina voi elämä olla vaikeaa (ei sillä, ei sinne kaupankassoja huolitakaan). Moni joutuu tekemään useampaa eri työtä matalapalkka-aloilla huolehtiakseen perheestään kun ei ole sossulandiaa auttamassa. Ko. maassa hyvätuloisenakin on hyvä olla vain niin kauan kuin pysyy terveenä ja työkykyisenä. Älytön vastakohtaisuuksien maa, vaikka hyviä mahdollisuuksia tarjoaakin.
[/quote]amerikassa sossu kukoistaa taallakin....
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"] paljon isot tontit taloineen maksaa jossain aina lämpimässä alueessa? [/quote] Kun itse asuin niin koko talon sai tuollaiselta alueelta $30-40k eikä olleet mitään "homemörskiä"... Tontin varmaan saa alta kymppitonnilla jossei nyt hingu ihan kiinni johonkin miljoonakaupunkiin. [/quote] Vau! Asun hyvällä alueella Washington state ja täällä ei alle miljoonalla mitään hienoa taloa saa. Voitaisiin toki muuttaa.
[/quote]Asut sitten vaarassa osavaltiossa. Kentuckyssa saa upean omakotitalon pariinsataan tuhanteen. Asuin suomessa 500 tuhannen euron asunnossa. Omani on nyt halvampi ja upeampi. Osavaltiolla on merkitysta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 05:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 05:41"]
Mäkin haluun Jenkkeihin! Oon katsonut kaikki tv-sarjat ja se elämä on wonderfull! Oon jo valkaissu hampaat ja ottanu silikonit. Hiukset on tietty blondit! Mä oon laihiksella ja niiin haluan tuonne tähtien joukkoon! Mä tiedän kun näin dreamin että tapaan jonkun rikkaan miehen ja sitten se sanoo marry me baby ja mä pääsen palkintovaimoksi joka on parasta mihin nainen voi Jenkeissä päästä! Mulla on seinällä unelmataulu jonka mun oma idoli ja maailman viisain nainen Oprah käski tehdä! Siinä on kuvia isoista taloista, uima-altaista, dollareista, palmuista ja vaikka mistä! Mä katson sitä every day ja meditoin sen äärellä ja mä niiiin tiedän että pian olen siellä unelmien paikassa, home of the stars! Sitten Saulista tulee mun bestis ja me juodaan yhdessä Sex on the beachejä palmujen alla ja se vie mut kaikkiin bailuihin ja siellä mä tapaan man of my dreams! Ou yeah!
[/quote]Viidakkoon meni huumorisi......
[/quote]
Rypyn unohdit valkaista. :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:02"]paljon isot tontit taloineen maksaa jossain aina lämpimässä alueessa?
[/quote]
Täällä Piilaaksossa ihan tavalliset talot hyvällä koulualueella maksaa alkaen miljoonan. Isot talot isolla tontilla sitten siitä muutamasta miljoonasta ylöspäin. Tänne ei kannata muuttaa jos ei ole hyvä palkka.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:04"]
Sori nyt vaan, jos tallasin varpaille mutta luusereilla tarkoitin niitä jotka makaavat kotona ja elävät tuilla. Kommenttini oli yksinkertaistettu versio ajattelutavastani, joka on seuraava: Jos teet töitä ja menestyt saat pitää sen tuottamat hedelmät, jos olet selkärangaton lusmu kärsi siitä. Tottakai on niitä, jotka asettuvat välimaastoon mutta mielestäni vain ei ole reilua, että ne jotka tekevät hurjasti töitä esim oman yrityksen eteen ja menestyvät ja saavat jättituloja joutuvat sutten jakamaan kovan työnsä hedelmät sen toisen ääripään kanssa. Liika tasa-arvoisuuskin on pahasta. Mutta eihän minun mielipiteelläni ole väliä kun olen vain pumpulissa kasvanut, kermaperseinen pentu joka ei tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään.
[/quote]
Et tallannut varpailleni. Mut äh, olet kovin "yrityshenkinen". Katsos omalla työllään omassa yrityksessä ei pääse jättituloille ja sitä lintsareille jakamaan. Jos homma pyörii, liikken- tai ammatinharjoittaja palkkaa lisää porukkaa, ja yli 50 palkollisella alkaa jo niitä isoja tuloja tulla. Jo muutamalla palkollisella yritysmuodon kannattaa olla osakeyhtiö. Silloin itse ei kaadu jos firma kaaatuu. Verotus on aina suunnittelun takana. Liikevoitosta firma maksaa veroa 20%.
Miten sitten "yrittäjä" palkkansa nostaa on funtsattava asia. Yksinäinen parturi-kampaaja ottaa tilinsä yksityisottona ja maksaa siitä veron kuten palkansaajakin. Ja, hah, hah, tosisuuri firma siirtää keskinäisin rahasiirroin liikevoiton sisaryhtiöön Hollantiin tai Caymansaarille pienelle tai nollaprosentille. Suomeen valtiolle ei tilitetä centtiäkään veroa. Isänmaallista. Suomessa ne firmat kuitenkin käyttävät Suomen infrastruktuuria, teitä ja rautateitä yms, sekä työväkeä jonka koulutuksesta firma ei sitten maksa korvausta yhteiskunnalle.
Pienet ja keskisuuret firmat saavat usein myös yritystukia eli loppujen lopuksi tulonsiirtoja duunareilta firmoille. Jonkun vuoden välein otsikoihin nousee vielä poliittiset riidat siitä pitääkö valtion antaa suuria tukiaisia laivatelakoille, jotta nämä saisivat kilpailutilanteessa vaikka Etelä-Korean telakoiden kanssa ratkaisevan edun ja voittaisivat laivatilauksen. Tarvitaanhan risteilijän tai muun valtamerilaivan suunnitteluun ja rakentamiseen "valtava armeija" joka sortin työntekijää. Semmoinen tuo rahaa valtioon. Nätisti sanotaan, että se työllistää. No kyllä, kyllä, mutta kansantalouden ydinjuttu on ulkomaankaupassa. Myytävää ja vietävää tavaraa pitää löytyä enemmän kuin tuotavaa tai ainakin saman verran. Ja S-Marketin henkilökunnan palkanalennus ei kohenna ulkomaanvientiä mitenkään. Sen sijaa se pienentää kulutuskysyntää ja rahankiertoa ja valtion verotuloja.
Vielä tuosta "..ei ole reilua, että ne jotka tekevät hurjasti töitä esim oman yrityksen eteen ja menestyvät ja saavat jättituloja joutuvat sutten jakamaan kovan työnsä hedelmät sen toisen ääripään kanssa."
Entäpä, jos duunari tekee hurjasti töitä oman elämänsä eteen vaikka 7000€/kk mutta isäntä maksaa palkka vain 4000€/kk ?
Ja niistä jotka vain makaavat kotona ja elävät tuilla... Onhan niitäkin. Valtaosa työttömistä on kuitenkin töissä ollessaan saaneet palkkaa netto hurjan paljon enemmän kuin nyt niilä tuilla. Jos ei ole kuulunut liittoon tai muuhun kassaan, yhteiskunta takaa asumisen jatkuvan ja antaa yksinasuvalle käteen vielä sapuskarahaa 485,50€/kk. Takaisin töihin niillä on ikävä.
Hups, tulipas höpötettyä kun vauhtiin pääsi.
[/quote]
Kummassa maassa on enemmän miljardöörejä väkilukuun nähden, Suomessa vai USA:ssa?
Vinkki: Suomen ainoat miljardöörit ovat Antti Herlin, Niklas Herlin, Ilkka Herlin ja Ilona Herlin. Väkiluku n. 5,5 miljoonaa...
[/quote]
USA:ssa on tietysti MILJARDÖÖREJÄ enemmän kuin Suomessa. Pääoman kasaantumisen aste on suurempi suuremmassa kansantaloudesssa. Mutta miljonäärejä meiltäkin löytyy ja se 1% huipputuloisin vähemmistö omistaa suhteessa koko väestöön saman verran sekä Suomessa että USA:ssa. Se ei kyllä ole mikään ylpeilyn aihe kummallekaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:58"]
Sano yksikin syy miksi USA olisi miljonääriksi aikovalle parempi paikka kuin Suomi?
Onhan Suomessakin menestyneitä miljonäärejä tosin köyhälistö ei ole niin syvällä kuin USA:ssa. [/quote]
Tämä pisti silmään. Se yksi syy on miljonäärien verotus. Toinen syy on se, että kun kansalla on ostovoimaa, ostaa se helpommin mitä tahansa, mitä myyt.
[/quote]
Ei vaan tarkoitin sitä, että kuinka muka USA:ssa olisi helpompi päästä kotiapulaisesta miljonääriksi omalla työllään?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:04"]
Sori nyt vaan, jos tallasin varpaille mutta luusereilla tarkoitin niitä jotka makaavat kotona ja elävät tuilla. Kommenttini oli yksinkertaistettu versio ajattelutavastani, joka on seuraava: Jos teet töitä ja menestyt saat pitää sen tuottamat hedelmät, jos olet selkärangaton lusmu kärsi siitä. Tottakai on niitä, jotka asettuvat välimaastoon mutta mielestäni vain ei ole reilua, että ne jotka tekevät hurjasti töitä esim oman yrityksen eteen ja menestyvät ja saavat jättituloja joutuvat sutten jakamaan kovan työnsä hedelmät sen toisen ääripään kanssa. Liika tasa-arvoisuuskin on pahasta. Mutta eihän minun mielipiteelläni ole väliä kun olen vain pumpulissa kasvanut, kermaperseinen pentu joka ei tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään.
[/quote]
Et tallannut varpailleni. Mut äh, olet kovin "yrityshenkinen". Katsos omalla työllään omassa yrityksessä ei pääse jättituloille ja sitä lintsareille jakamaan. Jos homma pyörii, liikken- tai ammatinharjoittaja palkkaa lisää porukkaa, ja yli 50 palkollisella alkaa jo niitä isoja tuloja tulla. Jo muutamalla palkollisella yritysmuodon kannattaa olla osakeyhtiö. Silloin itse ei kaadu jos firma kaaatuu. Verotus on aina suunnittelun takana. Liikevoitosta firma maksaa veroa 20%.
Miten sitten "yrittäjä" palkkansa nostaa on funtsattava asia. Yksinäinen parturi-kampaaja ottaa tilinsä yksityisottona ja maksaa siitä veron kuten palkansaajakin. Ja, hah, hah, tosisuuri firma siirtää keskinäisin rahasiirroin liikevoiton sisaryhtiöön Hollantiin tai Caymansaarille pienelle tai nollaprosentille. Suomeen valtiolle ei tilitetä centtiäkään veroa. Isänmaallista. Suomessa ne firmat kuitenkin käyttävät Suomen infrastruktuuria, teitä ja rautateitä yms, sekä työväkeä jonka koulutuksesta firma ei sitten maksa korvausta yhteiskunnalle.
Pienet ja keskisuuret firmat saavat usein myös yritystukia eli loppujen lopuksi tulonsiirtoja duunareilta firmoille. Jonkun vuoden välein otsikoihin nousee vielä poliittiset riidat siitä pitääkö valtion antaa suuria tukiaisia laivatelakoille, jotta nämä saisivat kilpailutilanteessa vaikka Etelä-Korean telakoiden kanssa ratkaisevan edun ja voittaisivat laivatilauksen. Tarvitaanhan risteilijän tai muun valtamerilaivan suunnitteluun ja rakentamiseen "valtava armeija" joka sortin työntekijää. Semmoinen tuo rahaa valtioon. Nätisti sanotaan, että se työllistää. No kyllä, kyllä, mutta kansantalouden ydinjuttu on ulkomaankaupassa. Myytävää ja vietävää tavaraa pitää löytyä enemmän kuin tuotavaa tai ainakin saman verran. Ja S-Marketin henkilökunnan palkanalennus ei kohenna ulkomaanvientiä mitenkään. Sen sijaa se pienentää kulutuskysyntää ja rahankiertoa ja valtion verotuloja.
Vielä tuosta "..ei ole reilua, että ne jotka tekevät hurjasti töitä esim oman yrityksen eteen ja menestyvät ja saavat jättituloja joutuvat sutten jakamaan kovan työnsä hedelmät sen toisen ääripään kanssa."
Entäpä, jos duunari tekee hurjasti töitä oman elämänsä eteen vaikka 7000€/kk mutta isäntä maksaa palkka vain 4000€/kk ?
Ja niistä jotka vain makaavat kotona ja elävät tuilla... Onhan niitäkin. Valtaosa työttömistä on kuitenkin töissä ollessaan saaneet palkkaa netto hurjan paljon enemmän kuin nyt niilä tuilla. Jos ei ole kuulunut liittoon tai muuhun kassaan, yhteiskunta takaa asumisen jatkuvan ja antaa yksinasuvalle käteen vielä sapuskarahaa 485,50€/kk. Takaisin töihin niillä on ikävä.
Hups, tulipas höpötettyä kun vauhtiin pääsi.
[/quote]
Jes! Vihdoin joku, joka suostuu keskustelemaan asiasta kanssani haukkumatta. Et arvaa miten onnellinen olen tästä. Noniin aiheeseen.
Oikeudenmukaisuus! Sitä tarvitaan molemmin puolin. Väärin on huijata raskaan työn raatajaa mutta niin myös valkokauluksista. Kannustinloukku olisi jollain tapaa saatava yhteiskunnastamme karistettua mutta vastaus EI OLE siinä, että kunnianhimoisimmilta menestyjiltä verotetaan tolkuttomasti rahaa laiskureille.
Ei liity topicin varsinaiseen USA-aiheeseen ja yrityshenkisyyteni kumpuaa siitä, että opiskelen yritys-painotteisessa lukiossa.
"Miksi siella sitten hehkutetaan eurooppalaisia hyvinvointiyhteiskuntia jos se kerran on niin onnela? Eiko siella kaikki olekaan taydellista? T. Ranskassa asuva"
Ei hehkuteta, enemmankin odotetaan koko sosialistisen systeemin romahtamista ja mita se merkitsee USAlle. Ihan naapurissa, Kanadassa on esimerkki sosialisoidusta terveydenhoidosta joka ei toimi niinkuin sen oletettiin toimivan. Jonot ovat pitkat ja hoitoa ei saa, rikkat tulevat rajan yli tanne hodattamaan itsensa.
Euroopassa tulee "tipping point" ennemmin tai myohemmin kun saajia on enemman kuin maksajia.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:58"]
Sano yksikin syy miksi USA olisi miljonääriksi aikovalle parempi paikka kuin Suomi?
Onhan Suomessakin menestyneitä miljonäärejä tosin köyhälistö ei ole niin syvällä kuin USA:ssa. [/quote]
Tämä pisti silmään. Se yksi syy on miljonäärien verotus. Toinen syy on se, että kun kansalla on ostovoimaa, ostaa se helpommin mitä tahansa, mitä myyt.
[/quote]
Ei vaan tarkoitin sitä, että kuinka muka USA:ssa olisi helpompi päästä kotiapulaisesta miljonääriksi omalla työllään?
[/quote] Two words: Elin Nordegren.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:12"]
[/quote]
Kummassa maassa on enemmän miljardöörejä väkilukuun nähden, Suomessa vai USA:ssa?
Vinkki: Suomen ainoat miljardöörit ovat Antti Herlin, Niklas Herlin, Ilkka Herlin ja Ilona Herlin. Väkiluku n. 5,5 miljoonaa...
[/quote]
USA:ssa on tietysti MILJARDÖÖREJÄ enemmän kuin Suomessa. Pääoman kasaantumisen aste on suurempi suuremmassa kansantaloudesssa. Mutta miljonäärejä meiltäkin löytyy ja se 1% huipputuloisin vähemmistö omistaa suhteessa koko väestöön saman verran sekä Suomessa että USA:ssa. Se ei kyllä ole mikään ylpeilyn aihe kummallekaan.
[/quote]
There’s a millionaire living on nearly every block in America, on average, a study out Tuesday revealed.
The number of millionaire households in the US grew by 18 percent last year from 2012, the study found, bringing the total number of millionaire households in the country to roughly 7.1 million.
That means there is one millionaire household for every 16 households in the country. That’s up from one of every 22 households being millionaires in 2010 and one in 24 in 2007.
So today, with about 22 houses per block, if there isn’t a family worth seven figures living on your block, there will likely be, on average, one living on the next block.
[/quote]
Susta tää selitys oli varmaan ihan paska, mut tän takia moni jolla on hyvä liikeidea sinne hinkuu.
[/quote]
Hyvä liikeidea tai tuote ei riitä. Moni muukin myy samantapaista tuotetta kuin sinulla on. Aikoinaan USA:ssa pälynimurikauppias kiersi ovelta ovelle myymässä huipputuotetta. Ei niistä miljonäärejä tullu koska 500 000 muutakin äijää myi niitä imureita. Mutta imuritehtaan omistajat rikastuivat, koska ahkerat miehet teki niille rahaa.
"..moni jolla on hyvä liikeidea sinne hinkuu." Jep. Harva pääsee edes markkinoille. Kilpailu on kovaa ja ulkomaisille tuotteille on kaikenlaisia tulleja ja rajoituksia. Esimerkiksi Nokian kännykät eivät huippuaikoinaan kertakaikkiaan saaneet jalansijaa Yhdysvalloissa.
Periaatteesssa kapitalismin lait ovat universaaleja, samanlaisia. Kaupankäynti sinänsä on samanlaita kaikkialla. Ei USA:lla ole tarjottavanaan mitään sellaista lainalaisuutta mitä ei olisi muualla. Toki Suomi on pieni markkina-alue. Pitää vaan viedä muualle ja siinä tulee eteen edellämainitsemani ongelmat. Tuotteen pitää olla parempi kuin muilla. Esimerkiksi Suomesta viedään rakennuslautatavaraa, joka on erityisellä kuumakäsittelyllä ilman myrkkyjä saatu melkein ikuisesti lahoamattomaksi. Arvatkaaa minne viedään? Egyptiin. Luulis rahtaamisen sinne asti maksavan. Nin maksaakin, mutta laatulankuista kans maksetaan hyvä hinta. Eikä Ruottilla tai USA:lla ole vastaavaa tuotetta tai suomalaiset ehtivät markkinoille ekana. :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Moskovassa eniten.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
There’s a millionaire living on nearly every block in America, on average, a study out Tuesday revealed.
The number of millionaire households in the US grew by 18 percent last year from 2012, the study found, bringing the total number of millionaire households in the country to roughly 7.1 million.
That means there is one millionaire household for every 16 households in the country. That’s up from one of every 22 households being millionaires in 2010 and one in 24 in 2007.
So today, with about 22 houses per block, if there isn’t a family worth seven figures living on your block, there will likely be, on average, one living on the next block.
[/quote]
Niin, onhan Venäjälläkin paljon enemmän sikarikkaita kuin Suomessa. Suuret tuloerotko ne on hyvinvointiyhteiskunnan merkki?
[/quote]
[/quote]
Lainauksestasi puuttuu lähde. Tekstin sisältöä ei voi tarkistaaa. Eikä sitä silloin kommentoidakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:51"]
[/quote]
[/quote]
Lainauksestasi puuttuu lähde. Tekstin sisältöä ei voi tarkistaaa. Eikä sitä silloin kommentoidakaan.
[/quote] New York Post. June 11, 2014| 6:47 am Boston Consulting Group.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Moskovassa eniten.
[/quote]
Toi oli hyvä! Tuskin kuitenkaan lukumääräisesti. Mutta ne joilla niitä miljardeja on, on sit kans paljon. Tiedot lienevät hyviä arvauksia. Energia-alaa kai pystyy haarukoimaan, mutta paljonko maksaa mannertenvälinen Bulava-ydinohjus? Ja onko asetuotantoa yksityistetty kuten Yhdysvalloissa?
En tosiaan pidä minään unelma maana. Ajattele nyt. Ellei ole hyvää duunipaikkaa ja sen myötä varaa hyvään vakuutukseen niin mm. Joutuisit synnyttämään kotona, koska ei ole varaa mennä sairaalaan (ja juu, kotisynnyttäjä mammat älkää nyt vaivauta edes tarttua tähän). Mikäli ylipäätään sairastut ja ei ole vakuutusta niin hengenlähtö hyvin lähellä. Äitiyslomaa käsitettä ei ole, koska kun olet selviytynyt synnytyksestä niin palaat melko rivakkaan tahtiin töihin. Lapsesi lähetät myöhemmin aika todennäköisesti kouluun, jossa on metallinpaljastimet ja vartiat oven suussa ja opetus on niin ala-arvoista, että pistää sanattomaksi. Vielä myöhemmin toivot säästäneesi lapsesi opiskeluja varten, kun muksulta menikin sivu suun se harvoille ja valituille jaettava stipendi. Mikäli olet alemmassa sosiaaliluokassa niin varmana pysyt siellä tai vajoat vain alemmas. Mutta jos olet jo valmiiksi rikas, niin sitten pärjäät, eli siitä vaan, tervemenoa.
Jeesus Kristus te wannabe miljardöörit. Jos ei ton verran ole polttoainetta siinä isossa unelmassa että olisitte edes vaivautuneet rahtaamaan perseenne jenkkeihin ( mikä ei tos ole mahdotonta), turha vikistä jostain sossuturvasta täällä. Haukotus..
Joku holotti tunneista ja vapaapaivista / lomista. Kyllase on tyopaikkakohtaista. Itse olen raahannut useasti niin sattuessa, Esim. Koulujen lomapaivina 2 lastani toihin kanssani. Siella tytot katsovat DVD:ta toimistossa eika pomo koskaan valita! Kun on monta lasta, joku sattuu olemaan useasti sairaana. Aiti jaa kotiin taikka lapsi mukaan toihin! Kaikki pyhat on myos minulle lomaa toista....kuten sanoin....tyopaikkakohtaista.