Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pliis auttakaa opiskelijaa, en jaksa enää

Vierailija
30.11.2021 |

Mä en jaksa enää ollenkaan. Vuokra korkea ja teen samaan aikaan töitä. Opiskelut ei millään suju. Tiedän etten ole ainoa. Monet vuosikurssistani käyttää tällä hetkellä kofeiinitablettien ja rauhoittavien yhdistelmiä. Itse sain juuri terveyskeskuksesta unilääkettä koska nukkuminen ei enää onnistu stressin takia.

Osa on ostanut ”markkinoilta” myös jtn piristäviä aineita, joilla opinnot skulaa.

Miten te selviätte suuresta työmäärästä? Mä olen ainakin ihan loppu ja kofeiinin ja rauhoittavien määrät nousee jatkuvasti. Joululomaa en saakaan pitää koska uusintakoe on heti sen jälkeen ja alue on monta sataa sivua englanniksi. Pliis auttakaa. Mä en enää jaksa

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae YTHS:ltä masennusdiagnoosi ja sillä sairauspäivärahaa vuodeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota saikkua tai voi olla että sulla on kohta muutaman vuoden pakkosaikku edessä. Nimim. Burn Outin kokenut

Vaikka luulet, ettei se ole mahdollista, se on. Asiat on järjesteltävissä niin, että kuormitustasosi laskee. On kyse sitten opinnoista, asumisjärjestelyistä, töistä ym. Saikulla keskityt ihan vaan palautumiseen, päivärytmiin ja itsestä huolehtimiseen. Yksi asia mikä on tärkeää opiskelujen aikana on aikataulutus, jossa levolle on aina sijaa kalenterissasi jolloin et mieti ollenkaan opiskelua jolloin saat laskettua stressitasoa, ettei ne ole pysyvästi korkealla.

Pahimpina varoitussignaaleina sanon nämä: muistihäiriöt ja unettomuus.  Tunne ettei jaksa enää. Tunne että keho käy niin ylikierroksilla stressistä, että olet aamuyöllä jo hereillä unen katkeillessa ja jäädessä krooniseksi liian lyhyeksi. Kun alkaa kyynistyä kaikkeen ja vetuttaa ja jopa alkaa masentaa vain kaikki. Silloin, jarru pohjaan. Usko pois, se on erittäin fiksu päätös, vaikka tiedän että sitä voi siinä hetkessä tuntua, että ei voi mitenkään lopettaa suorittamista. Opintoja voi järjestellä, opettajiin voi ottaa yhteyttä jos sulla on esim. lääkärintodistus ja  terveydellisiä syitä miksi tarvit lisäaikaa johonkin. 

Varoitan kaikenlaisista pillereistä, millä yrität kompensoida jaksamistasi koska ne vain sotkee sun kroppaa lisää. Ne ei ole kuin laastari muttei ratkaise perimmäisiä ongelmia. Tärkeintä on siis ihan perusarki millä oikeasti kasvatat jaksamista: itsestä huolehtiminen, lepo, liikkuminen (kävelyillä käyminen on jo riittävää stressiä purkavaa liikuntaa), terveellinen ruoka, myös lepo suorittamisesta ja aivotyöskentelystä hetkeksi. Pään nollaaminen. Noilla saat parhaassa tapauksessa myös unettomuuskierteesi katkaistua ja jaksamistasojasi ylös. Ja opettelet sun elämään jatkossa selviytymiskeinoja. Itse en ainakaan burniksen aikaan tosiaankaan pitänyt itsestäni riittävää huolta, käytännössä leikkasin itsestä huolehtimisesta sitä aikaa muuhun.

Jos et ole noin pitkällä, että burnis kolkuttaa (se voi tulla yllättäen), kannattaa tehdä korjaavia toimia tuon sinun suunnan kanssa.

Ja toisekseen, muista aina että työnteon ja koulun yhdistäminen ei ole välttämättä terveellistä, vaikka monet sitä tekee ja siihen kannustetaankin. Kannattaa kyseenalaistaa arvoja mitä sun päähän laitetaan ja priorisoida mitkä arvot sulle on itselle tärkeitä. Terveys on ainakin itselle nykyään, tärkeimmässä roolissa.

Yksi asia mikä voi kuormittaa on opiskelutekniikassa olevat ongelmat ja joiltain opiskelutekniikkakursseilta voi saada huomattavaa tehostusta omaan opiskeluun ja ajankäyttöön. On olemassa opintopsykologeja myös joiden kanssa juttelu voi selkiyttää päätä ja purkaa stressiä.

Vierailija
24/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mieltää itsensä köyhäksi, siis todella köyhäksi kun opiskelee, köyhät eväät, vanhat vaatteet ym. Opiskeluajan köyhäilyn kestää kun luvassa on parempaa.

Vierailija
25/25 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä päivä tai kaksi nyt heti vapaata (koska olet uupunut), niin ettet tee tai ajattele mitään opiskeluun liittyvää. Nuku, jos saat nukuttua, ulkoile ja syö hyvin. Kofeiinitabletteja  ja rauhoittavia ei saa käyttää yli kohtuuden, voi olla hengenvaarallista. Ei missään tapauksessa kannata turvautua piristäviin aineisiin.

Noin kahdeksan tuntia päivässä olisi hyvä olla maksimilukuaika joululomalla (ellet päätä pitää kokonaan vapaata joululomaa) ja yksi vapaapäivä viikossa. Jotain kivaa pitäisi tehdä joka päivä. Liikunta auttaa tehokkaasti nollaamaan päätä, mutta yliväsyneenä ei kannata liikkua liian rankasti.

Muuta kaksioon, ota mukava, hiljainen kurssikaveri kämppikseksi. Tai muuttakaa jonkun kaverin kanssa samaan solukaksioon. Lopeta työt kokonaan toistaiseksi. Nosta opintolainaa, ei luksukseen vaan jokapäiväisiin välttämättömyyksiin.

Pitäisikö tutkituttaa veriarvot? Itse kärsin opiskeluaikana anemiasta.

Jos aivot eivät vain jousta, täytyy stopata hetkeksi, ettet katkea. Kun lepäät hetken, olet tehokkaampi kuin ilman lepoa.

Muista, että olet tärkeä ja arvokas ihmisenä, ei vain suoritusten perusteella. Kaikkea hyvää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi