Kärsiikö joku muukin tällä hetkellä iskiaksesta?
Pirullinen vaiva. Pari viikkoa kärsin selkäkivusta ja sitten iski iskias. Alussa voisin kuvailla kipuasteikolla, että lähenteli jo yhdeksää. Nyt jo kärvistelyä kolme viikkoa takana ja olen valvonut yöt, torkahdellut sohvalla istuma-asennossa, kun ei kärsi mennä pitkälleen.
Kommentit (24)
Olen kärsinyt siitä vaivasta jo kohta 30 vuotta. Olen oppinut elämään sen kanssa, tiedän mitä välttää, ja tiedän mistä se tulee. Se kuulostaa kummalliselta, että kipu vaivaa sinua kovin nukkuma-asennossa. Minulla iskiaskipu estää aina istumisen kokonaan. Kyllä se minullakin vaivaa nukkuessa, mutta yleensä löydän kuitenkin jonkun asennon. Oletko kokeillut lämpötyynyä, jatkuvaa venyttelyä ja saunomista. Yleensä vähän itselläni auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta vuoden olen kärsinyt. Hel*ettiä on.
Onko sullakin niin, että jalka ei tahdo ottaa päälle ja puutuu?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt siitä vaivasta jo kohta 30 vuotta. Olen oppinut elämään sen kanssa, tiedän mitä välttää, ja tiedän mistä se tulee. Se kuulostaa kummalliselta, että kipu vaivaa sinua kovin nukkuma-asennossa. Minulla iskiaskipu estää aina istumisen kokonaan. Kyllä se minullakin vaivaa nukkuessa, mutta yleensä löydän kuitenkin jonkun asennon. Oletko kokeillut lämpötyynyä, jatkuvaa venyttelyä ja saunomista. Yleensä vähän itselläni auttaa.
Saunaa ei ole, mutta kuumassa suihkussa yritän käydä. Varaan jakkaran viereen, jos en pystykään seisomaan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Istun yöt sohvalla puolimakaavassa asennossa. En tiedä, miksi tuo sängyssä oleminen on niin tuskaista.
- ap
Pelottaa taas yrittää unta omassa sängyssä. Veikkaan, että ei onnistu.
Yön tunnit on pitkiä silloin, kun ei pysty nukkumaan.
- ap
Äskettäin oli, sattui kauheasti. Meni onneksi pois lopulta. Ei tosiaan saa edes nukuttua, niin kauhea kipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Lihasheikkoutta ei ole, mutta puutumista ja kovat kivut. Hermokipu säteilee pakarasta takareiden kautta pohkeeseen, välillä varpaisiin asti. Istuminen on tuskaa, kävely helpottaa. Kipu herättää aina aamuyöstä, pystyn nukkumaan hyvänä yönä 5 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Äskettäin oli, sattui kauheasti. Meni onneksi pois lopulta. Ei tosiaan saa edes nukuttua, niin kauhea kipu.
Tuolla joku sanoi, että saattasi kestää vuodenkin. Minä en kestäisi tätä kipua niin kauan.,
- ap
Kyllä, ihan hyvin pystyn nukkumaan, kunhan alaselän alla on joku ohut tyyny tms. Istumista pitää vältellä, harmi että aina ei voi. Kävely sattuu myös, mutta helpottuu kun kävelee jonkun aikaa, hölkkääminen ja juoksu mahdotonta.
Minulla ollut vuosia. Välillä pois pitkiä aikoja. Tällä hetkellä juilii yläkankussa, kävely on hankalaa. Minulla vetää myös yläselän lihakset jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apLihasheikkoutta ei ole, mutta puutumista ja kovat kivut. Hermokipu säteilee pakarasta takareiden kautta pohkeeseen, välillä varpaisiin asti. Istuminen on tuskaa, kävely helpottaa. Kipu herättää aina aamuyöstä, pystyn nukkumaan hyvänä yönä 5 tuntia.
Kiitos vastauksesta. Just tuolta tuntuu itselläkin.
- ap
Minulla on myös ohut kapea tyyny selän alla nukkuessa, ja toinen isompi, kiilamainen tyyny jalkojen alla. Kannattaa kokeilla vastaavia viritelmiä, jos vaikka helpottaisi nukkumista. Itse en pysty nukkumaan kyljelläni yhtään, mutta jotenkuten selälläni muutaman tunnin tyynyjen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös ohut kapea tyyny selän alla nukkuessa, ja toinen isompi, kiilamainen tyyny jalkojen alla. Kannattaa kokeilla vastaavia viritelmiä, jos vaikka helpottaisi nukkumista. Itse en pysty nukkumaan kyljelläni yhtään, mutta jotenkuten selälläni muutaman tunnin tyynyjen avulla.
Kiitos. Olen yrittänyt kaikkea. Pelottaa jo ajatuskin mennä nukkumaan.
Ehkä taas tänä yönä nukun tässä sohvalla istueltani.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku sanoi, että saattasi kestää vuodenkin. Minä en kestäisi tätä kipua niin kauan.,
- ap
Suuri osa paranee itsestään muutamassa kuukaudessa, älä vielä huolestu. Kävele niin paljon kuin kykenet, välttele istumista, kumartumista ja nostelua. Koita löytää toimiva kipulääkitys pahimpaan vaiheeseen, jotta saat nukuttua. Etsi myös hyvä fysioterapeutti. Tutustu McKenzie-metodiin, siitä moni saa avun. Youtubesta löytyy paljon ohjeita selän venytysharjoituksiin.
Joillakin auttaa kylmä, minulla paremmin kuuma, tälläkin hetkellä makaan vatsallani kuumavesipullo selkää vasten. Kipugeeliä ja kylmä-/kuumageeliä kuluu myös paljon.
Lääkäriin ja magneettikuviin. Leikkausharkinta!
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksia tehdään kyllä vasta ihan äärimmäisessä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksia tehdään kyllä vasta ihan äärimmäisessä tapauksessa.
Näinhän se on, ainakin julkisella puolella. Mutta onhan se silkkaa kidutusta pitää ihmisiä jopa vuositolkulla niin kovissa kivuissa, ettei pysty edes nukkumaan tai kunnolla töitä tekemään.
Ap:n tapauksessa kannattanee vielä odotella ja yrittää kuntouttaa, ennenkuin mitään leikkausta harkitsee. Ellei vakavampia oireita tule.
Vierailija kirjoitti:
Yritän kokeilla tuotakin. Kiitos.
- ap
Joo alkoi vihoitella, kun siivosin kylppärin tänään ja tuli kuurattua kaakeleita huonossa kumarassa asennossa.