Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsiikö joku muukin tällä hetkellä iskiaksesta?

Vierailija
30.11.2021 |

Pirullinen vaiva. Pari viikkoa kärsin selkäkivusta ja sitten iski iskias. Alussa voisin kuvailla kipuasteikolla, että lähenteli jo yhdeksää. Nyt jo kärvistelyä kolme viikkoa takana ja olen valvonut yöt, torkahdellut sohvalla istuma-asennossa, kun ei kärsi mennä pitkälleen.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äskettäin oli, sattui kauheasti. Meni onneksi pois lopulta. Ei tosiaan saa edes nukuttua, niin kauhea kipu.

Tuolla joku sanoi, että saattasi kestää vuodenkin. Minä en kestäisi tätä kipua niin kauan.,

- ap

Suuri osa paranee itsestään muutamassa kuukaudessa, älä vielä huolestu. Kävele niin paljon kuin kykenet, välttele istumista, kumartumista ja nostelua. Koita löytää toimiva kipulääkitys pahimpaan vaiheeseen, jotta saat nukuttua. Etsi myös hyvä fysioterapeutti. Tutustu McKenzie-metodiin, siitä moni saa avun. Youtubesta löytyy paljon ohjeita selän venytysharjoituksiin.

Joillakin auttaa kylmä, minulla paremmin kuuma, tälläkin hetkellä makaan vatsallani kuumavesipullo selkää vasten. Kipugeeliä ja kylmä-/kuumageeliä kuluu myös paljon.

Kävelin 20 minuuttia pihalla. Oli vaikeuksia päästä 3. kerrokseen. Yritän huomenna uudelleen.

- ap

Vierailija
22/24 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on iskias...? Mulla on selkä kipeä, tuosta lonkan yläpuolelta. Ei tunnu ollenkaan mutta koitappa laittaa sukkia jalkaan niin kuin puukolla pistäisi tai ottaa keittiön alalaatikosta jotain. Ei voi kumartaa eikä tehä nopeita liikkeitä ollenkaan. Issiäinen kait tai onko se noidannuoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on iskias...? Mulla on selkä kipeä, tuosta lonkan yläpuolelta. Ei tunnu ollenkaan mutta koitappa laittaa sukkia jalkaan niin kuin puukolla pistäisi tai ottaa keittiön alalaatikosta jotain. Ei voi kumartaa eikä tehä nopeita liikkeitä ollenkaan. Issiäinen kait tai onko se noidannuoli.

"Iskiaskipu kestää yleensä kuudesta viikosta kolmeen kuukauteen. Iskias heijastuu alaraajaan. Syy on selkäytimestä lähtevän hermojuuren ärsytys- tai puristusoire.

Tavallisin syy iskiakseen on välilevytyrä, jossa välilevyn keskuksen (nucleus pulposus) hyytelömäinen aine vuotaa tai pullistuu ulos ja saattaa painaa tai ärsyttää hermoa. Välilevyn keskustan aine on hapanta ja se voi tulehduttaa läheistä iskiashermoa. Välilevytyrä voi olla siten pääasiallisesti mekaanista puristusta aiheuttava, jolloin asennon muutoksilla voidaan vaikuttaa oireiden voimakkuuteen tai pääasiallisesti tulehdusreaktion kautta hermokudosta ärsyttävä, jolloin asennon"-

Vierailija
24/24 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tempulla pääset siitä suht nopeasti eroon saletisti. Kokemusta on 30v.

Menet sänkyysi/sohvaasi makuulle selällesi, vedät molemmat jalkasi koukkuun, niin koukkuun kuin saat (kantapäät kiinni pyllyssä), käännät tässä asennossa jalkoja vuoron perään vasemmalle ja oikealle niin alas kuin kipu antaa myöden (tavoite on patjan taso), yritä pitää yläkroppa paikallaan. Tätä liikettä toistat 40-50 kertaa per harjoituskerta ja 4-5 kertaa päivässä. Kun kipu häviää, jatkat harjoitusta 2 kertaa päivässä, eli ylösnoustessasi ja nukkumaan mennessäsi.

Lisäksi yritä kävellä päivisin mahdollisimman paljon, talvella nastakengillä.

-M70