Ulkosuomalainen, joka muutit takaisin Suomeen; kuinka olet pärjännyt?
Kommentit (63)
Muutin takaisin Ukrainasta ja nyt kyllä kaduttaa. Täällä on kaikki päin helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin takaisin Ukrainasta ja nyt kyllä kaduttaa. Täällä on kaikki päin helvettiä.
Palaa äkkiä, ennen kuin menee raja kiinni.
Vierailija kirjoitti:
On ollut vaikeaa. En muistanutkaan miten juntteja suomalaiset on. Ja rasisteja. Suomalaiset kehtaa omalla nimellä ja naamallaan olla ihan poikkeuksellisen urpoja.
No on kyllä rasistinen teksti.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin takaisin pois jos lapsi ja ex-mies ei olisi täällä. Äh.
Ota lapsi mukaan.
OT, mutta onneksi ei tarvitse muuttaa. Viihdyn tosi hyvin, ja vaikka mikään maa ei ole täydellinen, niin jossain vain viihtyy ja tuntee olonsa kotoisaksi ja tervetulleeksi. Asun Saksassa.
Ensimmäiset pari vuotta oli kuherruskuukautta.
Muutin helsinkiin, jossa en ennen ollut asunut. Kaikki oli outoa, mielenkiintoista ja hassua. Ihmiset oli veikeitä, kun ne oli niin vaivautuneita, kun heille jutteli - tuntemattomille siis. Kaikki vaikuttaa jotekin skeptisiltä toisiaan kohtaan, mutta kummasti lämpeni, kun en heitä "pelännyt" kun suomalaiset yleensä.
Sen jälkeen tosiasiat alkoi iskeä, kaikki on pirun kallista (toki tämä tuli huomattua aikaisemmin), ulkona ei voi enää syödä kuin pitsaa, hampurilaista ja pastaa. Mitään en oikein voi ostaa "kun tiedän että tämä on puoleen hintaan siellä". IHmiset tuntuu äkäisiltä. Kaikkialla on ihan liian hiljasta. Ratikoissa ääneen puhuu vain juopot ja ulkomaalaiset.
Alkuun kävin entisessä kotimaassa 2-3krt vuosi, jolloin teinkin kaikki ostokset mutta Korona aikaan jouduin pariin otteeseen nöyrtymään Suomen hinnoille.
Palkka on parempi(yleensähän se on huonompi), mutta verot ihan järkyttävät. Perusterveydenhuolto ei toimi lainkaan Suomessa, ehkä jotkut vakammat taas paremmin - jahka hoitoon pääset.
Suomi on kiero maa, jossa avoin "hyvä veli" -systeemi ja korruptio rehottaa. Rasismi on suuri erityisesti isoissa / keskisuurissa kaupungeissa. PIenissä taas osataan olla.
Haluaisin muuttaa vielä maahan, jossa toisia ihmisiä ei karsasteta niin paljoa, perhe ja ystävät ovat tärkeitä, ja sosiaalinen kulttuuri on rikasta. Täällä kaveri pitää pyytää puoli vuotta ennen kahvilla, kun kaikki muu menee ystävien edelle.
Vierailija kirjoitti:
Tuppisuisuus on vaikeaa. Se että missään ei iloisesti tervehditä. Se että mennään seiniä pitkin kuin haluttaisiin olla osa tapettia. Ettei vaan kukaan näe, huomaa, tai ala herraisä juttelemaan!
Tämä. Ja että puolisaksalaisia lapsiani kutsuttiin natseiksi. Monen luokkakaverin pään pesin ja ilmeisesti he vasta minulta kuulivat, mitä sana tarkoitti. Suomalaisilla ei ole käytöstavoista mitään käsitystä, eikä yleissivistyksestä! Omaa sukuani mukaan lukematta ovat suomalaiset sellaista junttikansaa että hävetä pitää! Ensi kuussa muutto Sveitsiin, luojankiitos.
Itse huomasin aikanaan ihan saman jutun kun palasin, en asunut edes kauaa poissa mutta se oli varmaan tarpeeksi kauan. Palattuani ajattelin että kiva nähdä kavereita ja perhettä. Mutta kavereita ei kiinnostakaan enää. En ymmärrä miksi, kun itse olen kuitenkin aina halunnut pitää yhteyksiä. Eli ei ole mielestäni niin että katosin ja sitten odotan että kaikki jatkuu ennallaan. Mutta ehkä he kokivat niin.
Ei kannata luottaa että suomalaiset pysyy ystävinä, valitettavasti. Sanovat joo kiva nähdä, ja sitten peruvat. Vain perhe on ehkä aidosti iloinen että ulkosuomalainen palaa. Muita ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppisuisuus on vaikeaa. Se että missään ei iloisesti tervehditä. Se että mennään seiniä pitkin kuin haluttaisiin olla osa tapettia. Ettei vaan kukaan näe, huomaa, tai ala herraisä juttelemaan!
Tämä. Ja että puolisaksalaisia lapsiani kutsuttiin natseiksi. Monen luokkakaverin pään pesin ja ilmeisesti he vasta minulta kuulivat, mitä sana tarkoitti. Suomalaisilla ei ole käytöstavoista mitään käsitystä, eikä yleissivistyksestä! Omaa sukuani mukaan lukematta ovat suomalaiset sellaista junttikansaa että hävetä pitää! Ensi kuussa muutto Sveitsiin, luojankiitos.
Ikävä, jos sinulla on tuollaisia kokemuksia, mutta yleistät silti pahasti ja väärin, ja kuvittelet oman sukusi olevan joitakin poikkeusyksilöitä.
Aina ollut shokki tulla takaisin suomeen pitkän ulkomailla oleskelun jälkeen. Epäsosiaalisuus ja agressiiviset ihmiset. Kalliit hinnat, rahalla ei yksinkertaisesti tee mitään. Töitä ja kavereita ei saa. Ylimieliset suomalaiset nuoret naiset ei ansaitse edes mainintaa. Käytöstapoja ei opeteta lapsille, monasti olisi yhteiselo helpompaa jos olisi edes vähän käytöstapoja. Kiilaaminen, nillittäminen jostain milloin mistäkin säännöistä. Inhottavaa mulkoilua ja päänaukomista. Mitään erilaisuutta ei hyväksytä, paitsi että eräitä muuttajia joista ei saa puhua palvotaan ja ne saakin tehdä ja perseillä miten haluaa, kun niitä pelkää kansa. Naurettavaa. Miehet on niinkuin ulkomailla sanotaan cuck, eli naisten tumpun alla ja saamisen toivossa myötäilee komentelevia naisia joka asiassa. Mutta tosiaan töitä ei saa eikä kavereita.
Korruptio. Sitä on ja se on kansalla verissä. Poliitikot täryin rikollisia. Ihan tuomittuja milloin mistäkin rikoksesta ja siitä huolimatta päättämässä ja ministereinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Amerikassa on kaikki paremmin.
Moni asia huonommin, moni taas paremmin. Mutta talla hetkella tuntuu etta taalla Suomessa on asiat huonommin. Ilmapiiri... ihmiset....tyomahdollisuudet....koulutustaso.....
Ja pahinta on etta vaikka olin kymmenen vuotta pois, kukaan ei ole ollut innolla vastassa kuten kuvittelin etta tama alkuaika menisi vanhoja kavereita ja sukulaisia tavatessa. Sopinut jo useat tapaamiset, kaikki on peruttu viimetipassa toisten toimesta kun eivat muistanetkaan etta oli sita ja tata menoa. Haluaisin vain nahda edes vilaukselta ja kysella kuulumiset!Unohdit siellä p-Amerikassa ääkkösetkin?
Ei ne umohtuneet, niita ikina ollutkaan mulla tassa puhelinessa joka amerikassa ostettu.
Onko tosiaan näin? Mulla Kanadasta ostettu LG-puhelin, johon saa eri näppäimistöjä asetuksista - itse käytän EN-FR-FI - vaihtoehtoja.
Mitä väliä sillä on? Itse totuin ulkomailla kirjoittamaan koneella ilman ääkkösiä. Suomeen tultuani kirjoitin hyvän aikaa automaattisesti ilman niitä, vaikka ne näppäimistöstä löytyikin. Vieläkin välillä tulee a ä:n sijaan.
Suomeen takaisin tullessa oli totuttava monessa paikassa vallitsevaan tympeään ilmapiiriin, ja suomalaisten älyttömään sääntöjen palvomiseen. Ja siihen, miten kaikki erilainen epäilyttää. Nämä asiat harmittavat vieläkin.
No painu sitten takaisin ulkomaille ja lopeta se kitiseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asia huonommin, moni taas paremmin. Mutta talla hetkella tuntuu etta taalla Suomessa on asiat huonommin. Ilmapiiri... ihmiset....tyomahdollisuudet....koulutustaso.....
Ja pahinta on etta vaikka olin kymmenen vuotta pois, kukaan ei ole ollut innolla vastassa kuten kuvittelin etta tama alkuaika menisi vanhoja kavereita ja sukulaisia tavatessa. Sopinut jo useat tapaamiset, kaikki on peruttu viimetipassa toisten toimesta kun eivat muistanetkaan etta oli sita ja tata menoa. Haluaisin vain nahda edes vilaukselta ja kysella kuulumiset!Unohdit siellä p-Amerikassa ääkkösetkin?
Ei ne umohtuneet, niita ikina ollutkaan mulla tassa puhelinessa joka amerikassa ostettu.
Onko tosiaan näin? Mulla Kanadasta ostettu LG-puhelin, johon saa eri näppäimistöjä asetuksista - itse käytän EN-FR-FI - vaihtoehtoja.
Mitä väliä sillä on? Itse totuin ulkomailla kirjoittamaan koneella ilman ääkkösiä. Suomeen tultuani kirjoitin hyvän aikaa automaattisesti ilman niitä, vaikka ne näppäimistöstä löytyikin. Vieläkin välillä tulee a ä:n sijaan.
Suomeen takaisin tullessa oli totuttava monessa paikassa vallitsevaan tympeään ilmapiiriin, ja suomalaisten älyttömään sääntöjen palvomiseen. Ja siihen, miten kaikki erilainen epäilyttää. Nämä asiat harmittavat vieläkin.
No painu sitten takaisin ulkomaille ja lopeta se kitiseminen.
Tässähän se on yhdessä lausessa se keskustelutaito ja empatia joka jääkaappikansalta heruu paluumuuttajille tai muuta nähneille. Sisäänpäin lämpiävä kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin aikanaan ihan saman jutun kun palasin, en asunut edes kauaa poissa mutta se oli varmaan tarpeeksi kauan. Palattuani ajattelin että kiva nähdä kavereita ja perhettä. Mutta kavereita ei kiinnostakaan enää. En ymmärrä miksi, kun itse olen kuitenkin aina halunnut pitää yhteyksiä. Eli ei ole mielestäni niin että katosin ja sitten odotan että kaikki jatkuu ennallaan. Mutta ehkä he kokivat niin.
Ei kannata luottaa että suomalaiset pysyy ystävinä, valitettavasti. Sanovat joo kiva nähdä, ja sitten peruvat. Vain perhe on ehkä aidosti iloinen että ulkosuomalainen palaa. Muita ei kiinnosta.
Niillä on arki ja elämä täyttynyt muista asioista ja ihmisistä sillä aikaa kun sinä olet ollut poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pahinta on etta vaikka olin kymmenen vuotta pois, kukaan ei ole ollut innolla vastassa kuten kuvittelin etta tama alkuaika menisi vanhoja kavereita ja sukulaisia tavatessa. Sopinut jo useat tapaamiset, kaikki on peruttu viimetipassa toisten toimesta kun eivat muistanetkaan etta oli sita ja tata menoa. Haluaisin vain nahda edes vilaukselta ja kysella kuulumiset!
Hiukan samantapaisia kokemuksia oli itselläni, kun palasin Suomeen vuosia sitten. Paras ystäväni ei halunnut tavata minua ollenkaan vaan kertoi puhelimessa monenlaisia tekosyitä. Vasta muutaman puhelun jälkeen ymmärsin, että on turha soitella. Oli muitakin pettymyksiä, mutta kun oli lapsia, en voinut muuttaa edestakaisin.
Täällä kanssa yksi joka miettii paluuta, yli kakskyt vuotta olen asunut ulkomailla. Suomessa kuitenkin vielä perhettä ja hyviä ystäviä. Olisin palannut jo ajat sitten jos sieltä saisi jotain inhimillistä työtä ja palkka ei laskisi 60-70%. Suomalaiset yritykset ei näytä kovasti arvostavan ulkomaista kokemusta, ja tuntuu että siellä halutaan vain vastavalmistuneita töihin.