Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen, joka muutit takaisin Suomeen; kuinka olet pärjännyt?

Vierailija
30.11.2021 |

Kysymys otsikossa. Jäitkö Suomeen vai lähditk taas takaisin?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Amerikassa on kaikki paremmin.

Moni asia huonommin, moni taas paremmin. Mutta talla hetkella tuntuu etta taalla Suomessa on asiat huonommin. Ilmapiiri... ihmiset....tyomahdollisuudet....koulutustaso.....

Ja pahinta on etta vaikka olin kymmenen vuotta pois, kukaan ei ole ollut innolla vastassa kuten kuvittelin etta tama alkuaika menisi vanhoja kavereita ja sukulaisia tavatessa. Sopinut jo useat tapaamiset, kaikki on peruttu viimetipassa toisten toimesta kun eivat muistanetkaan etta oli sita ja tata menoa. Haluaisin vain nahda edes vilaukselta ja kysella kuulumiset!

Unohdit siellä p-Amerikassa ääkkösetkin?

Ei ne umohtuneet, niita ikina ollutkaan mulla tassa puhelinessa joka amerikassa ostettu.

Sinullapa erikoinen puhelin. Meillä täällä Suomessa saa valita aika monesta kielivaihtoehdosta näppäimistönsä.

Vierailija
22/63 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni asia huonommin, moni taas paremmin. Mutta talla hetkella tuntuu etta taalla Suomessa on asiat huonommin. Ilmapiiri... ihmiset....tyomahdollisuudet....koulutustaso.....

Ja pahinta on etta vaikka olin kymmenen vuotta pois, kukaan ei ole ollut innolla vastassa kuten kuvittelin etta tama alkuaika menisi vanhoja kavereita ja sukulaisia tavatessa. Sopinut jo useat tapaamiset, kaikki on peruttu viimetipassa toisten toimesta kun eivat muistanetkaan etta oli sita ja tata menoa. Haluaisin vain nahda edes vilaukselta ja kysella kuulumiset!

Ei ne umohtuneet, niita ikina ollutkaan mulla tassa puhelinessa joka amerikassa ostettu.

Sinullapa erikoinen puhelin. Meillä täällä Suomessa saa valita aika monesta kielivaihtoehdosta näppäimistönsä.

Kylla sita nyt taas viisastellaan siella Suomessa. Kaikki eivat kuitenkaan palstaile puhelimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiasta muutin Suomen takas vuosi sitten. INDIA - I Never Do It Again 😅

Vierailija
24/63 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kehuvat äitiyspakkauksella ja kouluruoalla. Okei. Ihan hyviä juttuja. Mutta suuttuvat kun kerron että ennen muuttoani Suomeen puolisaksalaisista tytöistäni sain yli 200 per pää Saksasta lapsilisää siihen asti kun he olivat 24. ei mennyt jakeluun. Onko suomalaiset katellisia?

Vierailija
25/63 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasin muutama kuukausi sitten pohjoisamerikasta ja olen kamalassa shokissa edelleen, itken suurimmanosan ajasta ja mietin mika ihme muhun meni etta halusin takaisin??! En tieda kuinka kauan jaksan, ehka joulunajan yli.

MIssä olet nyt siis?  vuokrasit asunnon ?

Vierailija
26/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palasin muutama kuukausi sitten pohjoisamerikasta ja olen kamalassa shokissa edelleen, itken suurimmanosan ajasta ja mietin mika ihme muhun meni etta halusin takaisin??! En tieda kuinka kauan jaksan, ehka joulunajan yli.

MIssä olet nyt siis?  vuokrasit asunnon ?

Vuokrasin asunnon Suomesta ja hankin vain valttamattomat kalusteet ja tarvikkeet. Olisi helppo vieda kierratykseen kaikki ja lahtea takaisin tarvittaessa matkalaukun kanssa. Houkuttelisi aina valilla, aina valilla tuntuu ok olla taalla. Lahella perhetta.

Ulkosuomalaisia ja varsinkin Suomeen palanneita kohtaan ollaan aina todella vihamielisia?!

Vierailija
27/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tympii osittain paluu Suomeen. Suomi on kallis, aivopesty, keskinkertaiset palvelut, mutta silti kovasti verotettu maa, jossa ihmiset ei edes osaa vaatia mitään.

Jos joku sanoo, että bensaveroa pitäisi saada alas niin huudetaan, että miten kompensoidaan. Häh? Maa, joka on täynnä kallispalkkaisia ikivirkoja julkisella, rahaa tuhlataan pitkin maailmaa ja muutenkin Suomessa on autoilu lähes kalleinta maailmassa. Ja tämä ei koske pelkästään autoilua. Tuntuu, että Suomessa on liian paljon asukkaista aivokääpiöitä.

Vierailija
28/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin? Mulla Kanadasta ostettu LG-puhelin, johon saa eri näppäimistöjä asetuksista - itse käytän EN-FR-FI - vaihtoehtoja.

On niissä kirjaimet, myydään ympäri maailmaa.

Vierailija
29/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin kommentointi ääkkösistä kertoo paljon suomalaisten mielenmaisemasta. Kaikesta taytyy ilkeasti kommentoida ja huudella mita, miksi ja miksi ei tehda kuten suomessa on tehty vuodesta kivi ja kanto. Ketaan muuta kuin meita 5 miljoonaa suomaista ei kiinnosta äät tai ööt. 5 miljoonaa haloo, sen verran ihmisia asuu pienissa kaupungeissa muualla maailmassa. Mun tyokaverit luuli etta Suomi on venajan hallinnassa edelleen ja etta ollaan kommunisti maa. Pitka matka viel markkinoida tata takapajulaa etta paastaan tasta mielikuvasta. Ja siis sehan ei ole pelkka mielikuva, tama maa on kuin ikivanha sketsisarja joka pyorii uudelleen ja uudelleen, ei muutosta.

Vierailija
30/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin kommentointi ääkkösistä kertoo paljon suomalaisten mielenmaisemasta. Kaikesta taytyy ilkeasti kommentoida ja huudella mita, miksi ja miksi ei tehda kuten suomessa on tehty vuodesta kivi ja kanto. Ketaan muuta kuin meita 5 miljoonaa suomaista ei kiinnosta äät tai ööt. 5 miljoonaa haloo, sen verran ihmisia asuu pienissa kaupungeissa muualla maailmassa. Mun tyokaverit luuli etta Suomi on venajan hallinnassa edelleen ja etta ollaan kommunisti maa. Pitka matka viel markkinoida tata takapajulaa etta paastaan tasta mielikuvasta. Ja siis sehan ei ole pelkka mielikuva, tama maa on kuin ikivanha sketsisarja joka pyorii uudelleen ja uudelleen, ei muutosta.

Kyllä suomessa muutosta tapahtuu ja saadaan aikaan. Aina huonompaan suuntaan ja huonommaksi. Jos et usko että joku asia voi enää olla hullummin, niin kyllä siihen keinot keksitään.

Vierailija
31/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ääkkösistä nipottaminen on juuri niin tyypillistä suomalaista nipottamista.

Vierailija
32/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikanaan 4 vuotta Britanniassa ja kun tulin takaisin, oli paluu aika shokki, n. 1,5 vuotta meni ennen kuin aloin taas tottumaan ja hyväksymään missä olen ja millaista täällä on. Palkka tippui puolella, työolot oli huonommat, ilmapiiri ja ihmiset oli niin tympeitä- olen ulospäinsuuntautuntu ja pidän siitä miten Britanniassa tervehditään ja jutellaan tuntemattomienkin kanssa. Totuus on kuitenkin että kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kun sain vaihdettua työtä, muutkin asiat alkoivat rullata paremmin ja oma mieliala kohosi.

Vierailija
33/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta Suomeen muutin, eniten harmittaa suomessa kylmä sää ja että autoilla pitää ajaa tosi hiljaa vaikka olisi kuinka tyhjä leveä suora tie vailla liikennettä.

Vierailija
34/63 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ärsyttää lukea ääkkösittömiä kirjaimia

Vierailija
35/63 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan empimässä, että kannattaako palata Suomeen kun tilanne räjähti.

Vierailija
36/63 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe tuli vuoden vaihteessa, ihan ollaan nyt ihmeissään että olikohan fiksua tulla.

Vierailija
37/63 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Alankomaissa, ja kyllä, kaduttaa että tuli palattua.

Suomalaiset kuvittelee täällä esim olevan jotenkin ylivertainen ja poikkeuksellinen terveydenhuolto. Se ei ole sitä verrattuna muualle Eurooppaan. Yhdysvaltoja parempi joo. Muutenkin suomalaiset arvioi julkisten palveluiden laadun paremmaksi kuin on, koska ei ole mihin vertailla.

Kallis maa missä ei osata kyseenalaistaa valtiota millään tavalla. Kulttuurillisesti takapajuinen, arvoiltaan lukkiutunut ja ahdistava.

Vierailija
38/63 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Alankomaissa, ja kyllä, kaduttaa että tuli palattua.

Suomalaiset kuvittelee täällä esim olevan jotenkin ylivertainen ja poikkeuksellinen terveydenhuolto. Se ei ole sitä verrattuna muualle Eurooppaan. Yhdysvaltoja parempi joo. Muutenkin suomalaiset arvioi julkisten palveluiden laadun paremmaksi kuin on, koska ei ole mihin vertailla.

Kallis maa missä ei osata kyseenalaistaa valtiota millään tavalla. Kulttuurillisesti takapajuinen, arvoiltaan lukkiutunut ja ahdistava.

Just tää. Itse asiassa joka ikinen läntisestä Euroopasta tullut tuttuni kummastelee, että miten Suomessa on näin surkea terveydenhuoltojärjestelmä, että hyvää hoitoa saa ainoastaan sikakalliilta yksityiseltä.

Vierailija
39/63 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kyllä hyvä brändäämään itseään suomalaisille. Ulkomailla Suomi-brändi toimii vain hyvin rajatuissa yhteyksissä mutta muuten sitä ei osata viedä ulkomaille. Sen sijaan suomalaisille se on myyty saakelin hyvin. Maailman onnellisin kansa, parhaat koulut, paras terveydenhuolto, äitiyspakkaus, ym. Suomalaiset kuvittelee muiden maiden olevan jotain kehitysmaita.

Vierailija
40/63 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Asuin Liettuassa ja pakko sanoa että suurelta osin tämä Suomi muistuttaa enemmän jotain Neuvostoliittoa. Sitä ennen kokemusta Englannista ja Belgiasta.

Siellä saa verorahoilleen paljon paremmin vastinetta. Suomi on varmaan hyvä maa olla sossun elätti, mutta jos omilla rahoillaan elää niin muualla on paremmin.