Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisissa liian vähän kukkia

Vierailija
27.02.2015 |

Onpa uskomattoman härski kannanotto DataFloran ja Suomen kukkakauppiasliitto ry:n osalta:

http://us2.campaign-archive1.com/?u=ed2dcc59d54baee907ecc77be&id=ce4cf304b5&e=6ed14ba8f9

Seurakunnathan eivät ota kantaa siihen, minkä hautaustoimiston tai kukkakaupan asiakas valitsee. He eivät myöskään saa puoltaa (edes yksityiset viranhaltijat saatika yhteisönä) tiettyä liikettä.

Lisäksi vielä todetaan: "joihinkin seurakuntiin hankitut arkku albat, jolla arkku saadaan piiloon, jotta asiakas voisi ostaa halvimman arkun." Kyllähän tuollaiset on ollut jo yli kymmenen vuotta tarvittaessa. Minusta on todella härskiä alkaa väittää, että vainajan kunnioittaminen ja hautajaisten laatu on kiinni siihen käytetystä rahan määrästä. Mietitäänpä köyhää opiskelijaa, joka on ollut perheen ainoa lapsi, ja molemmat vanhemmat kuolevat auto-onnettomuudessa...

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs maksat kuolinpesän laskut, jos käytät kuolinpesän varat hautajaisiin?!

Vierailija
2/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua arvostelua seurakuntaa kohtaan... seurakunta kuitenkin järjestää sitä diakoniatyötä, joten tietävät myös asian toisen puolen ja tarjoavat vaihtoehtoja. Eikös kilpailun pitänyt olla hyvä asia?

Kuollut ei siitä kirstusta piittaa, ja tuhkattavaksi se menee kuitenkin. Usein niissä kukissakin vähempi on tyylikkäämpää ja arvokkaamman oloista, kuin kaikenkirjava ylitsepursuava kukkameri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneutta, kirjoitusvirheillä koristeltuna. Ei vakuuta, ei todellakaan.

Vierailija
4/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tekstiä. Hautajaiskukat maksavat aivan sairaasti. En yhtään ihmettele, että niiden käyttö on vähentynyt tai ostetaan niitä halvimpia.

Vierailija
5/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö vallalla edelleen se vanhakantainen käsitys, että sen paremmat hautajaiset, mitä komeampi kumpu. Joskus näkee, miten haudalla on kukkalaitteita pinoissa ja päällekkäin. Hakematta tulee mieleen ajatus: vähempi on enempi. Joskus on tullut mieleen, että saattajat pyrkivät peittämään huonoa omaatuntoa suurilla kukkalaitteilla. Vainajan eläessä yhteyttä ei juurikaan pidetty, mutta nyt sitten kehutaan, miten läheisiä oltiin.

Vierailija
6/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä usko, että enää kovinkaan moni ajattelee kukkien kertovan omaisen tärkeydestä. Kaikilla ei ole isoa sukua ja paljon kavereita, silloin ei voi tullakaan paljon kukkia.

Vierailija
7/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suositella tallinnassa jotain hautajaisliikettä? Mulla on paku ja anopin sisko potkas just tyhjää!

Vierailija
8/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs hakea arkku, kukat plus rekvisiittaa/

Vierailija
9/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:48"]

Milläs maksat kuolinpesän laskut, jos käytät kuolinpesän varat hautajaisiin?!

[/quote]Pitää elää niin, että tilillä on aina rahaa hautajaiskuluihin. 

Vierailija
10/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sivusta seuranneena, miten hautaustoimistoissa ihmisiä kynitään ja usein ovat myös kytykyssä johonkin kukkaliikkeeseen ja painostetaan surusta sekaisin olevia omaisia hankkimaan vaikka mitä! Härskeydellä ei näytä olevan mitään rajaa! 

Vierailija
11/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ikinä hautajaiskukkia tilatessani sanonut että ne ovat hautajaisiin. Annan ohjeet millaisen kimpun/kukkalaitteen haluan. Näin ollen kukat ovat huomattavasti edullisempia. Tottakai kukkakauppiaatkin ovat yrittäjiä ja jollakin heidänkin on elantonsa saatava.

Miten se sitä vainajaa liikuttaa että onko arkun/haudan päällä hillitön röykkiö vai k-kaupasta ostettu reilun kaupan ruusupuska? Pari kertaa käynyt niin että siunaustilaisuuden päätteeksi on kerrottu että koska uurnan lasku on vasta viikon päästä kappeli ei voi säilyttää kukkia. No, sitten ne on viety tulevvalle hautapaikalle laskastumaan. Viikon päästä ne on viimeistään pakko kerätä pois kun ovat ihan huonossa kunnossa. 

Pöljää laittaa niitä tyhjälle haudalle.

Vierailija
12/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut niin vähän hautajaisia enkä ole kukkaihmisiä, joten joudun luottamaan kukkakaupan ammattitaitoon ja sillon se hinta pompsahtaa. Voin vain kuvitella, jos joskus joudun itse järjestämään hautajaisia kuinka ymmälläni ja epätietoinen olen silloin. Todennäköisesti päädyn pakettiratkaisuun, koska se on helpointa, vaikka maksaakin pienen omaisuuden, mutta kaikki asiat tulee silloin tehtyä ja oikein.

Hävytöntä alkaa vaatimaan surevia ihmisiä laittamaan vielä enemmän rahaa kukkasiin.

Vierailija
13/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ollut mitään ongelmaa järjestää vainajalle halpoja hautajaisia. Jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Kuolinpesän varojen jälkeen meille jäi muistaaksemme pari sataa euroa maksettavaa omasta pussistamme. Perunkirjoituskin saatiin halvemmalla, kun kuolinpesän osakkaatkin ovat varattomia.

Ainoastaan minä ja toinen kuolinpesän osakas laitoimme haudalle kukkavihon. Kaikki muut laittoivat hyvin pienen kimpun, tai yhden ruusun. Niistä tosin tuli aika komea lopputulos, kun hautajaisissa oli suvusta ystäviin ihmisiä. Ja jos olisi ollut vähemmän ihmisiä, niin viimeisenä olisin harmitellut jotain kukkien vähyyttä, pois ne joutuu kuitenkin heittämään.

Vainaja olisi muuten varmaan oksentanut taivaassa, jos olisimme järjestäneet jotkin ökyhautajaiset. Ja niin olisin minäkin.

Vierailija
14/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:23"]

Ei meillä ollut mitään ongelmaa järjestää vainajalle halpoja hautajaisia. Jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Kuolinpesän varojen jälkeen meille jäi muistaaksemme pari sataa euroa maksettavaa omasta pussistamme. Perunkirjoituskin saatiin halvemmalla, kun kuolinpesän osakkaatkin ovat varattomia.

Ainoastaan minä ja toinen kuolinpesän osakas laitoimme haudalle kukkavihon. Kaikki muut laittoivat hyvin pienen kimpun, tai yhden ruusun. Niistä tosin tuli aika komea lopputulos, kun hautajaisissa oli suvusta ystäviin ihmisiä. Ja jos olisi ollut vähemmän ihmisiä, niin viimeisenä olisin harmitellut jotain kukkien vähyyttä, pois ne joutuu kuitenkin heittämään.

Vainaja olisi muuten varmaan oksentanut taivaassa, jos olisimme järjestäneet jotkin ökyhautajaiset. Ja niin olisin minäkin.

[/quote]

Itse olen jo ohjeistanut että minun arkku tehdään mökin jämälaudoista eli "kakkosnelosesta kyhäätte semmoisen että kestää siirtelyn ja uurnaksi joku biohajoava purnukka, näkkaatte sen purkin sitten jonnekkin, ette tee mitään surualttaria hautuumaalle". -14-

Vierailija
15/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaanko, että kukkakauppa ei tule minun suruni ja vainajan väliin. Haen kukkavihkoni ja seppeleeni ihan mielelläni tuosta lähikukkakaupasta, sieltä on ostettu ylioppilasruusuja ja rippikimppujakin. Yrittäjä osaa arvostaa suruani (tai iloani) ja ymmärrän, ettei hän sitä pelkästän työnteon ilosta tee, kyllä hän on palkkansa ansainnut.

Mutta koskaan ei ole tullut olo, että olisin vain rahan takia tervetullut.

Keskittykää siihen, miten tulette työssänne hyväksi. Kyllä se elannon antaa.

Vierailija
16/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala. Olisikohan pitänyt vielä yksi yö nukkua ennen tuon kirjeen lähettämistä julkisuuteen. Näyttää pahalta, vaikka saan kiinni ajatuksesta takana.

Itse olen alalla, joka myös on vähän auringonlaskun alaa. Kenelleköhän tässä voisi kirjoitella avoimia kirjeitä, että käyttäkää ny meidän palveluita, hop hop, käyttäkää rahaa, älkää säästäkö tai ajatelko järjellä ohi perinteiden. Tosiasiat on vaan joskus nieltävä ja mukautettava oma toiminta olosuhteisiin eikä vaan arvostella asiakkaita ja muuttuvaa yhteiskuntaa ja tapoja. Muutos on ainoa pysyvä, miettikääpäs sitä Suomen kukkakauppiasliitossa. Älkää syyttäkö seurakuntia ja sitä kautta asiakkaita.

Vierailija
17/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kurjaa, jos hautajaiskuluissa säästeyään liikaa, vaikka olisivatkin yhteiskunnan maksamat.
En silti oikein ymmärtänut aloittajan kirjoitusta.

Vierailija
18/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, mekin hankimme vainajalle halvimman mahdollisen arkun, kun polttoon menee kuitenkin. Olisi ollut hirveää heittää uuniin jotain mahonkiarkkua.

Vainaja sanoi myös samaa, että jämälaudoista vain arkku. Ei siinä vaiheessa kiinnostanut alkaa rakentamaan, joten tyydyttiin valmiiseen arkkuun :D

Ja vainajan tuhkat ripoteltiin jonnekkin kirkon maille. Pappi teki toimituksen yksin, eikä kukaan saa tietää, missä tuhkat on. Tämä oli vainajan toive. Me sitten lisäsimme muistolehtoon kuitenkin pienen messinkilaatan, että jää jotain konkreettista meille surijoillekkin.

En tiedä mikä oli, kun meiltä ei kyllä saatu surunkaan keskellä nyhdettyä mitään ylimääräistä, enkä kokenut hautatoimistossa mitään siihen viittaavaakaan. Se ylimääräinen, mitä maksettiin, maksettiin ihan omasta tahdosta, ei myyntipuheiden takia. Yhtenä esimerkkinä kukkavihko.

Vierailija
19/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:12"]

En ole koskaan ikinä hautajaiskukkia tilatessani sanonut että ne ovat hautajaisiin. Annan ohjeet millaisen kimpun/kukkalaitteen haluan. Näin ollen kukat ovat huomattavasti edullisempia. Tottakai kukkakauppiaatkin ovat yrittäjiä ja jollakin heidänkin on elantonsa saatava.

Miten se sitä vainajaa liikuttaa että onko arkun/haudan päällä hillitön röykkiö vai k-kaupasta ostettu reilun kaupan ruusupuska? Pari kertaa käynyt niin että siunaustilaisuuden päätteeksi on kerrottu että koska uurnan lasku on vasta viikon päästä kappeli ei voi säilyttää kukkia. No, sitten ne on viety tulevvalle hautapaikalle laskastumaan. Viikon päästä ne on viimeistään pakko kerätä pois kun ovat ihan huonossa kunnossa. 

Pöljää laittaa niitä tyhjälle haudalle.

[/quote]

??? Meillä on aina tehty noin! Arkku kannetaan ruumisautoon, joka lähtee viemään vainajaa krematorioon ja kukat viedään tulevalle huatapaikalla (meillä siunaus on kotikirkossa ja sukuhauta siinä vierellä). Kuvittelin, että tuo on normitapa.

Vierailija
20/57 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Milläs maksat kuolinpesän laskut, jos käytät kuolinpesän varat hautajaisiin?!"

Jos velat ovat suuremmat kuin varat, vainaja (kuolinpesä) haetaan konkurssiin ja velat raukevat.

Varoista hautauskulut vähennetään ensiksi ja loppuosa jaetaan velalliselle.

Vainajan perillilliset tai pesänosakkaat eivät maksa vainajajan tai kuolinpesän velkoja, päinvastoin, jos jaetavaa jää se jaetaan testimentin tai perintökaaren mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän