Hautajaisissa liian vähän kukkia
Onpa uskomattoman härski kannanotto DataFloran ja Suomen kukkakauppiasliitto ry:n osalta:
http://us2.campaign-archive1.com/?u=ed2dcc59d54baee907ecc77be&id=ce4cf304b5&e=6ed14ba8f9
Seurakunnathan eivät ota kantaa siihen, minkä hautaustoimiston tai kukkakaupan asiakas valitsee. He eivät myöskään saa puoltaa (edes yksityiset viranhaltijat saatika yhteisönä) tiettyä liikettä.
Lisäksi vielä todetaan: "joihinkin seurakuntiin hankitut arkku albat, jolla arkku saadaan piiloon, jotta asiakas voisi ostaa halvimman arkun." Kyllähän tuollaiset on ollut jo yli kymmenen vuotta tarvittaessa. Minusta on todella härskiä alkaa väittää, että vainajan kunnioittaminen ja hautajaisten laatu on kiinni siihen käytetystä rahan määrästä. Mietitäänpä köyhää opiskelijaa, joka on ollut perheen ainoa lapsi, ja molemmat vanhemmat kuolevat auto-onnettomuudessa...
Kommentit (57)
Minusta on hävytöntä nuukailla hautajaiskuluissa. Ihan asiallisesti meitä ainakin neuvottiin hautaustoimistossa kukkien kanssa ja mieheni joutui isänsä hautajaisiin laittamaan paljon lisärahaa, kun vainajan tilillä olleet 2000 euroa eivät riittäneet läheskään kuluihin. (Vaikka saattoväkeä oli vain 12 ja arkkukin oli asiallinen, mutta hinnaltaan lähes halvin. ) Itse teki perunkirjoituksenkin.
Menee överiksi ostaa niin surkea arkku, että joutuu alballa peittämään.
Kyllä olisi nolo joku yksi kukka arkulla. Olin kerran hautajaisissa, joihin joku toi tavallisen ruusukimpun. Se näytti nololta kukkavihkojen joukossa.
Mielestäni kukkien määrä tai arkun hienous eivät kerro mitään vainajan arvostuksesta, ja hautajaiset voivat olla kaunis ja arvokas tilaisuus pienelläkin rahallisella panostuksella.
Äitini kuoli syöpään, ja viimeisinä päivinään hän toivoi sitä, että ihmiset eivät haaskaa rahojaan kalliisiin kukkalaitteisiin. Hän toivoi, että kukkiin menevät rahat annettaisiin hänelle tärkeälle hyväntekeväisyyskohteelle. Hautajaisissa laskettiin vain yksi seppele, ja eräs hyväntekeväisyysjärjestö sai satoja euroja lahjoituksena.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:46"]
Minusta on hävytöntä nuukailla hautajaiskuluissa. Ihan asiallisesti meitä ainakin neuvottiin hautaustoimistossa kukkien kanssa ja mieheni joutui isänsä hautajaisiin laittamaan paljon lisärahaa, kun vainajan tilillä olleet 2000 euroa eivät riittäneet läheskään kuluihin. (Vaikka saattoväkeä oli vain 12 ja arkkukin oli asiallinen, mutta hinnaltaan lähes halvin. ) Itse teki perunkirjoituksenkin. Menee överiksi ostaa niin surkea arkku, että joutuu alballa peittämään.
[/quote]
Eli sinun mielestäsi köyhän pitäisi ottaa vaikka pikavippiä, jotta saadaan komiat hautajaiset vainajalle? Ei muuta kuin luottotiedot ja toimeentulotuki sileäksi, että saadaan vainaja hautaan/roviolle?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:50"]
Kyllä olisi nolo joku yksi kukka arkulla. Olin kerran hautajaisissa, joihin joku toi tavallisen ruusukimpun. Se näytti nololta kukkavihkojen joukossa.
[/quote]
Nololta? Kuka hautajaisissa on arvostelemassa muita? Sillon pitäis olla sitten ihan jossain muualla.
Minua harmityaa hautajaisten väheksyminen puhumalla jostain jämälaudoista tehdystä arkusta.
Hautajaiset ovat omaisille tärkeä siirtymäriitti sen konkretisoimiseksi, että vainaja on kupllut ja hänestä joudutaan eroon. Konkreettinen surupaikka on myös tärkeä sureville omaisille.
Edellämainitut siis lähinnä, jos joku jää vainajaa oikeasti kaipaamaan.
Yhteiskunnan kannalta on mielestäni tärkeää, että osataan kunnioittaa tiettyjä asioita ja tapoja. Mielestäni vainajaa tulee kaikkien pystyä kunnioittamaan. Se on yhden ainutlaatuisen ihmiselämän päätös, kun joku kuolee.
Jos kukaan ei kunnioita mitään, eikohta millään ole mitään väliä ja yhteiskunta luhistuu.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:50"]
[/quote]
Vainaja varmaan kuitenkin tykkää että suku ei käytä viimeisiä ruokarahojaan kukkiin?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 12:05"]
Minua harmityaa hautajaisten väheksyminen puhumalla jostain jämälaudoista tehdystä arkusta. Hautajaiset ovat omaisille tärkeä siirtymäriitti sen konkretisoimiseksi, että vainaja on kupllut ja hänestä joudutaan eroon. Konkreettinen surupaikka on myös tärkeä sureville omaisille. Edellämainitut siis lähinnä, jos joku jää vainajaa oikeasti kaipaamaan. Yhteiskunnan kannalta on mielestäni tärkeää, että osataan kunnioittaa tiettyjä asioita ja tapoja. Mielestäni vainajaa tulee kaikkien pystyä kunnioittamaan. Se on yhden ainutlaatuisen ihmiselämän päätös, kun joku kuolee. Jos kukaan ei kunnioita mitään, eikohta millään ole mitään väliä ja yhteiskunta luhistuu.
[/quote]
Ilmeneekö siis kunnioitus velaksi asti kaikesta maksamisella? Eikö voi kunnioittaa siis vähemmällä rahantuhlauksella? Kunnioitus=raha?
Ahneet paskat. Olen esittänyt toiveeni lähimmäisilleni että valitsevat halvimman arkun ja ei kukkia. Inhoan kukkia. Säästyneet rahat voivat laittaa vaikka risteilyyn tai hyväntekeväisyyteen.
Minua harmityaa hautajaisten väheksyminen puhumalla jostain jämälaudoista tehdystä arkusta. Hautajaiset ovat omaisille tärkeä siirtymäriitti sen konkretisoimiseksi, että vainaja on kupllut ja hänestä joudutaan eroon. Konkreettinen surupaikka on myös tärkeä sureville omaisille. Edellämainitut siis lähinnä, jos joku jää vainajaa oikeasti kaipaamaan. Yhteiskunnan kannalta on mielestäni tärkeää, että osataan kunnioittaa tiettyjä asioita ja tapoja. Mielestäni vainajaa tulee kaikkien pystyä kunnioittamaan. Se on yhden ainutlaatuisen ihmiselämän päätös, kun joku kuolee. Jos kukaan ei kunnioita mitään, eikohta millään ole mitään väliä ja yhteiskunta luhistuu.
[/quote]
No kummassa on enemmän kunnioitusta:
a) edullinen lauta-arkku alballa peitettynä ja päällä nätti kukka-asetelma
b) käsintehdyt koristekaiverrukset kiiltävässä mahonkiarkussa ja toinen toistaan suurempia kukkalaitteita peittää arkun näkyvistä ?
Mun mielestä kumpikaan ei osoita kunnioituksen puutettta.
Kunnioituksen puute on sitten se vastentahtoaan paikalle raahattu teini joka näpertää kännykkää kirkon viimeisessä penkkirivissä.
Kunnioitus on ihan ilmaista.
Peruskäytöstapoihin kuuluu tuoda kukkavihko hautajaisiin tai ainakin kukkavihkon muotoiseksi sidottu kukkalaite.
Alba arkun päällä korostaa, että juu niin köyhiä tässä ollaan, että ei ollut varaa arkkuun, jonka kehtaa näyttää saattoväelle.
Tummat vaatteet hautajaisissa kuuluvat myös peruskäytöstapoihin.
Se teini kännykkää näpertämässä on kyllä kaikkein kamalin hautajaisissa luultavasti. Huono kasvatus, kun ei osoita kunnioitusta vainajaa kohtaan.
"On tehtävä paljon töitä säilyäkseen hengissä kuolemaansa saakka"...Että saa edes yhden ruusun.
Koko kirjoitus vaikuttaa aivan absurdille. He jossain kukkaliitossa ovat saaneet omaisilta valituksia, että pappi on kieltänyt omaisia ostamasta kukkia ja kallista arkkua. Kyllä me se pappi tavattiin vasta siinä vaiheessa, kun hautaustoimistossa oli käyty ja kaikki järjestelyt sovittu. Ja vaativat kirkkohallitusta toimiin? Mihin ihmeen toimiin? Että pappi jatkossa tarkistaa, että hautajaisiin on käytetty varmasti tarpeeksi rahaa tai pappi kieltäytyy siunaamasta?
Onkohan näillä nyt vähän mopo karannut käsistä?
Miksei kukaan ryhdy valmistamaan halpoja, saattoväen katseen kestäviä arkkuja? Jotain helposti maatuvaa ekomateriaalia, tai vaikka tosiaan jämälaudoista tehtyä? Halvan ei tarvitse näyttää rumalta.
Minusta seurakunta on tässä ihan oikeassa. Ihmisen saa hautaan ilman valtavia kukkapuskiakin, samoin kuin naimisiin pääsee ilman suureellisia juhliakin. Eli minusta tässä on nimenomaan haluttu ihmisten kiinnittävän huomiota itse asiaan eikä kulisseihin.
Itse asiassa yksi kukka arkulla on minusta tyylikäskin. Ja järkevä + ekologinen vaihtoehto ison kimpun sijaan.
[/quote]
Silloin kun me ostimme sen halvimman arkun, niin ei kyse ollut mistään väheksymisestä. Vainaja toivoi polttoa, joten ei olisi ollut mitään järkeäkään tuhlata tuhansia euroja arkkuun. Hautajaisissa kukaan ei edes huomannut arkun olevan mitenkään erityisen ruman näköinen, tarkemmin kun katsoi, niin olihan se toki karkeasti tehty. Arkku oli maalattu valkoiseksi ja päällä oli vainajan lempivärein tehty kukkakoriste.
Oli han pakko kaivaa hautajaiskuvia ja katsoa. Ei arkku näyttänyt vieläkään halvalta ja rumalta taikka epäkunnioittavalta :) Ennen muita kukkasia arkku oli kaunis yksinkertaisuudessaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 12:18"]
Minusta seurakunta on tässä ihan oikeassa. Ihmisen saa hautaan ilman valtavia kukkapuskiakin, samoin kuin naimisiin pääsee ilman suureellisia juhliakin. Eli minusta tässä on nimenomaan haluttu ihmisten kiinnittävän huomiota itse asiaan eikä kulisseihin.
Itse asiassa yksi kukka arkulla on minusta tyylikäskin. Ja järkevä + ekologinen vaihtoehto ison kimpun sijaan.
[/quote]
Joskushan muuten näkee ennen hautajaisia julkaistuissa kuolinilmoituksissa toiveen vain yhdestä kukasta tai kukkarahojen laittamisesta hyväntekeväisyyteen. Lapset/lapsenlapset (nimenomaan pienet lapset, ei aikuiset) taitavat myös usein tuoda haudalle vain yhden kukan.
Ja tuo jämälaudoista puhuminen on yleensä vainajan omaa puhetta elossaollessaan. Sillä vain halutaan ilmaista, ettei tarvitse mitään suuria summia kuluttaa suremiseen. Tuskin kukaan elossaoleva kuitenkaan kunnioittaa tätä asiaa vainajan hautajaistoiveesta :)
Mielestäni hautajaisissa pröystäily on muutenkin vähän mautonta. En kuitenkaan väheksyisi ja paheksuisi, jos joku nyt haluaa haudata vainajansa mahonkiarkussa, jossa on kultamaalia ja timanttiupotuksia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:12"]
En ole koskaan ikinä hautajaiskukkia tilatessani sanonut että ne ovat hautajaisiin. Annan ohjeet millaisen kimpun/kukkalaitteen haluan. Näin ollen kukat ovat huomattavasti edullisempia. Tottakai kukkakauppiaatkin ovat yrittäjiä ja jollakin heidänkin on elantonsa saatava.
Miten se sitä vainajaa liikuttaa että onko arkun/haudan päällä hillitön röykkiö vai k-kaupasta ostettu reilun kaupan ruusupuska? Pari kertaa käynyt niin että siunaustilaisuuden päätteeksi on kerrottu että koska uurnan lasku on vasta viikon päästä kappeli ei voi säilyttää kukkia. No, sitten ne on viety tulevvalle hautapaikalle laskastumaan. Viikon päästä ne on viimeistään pakko kerätä pois kun ovat ihan huonossa kunnossa.
Pöljää laittaa niitä tyhjälle haudalle.
[/quote]
??? Meillä on aina tehty noin! Arkku kannetaan ruumisautoon, joka lähtee viemään vainajaa krematorioon ja kukat viedään tulevalle huatapaikalla (meillä siunaus on kotikirkossa ja sukuhauta siinä vierellä). Kuvittelin, että tuo on normitapa.
[/quote]
Olen ollut useammin hautajaisissa joissa haudataan arkkuineen maahan. Tästä se varmaan se oma ihmettelyni kukkien kanssa muuten johtuu. Eli siunaustilaisuuden jälkeen arkku joko kannetaan tai osan matkaa kärrätään haudalle ja lasketaan sinne. -14-