tutkimus: eräät yleiset lisäaineet lihottavat
Tutkijat uskovat, että ruuan säilyvyyttä pidentävät emulgaattorit voivat saada ihmiset lihoamaan ja lisätä diabeteksen, koliitin ja Crohnin taudin riskiä.
Moniin valmisruokiin lisättävät emulgaattorit voivat tehdä ruuansulatuksen mikrobien koostumusta ja aiheuttaa suoliston tulehdusta, Georgia State Universityn tutkijat kertovat yliopiston verkkosivuilla.
Tutkijat kuitenkin korostavat, että liikalihavuuden keskeisin syy on liika syöminen.
–Meidän havainnot vahvistavat, että tulehdus johtuu mikrobien muuttumisesta, mikä voi olla perimmäinen syy liikaan syömiseen, tutkimusta tehnyt Andrew T. Gewirtz toteaa.
Emulgaattoreiden vaikutusta tutkittiin hiirillä. Tutkimuksessa hiirille annettiin kahta paljon käytettyä emulgaattoria: polysorbaatti 80:aa (E433) ja karboksimetyyliselluloosaa (E466).
Tutkimus julkaistiin tiedelehti Naturessa.
E466 = Karboksimetyyliselluloosaa käytetään moniin tarkoituksiin: sitä on esimerkiksi tapettiliistereissä, lateksimaaleissa, poraöljyissä, ruuissa ja joissakin lääkkeissä, kertoo lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim.
Eviran lisäaineoppaan mukaan E433 = polysorbaatti 80:a käytetään muun muassa jäädykkeissä, makeisissa, purukumeissa, keitoissa, kastikkeissa, kahvileivässä ja jälkiruuissa.
http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/78348-tutkimus-nama-kaksi-yleista-lisaainetta-lihottaa
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:53"]
No. Minä olen syönyt 40 vuotta ihan mitä vaan mutta en ole lihonut. Määrä taitaa olla se määräävin juttu.
[/quote]
naisen logiikkaa keskustelussa: minä en ole sitä tai tätä, niin asia ei voi olla totta... kun on kysymys siitä että se näkyy tilastoissa satojen miljoonien ihmisten kohdalla. OLET EHKÄ POIKKEUS, NEROPATTI.
Tämä on hyvä esimerkki siitä ettei ihmiset aina ymmärrä kaikkien aineiden yhteisvaikutuksia... luullaan ettei mitkään lisäaineet vaikuta mitenkään.
Jos lisäaineet olisivat hyviä ruoanlaitossa niin kaikki huippukokit käyttäisivät niitä.
Pohjimmiltaan lisäaineiden tarkoitus on saada teollinen massatuotettu ruoka hyväksi businekseksi. Ei tarvitse tehdä ja myydä tuoretta ruokaa kun voi lappaa määrättömästi lisäaineita, jotka saavat moskat säilymään ja pitämään kiiltonsa tms... keinotekoisesti.
varmaan tosi herkullista syödä tapettiliisterin, lateksimaalien ja poraöljyn komponenttia :P LOL
No. Minä olen syönyt 40 vuotta ihan mitä vaan mutta en ole lihonut. Määrä taitaa olla se määräävin juttu.