Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa, että lapsen voi tehdä tukien varaan.

Vierailija
26.02.2015 |

Harmittaa, että Suomessa voi tehdä lapsia täysin tukien varaan. Moni tekee ison perheen ja yhteiskunta elättää täysin. Opiskelijat tekevät lapsia, vaikkei ole vielä kykyä elättää.
Miten saisi yhteiskunnan sellaiseksi, että ihmiset vähän katsoisivat, miten monta lasta kykenee elättämään ja missä vaiheessa.
(Toisaalta kyllä olisi huomioitava, että jotkut putoavat huonoon tilanteeseen vasta lapsen saatuaan.)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:05"]

No voi voi. Kurjaahan se tietty on, jos kovasti harmittaa. Mitäpä jos tekisit vaikka reippaan iltalenkin, keittäisit sen jälkeen vähän teetä ja katsoisit jonkun elokuvan?

[/quote]

Vierailija
2/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin!! Eihän sille voi mitään jos elämäntilanne muuttuu ja joutuu turvautumaan esim tilapäisesti sosiaaliturvaan. Mutta se on harmillista, että niin monet ihmiset hankkivat useita lapsia ilman mitään suunnitelmaa siitä, miten perhe on tarkoitus elättää. Tuet rullaavat automaattisesti. Jonkinlaista vastuuta pitäisi vanhemman kantaa myös taloudellisesta toimeentulosta eikä tehtailla lisää lapsia jatkuvasti. Lapset ovat hieno asia, mutta joku järki sentään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän opiskelija silloin teekään lasta tukien varaan, jos mies saa jo niin suurta pakkkaa, että tukia ei saa. Noinhan se onkin ok, kun itse pystyy perheen elättämään palkallaan.

Vierailija
4/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 siis ap

Vierailija
5/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on myös outoa, että tähän niputetaan opiskelijaperheet. Jos jotkut ovat niin reippaita, trvehenkisiä ja ajattelevia, että ryyppäämiseen ja bilettämisen sijaan kasvattaa opiskelujen ohella lapsiaan ja täten parantaa työllistymistään (ei ole jäämässä äitiysvapaille) ja säästävät jopa yhteiskunnan rahoja, että tod.näk. saavat minimiäitiyspäivärahat, niin mun mielestä se on vaan yksinomaan arvostettavaa. 

Vierailija
6/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ei kyllä säästä jos opiskelijat lakkaavat tekemästä lapsia. Mietihän nyt uusiksi. Opiskelija saa minimiäitiysrahan ja palaa todennäköisesti jo hoitovapaalla opiskelemaan. Töissäkäyvä taas nettoaa isoa tiliä äitiyslomallaan, loisii hoitovapaalla jopa kolme lasta putkeen kuitaten lomarahoja joka vuosi ja lisäksi työnantajalle napsahtaa sijaisenpalkkaamiskulut. Todellakin lapsi kannattaa tehdä jo opiskellessa, jos yhtään haluaa kansantaloudellisesti miettiä.

Silti tätä apn avaamaa ikuisuusaihetta on turha pohtia. Jos lapsen tehneille vanhemmille annetaan rahaa, on mahdollisuus että se käytetään lapsen hyvinvointiin. Jos perhetukia leikataan, siitä kärsivät eniten huonompiosaisten lapset. Minusta siis reilummin perhetukia ja sen lisäksi enemmän tasajakoa työelämään eli lyhyempiä työpäiviä ja enemmän työpaikkoja, kohtuullisemmat palkat johdolle ja tietyille aloille, suurempi omaisuusverotus jne. 

Vierailija
7/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:12"]

Onhan se harmi, että lapsia tehdään yhteiskunnan rahoilla, mutta on se lapsen etu, ettei tarvi nähdä nälkää sen takia, että vanhemmat ovat köyhiä.

[/quote]

Näin. Lisäksi jos tukia ei olisi, joillain ihmisillä ei olisi mitään. Jos kykenet, mieti, millaista on olla ihminen, jolla ei ole mitään ja jolta kaikki olisi viety. Minun mielestäni sellainen ihminen olisi äärimmäisen vaarallinen muille ihmisille. Ihminen, jolla ei olisi mitään menetettävää. Äideillä ja isillä on aina menetettävää.

Vierailija
8/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on totta, että tuilla elävät tekevät enemmän lapsia vain siksi, että tienaavat niillä. Saavat isomman asunnon ja rahavirta kasvaa.

Vierailija
9/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tässä maassa voi tehdä mitä vain "tukien varaan"!

Vierailija
10/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:03"]

Harmittaa, että Suomessa voi tehdä lapsia täysin tukien varaan. Moni tekee ison perheen ja yhteiskunta elättää täysin. Opiskelijat tekevät lapsia, vaikkei ole vielä kykyä elättää. Miten saisi yhteiskunnan sellaiseksi, että ihmiset vähän katsoisivat, miten monta lasta kykenee elättämään ja missä vaiheessa. (Toisaalta kyllä olisi huomioitava, että jotkut putoavat huonoon tilanteeseen vasta lapsen saatuaan.)

[/quote] sun logiikan mukaan loppuu pellavapäät enemmistönä Suomesta, etniset lisääntyy kiitettävästi.

Vierailija
11/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että Suomessa voi tehdä lapsia täysin tukien varaan. Moni tekee ison perheen ja yhteiskunta elättää täysin. Opiskelijat tekevät lapsia, vaikkei ole vielä kykyä elättää. Miten saisi yhteiskunnan sellaiseksi, että ihmiset vähän katsoisivat, miten monta lasta kykenee elättämään ja missä vaiheessa. (Toisaalta kyllä olisi huomioitava, että jotkut putoavat huonoon tilanteeseen vasta lapsen saatuaan.)

[/quote] sun logiikan mukaan loppuu pellavapäät enemmistönä Suomesta, etniset lisääntyy kiitettävästi.

Vierailija
12/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskelijavanhempi enkä ihan ymmärrä, miksi se sua AP kiukuttaa. Saan opintorahaa reilu 200 euroa kuussa, ja päälle tulee lapsilisä reilu 90 euroa. En saa asumistukea mieheni tulojen takia. Kohta opintotukikuukauteni on käytetty, että sitten en varmaan saa... ...mitään. Onneksi alallani saa melko varmasti töitä.

Vierailija
14/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhteiskunta säästäisi, jos opiskelijaviheessa ei tehtäisi lapsia. Vasta sitten, kun ainakin toisella on vakaat tulot." - Kaunis ajatus, mutta mahtaisiko oikeasti tulla edullisemmaksi. Esimerkikisi jos erehtyy opiskelemaan yliopistolle niin opiskelut kestävät noin 5-6 vuotta ja jos tätä ennen on käynyt armeijaa "täyden annoksen" tai ei ole päässyt heti haluamaansa opsikelu paikkaan niin on helposti  noin 27 -vuotias kun valmistuu.

Tämän jälkeen mennee vielä jokunen vuosi, että saa psyvämmän jalan sijan työelämässä. Ehkä noin +30 vuotiaana. Tosin ei aina silloinkaan, koska epävaa talous takaa sen, että sijaisuuksia ei vakinaisteta ja jos talous yskii ja on siipi maassa myös lähivuosina niin voi olla, että joutuu kärkkymään sitä vaki paikkaa useammankin vuoden, vaikkei olisi kovin nirso niin palkasta tai pitäisi kynsin hampain kiinni "omasta -alasta"

Laskeskelen optimistisesti, että, ehkä noin 34 -ikävuotiaana, jolloin esimerkiksi naisten kyky saada lapsia on jo hieman eri tasoa kuin kymmenen vuotta aiemmin. Ja, jos haluaa useammankin lapsen "perinteisellä kaavalla" niin voi olla, että ainoa, joka kiittää on yksityiset gynegologiset klinikat, eikä niihin ole kaikilla varaa. Enkä ole siitäkään aivan vakuuttunut, että lapsen edun kannalta  optimaalisin ratkaisu se,, että vanhemmat ovat lapsen syntyessä jo verraten vanhoja, vaikka olisivatkin ennen lapsen tsyntymistä  ehtineet luoda ja tehdä sitä ns. uraa. - Esimerkiksi vaikka siksi, että lapsen vanhempien vanhemmat saattavat tarvita lapsiaan hoitoavuksi ja tueksi, elleivät jo pian itse tarvitse apua jos ja kun työ on ollut kuluttavaa ja se varmaksi luultu eteneminen työelämässä ei olekaan mennyt niin hyvin kuin on kuvitellut. Ja oma siippakin alkaa harmaantua...   

Vierailija
15/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajatella. Kehitysmaissa tehdään paljon enemmän lapsia vaikka siellä ei sosiaaliturvaa olekaan. Joten teoria, että lapsia tehdän rahantulomielessä taitaa ontua.

Vierailija
16/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:13"]

Mä olen opiskelijavanhempi enkä ihan ymmärrä, miksi se sua AP kiukuttaa. Saan opintorahaa reilu 200 euroa kuussa, ja päälle tulee lapsilisä reilu 90 euroa. En saa asumistukea mieheni tulojen takia. Kohta opintotukikuukauteni on käytetty, että sitten en varmaan saa... ...mitään. Onneksi alallani saa melko varmasti töitä.

[/quote]

Ja siis se mitä yritin selittää oli se, että mä en todellakaan koe, että yhteiskunta kannustaisi tekemään lapsia opiskeluaikana. Fakta on kuitenkin se, että lapsettomana opiskelijana "tienaisin" enemmän, koska saisin opintotuen asumislisää. Lisäksi mulle työtuloista huolimatta laskettiin äitiyspäiväraha miniminä, koska olin ollut yliopistolla kirjoilla...

Vierailija
17/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:13"]

[/quote]

Täällä toinen opiskelijaäiti miettii samaa. Mähän tulen näin yhteiskunnalle "halvemmaksi". Jos tuota lasta ei olisi (ja asuttaisiin silti näin yhdessä vuokralla), niin olisin oikeutettu asuntotukeen. No mutta, tekee niin tai näin niin aina jollain on motkottamista.

Vierailija
18/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Minusta kannattaa ennemmin iloita, että tuo on Suomessa mahdollista. Suurimmassa osassa maailman maita ei nimittäin ole.

Vierailija
19/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Kurjaahan se tietty on, jos kovasti harmittaa. Mitäpä jos tekisit vaikka reippaan iltalenkin, keittäisit sen jälkeen vähän teetä ja katsoisit jonkun elokuvan?

Vierailija
20/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksat miettiä tuollaista? Hanki Elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän