Osa-aikatyö ja uusi aktiivimalli
Toukokuussa 2022 tulee käytäntöön uusi työnhakumalli, jossa työnhakija velvoitetaan tekemään aktiivisesti työhakemuksia ja lisäksiksi häntä haastatellaan melko usein, jopa 2 viikon välein.
Aiheesta on täällä jo keskusteluita, mutta ei osa-aikatyöntekijän näkökulmasta. Me monet osa-aikaa tekevät saamme nykyisellään soviteltua työttömyysetuutta palkan päälle. Esim. jos tienaamme palkkaa 900€ / kk, saattaa Kelasta tai liitosta pätkähtää päälle sellainen 200-300€.
Sovitellun päivärahan edellytyksenä on, että haemme jatkuvasti kokoaikatyötä nykyisen työn ohella. Mutta ollaanpa rehellisiä: on aika paljon meitä, minä mukaan lukien, jotka eivät todellisuudessa kokoaikatyötä etsi. Minä en ainakaan edes halua kokoaikatyötä, vaan todennäköisesti teen koko elämäni osa-aikatyötä. Arvostan vapaa-aikaa niin paljon ja tulen toimeen vähemmälläkin. Asunto on jo hommattu ja säästöön saan pienestäkin palkasta, tonni kuussa riittää.
Sinä osa-aikatyön tekijä: viitsitkö enää olla työtön työnhakija kun tuo aktiivimalli alkaa? Jaksatko tehtailla hakemuksia silmän lumeeksi ja jaksatko kaikissa haastatteluissa esittää etsiväsi töitä? Minä aion ottaa takkiin sen pari sataa per kk, ja lopetan te-keskuksen asiakkuuden.
P.S. Ilmeisesti uuteen aktiivimalliin tulee kyllä pykälä, että osa-aikaisesti työllistyneen ei tarvitse tehdä ihan 4 työhakemusta / kk (kuten työttömät) vaan hieman vähempi riittää. Mutta tällä hetkellä kuulostaa siltä että haastattelujen osalta kaikkia kohdellaan samalla tavoin, oli tilanteesi mikä hyvänsä. Täytyy nyt kuitenkin katsella tuonne ensi toukokuulle tai kesään saakka, jotta näkee miten tämä malli käytännössä toimii osa-aikaiselle...
P.P.S. Tähän asti TE-keskushan on hiljaisesti hyväksynyt osa-aikaisesti työllistyneiden tilanteen, eikä heitä ole mitenkään yritetty aktivoida kokoaikaisen työn suuntaan. Mielestäni tämä on ollut hyvä malli, ihan yhteiskunnan tasollakin ajatellen.. Osa-aikatöitä on paljon ja niillekin tekijä on löydyttävä + parin sadan sponssi tällaista työtä tekevälle on vain hyvästä koko yhteiskunnalle.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä (n. 30 tekijää + 3 työnjohtajaa eri tiimeille) ihan selkeä työvoimapula, jonka vuoksi duunarit saa tehdä työtä niskalimassa. Joka päivä lisätyötä, ylityökielto on kuitenkin, koska sehän maksaa liikaa.. Kaikki tekijät aivan piipussa olleet jo useamman vuoden. Ainoat lisäkädet tulevat työkokeilijoilta 9e/pvä, jotka joutuvat joustamaan ihan yhtä lailla kuin vakituisetkin ja sitten vihjaillaan, että joustamalla työajoissa saa palkkatyötä kokeilujakson loputtua. Noh, ketään ei ole palkattu vielä ja firma kuvailee itseään vastuullisena yrityksenä, jossa kaikkia tekijöitä arvostetaan kuin perheenjäsentä.
Olen tehnyt työkeilun sairaalassa.
Työkokeilun minimi on laissa ja se on 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa. Näytän lakipykälän virkailijalle, suostun vain 4 tuntiin viikossa jatkossa ja toki voin sairastua yhtenä päivänä kuukaudessa.
Meillä se on töissä 8h/pvä 5pvä/vko + mahdollinen vlopputyö on junailtu niin, että pomot lirkuttelee työllisyysmahdollisuuksista, jos voi olla töissä kuten vakituinen.. ja kunta ja te-toimisto on tässä iloisesti mukana. Käytännössä kokeilija ei edes pääse poistumaan työpaikalta ennen kuin vakinainen tulee paikalle, ja koska työt venyy, niin venyttävä on kokeilijankin. Tätä hyväksikäyttöä on valitettavaa ollut seurata jo useampi vuosi. Myös vakituisten vaihtuvuus on hyvin tiuhaa. Mikä on harmi, koska itse työnkuva ja työkaverit ovat aina olleet ihania :(
Työttömällä on oikeus poistua työpaikalta sen 4 tunnin päästä.
Sitten työpaikalla vain ei ole enää kukaan
Vakituisella on vastuu, ei työkokeilijalla. Asiakas jää sitten yksin työpaikalle touhuamaan mitä sattuu, penkoo vaikka papereita.
Kyse ei tässä tapauksessani onneksi ole toimistotyöstä tai muusta sellaisesta, jossa liikkuu kenenkään tietoja tai pääsisi edes mihinkään arkaluonteiseen käsiksi.
Sairaalassa työtön saa tunnukset potilasohjelmaan työkokeilussa.
Mä en tiedä sairaalatyöstä mitään, enkä tiedä liittyikö kommenttisi tähän lainausketjuun, mutta tässä tapauksessani työtä ei siis tehdä laisinkaan edes sisällä.
Jos teillä on työvälineitä ja työtön lähtee 4 tunnin jälkeen kotiin niin ne työvälineet on vakituisen vastuulla. Työttömälle ei tule syytteitä työkokeilussa, jos ne varastetaan.
Jos sopimuksessa on päivittäinen työaika tai -määrä laitettu 6 tuntiin, saako kyökokeilija silti lähteä 4 tunnin jälkeen?
Ei, mutta lain mukaan työttömän ei tarvitse suostua kuin 4 tuntiin sopimuksessa.
Laittaisitko näitä lakipykäliä, niin osaa itse tarvittaessa esittää asian, jos joskus tulee te-keskukselta jotain...
Tosin eikös nuo kuntouttavat ja työkokeilut koske ttt-asiakkaita, ei niinkään perustyötöntä joka saa ansiosidonnaista, soviteltua tai työmark.tukea?
Katso lait Finlexistä. Myös ansiosidonnaisella voidaan laittaa työkokeiluun.
Minulle ehdotettiin ansiosidonnaisella työkokeilua, täysin virkailijasta kiinni.
Myös mulle ehdotettiin ansiosidonnaisella ollessa, että laitetaanko työkokeilu aktivointisuunnitelmaan, mutta koska en kokenut sitä tarpeelliseksi, sitä ei merkattu ylös. Jos ei työkokeilua löydy aktivointisuunnitelmasta, ei siihen sellaiseen voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös mulle ehdotettiin ansiosidonnaisella ollessa, että laitetaanko työkokeilu aktivointisuunnitelmaan, mutta koska en kokenut sitä tarpeelliseksi, sitä ei merkattu ylös. Jos ei työkokeilua löydy aktivointisuunnitelmasta, ei siihen sellaiseen voi laittaa.
Siis että jos sitä ei löydy suunnitelmasta, niin silloin työkokeiluun ei voida edes pakottamalla pakottaa. Sen pitää löytyä suunnitelmassa, jotta työkokeiluun voi ketään laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu virkailijasta. Minulle väläytettiin karenssi vaihtoehtoa työmarkkinatuella ollessa, jos en suostu työkokeiluun, mutta 4 tuntia enempää viikossa ei lain mukaan ole pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon keksit? Työttömyysturvalaissa sanotaan aika lailla yksiselitteisesti, että jos kieltäytyy työkokeilusta niin saa korvauksettoman määräajan. Eikä tarvitse olla suunnitelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu virkailijasta. Minulle väläytettiin karenssi vaihtoehtoa työmarkkinatuella ollessa, jos en suostu työkokeiluun, mutta 4 tuntia enempää viikossa ei lain mukaan ole pakko tehdä.
Kun työtön on ollut tietyn määrän päiviä työmarkkinatuella joutuu kaupunki alkamaan maksamaan puolet työmarkkinatuesta, jos ei aktivoi työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työtön on ollut tietyn määrän päiviä työmarkkinatuella joutuu kaupunki alkamaan maksamaan puolet työmarkkinatuesta, jos ei aktivoi työtöntä.
Valtio perii kaupungilta sakkomaksut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että jos sitä ei löydy suunnitelmasta, niin silloin työkokeiluun ei voida edes pakottamalla pakottaa. Sen pitää löytyä suunnitelmassa, jotta työkokeiluun voi ketään laittaa.
Voisitko kertoa, miksi olet tuota mieltä. Työttömyysturvalaissa ollaan sitä mieltä, että palvelusta (kuten työkokeilu) kieltäytymisestä tulee 60 vrk karenssi. Eikä sanaakaan suunnitelmasta tuossa kohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Soittaako virkailijat yrityksiin ja varmistaa, että hakemukset on todella tehty? Naurettavaa pelleilyä tällainen. Olen osa-aikatyössä, joka päättyy toukokuussa. Jatko mahdollinen.
En usko että soittaa. Mutta varmaan itse joutuu raportoimaan että hakemukset on tehty.. vähintään ruksaamaan jonkin kohdan kuukausi-ilmoituksessa. Varmaan kannattaa varautua pistokokeisiin ja olla valmiina esittelemään tekemänsä hakemukset.
Milläs esittelet sähköiset hakulomakkeet?
Kannattaa aina ottaa kuvakaappaus itselle todisteeksi että on hakenut. Ja eikös sähköpostiin tule varmistusviesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa, miksi olet tuota mieltä. Työttömyysturvalaissa ollaan sitä mieltä, että palvelusta (kuten työkokeilu) kieltäytymisestä tulee 60 vrk karenssi. Eikä sanaakaan suunnitelmasta tuossa kohdassa.
Ei tämä nyt mikään mielipideasia ole, vaan omakohtainen kokemus.
Tottakai jos kieltäytyy suunnitelmassa SOVITUSTA palvelusta, saa karenssin. Jäin työttömäksi lokakuussa ja ei minulla lue suunnitelmassani työkokeilu, koska en kokenut sitä tarkoituksenmukaisena itselleni, joten työkokeilupaikkoja ei minulle tulla edes tarjoamaan niin pitkään, kun työkokeilu ei ole suunnitelmassa erikseen sovittu.
Häviääkö kouluista koulunkäynninohjaajat ja -avustajat jotka lähes poikkeuksetta tekevät osa-aikaista?
Aktivointisuunnitelmaa laadittaessa on ensiksi selvitettävä mahdollisuus tarjota työtä tai julkisia työvoimapalveluja. Suunnitelma voi näiden toimenpiteiden ohella sisältää myös työllistymismahdollisuuksia parantavia sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja.
Voitaiso nyt keskustella mitä otsikossa sanotaan eli osa-aikaisten aktiivimallista, EI työttömien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos kieltäytyy suunnitelmassa SOVITUSTA palvelusta, saa karenssin. Jäin työttömäksi lokakuussa ja ei minulla lue suunnitelmassani työkokeilu, koska en kokenut sitä tarkoituksenmukaisena itselleni, joten työkokeilupaikkoja ei minulle tulla edes tarjoamaan niin pitkään, kun työkokeilu ei ole suunnitelmassa erikseen sovittu.
Ei sen tarvitse olla suunnitelmassa, pelkkä palvelusta kieltätyminen riittää. Näin se on laissa.
Vierailija kirjoitti:
Voitaiso nyt keskustella mitä otsikossa sanotaan eli osa-aikaisten aktiivimallista, EI työttömien.
Kyllä hekin ovat osa-aikatyöttömiä, jos soviteltua TYÖTTÖMYYSetuutta nostavat.
Minulle virkailija ehdotteli työkokeilua, mutta kun sanoin että mielestäni työstä kuuluu maksaa palkkaa, niin se loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Häviääkö kouluista koulunkäynninohjaajat ja -avustajat jotka lähes poikkeuksetta tekevät osa-aikaista?
Miksi häviäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut? Suunnitelmassasi ei ole mukana työkokeilua, mutta voivat koska tahansa ilmoittaa, että nyt olisi työkokeilupaikka, tule allekirjoittamaan sopimus. Jos et allekirjoita, olet kieltäytynyt palvelusta ja saat karenssin, vaikka sitä palvelua ei ole suunnitelmassasi.
Pitääkö minun irtisanoutua vakituisesta osa-aikatyöstä jos tarjolla 1 kk kokoaikatyö?
Ja myös työmarkkinatuella voidaan laittaa työkokeiluun. En ole ikinä vielä työttömänä saanut tt-tukea, koska asun puolison kanssa.