HSL:n lipuntarkastajat, miten he oikein voivat tarkastaa henkilöllisyyden käytännössä?
Eihän ihmisellä välttämättä ole mitään papereita edes mukana?
En matkusta itse pummilla, mutta rupesi vain asia sinänsä kiinnostamaan kuin luin Hesarista tähän liittyvän artikkelin.
Kommentit (22)
Eikö Suomessa pidä olla henkkareita mukana? Mitä jos joutuu vaikka tajuttomana sairaalaan, eihän ne tiedä kuka sä olet.
Kutsuuko he poliisin paikalle jos ei ole papereita mukana vai miten he toimivat? Eihän tarkastusmaksua pysty kirjoittamaan jos ei tiedä henkilöllisyyttä.
Kerran lipuntarkastaja ei meinannut päästää ulos ratikasta, kun yritin poistua. Sanoin, että jään tässä ja jos haluatta lipun tarkastaa, niin se tapahtuu ulkosalla. Pysyi tientukkeena, joten tuuppasin sivuun. Jäivät sit pysäkille tarkistamaan joten kaivoin lipun esiin. Näin he joutuivat sit odottamaan seuraavaa ratikaa. Naurettava pesti!
Sanon henkkarien olevan Välimeren pohjassa. Pitäisi tehota.
Uskookohan ne henkilön omaa ilmoitusta henkilöllisyydestä jos ei ole papereita mukana? Vai kutsuvatko aina virkavallan paikalle joka tapauksessa sitten?
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa pidä olla henkkareita mukana? Mitä jos joutuu vaikka tajuttomana sairaalaan, eihän ne tiedä kuka sä olet.
Ei pidä olla. Virkavallan kysyessä, pitää kertoa oikea henkilöllisyys, täällä luotetaan ihmisten rehellisyyteen tässä. Ellei kerro, voi joutua putkaan, kunnes henkilöllisyys saadaan selville. Poliisille ei tartte esim. rikoksesta epäiltynä puhua mitään muuta totta, mutta oikea henkilöllisyys on kerrottava.
En tiedä kutsuuko HSL poliisin paikalle, ellei suostu henkilöllisyyden selvitykseen. Jos esim. kertoo väärän sotun, sen saa heti tarkistislaskimella selville. Paitsi jos on opetellut oikeasti sopivan toisen henkilön sotun ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Uskookohan ne henkilön omaa ilmoitusta henkilöllisyydestä jos ei ole papereita mukana? Vai kutsuvatko aina virkavallan paikalle joka tapauksessa sitten?
No eivät tietenkään kutsu, eihän täällä poliisi ehtisi enää muuta tekemään, kuin avustamaan lipuntarkastajia kaiken päivää. Ei Suomessa suurimmalla osalla ole henkkareita mukana, ellei tiedä tarvitsevansa niitä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuuko he poliisin paikalle jos ei ole papereita mukana vai miten he toimivat? Eihän tarkastusmaksua pysty kirjoittamaan jos ei tiedä henkilöllisyyttä.
No kai sinä itse tiedät kuka olet ja osaat kertoa henkilöllisyytesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät tietenkään kutsu, eihän täällä poliisi ehtisi enää muuta tekemään, kuin avustamaan lipuntarkastajia kaiken päivää. Ei Suomessa suurimmalla osalla ole henkkareita mukana, ellei tiedä tarvitsevansa niitä johonkin.
poliisit tulee paikalle, jos henkilöä ei pystytä tiunnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että tuossa on huijauksen mahdollisuus jos tietää jonkun toisen henkilön sotun ja kotiosoitteen.
Mun mielestä ne kyselee jotain juttuja, jotka sitten tarkistavat jostain samantien, nimi, osoite, syntymäaika ja esimerkiksi mikä on äitisi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että tuossa on huijauksen mahdollisuus jos tietää jonkun toisen henkilön sotun ja kotiosoitteen.
Seuraa kertaluokkaa isompi juttu, kamerat on.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ne kyselee jotain juttuja, jotka sitten tarkistavat jostain samantien, nimi, osoite, syntymäaika ja esimerkiksi mikä on äitisi nimi.
Joo, no tuolla tavalla pystyy toki tunnistamaan ilmeisen huijausyrityksen.
Vierailija kirjoitti:
Ai lipuntarkastajat tietää äitis nimen
Nämä pummilla matkustaavat ovat samaa porukkaa, jotka huutavat vääryyttä, jos kelakorvaukset on tilillä vasta iltapäivällä, eikä heti aamusta.
Oon nähny et ne antaa sellasen lapun johon sun pitää kirjottaa sun oikeet henkilöllisyystiedot ja jos valehtelee se on rikos kulma
Noita sikoja pitää lyödä päähän ja lujaa
Jos ei ole jo kerrottu, niin tarkastajilla on päätelaite, jolla pääsee väestörekisteriin. Henkilöllisyys voidaan todeta antamallasi henkilötunnuksella ja tarkentavilla kysymyksillä.
Rikoslain mukaan väärän nimen tai muun henkilötiedon ilmoittaminen tahallaan virkamiehelle on kiellettyä. Myös toisen henkilöllisyyspapereiden käyttäminen on rikos. Tästä teosta voi seurata sakko- tai vankeusrangaistus, enintään kuusi kuukautta
HSL lipuntarkastajan virka on koiranvirka. Vain tietynlaiset ihmiset tekevät sellaista kyttäysduunia.