Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käänteinen kulttuurishokki Suomeen palatessa - kokemuksia

Vierailija
29.11.2021 |

Palasin Suomeen keski-Euroopasta 5 vuotta sitten ja tajusin virheeni jo vuoden kuluttua ja lähdin takaisin.

Suomi on aneeminen maa, missä ihmisillä tuntuu olevan vähän energiaa. Keski-Euroopassa maassa kuin maassa ihmiset ovat iloisia, energisiä ja virkeitä. Siellä asuttuaan tulee oikeasti vaikeaksi palata takaisin, ikään kuin puolet energiasta lähtisi pois.

Kertokaa muutkin kokemuksianne käänteisestä kulttuurishokista.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toisinaan vähän pidemmillä työmatkoilla. Viimeksi lähes vuosi Etelä-Euroopassa. Näin miehenä katson tietysti naisia. Suomalaiset naiset ovat harmittavan usein niin harmaita. Lyhyt tukka, housut ja/tai tuulipuku. Ei mitään ehostusta tai naisellisuutta. Juu, tiedän kyllä. Tähän tulee täyslaidallinen vastakommenttia ja alapeukkua ym. Mutta tämä nyt vaan on se, mikä pistää silmään.

Toinen on se yleinen tympeys ja hymyttömyys. Kaikkialla vallitsee yleinen tylsyys ja tympeys. Jos yhdellä ei ole kivaa, niin se tarkoittaa, että kenelläkään ei saa olla kivaa. Suomalaisissa tv-sketseissäkin ilmeet ovat tylsiä ja ilmeettömiä (Kummeli usein).

Tympeys, tylyys, harmaus. Nämä pistää silmään aina, kun tulen takaisin Suomeen.

m56

Muusta samaa mieltä paitsi tuosta naisiin liittyvästä kirjoituksesta. Miksi naisten täytyisi näyttää siltä kuin sinä haluaisit heidän näyttävän? Ei minkään takia. Yhdelläkään ihmisellä ei ole mitään velvollisuutta miettiä olemustaan muiden mieltymysten ja odotusten mukaan eivätkä naiset ole olemassa miehiä miellyttääkseen. Aivan älytön ajatuskin, että jokaisen satunnaisen vastaantulijankin täytyisi tuottaa sinulle silmäniloa ja mielihyvää ja asettua tällä tavoin objektiksi. Itselleni on tärkeää mukavuus, helppous ja muu vastaava. Ihmisissä arvostan eniten luonnetta ja mitä päässä liikkuu eikä ulkonäkö kiinnosta pätkääkään kunhan on perushygienia kunnossa, ehjät vaatteet ja hiukset edes kammattu. Toivon muidenkin kiinnittävän itsessäni huomiota enemmän siihen mitä sanon ym. kuin miltä näytän. Olen ensisijaisesti ihminen ja persoona, en vain tietty sukupuoli ja kaikkein vähiten muita miellyttämässä tai aina kumppania etsimässä. Muutenkin todella vanhanaikainen, kapea, ahdas ja stereotyyppinen tuollainen naisen malli. Jotenkin hullua, että monisyinen ihminen halutaan pelkistää, typistää ja lokeroida tuolla tavoin ja toivotaan, että naiset noudattaisivat kollektiivisesti tuollaista ahdasta ja ulkopuolelta määriteltyä roolia ja "pukeutumiskoodia".

Vierailija
42/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin Suomesta reilun 26 vuotta sitten. Toukokuun 26. tuli tuo 26 vuotta täyteen.

Lähdin opiskelujen nälkeen hakemaan työkokemusta ja ihan halusta nähdä maailmaa muutenkin kuin lomamatkojen puitteissa.

Kyllä porukat ilkkui että vuoden päästä se takaisin tulee viimeistään, vaan eipä tullut.

Olen vieraantunut Suomesta todella paljon. Ei ole ollut tapana käydä kuin harvoin, vanhemmat kuolleet siskokin asuu ulkomailla. Ei ole ollut mitään asiaa. Vanhat kaverit putoilleeet matkan varrella, joskus facbookissa viestitellään.

Viimeksi kävin noin 9 vuotta sitten vanhassa kotikaupungissa mutta petyin niin maan petusteellisesti. Ihan vieras paikka, kaikki vanha ja tuttu revitty ja uutta kamalaa tornia ja betonimöykkyä tilalla.

Ihmiset tuntui kovin epäystävällisille ja töykeille. Tuijotetaan jos puhut ja varsikin jos naurat. Ei siellä mielestäni ennen sellaista ollut? Yhtään en kaipaa takaisin enkä koskaan aio palata olemaan jos käymäänkään. Haluaisin säilyttää kuvan siitä maasta ja kansasta jonka silloin jätin kun lähdin. Voi olla että aika kultaa muistot, mene tiedä.

Nyt kuitenkin kotimaa on täällä, oma koti ja työ ja ystävät. Tänne kuulun ja tänne tuhkani sirotellaan määräämääni paikkaan kun se aika koittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin Suomeen Espanjasta aikoinaan marraskuussa pimeimpään aikaan. Kun nousin Helsinki-Vantaalta bussiin niin tervehtimätön bussikuski näytti ihan robotilta. Muut matkustajat istuivat hiljaa, tunnelma oli kuin hautajaisissa. Kun pääsin istumaan niin purskahdin itkuun kun olin niin shokissa.

Vierailija
44/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässäkään ketjussa sitä ihanaa ulkomaata ei mainita nimeltä?

Esim. siksi, että sitä pystyisi sitten myös arvostelemaan ja se ei välttämättä pärjäisikään loppupeleissä vertailussa Suomeen niin hyvin?

Siksi en maininnut, koska en halua. En ole maininnut sitäkään millä paikkakunnalla suomessa on asuntoni. Teillä tuntuu olevan käsitys, että kun puhutaan käänteisestä paluushokista suomeen, niin kun ihmiset siitä puhuvat, he eivät sano, että suomi on kaikista kauhein maa maailmassa, eivätkä edes sitä, että uusi kotimaansa on niin paljon parempi. KÄsittelyssä on vain ne asiat, joita kirjoituksessa on mainittu.

Tuo on muuten yksi silmiinpistävä suomalainen patologinen piirre; kateus, jonka turvin aletaan heitellä älyvapaita kommentteja. Kun ihminen matkailee ja tutustuu erilaisiin kulttuureihin, asuu siellä ehkä pidempään, näkee myös mitkä asiat ovat muualla paremmin ja mitkä suomessa paremmin.

Vierailija
45/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jopa nayttavat kummallisilta ja en meinaa saada puheesta selvaa kun kaikki puhuvat niin nopeaa. En siis ole kadottanut suomen osaamista vuosien varrella mutta se kuinka kaupankassa puhuu nopeaa ja joudun kysymaan anteeksi mita, ja siltikaan en ymmarra ja olo vain tuntuu typeralta sitten siina. Haluttaisi sanoa etta anteeksi palasin juuri ulkomailta, mutta eihan taalla ketaan kiinnosta.

Kuinka kauan asuit ulkomailla kun ongelmat ovat tuollaisia? 50 vuotta? itse olen asunut 26 vuotta poissa Suomesta eikä minulla kyllä ole minkäänlaisia vaikeuksia ymmärtää kaupan kassan eikä kenenkään muun puhetta kun käyn lomilla Suomessa. Ehkä olet dementoitumassa?

Vierailija
46/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävit siis 4-5 vuotta sitten asumassa Suomessa vuoden verran, ja edelleenkin mielesi tekee avautua kauhuistasi nimenomaan suomalaisella keskustelupalstalla? :D

Tämä tuli minullekin mieleen. Kun ihmiselle kerran on noin selvää että Suomessa asuminen on hirveää ja sitä ei halua enää ikinä kokea, niin miksi ihmeessä ei voi vai nauttia siitä asuinmaastaan ja unohtaa Suomen? Miksi on pakko vielä neljä vuoden jälkeen tulla suomalaiselle keskustelupalstalle kertomaan muille miten hirveä heidän kotimaansa on?

No olen tässä puolueellinen sillä itse rakastan Suomea ja se on kotimaani vielä 26 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Käyn siellä kesä- ja joululomilla ja eläkkeelle jäätyä palaan takuuvarmasti takaisin. Näiden ulkomaanvuosieni aikana minusta on tullut enemmän patriootti ja arvostan Suomen hyviä puolia aina vain enemmän.

Vierailija
47/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toisinaan vähän pidemmillä työmatkoilla. Viimeksi lähes vuosi Etelä-Euroopassa. Näin miehenä katson tietysti naisia. Suomalaiset naiset ovat harmittavan usein niin harmaita. Lyhyt tukka, housut ja/tai tuulipuku. Ei mitään ehostusta tai naisellisuutta. Juu, tiedän kyllä. Tähän tulee täyslaidallinen vastakommenttia ja alapeukkua ym. Mutta tämä nyt vaan on se, mikä pistää silmään.

Toinen on se yleinen tympeys ja hymyttömyys. Kaikkialla vallitsee yleinen tylsyys ja tympeys. Jos yhdellä ei ole kivaa, niin se tarkoittaa, että kenelläkään ei saa olla kivaa. Suomalaisissa tv-sketseissäkin ilmeet ovat tylsiä ja ilmeettömiä (Kummeli usein).

m56

Muusta samaa mieltä paitsi tuosta naisiin liittyvästä kirjoituksesta. Miksi naisten täytyisi näyttää siltä kuin sinä haluaisit heidän näyttävän? Ei minkään takia. Yhdelläkään ihmisellä ei ole mitään velvollisuutta miettiä olemustaan muiden mieltymysten ja odotusten mukaan eivätkä naiset ole olemassa miehiä miellyttääkseen. Aivan älytön ajatuskin, että jokaisen satunnaisen vastaantulijankin täytyisi tuottaa sinulle silmäniloa ja mielihyvää ja asettua tällä tavoin objektiksi. Itselleni on tärkeää mukavuus, helppous ja muu vastaava. Ihmisissä arvostan eniten luonnetta ja mitä päässä liikkuu eikä ulkonäkö kiinnosta pätkääkään kunhan on perushygienia kunnossa, ehjät vaatteet ja hiukset edes kammattu. Toivon muidenkin kiinnittävän itsessäni huomiota enemmän siihen mitä sanon ym. kuin miltä näytän. Olen ensisijaisesti ihminen ja persoona, en vain tietty sukupuoli ja kaikkein vähiten muita miellyttämässä tai aina kumppania etsimässä. Muutenkin todella vanhanaikainen, kapea, ahdas ja stereotyyppinen tuollainen naisen malli. Jotenkin hullua, että monisyinen ihminen halutaan pelkistää, typistää ja lokeroida tuolla tavoin ja toivotaan, että naiset noudattaisivat kollektiivisesti tuollaista ahdasta ja ulkopuolelta määriteltyä roolia ja "pukeutumiskoodia".

Todella hyvin sanottu!

Vierailija
48/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin muuttaa Suomeen joskus, ainakin toukokuu-syyskuu väliseksi ajaksi. Talvi on liian synkkää, pimeää ja kylmää aikaa.

Vierailija
49/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasin Suomeen Espanjasta aikoinaan marraskuussa pimeimpään aikaan. Kun nousin Helsinki-Vantaalta bussiin niin tervehtimätön bussikuski näytti ihan robotilta. Muut matkustajat istuivat hiljaa, tunnelma oli kuin hautajaisissa. Kun pääsin istumaan niin purskahdin itkuun kun olin niin shokissa.

niin tajuan mistä puhut...

Vierailija
50/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pimeys. Barcelonassa asuneena Suomen harmaa syksy ja pimeä talvi on masentavaa. Auringosta saattaa nähdä pienen pilkistyksen kerran viikkoon, ehkä. Barcelonassa on talven läpi valoisaa.

Tämä. Ei ihme, että suomalaiset ovat masentuneita puolet vuodesta.

Minua taas vit*ttaa kesän piinaava valoisuus ja kuumuus, kesän aikana kertyy monen kuukauden univelka ja sen makseluun meneekin koko talvi ja sitten se piina taas alkaa.

Vierailija
51/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m56

Tämä. Täytyy vielä sanoa ettei suomalaiset miehet hekään pukeudu kovin näyttävästi tai värikkäästi vaikkapa eteläeurooppalaisiin verrattuna. Yhtä maantienharmaata hiusväri sitä löytyy naisilta kuin miehiltä.

Se, miksi espanjalaiset naiset eivät pukeudu syyskuussa tuulipukuun, on varmaan ihan siksi ettei Espanjassa tule syksyisin vaakatasossa vettä. Jos tulisi; niin voi olla pukeutuminen muuttuisi vähän erilaiseksi sielläkin; ei haluta pilata hyviä nahkakenkiä ja villakangastakkia loskassa.

Vierailija
52/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset ovat oudon takakireitä, kaipaan iloa ja naurua. Sekä hyviä käytöstapoja! (Olen asiakaspalvelija ja työn kautta tämän etenkin huomaa). Paljon on täällä hyvääkin, vuodenajat, upea luonto, siistiä ja suht turvallistakin. Ja semmonen aitous.

Vierailija
53/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m56

Tämä. Täytyy vielä sanoa ettei suomalaiset miehet hekään pukeudu kovin näyttävästi tai värikkäästi vaikkapa eteläeurooppalaisiin verrattuna. Yhtä maantienharmaata hiusväri sitä löytyy naisilta kuin miehiltä.

Se, miksi espanjalaiset naiset eivät pukeudu syyskuussa tuulipukuun, on varmaan ihan siksi ettei Espanjassa tule syksyisin vaakatasossa vettä. Jos tulisi; niin voi olla pukeutuminen muuttuisi vähän erilaiseksi sielläkin; ei haluta pilata hyviä nahkakenkiä ja villakangastakkia loskassa.

Enpä usko, muualla euroopassa ollaan esteettisempiä. Kauniisiin vaatteisiin satsataan enemmän, kuuluu kulttuuriin. Suomalainen laittaa rahansa mieluummin johonkin muuhun.

Vierailija
54/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m56

Kiitos tästä. 🧡

Vierailija
55/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Englannissa, Australiassa ja Saksassa. Joka paikasta aikanaan palannut Suomeen - ja sitten lähtenyt taas johonkin. En minä missään kulttuurishokkia ole kokenut, en muualle mennessä ni enkä takaisin palatessani. Kaikissa paikoissa, Suomessa ja muissakin, on omat hyvät ja huonot puolensa, eikä niissä shokkeileminen auta, vaan sopeutuminen.

Kulttuurishokki on ihan oikea ilmiö, mutta ole sinä parempi ihminen, joka ei sellaista tunne eikä hyväksy. 

Vierailija
56/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin Englannista Suomeen palattuani valmis suutelemaan isänmaan kamaraa. Kai sekin on käänteinen kulttuurishokki, että tajuaa kuinka hienosti täällä on ihan perusasiat. Turvallisuus, luotettavat ihmiset, rauhallisuus, eli ne jutut mitä kliseinä pidetään.

Vierailija
57/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m56

Muusta samaa mieltä paitsi tuosta naisiin liittyvästä kirjoituksesta. Miksi naisten täytyisi näyttää siltä kuin sinä haluaisit heidän näyttävän?

Kai sinä ymmärrät, ettei tuo "mies" ole saanut naista edes siellä ulkomailla. Jos olisi saanut, ei jaksaisi nillittää suomalaisten naisten ulkomuodosta. 

Vierailija
58/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin Suomesta reilun 26 vuotta sitten. Toukokuun 26. tuli tuo 26 vuotta täyteen.

----

Haluaisin säilyttää kuvan siitä maasta ja kansasta jonka silloin jätin kun lähdin. Voi olla että aika kultaa muistot, mene tiedä.

Roikut av:lla, koska kaipaat Suomesta hyviä asioita? Heti siellä valppaana kommentoimassa tällaisiin ketjuihin. 

59/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on moni materiaalinen asia tosi hyvin mutta ihmiset, ei hymyä, ei kommunikointia, tosi takakireitä ihmisiä. Miksi?

Eihän tuo pidä paikkaansa. Suomi on Euroopan köyhimpiä maita.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
60/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten asiallisuus, rauhallisuus ja hiljaisuus joukkoliikenteessä on kultaakin arvokkaampaa

Tämä. Juuri matkustin junalla ja samassa vaunussa oli jotain nuoria jenkkiopiskelijoita. Koko kolme tuntia ne vaan puhui ja puhui. Välillä meinasi tulla hiljasta, niin aletaan tehdä tikusta asiaa. Suomalaiset oli hiljaa. Yksi rouva puhui puhelimessa ja meni lopulta sinne junan ovien alueelle puhumaan pois matkustajatilasta ja täten omalta osaltaan antoin muille rauhan.