Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käänteinen kulttuurishokki Suomeen palatessa - kokemuksia

Vierailija
29.11.2021 |

Palasin Suomeen keski-Euroopasta 5 vuotta sitten ja tajusin virheeni jo vuoden kuluttua ja lähdin takaisin.

Suomi on aneeminen maa, missä ihmisillä tuntuu olevan vähän energiaa. Keski-Euroopassa maassa kuin maassa ihmiset ovat iloisia, energisiä ja virkeitä. Siellä asuttuaan tulee oikeasti vaikeaksi palata takaisin, ikään kuin puolet energiasta lähtisi pois.

Kertokaa muutkin kokemuksianne käänteisestä kulttuurishokista.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella tankkaa palata Suomeen talvella. Pimeys ja kylmyys lyö lailla pommikonelaivueen.

Puhumattakaan miltä kuolleelta ja toivottomalta käpykylältä Helsinki tuntuu. Aaaargh!

Vierailija
22/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pimeys. Barcelonassa asuneena Suomen harmaa syksy ja pimeä talvi on masentavaa. Auringosta saattaa nähdä pienen pilkistyksen kerran viikkoon, ehkä. Barcelonassa on talven läpi valoisaa.

Päivän pituus on kulttuuria?

Mielestäni kyllä. Valo tuo energiaa ja jaksamista joka näkyy ihmisissä. Suomessa ihmisetkin on masentuneita ja harmaita ja hädintuskin erottuvat pimentyvästä illasta. Aurinko tuo piristystä, jaksamista ja iloisuutta. T: Barcelona

Yleensä kulttuuriksi nimitetään sellaisia asioita, joita ihminen ympärillee tuottaa ja luo tai joihin ihminen edes jotenkin vaikuttaa.

Ilmapiiri ei käy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla nyt hiertaa kun on tullut vahan negatiivista palautetta Suomesta jonka pitaisi olla kaiken arvostelun ylapuolella. 

Suu vaahdossa suomalaiset kylla osaavaat haukkua ulkomaalaisia, usein perusteetta.

Vierailija
24/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei tajua, että on tuolla ulkomailla rasite, vieras jota pitää passata. Tekohymyllä hampaat irvessä, onhan se tullut tänne kaukaa.

Ne pitää esitystä päällä sinun edessäsi, koska maahan muuttajista tulee lähtökohtaisesti pitää. Muutoin on rasisti.

Useimmiten niistä muualtatulleista ei ajatella loppuviimeksi sen enempää. Se on joku työkaveri siinä missä toinenkin tai veljen vaimo tai serkun mies. Ei heistä ole rasitteeksi eikä passattavaksi. Kannattaa miettiä omia ajattelumallejaan, jos on sellainen käsitys, että muualta tulevaa pitää kohdata tekohymyllä ja ajatella erityisenä rasitteena.

Vierailija
25/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on moni materiaalinen asia tosi hyvin mutta ihmiset, ei hymyä, ei kommunikointia, tosi takakireitä ihmisiä. Miksi?

Suomi on niin turvallinen maa, että meidän ei tarvitse osoittaa muille hymyilemällä sitä, ettemme ole vaaraksi. Suomessa saa pitää naamaansa lepotilassa. Ei täällä olla sen takakireämpiä kuin muuallakaan maailman pohjoisissa maissa. 

Jos suomalaiset haluaisivat hymyillä, huutaa ja huitoa, he tekisivätkin niin. Mitä päättelet siitä, että useimpien valinta on toisenlainen?

Vierailija
26/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa! 

Vierailija
27/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla nyt hiertaa kun on tullut vahan negatiivista palautetta Suomesta jonka pitaisi olla kaiken arvostelun ylapuolella. 

Suu vaahdossa suomalaiset kylla osaavaat haukkua ulkomaalaisia, usein perusteetta.

Oi, sinä niin positiivinen ja lämmin auringonpaiste! :)

Vierailija
28/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissakin asioissa hyvä shokki, joissakin huono

huono esimerkiksi siinä, että mitä pidempään olen ulkomailla ollut, sitä enemmän ihmettelen suomalaisten päihderiippuvuutta ja sitä, että ilmiselvää alkoholismia pidetään suomessa normaalina alkoholin käyttönä. Toisessa kotimaassani normaalia alkoholin käyttöä on sellainen että osaa käyttää alkoholia siten ettei humallu.  Huonoa mysö suomalaisten huonot sosiaaliset taidot. Ei osata ottaa vieraita mukaan, jutellaan ja ollaan vain oman porukan kanssa.

hyvänä terveydenhoito ja liikenne sekä luonto

Vierailija
29/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toisinaan vähän pidemmillä työmatkoilla. Viimeksi lähes vuosi Etelä-Euroopassa. Näin miehenä katson tietysti naisia. Suomalaiset naiset ovat harmittavan usein niin harmaita. Lyhyt tukka, housut ja/tai tuulipuku. Ei mitään ehostusta tai naisellisuutta. Juu, tiedän kyllä. Tähän tulee täyslaidallinen vastakommenttia ja alapeukkua ym. Mutta tämä nyt vaan on se, mikä pistää silmään.

Toinen on se yleinen tympeys ja hymyttömyys. Kaikkialla vallitsee yleinen tylsyys ja tympeys. Jos yhdellä ei ole kivaa, niin se tarkoittaa, että kenelläkään ei saa olla kivaa. Suomalaisissa tv-sketseissäkin ilmeet ovat tylsiä ja ilmeettömiä (Kummeli usein).

Tympeys, tylyys, harmaus. Nämä pistää silmään aina, kun tulen takaisin Suomeen.

m56

Ymmärrän kyllä, suominaisten staili ei ehkä ole niin värikäs ja feminiininen kuin joissain muissa maissa. Itseäni taas ulkomailla ärsyttää hyvin näkyvä sovinismi, varsinkin eteläeuroopassa ja latinokulttuureissa.

Vierailija
30/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä nyt hymyilemään. Hulluksi pian luultaisiin.

T. suomalaiset

Vierailija
31/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toisinaan vähän pidemmillä työmatkoilla. Viimeksi lähes vuosi Etelä-Euroopassa. Näin miehenä katson tietysti naisia. Suomalaiset naiset ovat harmittavan usein niin harmaita. Lyhyt tukka, housut ja/tai tuulipuku. Ei mitään ehostusta tai naisellisuutta. Juu, tiedän kyllä. Tähän tulee täyslaidallinen vastakommenttia ja alapeukkua ym. Mutta tämä nyt vaan on se, mikä pistää silmään.

Toinen on se yleinen tympeys ja hymyttömyys. Kaikkialla vallitsee yleinen tylsyys ja tympeys. Jos yhdellä ei ole kivaa, niin se tarkoittaa, että kenelläkään ei saa olla kivaa. Suomalaisissa tv-sketseissäkin ilmeet ovat tylsiä ja ilmeettömiä (Kummeli usein).

Tympeys, tylyys, harmaus. Nämä pistää silmään aina, kun tulen takaisin Suomeen.

m56

Kiinnostavaa olisi tietää, muuttuvatko suomalaiset naiset esim Espanjassa asuessaan iloisiksi ja naisellisiksi? Näin olen joiltakin kuullut.

Vierailija
32/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vähäenergisyys johtuu auringonvalon puutteesta.

Muistan viime maaliskuulta yhden päivän, oli aurinkoinen lauantai ja mentiin äidin kanssa lumikenkävaellukselle. Kotiin tullessani olin täynnä energiaa ja sain siivouspuuskan. Suursiivosin asunnon läpi ja kävin ostamassa ison tulppaanikimpun. Fiilistelin tulevaa kevättä ja ihailin sitä näkyä kun auringonvalo täytti koko asunnon.

Vierailija
33/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella tankkaa palata Suomeen talvella. Pimeys ja kylmyys lyö lailla pommikonelaivueen.

Puhumattakaan miltä kuolleelta ja toivottomalta käpykylältä Helsinki tuntuu. Aaaargh!

Joo, olet kosmopoliitti, ok, tai oikeastaan et todellakaan.

Ihmettelen kaltaisiasi Helsinkiä väheksyviä.

T. Dresdenistä, synt. helsinkiläinen

Vierailija
34/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin useamman vuoden keski-euroopassa ja oli shokki tulla takaisin, täällä kaikki oli todella masentavaa. Kaipasin ihmisiltä ihan peruskohteliaita käytöstapoja.

Nyt olen jo taas tottunut :)

Vierailija
35/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Kohtalontoveri taalla lol. Muutin juuri takaisin Suomeen ja en tieda pitaisiko itkea vai nauraa. Koronan myota mulle iski ensimmaista kertaa koti-ikava ja toin tanne perheeni mukanani. Ulkomaalainen mieheni on enemman ihastuksissaan Suomeen kuin mina itse. Itse tosiaan kuljen syvissa pohjamudissa, valilla suhteellisen iloisena mutta se kaanteinen kulttuurishokki iskee kulman takaa lujaa.... kaikki on niin ankeaa taalla! Ihmiset jopa nayttavat kummallisilta ja en meinaa saada puheesta selvaa kun kaikki puhuvat niin nopeaa. En siis ole kadottanut suomen osaamista vuosien varrella mutta se kuinka kaupankassa puhuu nopeaa ja joudun kysymaan anteeksi mita, ja siltikaan en ymmarra ja olo vain tuntuu typeralta sitten siina. Haluttaisi sanoa etta anteeksi palasin juuri ulkomailta, mutta eihan taalla ketaan kiinnosta. Se tassa ehka ongelmana, itse olen muuttunut jo ehka sen toisen maan asukiksi, muut taalla pysyneet samoina ja ei heita tosiaan kiinnosta minun tai kenenkaan muun menot ja tekemiset. Mutta mua kiinnostais? Kukaan ei puhu, ihmiset kyylaavat kulmien alta...

Vierailija
36/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässäkään ketjussa sitä ihanaa ulkomaata ei mainita nimeltä?

Vierailija
37/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässäkään ketjussa sitä ihanaa ulkomaata ei mainita nimeltä?

Esim. siksi, että sitä pystyisi sitten myös arvostelemaan ja se ei välttämättä pärjäisikään loppupeleissä vertailussa Suomeen niin hyvin?

Vierailija
38/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Olen ensin yksin ja nyt perheen kanssa asunut moneen otteeseen ulkomailla, mutta ei Suomeen palatessa mitään erityistä ole tapahtunut. Tuo, että Suomessa oltaisiin jotenkin erityisen synkkiä, tuntuu aika perusteesiltä näissä ketjuissa, mutta itseäni kummastuttaa siinä kaksi asiaa: missä ihmiset arjessaan ovat koko ajan iloisia ja mikset itse ole iloinen Suomessa.

Taasen tänään kun aamulla matkasin työmatkavuorolla töihin täällä ulkomailla niin en kyllä erityisen iloisia tai värikkäitä ihmisiä nähnyt. Ehkä hieman kalliimpia vaatteita kuin Suomessa, mutta muutoin talven tyyli on kaikkialla Euroopassa samaa: tummaa ja lämmintä. Ihmiset selaavat puhelintaan tai käyvät läpi työjuttuja aika vakavalla naamalla.

Toinen huomio, joka sekin pitää yhtä lailla paikkansa Suomessa kuin ulkomaillakin, on, että omalla iloisuudella saa muutkin iloiseksi. Kuljen usein aamun työmatkan lasteni kanssa yhdessä. Meillä on hauskaa. Ilo tarttuu ja monet ihmiset hymyilevät niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Sama tapahtuu jos hymyilet ystävällisesti arjen kohelluksien keskellä muille — olit sitten Suomessa tahi muualla.

Ehkäpä se onkin niin, ettet vain viihdy Suomessa ja olet siksi suruisa. Silloin totta vie kannattaa muuttaa, mutta ei sen takia, että ihmiset jotenkin iloisempia olisivat muualla. Sinä vain olet iloisempi siellä ja siksi kaikki ympärilläsikin näyttää iloisemmalta.

M41

Vierailija
39/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kaipaa metsään pienemmän psyykkeensä kanssa, näin on.

Vierailija
40/127 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Olen ensin yksin ja nyt perheen kanssa asunut moneen otteeseen ulkomailla, mutta ei Suomeen palatessa mitään erityistä ole tapahtunut. Tuo, että Suomessa oltaisiin jotenkin erityisen synkkiä, tuntuu aika perusteesiltä näissä ketjuissa, mutta itseäni kummastuttaa siinä kaksi asiaa: missä ihmiset arjessaan ovat koko ajan iloisia ja mikset itse ole iloinen Suomessa.

Taasen tänään kun aamulla matkasin työmatkavuorolla töihin täällä ulkomailla niin en kyllä erityisen iloisia tai värikkäitä ihmisiä nähnyt. Ehkä hieman kalliimpia vaatteita kuin Suomessa, mutta muutoin talven tyyli on kaikkialla Euroopassa samaa: tummaa ja lämmintä. Ihmiset selaavat puhelintaan tai käyvät läpi työjuttuja aika vakavalla naamalla.

Toinen huomio, joka sekin pitää yhtä lailla paikkansa Suomessa kuin ulkomaillakin, on, että omalla iloisuudella saa muutkin iloiseksi. Kuljen usein aamun työmatkan lasteni kanssa yhdessä. Meillä on hauskaa. Ilo tarttuu ja monet ihmiset hymyilevät niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Sama tapahtuu jos hymyilet ystävällisesti arjen kohelluksien keskellä muille — olit sitten Suomessa tahi muualla.

Ehkäpä se onkin niin, ettet vain viihdy Suomessa ja olet siksi suruisa. Silloin totta vie kannattaa muuttaa, mutta ei sen takia, että ihmiset jotenkin iloisempia olisivat muualla. Sinä vain olet iloisempi siellä ja siksi kaikki ympärilläsikin näyttää iloisemmalta.

M41

Kiitän hyvästä kommentista.

-ap