Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen ei suostu kuukauden irtisanomisaikaan

Vierailija
25.02.2015 |

Ystäväni omistamasta asunnosta on muuttamassa pois nykyinen vuokralainen, koska hänellä ei ole varaa asua asunnossa kun vuokra nousee. Vuokralaiselle on ilmoitettu vuokran noususta 3kk ennen kuin se muuttuu. Hänelle myös on sanonuttu, että mikäli muuttaa asunnosta, on hänellä kuukauden irtisanomisaika ja tämä on myös vuokrasopimusta tehdessä mainittu n.7 vuotta sitten. Vuokralainen on nyt kuitenkin ilmoittanut muuttavansa n.2 viikon sisällä eli muutto menee maaliskuun puolelle. Hän ei kuitenkaan suostu maksamaan maaliskuun vuokraa. Muutosta hän siis ilmoitti epävirallisesti vasta nyt eli kuukauden irtisanomisaika ei todellakaan täyty.

Ystäväni on luvannut vuokrata asunnon minulle, mutta koska minulla on myös kuukauden irtisanomisaika nykyisessä asunnossa, en pääse muuttamaan ennen 1.4. Ystäväni siis jää pahasti tappiolle jollei nykyinen vuokralainen maksa maaliskuun vuokraa kuten kuuluisi. Mitä oikeuksia vuokranantajalla on tämmöisessä tilanteessa ja kuinka hänen tulee toimia? Asunto on ollut hänen omistuksessa vasta joitakin kuukausia. Nykyinen vuokralainen on maksanut vain vastikkeen verran vuokraa joten vuokran nostaminen oli välttämätöntä koska pelkällä vastikkeen määrällä ei asunnon omistaja hyötynyt asunnosta mitenkään.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:27"]

Kuukauden irtisanomisaika on vuokralaisella kuten sinulla nykyisestä asunnostasi. Vuokranantajalla se taas on 2 kuukautta ja lasjeminen aloitetaan seuraavan kakenterikuukauden alusta.

[/quote] 

Eikös se vuokranantajalla ole 6 kuukautta? Ainakin aikoinaan oli. Onko laki sen osalta muuttunut?

[/quote]

Vuokranantajalla on pidempi irtisanomisaika, mutta jos vuokraa korotetaan kohtuullisesti, vuokralaisen ainoa keino kieltäytyä maksamasta korotettua vuokraa on muuttaa pois.

Taloudellisesti asunnon omistavalla ei pitäisi olla ongelmaa heti vuokranmaksun päättyessä. Asuntoa vastaan saa hyvinkin lainaa, jonka voi maksaa pois hiljalleen vuokrista tai sitten viimeistään, kun myy asunnon.

Vierailija
42/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:26"]No ei muuta kuin perintään. Vuokrasopimuksessahan lukee 1 kk:n irtisanomisaika. Tulee kalliiksi vuokralaiselle, kun ulosoton kautta haetaan saamisia. [/quote] Ja jos ei oo mitään mistä ulosotto ottaa niin vuokranantaja tekee tappiota. Se maksaa viedä velka ulosottoon! En kyllä lähtis viemään puolen kuun vuokraa. En edes parin kk jos en olis varma että sieltä tulee sitä rahaa. T. Vuokranantaja

[/quote]

Mutta vuokralaisella voi olla rahaa esim. joulukuussa, kun tulee veronpalautukset. Minä olen perinyt varattomalta jo 2000 euron rästit, koska ulosotto jatkuu ties miten pitkään, kunhan sen muistaa päivittää. Kaikista vuokralaisen tuloista peritään ulosoton kautta rahat, joten aina kannattaa laittaa ulosottoon. Ne kulut muuten maksaa se vuokralainen, ei vuokranantaja.

Varmuutta rahasta ei tietenkään ole, mutta jos ei vie ulosottoon, ei tule maksuhäiriömerkintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:51"]Btw mikä oletus on että joku on ostanut jo vuokratun asunnon kun sellaisen voi periäkkin?
[/quote]

Kappas, ap olikin jo ehtinyt sanoa että asunto on peritty. Olinko siis tosiaan ainut joka tätä vaihtoehtoa edes mietti. Monet ku tuntui olettavan että asunnon omistaja on ostanut asunnon ja siksi on tyhmä

Vierailija
44/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:22"]

Niinpä, omistaminen tuo aina ongelmia. Sijoitusasunnon vuokraamisessa on aina riskinsä, ne vain on kestettävä, aina ei voi vain voittaa.

Ei sentään vuokralainen jättänyt kämppää siihen kuntoon kuin IS:ssä kerrottiin tänään, olis tyytyväinen.

[/quote]

IS uutisoi hieman oudosti, koska rikosilmoituksen ja sitä kautta vahingonkorvausvaateen kautta on mahdollista saada näennäisesti varattomalta omansa pois. Perintö jne. voidaan ulosmitata siitä missä veikkausvoitotkin.

Vierailija
45/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:43"]Nyt on kyllä kaveri kussu sinua silmään, jotta maksaisit hänelle tuon maaliskuunkin vuokran.. Ei voi omistaa ja vuokrata ilman parin kuukauden puskuria!
[/quote]

Mitä tuo muuten meinaa?

Vierailija
46/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:36"]

Ystävälläni ei ole juurikaan tuloja joten on mahdotonta selvitä ellei vuokralainen maksa seuraavan kuun vuokraa. Jos muu ei auta niin koitan saada itse takuuvuokrani hänelle kuukautta ennen muuttoa ettei ystäväni joudu vaikeuksiin urpon vuokralaisen takia. Mietityttää vain etteikö vuokranantajalla tosiaan ole mitään oikeuksia tämmöisten kanssa :o

[/quote]

Asunnon omistajalla ei ollenkaan tuloja ja silti asuu itse muualla + vuokraa asuntoaan pelkällä yhtiövastikkeella. Asuntokin on vasta hommattu koska vasta pari kuukautta omistettu.

Siis mitä vittua?

[/quote]

Kulostaa mummon perinnöltä ja asunnossa asuu luultavasti mummon aikuinen lapsi/muu sukulainen kulujen hinnalla,  ja joka nyt potkitaan ulos ap:n tieltä.

Millä rahalla ystäväsi maksoi perintöveron? Jos on noin varaton, kannattanee asunto laittaa myyntiin, se kun taitaa olla edessä ensimmäisen isomman remontin tullessa.

Nollaantuuko asuttu aika omistajan vaihtuessa, ts. miten irtisanomisajat menee tässä tapauksessa?

Vierailija
47/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi v..u, ilmaiseksi saa asunnon, jospa ottaa vaikka pikavipin että saa kahden viikon vastikkeen maksuun onko jopa 50€ vai peräti 200€

Vierailija
48/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:36"]

Ystävälläni ei ole juurikaan tuloja joten on mahdotonta selvitä ellei vuokralainen maksa seuraavan kuun vuokraa. Jos muu ei auta niin koitan saada itse takuuvuokrani hänelle kuukautta ennen muuttoa ettei ystäväni joudu vaikeuksiin urpon vuokralaisen takia. Mietityttää vain etteikö vuokranantajalla tosiaan ole mitään oikeuksia tämmöisten kanssa :o

[/quote]

Asunnon omistajalla ei ollenkaan tuloja ja silti asuu itse muualla + vuokraa asuntoaan pelkällä yhtiövastikkeella. Asuntokin on vasta hommattu koska vasta pari kuukautta omistettu.

Siis mitä vittua?

[/quote]

Kulostaa mummon perinnöltä ja asunnossa asuu luultavasti mummon aikuinen lapsi/muu sukulainen kulujen hinnalla,  ja joka nyt potkitaan ulos ap:n tieltä.

Millä rahalla ystäväsi maksoi perintöveron? Jos on noin varaton, kannattanee asunto laittaa myyntiin, se kun taitaa olla edessä ensimmäisen isomman remontin tullessa.

Nollaantuuko asuttu aika omistajan vaihtuessa, ts. miten irtisanomisajat menee tässä tapauksessa?

[/quote]

Asunnossa asuva ei ole mitään sukua asunnon omistajalle tai entiselle omistajalle. Jokin huijaus tapahtunut aikanaan höperölle vanhukselle. Ystäväni on opiskelemassa toistaiseksi. Perintöverot on maksettu. Tuo asunto jäi ja koska olisi ollut vielä mahdottomampi yhtälö nostaa vuokraa heti kun asunnon omistaja vaihtui virallisesti, antoi asunnon omistaja 3kk aikaa ennen vuokran nostamista. Vuokralainen kuitenki vasta jälkeenpäin mainitsi ettei hänellä ole varaa maksaa oikeaa vuokraa ja nyt onkin yllättäin lähdössä asunnosta eikä suostu tähän kuukauden irtisanomisaikaan. Nyt kun vuokra nousee, on tilanne tietenkin aivan toinen ja omistaja hyötyykin tämän asunnon omistamisesta. Itsellä oli tatvetta suurempaan asuntoon ja sain juuri tietää tästä asunnosta vaikka kuvion olen tiennyt jo aiemmin. Ystäväni olen tuntenut yli 20 vuotta joten hän ei tässä ole ketään huijaamassa. Ja tuo minun maksamana takuuvuokra juttu oli yksi vaihtoehto. Tiedän saavani rahat takaisin jos asunnosta muutan pois. Opiskelujen ja äkillisten menojen takia ei ole tällä ystävälläni varaa maksaa vastiketta ilman vuokraa ensi kuussa. Tilanne tosin korjaantuu pian kun hän pääsee takaisin töihin. No, jospa tähän saadaan joku selvyys pian
Ja luultavasti jokatapauksessa lainaisin sen vastikkeen verran ystävälleni jos hän apua tarvitsee :)
Ap

Vierailija
49/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:03"]No voi v..u, ilmaiseksi saa asunnon, jospa ottaa vaikka pikavipin että saa kahden viikon vastikkeen maksuun onko jopa 50€ vai peräti 200€
[/quote]

Mikä kahden viikon vastike? Koko kuunhan siinä joutuu maksamaan ja on varmasti pikkusen enemmän kuin 200e

Vierailija
50/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrankorotuksesra pitää ilmoittaa 6 kk aiemmin. Jos ylittää vuokrasopimuksessa mainitun korotuksen, tai sopimuksessa ei ole tuota kohtaa.

Vierailija
51/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:03"]No voi v..u, ilmaiseksi saa asunnon, jospa ottaa vaikka pikavipin että saa kahden viikon vastikkeen maksuun onko jopa 50€ vai peräti 200€
[/quote]

Paskanko väliä sillä onko asunnon ostanut vai perinyt. Vuokralaisen kuuluu silti maksaa se kuukauden vuokra . Sinä vissiin tällä periaatteella myös että no koska se peri sen nii ei se mitää vuokraa tarvi joten en maksa? Ihme kusipäitä täällä taas. Ja ap, kehota ystävääsi mainitsemaan tälle vuokralaiselle tästä perintä hommasta.

Vierailija
52/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:17"]Vuokrankorotuksesra pitää ilmoittaa 6 kk aiemmin. Jos ylittää vuokrasopimuksessa mainitun korotuksen, tai sopimuksessa ei ole tuota kohtaa.
[/quote]
No korotus ei ole mikään suuri joten ei ylitä. Lusmuileva vuokralainen vaan ei suostu maksamaan asunnosta kunnon vuokraa koska saanut asua isossa asunnossa halvalla. Tämä uusi vuokra ei ole edes kovin suuri, mutta yhdelle työttömälle tuskin sopiva.
Ap

Vierailija
53/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:26"]No ei muuta kuin perintään. Vuokrasopimuksessahan lukee 1 kk:n irtisanomisaika. Tulee kalliiksi vuokralaiselle, kun ulosoton kautta haetaan saamisia. [/quote] Ja jos ei oo mitään mistä ulosotto ottaa niin vuokranantaja tekee tappiota. Se maksaa viedä velka ulosottoon! En kyllä lähtis viemään puolen kuun vuokraa. En edes parin kk jos en olis varma että sieltä tulee sitä rahaa. T. Vuokranantaja

[/quote]

Mutta vuokralaisella voi olla rahaa esim. joulukuussa, kun tulee veronpalautukset. Minä olen perinyt varattomalta jo 2000 euron rästit, koska ulosotto jatkuu ties miten pitkään, kunhan sen muistaa päivittää. Kaikista vuokralaisen tuloista peritään ulosoton kautta rahat, joten aina kannattaa laittaa ulosottoon. Ne kulut muuten maksaa se vuokralainen, ei vuokranantaja.

Varmuutta rahasta ei tietenkään ole, mutta jos ei vie ulosottoon, ei tule maksuhäiriömerkintää.
[/quote]

Totta. Mun vuokralaisella oli metrin mittainen velkojien lista joten jätettiin sitte perimättä. Elatusapuja vaikka millä mitalla ja nehän menee muiden edelle. Mutta ne tiedothan näkee kyllä.

Vierailija
54/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:03"]No voi v..u, ilmaiseksi saa asunnon, jospa ottaa vaikka pikavipin että saa kahden viikon vastikkeen maksuun onko jopa 50€ vai peräti 200€
[/quote]

Mikä kahden viikon vastike? Koko kuunhan siinä joutuu maksamaan ja on varmasti pikkusen enemmän kuin 200e
[/quote]

Aivan. Mutta saa puolet siitä vuokralaiselta. Kokovastike ei mee omasta pussista.

Vierailija
55/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:17"]Vuokrankorotuksesra pitää ilmoittaa 6 kk aiemmin. Jos ylittää vuokrasopimuksessa mainitun korotuksen, tai sopimuksessa ei ole tuota kohtaa.
[/quote]

No ei kyllä tarvi. Vuokrasopparissa lukee että meillä ainakin että tarkistetaan joka vuoden helmikuussa TAI tarpeen mukaan asumiskulujen lisääntyessä.

Vierailija
56/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuitenkin. Kiitos niistä asiallisista vastauksista :) Ystävälleni mainitsin asiasta ja hän otti yhteyttä vuokralaiseen joka nyt yllättäin harkitseekin jos vaikka kuitenkin voisi maksaa vuokraa koska ei tahdo mitään ongelmia itselleen. Minä olen kuitenkin muuttamassa ja nykyinen vuokralainen on ilmoittanut poistuvansa asunnosta kuukauden kuluttua. Nyt kun sitten vielä maksaisikin niin ei tarvitse ystäväni stressata urpon vuokralaisen takia enää koskaan :) Ystäväni aikoo myydä asunnon heti kun minä aion muuttaa pois siitä.
Ap

Vierailija
57/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vittuako se sulta on pois jos joku perinyt asunnon. Eikä se periminenkään ole ilmaista urpo!

Vierailija
58/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta vastikkeen maksusta voi sopia hyvin taloyhtiönkin kanssa. Ei siellä heti asuntoa haltuun oteta, jos yksi tai pari vastiketta on maksamatta. Helpointa on olla sinne yhteydessä, selittää tilanne ja kertoa, että vastikkeet tulevat viiveellä maksettua ja että ymmärtää joutuvansa maksamaan sen lain mukaisen viivästyskoron. Joku 8% pienestä summasta parin kuukauden ajalta ei ole paljon mitään. 

Tai sitten voit sopia ystäväsi kanssa maksavasi hieman vuokraennakkoa, jos oma taloudellinen tilanteesi tämän sallii. Mutta kuukauden tai parin kuukauden vastikkeet on niin pieni juttu, ettei niiden vuoksi tarvitse stressiä ottaa. Asia järjestyy jotain kautta helposti.

Pankistakin saa varmasti asuntoa vastaan pienen luoton, jos omistaja tarvitsee rahaa pieneen pintaremonttiin.

Vierailija
59/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:03"]No voi v..u, ilmaiseksi saa asunnon, jospa ottaa vaikka pikavipin että saa kahden viikon vastikkeen maksuun onko jopa 50€ vai peräti 200€
[/quote]

[/quote]

Aivan. Mutta saa puolet siitä vuokralaiselta. Kokovastike ei mee omasta pussista.
[/quote]

Miten niin ei mene kokonaan omasta pussista? Vuokralainen maksaa normaalisti vuokraa enemmän kuin mitä asunnon omistaja vastiketta. Jos vastike on nyt vaikka 450e ja normaalisti vuokralainen maksaisi vuokraa vaikkapa 600e niin tämä vuokralainen on maksanut vuokraa vain tuon vastikkeen verran. Ilmeisesti aikanaan tehnyt vuokrasopimuksen vanhuksen kanssa joka ei ole osannut hoitaa asiaa järkevästi? Mikäli oikein ymmärsin.

Vierailija
60/83 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:33"]

No kuitenkin. Kiitos niistä asiallisista vastauksista :) Ystävälleni mainitsin asiasta ja hän otti yhteyttä vuokralaiseen joka nyt yllättäin harkitseekin jos vaikka kuitenkin voisi maksaa vuokraa koska ei tahdo mitään ongelmia itselleen. Minä olen kuitenkin muuttamassa ja nykyinen vuokralainen on ilmoittanut poistuvansa asunnosta kuukauden kuluttua. Nyt kun sitten vielä maksaisikin niin ei tarvitse ystäväni stressata urpon vuokralaisen takia enää koskaan :) Ystäväni aikoo myydä asunnon heti kun minä aion muuttaa pois siitä. Ap

[/quote]

Eikös tässä oon vähän niinkuin plus miinus nolla tilanne? Vuokralainen varmaan maksanut sisälle takuuvuokraa, joka kuitenkin ystäväsi palautettava, kun vuokralainen muuttaa pois. Onko siis tilanne, että vuokralainen saa odottaa puolestaan takuurahojen palautusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän