Vuokralainen ei suostu kuukauden irtisanomisaikaan
Ystäväni omistamasta asunnosta on muuttamassa pois nykyinen vuokralainen, koska hänellä ei ole varaa asua asunnossa kun vuokra nousee. Vuokralaiselle on ilmoitettu vuokran noususta 3kk ennen kuin se muuttuu. Hänelle myös on sanonuttu, että mikäli muuttaa asunnosta, on hänellä kuukauden irtisanomisaika ja tämä on myös vuokrasopimusta tehdessä mainittu n.7 vuotta sitten. Vuokralainen on nyt kuitenkin ilmoittanut muuttavansa n.2 viikon sisällä eli muutto menee maaliskuun puolelle. Hän ei kuitenkaan suostu maksamaan maaliskuun vuokraa. Muutosta hän siis ilmoitti epävirallisesti vasta nyt eli kuukauden irtisanomisaika ei todellakaan täyty.
Ystäväni on luvannut vuokrata asunnon minulle, mutta koska minulla on myös kuukauden irtisanomisaika nykyisessä asunnossa, en pääse muuttamaan ennen 1.4. Ystäväni siis jää pahasti tappiolle jollei nykyinen vuokralainen maksa maaliskuun vuokraa kuten kuuluisi. Mitä oikeuksia vuokranantajalla on tämmöisessä tilanteessa ja kuinka hänen tulee toimia? Asunto on ollut hänen omistuksessa vasta joitakin kuukausia. Nykyinen vuokralainen on maksanut vain vastikkeen verran vuokraa joten vuokran nostaminen oli välttämätöntä koska pelkällä vastikkeen määrällä ei asunnon omistaja hyötynyt asunnosta mitenkään.
Kommentit (83)
Kuukauden irtisanomisaika on vuokralaisella kuten sinulla nykyisestä asunnostasi. Vuokranantajalla se taas on 2 kuukautta ja lasjeminen aloitetaan seuraavan kakenterikuukauden alusta.
Vuokrasopimuksissa taitaa olla yleisesti se seuraavan täyden kuun loppuun - irtisanomisaika. Vuokralaiselta voi periä maksamatonta vuokraa ihan normaalimenetelmillä jos vuokranantaja haluaa sen periä. Missään laissahan ei pakoteta ketään perimään maksamatonta laskua.
Pidempää irtisanomisaikaa ei kuitenkaan voi edes sopia koska tuo taitaa lukea laissa.
Takuuvuokra käyttöön ensin kunnostuksiin ja jos siitä jää jäljelle, pidätetään maksamaton vuokra. Jos jää vielä velkapääomaa, ihan normaalin laskutuksen kautta ja tarvittaessa perintään. Perintäkulut on tietenkin hyvä ilmoittaa aina laskussa ennakoivasti, jolloin on parempi motivaatio maksaa ennen kuin tulee perintäkuluja. Perintäkuluista on oikeuden ratkaisuja, niihin liittyvät tositteet on aina hyvä säilyttää jos vastapuoli ei hyväksy niitä.
Just, ei varmaan kannata tuolta kaverilta kysellä sijoitusneuvoja :D
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:26"]No ei muuta kuin perintään. Vuokrasopimuksessahan lukee 1 kk:n irtisanomisaika.
Tulee kalliiksi vuokralaiselle, kun ulosoton kautta haetaan saamisia.
[/quote]
Ja jos ei oo mitään mistä ulosotto ottaa niin vuokranantaja tekee tappiota. Se maksaa viedä velka ulosottoon! En kyllä lähtis viemään puolen kuun vuokraa. En edes parin kk jos en olis varma että sieltä tulee sitä rahaa. T. Vuokranantaja
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:25"]Ulosottoon vaan [/quote]Yksityishenkilöt ei voi laittaa mitää ulosottoon vitun idiootti.
[/quote]
Sen voi antaa perittäväksi ja perintäyhtiö laittaa sen ulosottoon. Muita kysymyksiä?
Maksamattomat vuokrat aiheuttaa muuten huomattavasti isompia ongelmia asunnonvuokraajalle kuin pelkät maksuhäiriöt.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:25"]Ulosottoon vaan
[/quote]Yksityishenkilöt ei voi laittaa mitää ulosottoon vitun idiootti.
[/quote]
Tottakai voi :D vuokranantaja voi laittaa ulosottoon ja kuka muu vain, jos velkakirja on olemassa velasta! Tämä on fakta.
Ystävälläni ei ole juurikaan tuloja joten on mahdotonta selvitä ellei vuokralainen maksa seuraavan kuun vuokraa. Jos muu ei auta niin koitan saada itse takuuvuokrani hänelle kuukautta ennen muuttoa ettei ystäväni joudu vaikeuksiin urpon vuokralaisen takia. Mietityttää vain etteikö vuokranantajalla tosiaan ole mitään oikeuksia tämmöisten kanssa :o
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:36"]
Ystävälläni ei ole juurikaan tuloja joten on mahdotonta selvitä ellei vuokralainen maksa seuraavan kuun vuokraa. Jos muu ei auta niin koitan saada itse takuuvuokrani hänelle kuukautta ennen muuttoa ettei ystäväni joudu vaikeuksiin urpon vuokralaisen takia. Mietityttää vain etteikö vuokranantajalla tosiaan ole mitään oikeuksia tämmöisten kanssa :o
[/quote]
Asunnon omistajalla ei ollenkaan tuloja ja silti asuu itse muualla + vuokraa asuntoaan pelkällä yhtiövastikkeella. Asuntokin on vasta hommattu koska vasta pari kuukautta omistettu.
Siis mitä vittua?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:36"]Ystävälläni ei ole juurikaan tuloja joten on mahdotonta selvitä ellei vuokralainen maksa seuraavan kuun vuokraa. Jos muu ei auta niin koitan saada itse takuuvuokrani hänelle kuukautta ennen muuttoa ettei ystäväni joudu vaikeuksiin urpon vuokralaisen takia. Mietityttää vain etteikö vuokranantajalla tosiaan ole mitään oikeuksia tämmöisten kanssa :o
[/quote]
No kaverisi se urpo on kun vuokraa pelkän vastikkeen hinnalla ja ilman takuuvuokraa. Jos ei tuon paremmin osaa sijoituksiaan hoitaa niin kannattaa varmaan laittaa kämppä myyntiin. Ei ole sinun murheesi.
Miksi ystäväsieiota takuuvuokraa?? Onko vajakki?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:32"]Just, ei varmaan kannata tuolta kaverilta kysellä sijoitusneuvoja :D
[/quote]
No hän peri tämän asunnon jonka edellinen omistaja oli lähes viimeiset 10vuotta kykenemätön hoitamaan itse tätä sijoitusasuntoa. Ainakin hän saa jatkossa vuokratuloja ja hyvän vuokralaisen jolla on varaa asua asunnossa ihan kunnon vuokralla eikä vain vastikkeella. Kuka lie tuon edellisen sopimuksen edes tehnyt.
Ap
Nyt on kyllä kaveri kussu sinua silmään, jotta maksaisit hänelle tuon maaliskuunkin vuokran.. Ei voi omistaa ja vuokrata ilman parin kuukauden puskuria!
Takuuvuokraa et voi maksaa ystävällesi käyttörahaksi sillä lain mukaan se on sinun rahaa, panttina vuokranantajalla. Hän ei voi elää takuuvuokralla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:27"]
Kuukauden irtisanomisaika on vuokralaisella kuten sinulla nykyisestä asunnostasi. Vuokranantajalla se taas on 2 kuukautta ja lasjeminen aloitetaan seuraavan kakenterikuukauden alusta.
[/quote]
Eikös se vuokranantajalla ole 6 kuukautta? Ainakin aikoinaan oli. Onko laki sen osalta muuttunut?
Ja tietääkseni takuuvuokraa ei voi periä seitsemän vuoden asumisen jälkeen? Ystäväni siis omistanut asunnon muutaman kuukauden koska peri sen. Itse asuu toisella paikkakunnalla. Alkuperäisen vuokrasopimuksen on tehnyt asunnon edellinen omistaja joka kuoltuaan jätti asunnon perinnöksi tälle ystävälleni. Hän siis ei ole ostanut asuntoa tai vuokrannut sitä ilman vastiketta vaan edellinen omistaja joka ei siis ole kyennyt itse mihinkään tuolloin, vanha ja sairas kun oli.
Ap
"Yksityishenkilöt ei voi laittaa mitää ulosottoon vitun idiootti." - olpias kauniisti sanottu valtiotako edustat? Mutta itse tähän kysymykseen, ehkä vuokralainen on halunnut ajatella, että hänellä on sopimuksesta huolimatta vähintään lakisäätteinen irtisanomisaika. Valitettavasti. Tämän tietysti olisi tullut ymmärtää jo vuokranantjankin ja edelleen asunnon mahd. vuokrattuna ostaneen - Niin ja kyllä yksityishenkilö, kuten vuokranantaja voi periä saatavansa, myös ulosoton kautta. kävisi tämä yhteiselo akas kalliiksi ja villiksi, jos ainoa, joka voisi turvautua ulosottoon olisi julkinen sektori.
Btw mikä oletus on että joku on ostanut jo vuokratun asunnon kun sellaisen voi periäkkin?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:45"]
Eikös se vuokranantajalla ole 6 kuukautta? Ainakin aikoinaan oli. Onko laki sen osalta muuttunut?
[/quote]
On 6 kk jos vuokralainen on asunut yli vuoden. Aloittaja hakee kai sitä, että vuokralainen irtisanoo asunnon kun vuokraa nostetaan käyvälle tasolle.
Tuskin onkaan. Ja kyseinen vuokralainen on tupakoinut asunnossa joten seinät joutuu ainakin maalaamaan ja mahdollisesti muutakin joutuu tekemään jotta asunnon saa "raikastettua"