Eduskunta hyllyttää kansalaisaloitteen pakkoruotsin poistamisesta
Yle uutiset klo 15
Valiokunta hyllyttää kansalaisaloitteen! Ei siis viedä ison salin keskusteluun. Miten demokratian puolustuslaitos voi pyyhkiä persettä näin tärkeällä aloitteella?! Ruotsin kielen hyysäys jatkuu ja 6. luokan pakkoruotsi romahduttaa vieraiden kielten valinnaisaineet alakouluissa, voi helvetin helvetti!
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:49"]
Oikeastaan ihan sama. Mä olisin halunnut tuon pakkoruotsin loppuvan jo ennen kuin mun lapset aloittivat koulunsa. No nyt ovat sitä väkipakolla joutuneet opiskelemaan, joten nyt mulle on ihan sama poistetaanko sitä enää vai ei. Mun lapset on jo isoja ja nyt sillä ei enää ole mitään väliä mulle. Enää ei ole pakko opiskella eikä osata, senkus puhuu englantia ja muita kieliä.
[/quote]
Poissa silmistä, poissa mielestä? Justiinsa!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:11"]
Ymmärtääkseni pakkoruotsiasia käsitellään eduskunnassa, koska perussuomalaiset ovat jättäneet sivistysvaliokunnan mietintöön eriävän mielipiteen. Pakkoruotsi tietysti säilyy, mutta tämä on ollut tiedossa jo aloitetta jätettäessä.
Tämän päivän Helsingin Sanomat sentään nosti esiin perusteen, jota on jostakin kumman syystä pidetty aika lailla piilossa: ruotsinkieli sitoo meitä länteen ja erityisesti Ruotsiin ja se taas on tärkeää mm. nykyisessä kriisitilanteessa.
[/quote]
Liitytään mielummin Natoon joka oikeasti sitoisi meidät länteen ja lopetetaan pakkoruotsi joka ei sido mihinkään muuhun kuin tyhmyyteen.
Perussuomalaiset teki päätöksestä vastalauseen. Onneksi perussuomalaiset on olemassa, ainoa puolue joka edes jotenkin ajaa kansan etua.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:07"]Men det är inte så paha juttu att man måste lära sig lite pakkosvenska. Jag har också lärt mig något och nu är jag mycket glad över att jag så här mycketkiva språkkunnighet med vem jag kan skriva på palsta men gör ingenting annat....
[/quote]ei ymmärä
Kannatta miettiä, ketä äänestää. Ite aion äänestää tätä keskisuomalaista ehdokasta, joka on vapaan kielivalinnan tukija ja tiukan maahanmuuttokriittinen.
Hän on ainakin meidän suomalaisten asialla ja sanoo asiansa suoraan.
Oikeastaan ihan sama. Mä olisin halunnut tuon pakkoruotsin loppuvan jo ennen kuin mun lapset aloittivat koulunsa. No nyt ovat sitä väkipakolla joutuneet opiskelemaan, joten nyt mulle on ihan sama poistetaanko sitä enää vai ei. Mun lapset on jo isoja ja nyt sillä ei enää ole mitään väliä mulle. Enää ei ole pakko opiskella eikä osata, senkus puhuu englantia ja muita kieliä.
[/quote]
Ei todellakaan ole ihan sama. Joudut elämään maassa, jossa 80% enemmistö syrjäytetään kuin jossain Sowetossa aikoinaan.
Tämän päivän Helsingin Sanomat sentään nosti esiin perusteen, jota on jostakin kumman syystä pidetty aika lailla piilossa: ruotsinkieli sitoo meitä länteen ja erityisesti Ruotsiin ja se taas on tärkeää mm. nykyisessä kriisitilanteessa.
[/quote]
Länteen sitoo demokratia. Pakottaminen ja apartheid sitoisi korkeintaan Etelä-Afrikkaan, ellei sitä olisi siellä jo lakkautettu.
Jotenkin tämä pakottaminen ei mun mielestä sovi nykyaikaan. Mitä olette mieltä?
2016 alakouluihin tulee joka peruskoulussa 2 viikkotuntia 6. luokalle. Ne tunnit on yläkoulusta pois, jolloin tulee esim. 7. Luokille 2 viikkotuntia, ja 8. ja 9. luokille molempiin vai 1 viikkotunti. Tällä opiskelulla pitäisi pärjätä lukiossa. Tämäkin päätös on tehty Helsingissä Opetushallituksessa ja Opetusministeriössä. Näiden puljujen päättäjät ovat jo niin kaukana kansan ja oppilaiden edusta kuin sika presidentin virasta! Nutturapää keski-ikäiset tädit aiheuttavat em tilanteen ja sen, että muut valinnaiskielet kuihtuvat alakouluista pois. Näitä nuttaeapäitä ei valita missään vaaleilla vaan voivat sabotoida koululaitosta eläkeikäänsä asti. Hurraa demokratia!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:51"]2016 alakouluihin tulee joka peruskoulussa 2 viikkotuntia 6. luokalle. Ne tunnit on yläkoulusta pois, jolloin tulee esim. 7. Luokille 2 viikkotuntia, ja 8. ja 9. luokille molempiin vai 1 viikkotunti. Tällä opiskelulla pitäisi pärjätä lukiossa. Tämäkin päätös on tehty Helsingissä Opetushallituksessa ja Opetusministeriössä. Näiden puljujen päättäjät ovat jo niin kaukana kansan ja oppilaiden edusta kuin sika presidentin virasta! Nutturapää keski-ikäiset tädit aiheuttavat em tilanteen ja sen, että muut valinnaiskielet kuihtuvat alakouluista pois. Näitä nuttaeapäitä ei valita missään vaaleilla vaan voivat sabotoida koululaitosta eläkeikäänsä asti. Hurraa demokratia!
[/quote]siis ruotsin kieli tulee alakouluihin.
Ruotsi nyt kuitenkin on englannin jälkeen Suomen puhutuin kieli ja äidinkielenä menee englanninkin ohitse. Joten sen yleissivistävä merkitys on vahva ja monien muiden oppiaineiden tasolla. Kumma kun pakkoliikunnasta ei kukaan rutise. Tai pakkomusiikista. En ole ikinä tarvinnut hiihto tai luistelutaitoa peruskoulun jälkeen. En liioin nokkahuilun soittotaitoa. Ruotsin kieltä olen sentään joskus tarvinut. Lisäksi matematiikan, biologian jne. kurssit ovat niin laajoja etteivät läheskään kaikki tarvitse kaikkea sisältöä.
Jos opetussuunnitelmaa lähdetään käymään läpi oikein tiukalla kammalla niin yhden jos toisenkin oppiaineen voisi muutta joko kokonaan tai osittain vapaaehtoiseksi. Ruotsinkin kohdalla voisi hyvä ratkaisu olla että kaikki lukisivat perusteet yhden vuosikurssin verran ja sitten saisi jatkaa vapaaehtoisena ja olisi mahdollista valita myös nykyistä pidempi kurssi.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:15"]
[/quote]
Poissa silmistä, poissa mielestä? Justiinsa!
[/quote]
Asia ei ole enää mulle millään tavalla ajankohtainen, joten ihan se ja sama. Pakosti sitä on tullut ruotsia opiskelleeksi ja mitään en osaa kuitenkaan enkä tarvitse sitä ikinä ja se on ihan sama joutuuko muutkin opiskelemaan vaan eikö. Hengissä siitä kuitenkin selviää. Se ei ole elämän ja kuoleman kysymys. Eikä enää edes millään tavalla periaatteellinen kun mun lapsetkin on jo sen lusineet.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:03"]
[/quote]
Ei todellakaan ole ihan sama. Joudut elämään maassa, jossa 80% enemmistö syrjäytetään kuin jossain Sowetossa aikoinaan.
[/quote]
Ei mua ole syrjitty ruotsin osaamisen tai osaamattomuuden takia. Monen muun syyn takia kyllä ja paljon kipeämmin. Jos saatte pakkoruotsin pois se on ihan fine. Jos ette, voin elää sen asian kanssa. Itse en enää aio aktiivisesti asian puolesta rummuttaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 14:40"]
Ruotsi nyt kuitenkin on englannin jälkeen Suomen puhutuin kieli ja äidinkielenä menee englanninkin ohitse. Joten sen yleissivistävä merkitys on vahva ja monien muiden oppiaineiden tasolla. Kumma kun pakkoliikunnasta ei kukaan rutise. Tai pakkomusiikista. En ole ikinä tarvinnut hiihto tai luistelutaitoa peruskoulun jälkeen. En liioin nokkahuilun soittotaitoa. Ruotsin kieltä olen sentään joskus tarvinut. Lisäksi matematiikan, biologian jne. kurssit ovat niin laajoja etteivät läheskään kaikki tarvitse kaikkea sisältöä.
[/quote]
Ensimmäistä kertaa internetissä? Katso nyt edes tuosta, ettet ihan pihalla ole:
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 14:50"]
Ei mua ole syrjitty ruotsin osaamisen tai osaamattomuuden takia. Monen muun syyn takia kyllä ja paljon kipeämmin. Jos saatte pakkoruotsin pois se on ihan fine. Jos ette, voin elää sen asian kanssa. Itse en enää aio aktiivisesti asian puolesta rummuttaa.
[/quote]
Makuasia. Jotkut vastustavat apartheidia, vaikka eivät itse siitä kärsisikään. Toiset ovat liian laiskoja.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"]
Demokratia ja enemmistö. Jos enemmistö kansasta halua ilmaista viinaa niin tarjoaako pitääkö valtion sitä tarjota ilmaiseksi? Ei kaikkea vain voi yksinkertaisesti kansanäänetyksellä päättää tai muuten kukaan ei huolehtisi vähemmistön oikeuksista. Mä luulen että enemmistön päätöksellä lopuisi esim. kaikkien sossutukien jakaminenkin. Sopiiko sekin sulle?
[/quote]
a) kyllä pitää tarjota ilmaiseksi, jos enemmistön kannattamassa ehdotuksessa myös tarkasti perustellaan, mistä varat tähän otetaan.
b) olet väärässä, miksi enemmistö olisi sosiaalietujen poistamista vastaan? Suomessa käy muutenkin pian vain vähemmistö töissä.
Mitä haittaa kielitaidosta on ollut elämässänne?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:47"]
Mitä haittaa kielitaidosta on ollut elämässänne?
[/quote]
Kielitaidosta ei ole ollut haittaa. Kielitaidottomuudesta on ja se taas johtuu siitä, että Suomessa on pakko opiskella ruotsia eikä jotain hyödyllistä kieltä.
Tähän vastaat varmasti, että kaikki kielet ovat helppoja kunhan vain osaa pakkoruotsia. Miksei sitten maailman kaikki 6000 kieltä ole pakollisia kouluissa?
Ymmärtääkseni pakkoruotsiasia käsitellään eduskunnassa, koska perussuomalaiset ovat jättäneet sivistysvaliokunnan mietintöön eriävän mielipiteen. Pakkoruotsi tietysti säilyy, mutta tämä on ollut tiedossa jo aloitetta jätettäessä.
[/quote]
Huono peruste. Kuulumme EU:hun ja puhumme yleensä hyvää englantia, ne sitovat meidät länteen.