Kumman puolesta peukutat: alatiesynnytys vaiko sektio?
Itse olen onnellinen, että vältyin sektiolta, vaikka uhka oli pitkän aikaa päällä. Synnytys edistyi hitaasti ja ennen kuin alkoi tapahtumaan kätilö sanoi, että sektioon mennään, ellei ala aueta. Kokemuksia kehiin, kumpi sinusta oli/on parempi ja miksi.
Kommentit (58)
Vaikea sanoa. Tietysti paras on hyvin mennyt alatiesynnytys. Mutta entäs sitten jos synnytyksessä tulee jotain isoja haavereita äidille tai vauvalle? Sektiossa on todella harvinaista, että vauvalle sattuisi mitään. Äidille sitten voikin sattua ja toipuminen on muutenkin yleensä pidempää.
Molemmissa synnytyksissä on puolensa joten liputan molempia.
Ensimmäinen lapseni syntyi suunnitellulla sektiolla kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Silloin ehdottomasti halusin sektion koska a) lapsi oli perätilassa b) minulla oli raskausmyrkytys ja olin vuodelevossa ollut 2 viikkoa c) lapsella alkoi näkyä sykkeisessä pieniä notkahduksia joten lääkäri arvioi ettei lapsi kestäisi alatiesynnytystä. Toivuin sektiosta nopeaa ja viilto oli todella pieni, koska lapsikin oli niin pieni ja se tiedettiin etukäteen. Ärsyttävää oli kuitenkin se haavan varominen ja se heikko olo sen sektion jälkeen plus se että kipulääkkeet laittoivat pään vähän sekaisin. Näin painajaisia jne.
Seuraavan lapsen sain synnyttää alateitse. Avautuminen tapahtu suht nopeaa ja ilokaasun voimin lapsi syntyi. En ehtinyt saada puudutuksia. Olihan sitä kipeänä, mutta se kipu loppui tasan siihen kun lapsi oli syntynyt ja koin että olin tilanteen tasalla ja hallitsin homman itse, toisin kuin sektiossa. Tuli sellainen voittajafiilis. Molemmat kokemukset silti oli hienoja mutta jos saisi valita niin helpommaksi itse koin alatiesynnytyksen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:25"]
Sinä joka sektion puolella olet, oletko koskaan nähnyt videota sektiosta mitä siinä oikeasti tapahtuu? Saattaa vaihtua mielipide sen jälkeen. Se ei ole vaan että nahka viilletään auki, siinä viilletään myös kohtu joka vedetään ulos siitä päälimmäisestä viillosta ... Että kyllä se niin on että kesympiä videoita voi vielä näyttääkkin mutta likaisemmat jätetään näyttämättä
[/quote]
Totta kai. Omaa sektiotaan ei kuitenkaan näe. Ja minusta paljon hurjempia ovat alatiesynnytykset kaikkine repeämisineen, välilihan leikkauksineen ja venymisineen.
21 lisää: siis videolta katsottuna
Sektiossa menetin napakan vatsani. Arpi kohta jäi roikkuvaksi. Toipuminen hidasta. At synnytyksestä jaloillaan lahden tunnin päästä. At ehdottomasti, kaikesta huolimatta.
Omalla kohdalla pelkäsin kaikkein eniten sektioon joutumista. Oli hirveää kuulla kolmatta odottaessa rv38 että vauva on perätilassa. Onneksi kääntyi itse sitten raivotarjontaan.
Henkilökohtaisesti minulle on kuitenkin ihan se ja sama, miten kukanenkin lapsensa on synnyttänyt/haluaa synnyttää. Tärkeintähän kaikille kuitenkin on, että lapsi ja äiti selviäisivät mahdollisimman hyvin synnytyksestä...
En saanut mitään tietoa siitä, kumpi kannattaisi valita. Lapsi oli iso ja yliaikainen ja minä hyvin nuori. Mieslääkäri oli tarjoamassa sektiota, mutta sitten varsinaisessa synnytyksessä oli joku eukko joka kieltäytyi antamasta mitäään kipulääkitystä, vaikka pyysin. Sain elinikäiset vammat lapsen ison koon ja huonon ponnistusasennon (täysin selälllään) vuoksi. Lapsiluku jäi yhteen ja btw olen ollut jo vuosia työkyvytön. Olen ollut useissa leikkauksissa ja olen joka kerta yhtä hämmästynyt siitä, miten helppoa ja nopeaa on toipuminen verrattuna alatiesynnytyksen jälkeiseen kokonaisvaltaiseen toimintakyvyttömyyteen.
Eli: sektio, jos on vähänkin epävarmuutta siitä kumpi kannattaisi valita.
Kyllä minä mielummin leikkausarven otan mahaan kuin repeämän peräreikään asti.
Sektiosta on kokemus. Pelasti lapseni hengen. Alatiesynnytyksestä olisi ollut kuitenkin varmaan helpompi toipua vaikka se itse synnytys olisikin ollut vaikeampi mun kannalta. Nyt vaan taju kankaalle ja lapsi kiireesti ulos.
Sektio, jos jommankumman terveys niin vaatii, mutta muuten alatie. Joo, sattuu, voi revetä/leikataan, mutta onhan se nyt kuitenkin "oikea" ja luonnollinen tapa synnyttää. Eihän se voi edes tuntua samalta olla synnyttänyt nainen, jos on mukavuussyistä valinnut sektion. Vähän lälläreitä sellaiset, sorry...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:18"]
Sektion jotan jos joskus on pakko synnyttää. Katsottiin yläasteella synnytysvideo ja jumalauta minähän en tuommosta tee. Jäi ikuiset traumat. Jos sitä en olisi nähnyt niin menisin varmaan tyytyväisesti synnyttämään luomusti.
[/quote]
Joo se on ihan typerää, että tuommoisia videoita edes näytetään koulussa. Eihän sitä itsekkään näe, meillä ei edes mies halunnut katsoa kun vauva syntyi. On ihan eri asia katsoa sitä, kun ei ole ollenkaan "tunnelmissa" muuten mukana, siis odottanut vauvaa ja halunnut sitä ja ollut valmiina synnytykseen. Yhtäkkiä, kun pistetään kylmilteen katsomaan jotain videoo, niin aivan älytön juttu. Eihän se voi herättää mitään muuta kuin ällötystä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:18"]
Sektion jotan jos joskus on pakko synnyttää. Katsottiin yläasteella synnytysvideo ja jumalauta minähän en tuommosta tee. Jäi ikuiset traumat. Jos sitä en olisi nähnyt niin menisin varmaan tyytyväisesti synnyttämään luomusti.
[/quote]
Joo se on ihan typerää, että tuommoisia videoita edes näytetään koulussa. Eihän sitä itsekkään näe, meillä ei edes mies halunnut katsoa kun vauva syntyi. On ihan eri asia katsoa sitä, kun ei ole ollenkaan "tunnelmissa" muuten mukana, siis odottanut vauvaa ja halunnut sitä ja ollut valmiina synnytykseen. Yhtäkkiä, kun pistetään kylmilteen katsomaan jotain videoo, niin aivan älytön juttu. Eihän se voi herättää mitään muuta kuin ällötystä.
[/quote]
Minä katsoin netistä joitakin viikkoja ennen neljännen syntymää videon, jossa lapsi otettiin lusikalla ulos. Taisi olla täällä linkki siihen. Ja hyi helvata! Ajattelin, etten halua synnyttää jos noin käviskin. Onneksi kuitenkin rohkaistuin, oli kuitenkin onnistuneita omia synnytyskokemuksia takana. Ei kannata katsella videoita synnytyksistä, ei ne ikinä ole mitään kaunista katseltavaa.
Sektio. Valinnut sen jo kolme kertaa, valitsen sen myös neljänteen synnytykseen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 16:59"]
Sektio, jos jommankumman terveys niin vaatii, mutta muuten alatie. Joo, sattuu, voi revetä/leikataan, mutta onhan se nyt kuitenkin "oikea" ja luonnollinen tapa synnyttää. Eihän se voi edes tuntua samalta olla synnyttänyt nainen, jos on mukavuussyistä valinnut sektion. Vähän lälläreitä sellaiset, sorry...
[/quote]
Vai lälläreitä :D Mulle ei ainakaan ole mikään meriitti olla "synnyttänyt nainen"
Vierailija kirjoitti:
Alatie. Sektio oli jotain niin kauheaa, siis jälkikäteen, tuli kipuja vuosiksi, hyi helvetti oikein vuosien jälkeen vieläkin se inhottaa ajatuksenakin se haava ja kaikki...
Paranemiinen on niin yksilöllistä. Itse olen ektioitu reilu viikko sitten (vauvalle tuli ahdinko ennenkuin olin avautunut tarpeeksi ja piti saada äkkiä ulos) ja voin jo mainiosti. Kipuja ei pahemmin enää ole ja voin kävellä ja hoitaa kevyitä kotitöitä. Olen itsekin yllättynyt miten nopeasti olen toipunut, kun läheltä olen nähnyt myös tuttavan sektiotoipumisen, jossa meni kuukausi kovien kipujen kanssa.
Sektio. Se on moninverroin turvallisempi lapselle (vaikka alamikrobit jää saamatta, ne voidaan penslata vastasyntyneen kasvoille myöhemmin). Alatiesynnytys (normaalin raskauden jälkeen normaalina alkanutkin) voi olla lapselle hengenvaarallinen. Siskon lapsi meinasi kuolla kun lääkäri/kätilö ei uskonut että meidän suvun naisilla on ahdas lantio (sisältä siis ahdas, ulkoa näyttää leveähköltä). Ei tehty synnytystapaarviointia pyynnöstä huolimatta, lapsi jäi lantioon kiinni, sydänäänet romahti, sektiolla ulos, lapsi selvisi hengissä mutta vammautui. Valitus tehtiin ensin Aviin, josta kehoittivat valittamaan Valviraan. Valitusprosessi on vielä kesken.
Sektio on ns. Hätäkeino synnyttää vauva!