Paljonko pitäisi olla säästöjä, jotta uskaltaisit jättäytyä pois töistä?
Siis täysin omien säästöjen varaan, ei tukien.
500000e sijoitettuna 7% tuotolla ja 30% pääomaverolla tarkoittaisi 2000e/kk käteen, ilman että pääomaa tarvisi käyttää. Tähän pyrin viimeistään 60-vuotiaana.
Kommentit (47)
Jos mitään ihan yllättävää ei satu, tulen saamaan noin 100.000e perintöä. Vanhempani ovat jo 80+ ja lopettivat matkustelun koronaan. Tuommoinen summa toisi mukavasti lisäturvaa.
Pitäisi tietää koska kuolee. Tai kai rahatonta valtion on hoidettava palvelutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton talo kasvukeskuksessa ja 100000 rahaa rahana ja ikää 45v, niin mitenköhän saisin omaisuuteni tuottamaan niin, ettei 60v tarvitsisi enää käydä töissä? Nollia puuttuu ykkösen perästä kolme. Mukava haaveilla, mutta aloittajalla on hyvä suunnitelma...
Googlaa jostain korkoa korolle laskuri ja laita siihen tuo 100000e lähtöpotiksi, 8% tuotoksi ja ajaksi 15 vuotta. 8% on keskimääräinen tuotto osakkeisiin sijoitettaessa.
8% tuoton saaminen ei ole itsestäänselvää.
Ei tienkään. Joinakin vuosina se on 20%, joinakin miinuksella. Mutta keskimäärin 8%
Itse säästän niin, että muutamaa vuotta ennen virallista eläkettä minulla on 200000 säästössä ja jään pois työelämästä tai osa-aikaiseksi. Lopuilla rahoilla täydennän eläkettä. Säästöjä ei tarvitse jäädä perinnöksi, lapsille jää talo. Ja nämä jotka pilkkaa meitä eläkesäästäjiä ovat itse lyhytnäköisiä. Minulle tärkein pääoma elämässä on aika ja 60-vuotiaana sitä ei enää halua kuluttaa töissä. Minä haluan harrastaa, olla läsnä omaisten, lasten ja mahdollisten lastenlasten kanssa silloin, kun energiaa ei enää riitä sekä töihin että muuhun elämään. Siksi säästän.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on juuri näitä huvittavia tapauksia, jotka siirtää varallisuutensa elämänsä loppuun. Säästöillä onkin kiva sitten maksella eturauhashoitoja ja lääkärimaksuja, kun ne voisi käyttää elämiseen nyt. Viimeistään vanhainkodissa ne kavalletaan.
t. persaukinen pikavippipummi
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietää koska kuolee. Tai kai rahatonta valtion on hoidettava palvelutalossa.
Eläke alkaa juosta kun vanhuuseläkeikä tulee täyteen. Ja mitään palvelutaloja ei enää ole.
Mua vähän säälittää nää, joiden asenne on ettei vanhuuden varalle kannata säästää vaan elettävä nyt. Tai että käärinliinoissa ei ole taskuja. Tai että lapselle ei kannata säästää, kuitenkin ryyppää ne heti kun on 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on velaton talo kasvukeskuksessa ja 100000 rahaa rahana ja ikää 45v, niin mitenköhän saisin omaisuuteni tuottamaan niin, ettei 60v tarvitsisi enää käydä töissä? Nollia puuttuu ykkösen perästä kolme. Mukava haaveilla, mutta aloittajalla on hyvä suunnitelma...
Googlaa jostain korkoa korolle laskuri ja laita siihen tuo 100000e lähtöpotiksi, 8% tuotoksi ja ajaksi 15 vuotta. 8% on keskimääräinen tuotto osakkeisiin sijoitettaessa.
Ei tienkään. Joinakin vuosina se on 20%, joinakin miinuksella. Mutta keskimäärin 8%
Millä aikavälillä tuo 8%, millä osakkeilla ja millä markkinoilla? Jos ei ole antaa tarkkaa tietoa, niin on kyllä aika hataralla pohjalla 8% nousu. Ja siihen ei toi ottavasti kukaan lähde. Pitää ne tulot jotenkin taata. Osaatko vastata, millä ihmiset korvaavat sen tappiollisen vuoden tai tappiolliset vuodet? Tätä olen pohtinut aika usein kun firettämisestä puhutaan. Töihin heitä ei enää palkata kun on olleet poissa työmarkkinoilta ja ikääkin osalla varmaan kiitettävästi.
Mun tavoite on jäädä pois työelämästä reilu viisikymppisenä ja silloin pitäisi olla kasassa 500 000. Sillä eläisin loppuelämäni syöden myös pääoman loppuun, ei ole perillisiä.
Nyt olen 40v ja kasassa on 250 000. Olen silti ns. elänyt täysillä, matkustellut ja harrastanut, autot on aina uusia ym. Ajatuksena on rauhoittua vanhana ja oletan että silloin on myös jo niin paljon kremppaa etten enää jaksa matkustella niin kauas kuin tällä hetkellä.
no mulla on noin miljoonan omaisuus tuottamassa noin 5% vuodessa, eli enemmän kuin aapeellä. Mutta en silti voi jäädä pois töistä, koska mulla on myös 200 000€ lainaa, jonka lyhennykset vie käytännössä koko tuoton vielä muutamankin vuoden ajan.
Kovin suurista summista puhutaan.
Olen laskenut ja kokeillut, että elän ihan hyvin 1000 euroa/kk. Asunto on kauan sitten maksettu ja kulut pienet. Nautin elämästä nyt kun voin. En tarvitse paljoa, mutta tätä vapautta ei korvata rahalla.
Miljoonaa ajattelin minäkin. Siinä olisikin täysi työ saada miljoona tuottamaan elämisrahat. Työnteolta ei voine välttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa näyttää suuruudenhullujen vauhti kiihtyvän joten laitetaan pohjat. Minulla on nyt säästöissä ja hajautettuna omaisuutena 100 miljardia. Seuraavan vuoden aikana tulen lisäämään omaisuuteni määrää + 200 miljardia. Sitten vois pitää vähän lommoo. Eihän se nyt paljoa ole, mutta kun nuukasti elelee niin pärjää.
Pärjäät vain, jos muutat jonnekin, missä eläminen on halvempaa kuin Suomessa. Viro, Latvia ja Liettua tällä hetkellä, mutta kuka tietää, miten pitkään.
No eipä se eläminen enää virossakaan mitään halpaa ole, jos nyt ei aleta saivartelemaan pikkujutuista!😁
Teillä on väärä tapa lähestyä asiaa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on väärä tapa lähestyä asiaa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Minä haluan ainakin harrastaa ja matkustella mikäli vain korona ja terveys sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on juuri näitä huvittavia tapauksia, jotka siirtää varallisuutensa elämänsä loppuun. Säästöillä onkin kiva sitten maksella eturauhashoitoja ja lääkärimaksuja, kun ne voisi käyttää elämiseen nyt. Viimeistään vanhainkodissa ne kavalletaan.
t. persaukinen pikavippipummi
Oletko kateellinen, ettei tarvitse kantaa rahasta huolta kuten AP?
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Edellisenä päivänä pistää kaikki loput sileäksi.
Semmonen puoli miljoonaa kun olis käteisenä tai nopeasti realisoitavissa viimeistään 55-vuotiaana niin sitten vois hyvillä mielin muuttaa jonnekin missä ilmasto on inhimillisempi ja myös eläminen halvempaa. Nyt ikää on 35 ja tavoite näyttää ihan realistiselta. Sitten vois elää mukavaa elämää sen 15-20 vuotta ja sitten kuolla pois toivottavasti ennen kuin kroppa tai pää krakaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini on 80v ja matkustelee edelleen. Eli miksen minäkin ikävälillä 60-80v
En ole elämättä nytkään, enkä pihistele mistään. Elätettäviä lapsia ei ole enää kotona ja asuntolaina maksettu. Sijoitan määrätietoisesti, että voisin tuon 60v tavoitteeni saavuttaa.
Ap
No, se vanhuus ja vaivat voivat tulla yllättävän pian.
Hirvijahdissa käy 90-vuotiaita, mutta moni 70-vuotias on raihnainen vanhus.
Eikä aina auta terveellinen elämäkään.
Kaveri on 50 ja paikat ratkeilevat, viimeksi reisilihakseen tuli repeämä sängystä noustessa.
Syyksi lääkäri sanoi "kun sitä ikää tulee..."
Tämä hminen syö terveellisesti, liikkuu paljon, mutta kohtuudella, ei tupakoi eikä juo...