Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tahallista vallankäyttöä, että esimies kailottaa alaistensa sairauslomien syyt muille työntekijöille?

Vierailija
29.11.2021 |

Ei luulisi että kyseessä olisi vahinko. Tämä on jatkuvaa. Esimies sinänsä esittää ko. tilanteissa empaattista, mutta kuitenkin onhan tuo tosi pöyristyttävää.

Mitä mietteitä herättää?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta! Ilmoitus liittoon. Todennäköisesti saa tuomion :)

Vierailija
42/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme paikoissa ihmiset ovat näköjään töissä jos eivät voi esimiehellensä kertoa edes saikun syytä. Kuulostaa paikalta, missä en itse olisi töissä päivääkään. Meillä työyhteisö on avoin ja keskusteleva. Esimies ei tietenkään kerro saikun syytä mutta moni kertoo sen ihan itse työyhteisössä. Mitä ihmeellistä siinä on, että on ollut flunssa tms.? Millaisia syitä teillä on "saikuttaa" jos ne kerran ovat niin ihmeellisiä, ettei edes esimiehelle voi kertoa? Krapula? Lorvikatarri? Huumevieroitus?

Olen samanlaisessa avoimessa työyhteisössä töissä, mutta ymmärrän kyllä kun työkaveri kertoi vasta viikkoja itsekseen/perhepiirissä pohdittuaan vakavasta sairaudestaan, toki oli ensin keksittävä miten asian kertoo lapsille, että mahdollisesti voi sairauteen kuolla.

Tai toinen työkaveri, joka kertoi lapsensa sairaudesta ja toivoi ettei asiasta keskustella, mutta lähimmille työkavereille kertoi, että tiesimme hänen voivan olla yllättäen poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä joku ihmettelee minkä takia ihmiset ei halua luovuttaa terveystietoja työnantajalla joka kertoo niitä eteenpäin että juoruilijat saa juoruilu aiheen

Vierailija
44/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuoltoon ja liittoon heti yhteys! Esimiehelle varoitus tai potkut.

Vierailija
45/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku muuttunut, kun nykyään sairauslomatodistuksessa lukee diagnoosi. Aiemminhan ei näin ollut!

Vierailija
46/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäily sisäilmaongelmasta työpaikalla. Pitkittynyt kuumeilu, yskä, keuhkoputkentulehdus. Migreeni.

Pomo luetteli kaikki sairaudet, ettei voi olla sisäilmaongelmaa kun saikun syy oli välillä migreeni...

Vierailija
47/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa liittoon yhteyttä. Yleensä esimiehet säikähtävät sitä aina. Loppuu se juoruilu.

Vierailija
48/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kun ei ole lupa edes kertoa, että työntekijä on sairauslomalla.

Mihin tämä väite perustuu?

Vierailija
49/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä meillä ainakin on työvuoroseurannassa merkitty jos joku on sairauslomalla/ vuosilomalla/ isyyslomalla tms. Mitä siihen sitten pitäisi merkitä?

Vierailija
50/50 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kun ei ole lupa edes kertoa, että työntekijä on sairauslomalla. Taitaa olla ihan rikos, jos noin toimitaan. Olen itse esimies ja tiedän, miten pitää toimia.

Miten niin ei ole lupa kertoa että joku on sairauslomalla? Syynä ei edes tarvitse kertoa esimiehelle eikä hän missään nimessä saa kertoa sitä eteenpäin mutta kyllä jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut niin työntekijän poissaolot on kerrottu tasolla lomalla/ sairauslomalla.

nimen omaan oikeus kertoa henkilö on sairaslomalla,mutta ei syytä.Nopeammin kaikesta olisit sannut tiedon toimiko esimies oikein kysymällä luottamus mies/ nainen tai työsuojelu valtuutetulta? Tai soitamalla ammattiliitosi. Mikä esti?

Ei saa kertoa edes siitä, että henkilö on sairauslomalla. Tämä tieto kerrotaan vain niille henkilöille, joiden tulee se tietää - palkanlasku esimerkiksi.

Tässä esim. TTK:n ohje: https://ttk.fi/files/3892/11_kysymysta_sairauspoissaoloista_20022018.pdf

Myös tietosuojavaltuutettu on todennut samoin.