Onko tahallista vallankäyttöä, että esimies kailottaa alaistensa sairauslomien syyt muille työntekijöille?
Ei luulisi että kyseessä olisi vahinko. Tämä on jatkuvaa. Esimies sinänsä esittää ko. tilanteissa empaattista, mutta kuitenkin onhan tuo tosi pöyristyttävää.
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun ei ole lupa edes kertoa, että työntekijä on sairauslomalla. Taitaa olla ihan rikos, jos noin toimitaan. Olen itse esimies ja tiedän, miten pitää toimia.
Miten niin ei ole lupa kertoa että joku on sairauslomalla? Syynä ei edes tarvitse kertoa esimiehelle eikä hän missään nimessä saa kertoa sitä eteenpäin mutta kyllä jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut niin työntekijän poissaolot on kerrottu tasolla lomalla/ sairauslomalla.
Jos meillä ei kerro esimiehelle sairausloman syytä, niin ko. aika on palkatonta. Esimiehen tehtävänä kun on varmistaa, että työt hoituvat ja jos joku saikuttaa, niin pomon pitää siihen puuttua, ei palkanlaskennasta kukaan tule huomauttamaan, että hei, Eki on jo kahdeksatta maanantaita krapulavapaalla.
Siis missä on kirjattu ettei työpaikalla saa tt:n poissaoloa määrittää tasolla ”sairauslomalla” Mitä ihmettä sitten kirjaatte seurantaan tms. paikkoihin?
Syy kuuluu vain potilaalle ja lääkärille ja palkkahallinto määrittää diagnoosikoodin perusteella onko palkallista sairauslomaa jäi ei. Esimiehelle tai työyhteisölle sairauden laatu ei kuulu mitenkään .
"Kuule Pekka, alkaako ne sinun peräpukamat olla jo paremmassa kunnossa. Onko ketään muita tiimin jäseniä peräpukamat vaivanneet, on kivulias vaiva?"
Vierailija kirjoitti:
Siis missä on kirjattu ettei työpaikalla saa tt:n poissaoloa määrittää tasolla ”sairauslomalla” Mitä ihmettä sitten kirjaatte seurantaan tms. paikkoihin?
Syy kuuluu vain potilaalle ja lääkärille ja palkkahallinto määrittää diagnoosikoodin perusteella onko palkallista sairauslomaa jäi ei. Esimiehelle tai työyhteisölle sairauden laatu ei kuulu mitenkään .
Oikeastiko väität, että esimiehen ei tarvitse tietää, että joku on seuraavat 2 kk pois töistä ja riittää, että sen tietää palkkahallinto? Ja sieltä ollaan yhteydessä työterveyteen, kun on kolmikantaneuvottelujen aika?
Mites sitten omalla ilmoituksella poissaolot, niitä saa olla kymmeniä, kunhan palkkahallinto tietää, että nyt ei tule diagnoosia?
Siis mistä vi**n kolosta suomalaiset esimiehet on oikein vedetty?
Yksikin alkoi keskustelemaan minun sairaudestani. Ikäänkuin olisi lääkäri joka osaa taudin hoidonkin ja hoitaa ko. vaivaa. Olin lentää pers**lleni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimiehen tehtäviin kuuluu löytää sairauslomalaiselle jotain muuta työtä eli jos ei pysty tekemään omaa työtään, niin pitää katsoa, löytyykö sellainen tehtävä, johon ei ole työkyvytön. Tätä ei voi tehdä, jos ei tiedä, onko Pate pois töistä murtuneen nilkan vai psykoosin takia.
Selvä provo, mutta laitontahan tuo olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vain sketsisarjassa tapahtuu tuollaista.
Meidän pomo onkin kuin joku sketsihahmo.
En alkaisi minäkään omalla puhelimella käyttämään mitään työpaikan watsapp ryhmiä, vaikka se sovellus olisikin ladattu. Kyllä se raja kulkee siinä. Joku muu voi työpaikalla ja työpuhelimella lähettää sen viestin ryhmään että olen poissa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikin alkoi keskustelemaan minun sairaudestani. Ikäänkuin olisi lääkäri joka osaa taudin hoidonkin ja hoitaa ko. vaivaa. Olin lentää pers**lleni.
No tätä se on kun moni on päässyt siihen asemaan ilman mitään esimies koulutusta. Ei niillä ole edes mitään tietoa laeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä se on kun moni on päässyt siihen asemaan ilman mitään esimies koulutusta. Ei niillä ole edes mitään tietoa laeista.
Aika helppoa olisi yritykselle monistaa jonkinlainen perussääntökokoelma, ja lyödä esimiehen käteen työn alkaessa.
Moukka esimies.
Muistakaa että teidän ei tarvitse kertoa sairausloman syytä edes pomolle. Se lappu pitää viedä jos pyydetään, mutta itse en koskaan kerro. Sanon vaan että olen sairauslomalla. Ihan periaatteellisista syistä, ja tuollaisten ääliöiden varalta. Helpompi tehdä myöhemmin valitus, jos alkaa lääkärin papereista tutkittua dg numeron sisältöä pohdiskelemaan julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun ei ole lupa edes kertoa, että työntekijä on sairauslomalla. Taitaa olla ihan rikos, jos noin toimitaan. Olen itse esimies ja tiedän, miten pitää toimia.
Kylläpä oletkin topakka! Että oikein tiedät miten pitää toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimiehen tehtäviin kuuluu löytää sairauslomalaiselle jotain muuta työtä eli jos ei pysty tekemään omaa työtään, niin pitää katsoa, löytyykö sellainen tehtävä, johon ei ole työkyvytön. Tätä ei voi tehdä, jos ei tiedä, onko Pate pois töistä murtuneen nilkan vai psykoosin takia.
Minusta fiksu alainen kertoo ainakin jollain tasolla esimiehelle millaisesta sairaudesta on kyse -juuri tuon korvaavan työn määrittämiseksi- Mutta esimies EI saa kertoa syytä eteenpäin vaikka sen tietäisikin.
Silti en ole koskaan kuullut ettei esimies saisi kertoa työpaikalla että joku on sairauslomalla. Onko sellaisissa paikoissa sitten vaan ylipäätään tieto että joku on töissä/poissa? Ja mihin lakiin vedoten ei saisi työpaikalla olla tiedossa se, että joku on sairauslomalla? Eikö sitten saa kertoa että joku on vuosilomallakaan?
Hohhoijaa, kyllä niitä oikeaan ojentajia on täällä mutta yksikään näistä kovistelijoista ei hiiskahtaisi itse sanaakaan vastaan omalla kohdallaan.
Ihme paikoissa ihmiset ovat näköjään töissä jos eivät voi esimiehellensä kertoa edes saikun syytä. Kuulostaa paikalta, missä en itse olisi töissä päivääkään. Meillä työyhteisö on avoin ja keskusteleva. Esimies ei tietenkään kerro saikun syytä mutta moni kertoo sen ihan itse työyhteisössä. Mitä ihmeellistä siinä on, että on ollut flunssa tms.? Millaisia syitä teillä on "saikuttaa" jos ne kerran ovat niin ihmeellisiä, ettei edes esimiehelle voi kertoa? Krapula? Lorvikatarri? Huumevieroitus?
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei saa kertoa sairausloman syytä edes tarttuvassa taudissa. Meille tulee tieto, että "Laura tänään pois töistä" eikä mitään muuta. Sitten mietitään, että miten vaikuttaa töihin, koska esimies ei voi järjestellä mitään, jotta Lauran sairauden laatu ei selviäisi, mennään siis vaikka 6 vko sairausloma päivä kerrallaan.
Ei kyllä onnistu meillä, tiedetään kyllä miten pitkään on poissa, koska on pakko saada sijaisia, heille ei kaikki vuorot sovi eli kaikkien on joustettava, että homma toimii.
Tosin ollaan niin pieni työyhteisö, jossa tiedetään kaikista kaikki, vaikka esimies ei kerrokaan.
Esimiehen ei kuulu koskaan kertoa miksi joku työntekijä on sairaslomalla. Vaikka muut työntekijät tietäisivät syyn sairastumiselle, niin esimies ei sitä saa kertoa.