E-pillerit ja veritulpat
Taas tästä samasta. Olen aika varma että veritulppaan sairastua useampi kuin 30-40 epillereitä syövää naista 100 000:sta. Se olisi noin 3-4 10 000 naisesta. Tunnen henkilökohtaisesti 4 joilla on ollut veritulppa, joista kolmella e-pillerit ainoana riskitekijänä. Enkä todellakaan tunne 10 000 naista. Mites te muut? Ei en syö pillereitä itse, johtuu kylläkin niiden aiheuttamista itkukohtauksista, ehkä vähän pelosta.
Kommentit (138)
Minulle tuli veritulppa 2v sitten ja jouduin syömään 1v marevan tämä johtui ehkäisy pilleristä yaz
AP, yleisin veritulppageeni Factor V Leiden on joka 40. ihmisellä. Tämä ei ole edes ainoa geeni, joka altistaa veritulpalle vaan niitä on monia muitakin. Veritulppaa aiheuttavat mutaatiot ovat melko yleisiä. Tupakointi ja liikkumattomuus lisäävät riskiä. Veritulppa on hyvin hoidettavissa nykyään.
Tuossa lähde jonka mukaan hormonaalisesta ehkäisystö oikeasti on korkeampi riski saurastua verutulppaan kuin mitä lääkeselosteessa ilmoitetaan. 60-120/ 100 000 saa sen oikeasti, vaikka vain 30-40 lääleinfon mukaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:41"]Mä olen syönyt pillereitä jo monta vuotta vaikka mulla on myös aurallinen migreeni ja poltan tupakkaa. Ei ole lääkärit kieltäneet enkä ole lopettamassa. Eikä ole ollut mitään ongelmia. Migreeni vähentynyt, olen paljon mukavampi, kuukautiset tulee silloin kun haluan ja seksielämä on helppoa ja sitä on paljon. En vaihda pillereitä pois.
[/quote] Aivan kamalaa ja lääkäriltä todella edesvastuutonta. Sinä olet erittäin suuren riskin asiakas tuossa suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:18"]Sain useammankin tulpan 80-luvulla, vaikka söin vain kuukauden [/quote] Hyi kamalaa!
[/quote]
Sama täällä. Söin kuukauden vuonna -80. Meni toista vuotta, että tulpat lakkasivat. Nyt olen vaohdevuodet ohittanut. Arvatkaas käytänkö hormonihoitoa?
Täällä nyt puhutaan ihan ristiin niin onko tämä riski yhtä suuri kaikissa e-pillereissä vai ainoastaan yhdistelmäpillereissä? Eli kun migreenipotilaille määrätään minipillereitä niin onko riski niissä pienempi tai jotenkin poistunut?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:45"]Täällä nyt puhutaan ihan ristiin niin onko tämä riski yhtä suuri kaikissa e-pillereissä vai ainoastaan yhdistelmäpillereissä? Eli kun migreenipotilaille määrätään minipillereitä niin onko riski niissä pienempi tai jotenkin poistunut?
[/quote]Minipillereissä ei ole koskaan ollutkaan riskiä. Tulppariski liittyy estrogeeniä sisältäviin valmisteisiin, minipillereissä on pelkästään keltarauhashormonia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:45"]Täällä nyt puhutaan ihan ristiin niin onko tämä riski yhtä suuri kaikissa e-pillereissä vai ainoastaan yhdistelmäpillereissä? Eli kun migreenipotilaille määrätään minipillereitä niin onko riski niissä pienempi tai jotenkin poistunut?
[/quote]Minipillereissä ei ole koskaan ollutkaan riskiä. Tulppariski liittyy estrogeeniä sisältäviin valmisteisiin, minipillereissä on pelkästään keltarauhashormonia.
[/quote]
Okei. Näin mä olin muistavinani mutta täälläkin puhutaan e-pillereistä yleisesti niin alkoi epäilyttää.
No siellähän se tulppariski ja muut mahdolliset haitat on mainittu pakkausselosteessa. Mulle ei oo haittoja tullut vaan oon saanut niistä avun moniin ongelmiin. Riskit on tiedossa, mutta en myöskään jaksa joka kuukausi pelätä raskautta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:35"]Kumi valuu, menee rikki, miehellä lerpahtaa kun kumia pitäisi käyttää ihan alusta asti ja sitten se jo taas falskaa jne. Normaalilla käytöllä sadasta naisesta tulee 18 vuoden aikana raskaaksi... [/quote]:D Kuule, hyvä jos sadasta naisesta tulee vuoden aikana se 18 raskaaksi ilman kumia! Aika kovat on kertoimet sulla ;) Kannattas ruveta lekureiden suosittelemaan kondomin käyttöä mielummin ku hedelmällisyyshoitoja. Ps. Kondomi on ollut ehkäisynä meillä jo 17 vuotta ja yhtään vahinkoa ei ole käynyt. Tässä ajassa on myös saatu suunnitellusti kaksi lasta (ekasta ja tokasta kierrosta tärpännyt). Sama ehkäisy on käytössä myös monella muulla tuntemallani pariskunnalla :)
[/quote]
Kyllä se vaan noin menee arkielämässä, kun kaksi tavallista ihmistä säheltää. Miten niitä vahinkoraskauksia muuten olisi niin paljon.
Kokonaan ilman ehkäisyä olleista pareista liki 90%:lla on raskaus alkanut reilun vuoden kuluttua. Tähän vielä keskenmenot päälle.
[/quote]
Vahinkoraskauksista suurin osa tapahtuu niin, että ehkäisyä ei käytetä.. Suurin osa aborteista tehdään naisille, jotka ovat saaneet lapsen ja sen jälkeen eivät käytä ehkäisyä, kun ovat tottuneet esim. e-pillereihin, mutta eivät voi käyttää niitä imetyksen takia.
[/quote]
No mikä ihmeen vahinko se on jos ehkäisyä ei ole käytetty...
Gynekologini totesi toissa viikolla, että raskaana ollessa veritulpan riski on moninkertainen pillereiden käyttöön verrattuna. Ja koska olen popsinut Diane Novaa jo vuosikausia, riski kohdallani on kuulemma enää hyvin olematon.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:07"]Gynekologini totesi toissa viikolla, että raskaana ollessa veritulpan riski on moninkertainen pillereiden käyttöön verrattuna. Ja koska olen popsinut Diane Novaa jo vuosikausia, riski kohdallani on kuulemma enää hyvin olematon.
[/quote] Totta toki, mutta harvalla se raskaus kestää yhtäjaksoisesti 20vuotta. Diane Nova on hyvin korkeaestrogeeninen valmiste, jota ei suositella käytettäväksi useita vuosia. Sen jälkeen tulisi vaihtaa pienempään estrgeenipitoisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:45"]Täällä nyt puhutaan ihan ristiin niin onko tämä riski yhtä suuri kaikissa e-pillereissä vai ainoastaan yhdistelmäpillereissä? Eli kun migreenipotilaille määrätään minipillereitä niin onko riski niissä pienempi tai jotenkin poistunut? [/quote]Minipillereissä ei ole koskaan ollutkaan riskiä. Tulppariski liittyy estrogeeniä sisältäviin valmisteisiin, minipillereissä on pelkästään keltarauhashormonia.
[/quote]
On niissäkin pieni riski, tosin pienenpi kuin yhdistelmäpillereissä. Esim. Cerazette-pakkausselosteessa lukee: ota yhteys lääkäriin mikäli sinulla esiintyy kovaa kipua tai turvotusta alaraajassa, selittämätöntä rintakipua, hengenahdistusta, epätavallista yskää, erityisesti jos yskiessä tulee verta (voi olla merkki tromboosista)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:45"]Täällä nyt puhutaan ihan ristiin niin onko tämä riski yhtä suuri kaikissa e-pillereissä vai ainoastaan yhdistelmäpillereissä? Eli kun migreenipotilaille määrätään minipillereitä niin onko riski niissä pienempi tai jotenkin poistunut? [/quote]Minipillereissä ei ole koskaan ollutkaan riskiä. Tulppariski liittyy estrogeeniä sisältäviin valmisteisiin, minipillereissä on pelkästään keltarauhashormonia.
[/quote]
On niissäkin pieni riski, tosin pienenpi kuin yhdistelmäpillereissä. Esim. Cerazette-pakkausselosteessa lukee: ota yhteys lääkäriin mikäli sinulla esiintyy kovaa kipua tai turvotusta alaraajassa, selittämätöntä rintakipua, hengenahdistusta, epätavallista yskää, erityisesti jos yskiessä tulee verta (voi olla merkki tromboosista)
[/quote]
Näin minunkin Minipill-pillereissäni lukee eli ei ole täysin tulppariskittömiä nekään.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:47"]
[/quote]
[/quote]
Näin minunkin Minipill-pillereissäni lukee eli ei ole täysin tulppariskittömiä nekään.
[/quote] Kaikissa hormonivalmisteissa lukee, mutta noita saa käyttää vaikka olisi todettu hyytymistekijämuutos, sairastettu veritulppa tai sairastaa aurallista migreeniä. Katsotaan siis turvalliseksi siinä mielessä. Ainoa este on sen hetkinen veritulppa.
Onneksi en ole eläessäni syönyt ainuttakaan e-pilleriä. Veritulppa tuli silti, ja potilastiedoissa näkyi lukevan, että olisi käyttänyt niitä. En, vaan erästä hormonivalmistetta vuotohäiriöihin.
Minun nuoruudessa, eli ollessani 17 v paikallinen terveyskeskuslääkäri tarjosi kuparikierukkaa. Hyvin toimi monta vuotta, seuraava vähän huonommin ja kolmas taas oli hyvä. Kun mulla on ollut niitä useampia, olen päätellyt että asennus on se vaihe, jossa voi mennä jotain pieleen. Se joko onnistuu ja on hyvin paikallaan tai sitten ei.
Pitää kai itsekin vaihtaa takasin kuparikierukkaan, koeilin just epillereitä kun ehkäsyneuvolassa sanottiin että kuparikierukka on niin vanhanaikainen. Minulla oli vasta toka liuska menossa kun jatkuvien rintakipujen, pahoinvointisuuden ja hiivan joka ei lähtenyt pois lisäksi sain taas uuden virtsatietulehduksen ja mies sanoi että et syö noita s**tanan pillereitä nyt enää yhtään! Ainoat kerrat elämässäni kun mulla on ollut hiivaa tai virtsatietulehdus ovat olleet aiempien epillerikokeilujen aikana. Ei ikinä enää!
Itse jätin pillerit pois koska hoitajana näin mitä ne voivat aiheuttaa :(
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 06:36"]Hirvittää ajatella että aloin 19-v. ekoina pillereinäni syömään sitä surullisenkuuluisaa Diane Novaa. Onneksi mitään ei sattunut. Nykyisin käytän minipillereitä, joissa käsittääkseni on vähemmän riskejä. Sopivat mulle mainiosti, kuukautisiakaan ei ole lainkaan :) Kyllä kieltämättä tuntuu että (yhdistelmä)pillereiden puolesta rummutetaan aika voimakkaasti eikä muita vaihtoehtoja oikein tarjota naisille.
Ja veritulppahan ei ole ainoa vakava terveysriski. Muistan sellaistakin lukeneeni että yhdistelmäpillerit saattaa nuorella iällä vaikuttaa esim. luustoa haurastuttavasti :/
[/quote]
Oikein. Jotkut ravintoaineet esim c-vitamiini ja sinkki eivät imeydy kunnolla kun käyttää pillereitä. Tämän takia pillereitä ennen raskautta syöneet naiset repeävät helpommin synnytyksessä. Ja voi selittää monilla pillereitä syövillä flunssakierteen. Lääkeyhtiöt ovat toki kumonneet väitteet nyttemmin, luin jostain vanhasta lähteestä nuo imeytymishäiriöt. Mutta tuo repeäminen on edelleen kummasti yleisempää pillereitä syöneillä.