Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
881/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi juuri opiskelijoiden oletetaan ja vaaditaan edelleen elävän a. isän ja äidin lompakolla b. vaikka vieraiden kanssa c. velaksi eläen. 

Ei kenenkään muun täällä tarvitse. Ei työttömien, ei pienituloisten, ei eläkeläisten, ei sairaiden. 

Jep, maksakaa itse opiskelunne - eli täysimääräiset lukukausimaksut käyttöön - niin voitte saada työttömyystukea. Eikö tule vaihtokauppoja?

Sanoo ihminen joka on itse saanut ilmaisen 2. tai 3. asteen koulutuksen, ehkä useamman kuin yhden tutkinnon :D Mutta sehän on nii-in eri asia, eiks jeh.

No minä en olekaan vaatinut työttömyystukien poistoa enkä eläkkeiden pienentämistä. Jotain suhteellisuuden tajua eli töihin tai lainaa jos ei tuet riitä - siinä sitä teille opiskelijalaiskureille sopivia vaihtoehtoja. Niin ne on aikaisemmatkin sukupolvet tehneet eikä ollut ilmastoituja yksiöitä heilläkään.

Vierailija
882/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Koskaan ei ole mitään takuuta ollut työpaikasta. Elämä on riskejä - mutta jos ette itse halua itseenne sijoittaa niin miksi meidän muiden pitäisi?"

Miksi meidän muiden pitäisi maksaa veroja siitä hyvästä että sinä pääset nauttimaan mm. ilmaisesta terveydenhuollosta, tieverkoston käytöstä, kirjastolaitoksesta, puhtaasta ja turvallisesta asuinympäristöstä?

Ja sitten kannattaa opiskella alaa, missä on työpaikkoja.

Niin, kannattaako ehdoin tahdoin opiskella työttömäksi?

Ei mistään valmistuta vain työttömäksi. Et voi aina tietää oletko juuri sinä se joka työllistyy varsinkin kun suhdanteet ja työvoiman tarve voivat vielä silloin opiskeliaikanakin muuttua selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi juuri opiskelijoiden oletetaan ja vaaditaan edelleen elävän a. isän ja äidin lompakolla b. vaikka vieraiden kanssa c. velaksi eläen. 

Ei kenenkään muun täällä tarvitse. Ei työttömien, ei pienituloisten, ei eläkeläisten, ei sairaiden. 

Jep, maksakaa itse opiskelunne - eli täysimääräiset lukukausimaksut käyttöön - niin voitte saada työttömyystukea. Eikö tule vaihtokauppoja?

"Maksakaa itse opiskelunne" Oletkos ikinä kuullut opintolainasta? Sellasella ne syö joka päivä perkeleet.

Jos tehdään opiskelijoiden elämästä tarpeeksi kurjaa niin kyllä tulevaisuuden tekijät löytää paikkansa jostain sivistysvaltiosta.

Lisäksi kyse ei ole siitä että riittääkö kaikilla opiskelijoilla raha, vaan siitä riittääkö NIILLÄ raha joilla ei ole varakkaat van

Opintolaina on se alkuperäinen opintotuki jolla suuret ikäluokat ovat opiskelunsa rahoittaneet. Ei aiemmin mitään opintorahaa ollut...

Vierailija
884/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on aivan tarpeeksi soluasunto.

Vierailija
885/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sanoo ihminen joka on itse saanut ilmaisen 2. tai 3. asteen koulutuksen, ehkä useamman kuin yhden tutkinnon :D Mutta sehän on nii-in eri asia, eiks jeh.

Mutta ei saanut tod. näk. avokätisiä asumistukia ja sossusta rahaa kesällä.

Opiskelijoiden asumistuki ei ole avokätinen eikä opsikelija saa mitään rahaa sossusta kesällä. On varmaan mukava olla niin varma mielipiteistään kun ei oikeasti tiedä mistään mitään.

Vierailija
886/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ketjussa pyöriä joku syrjään jäänyt, joka tosiasiassa ei itse koskaan päässyt opiskelemaan tai saanut saatettua opintojaan loppuun. Tai sit on muutoin jotenkin sosiaalisesti hieman reppana, joten toki ajatus sosiaalisista opiskelijoita hieman pistää v*tuttamaan. 

Vierailija
887/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Koskaan ei ole mitään takuuta ollut työpaikasta. Elämä on riskejä - mutta jos ette itse halua itseenne sijoittaa niin miksi meidän muiden pitäisi?"

Miksi meidän muiden pitäisi maksaa veroja siitä hyvästä että sinä pääset nauttimaan mm. ilmaisesta terveydenhuollosta, tieverkoston käytöstä, kirjastolaitoksesta, puhtaasta ja turvallisesta asuinympäristöstä?

Ja sitten kannattaa opiskella alaa, missä on työpaikkoja.

Niin, kannattaako ehdoin tahdoin opiskella työttömäksi?

Ei mistään valmistuta vain työttömäksi. Et voi aina tietää oletko juuri sinä se joka työllistyy varsinkin kun suhdanteet ja työvoiman tarve voivat vielä silloin opiskeliaikanakin muuttua selvästi.

Siinä olen samaa mieltä että uudelleen kouluttautumisesta on tehty liian hankalaa ensisijaisuuskiintiöineen jne.

Vierailija
888/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No minä en olekaan vaatinut työttömyystukien poistoa enkä eläkkeiden pienentämistä. Jotain suhteellisuuden tajua eli töihin tai lainaa jos ei tuet riitä - siinä sitä teille

No olisiko kannattanut vaatia vaikka eläkkeiden pienentämistä niin leikattaisiin edes tasapuolisesti kaikilta?

Vierailija
889/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tyhmä päätös oli tehdä tämä muutos opiskelijoille. Suomessa kaikkea pidetään vain perusoikeutena ja lisää halutaan, koska mikään ei ole tarpeeksi. Ei ole pakkoa asua kotona tai soluasunnossa, kunhan vain itse maksaa kulut.

Minulla on oikeuksia, mutta yhteiskunnalla vain velvollisuuksia. Ei mikään kestä tällaista ihmisten hyysäämistä, mikä meillä täällä Suomessa on. Pakko on kuluja karsia sieltä, missä niitä kuluja on.

Jos vielä kertoisit, mitä yhteiskunnallista säästöä syntyisi, jos opiskelijat tai muissa palveluasumisessa asuvat asuisi solussa?

Kulutetaanko lämpöä tai vettä vähemmän solussa, kuin pienessä omassa yksiössään? 

Vai mistä nuo säästöt syntyisi?

Vierailija
890/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Maksakaa itse opiskelunne" Oletkos ikinä kuullut opintolainasta? Sellasella ne syö joka päivä perkeleet.

Jos tehdään opiskelijoiden elämästä tarpeeksi kurjaa niin kyllä tulevaisuuden tekijät löytää paikkansa jostain sivistysvaltiosta.

Lisäksi kyse ei ole siitä että riittääkö kaikilla opiskelijoilla raha, vaan siitä riitt

Äläpäs valehtele. 

Vierailija
891/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No minä en olekaan vaatinut työttömyystukien poistoa enkä eläkkeiden pienentämistä. Jotain suhteellisuuden tajua eli töihin tai lainaa jos ei tuet riitä - siinä sitä teille

Helppoa on haukkua opiskelijoita anonyymisti. Suurin osa heistä käy jo nyt osa-aikatöissä ja/tai nostaa opintolainaa. Sinun maailmassasi he ilmeisesti vain loikoilevat raukeina divaanilla aamusta iltaan ja tilaavat ruokalähetykset kotiin wolttaamalla, yhteiskunnan piikkiin tietenkin ja toki sataprosenttisesti. Olisko pieni reality check paikallaan?

Vierailija
892/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se on siis aivan oikein että opiskelijat käyvät töissä tai ottavat lainaa. Näinhän ovat myös aiemmat sukupolvet tehneet.

Vierailija
893/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin, se on siis aivan oikein että opiskelijat käyvät töissä tai ottavat lainaa. Näinhän ovat myös aiemmat sukupolvet tehneet.

Ero on vain siinä että he ottavat paljon isompia lainoja ja saavat vähemmän tukia kuin vaikkapa vanhempansa. Työssä käynti on myös vaikeampaa kun opiskeluaikoja on rajattu mitä ei ennen ollut vaan yliopistolla sai hengailla vaikka kuinka monta vuotta.

Vierailija
894/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin kaupungissa on noin 30 000 opiskelijaa ja säätiön tarjoamia asukaspaikkoja noin 7000. Huonollakin matikkapäällä näkee että yhtälö ei ihan täsmää, suurimman osan on vähän pakko hankkia katto pään päälle yksityisiltä vuokramarkkinoilta eli käytännössä yksiöistä. Tai muuttaa ystävän/ystävien kanssa kimppakämppään kaksioon tai kolmioon. 

Mistä te soluasunnoista vaahtoajat yhtäkkiä repäisette niitä solupaikkoja parikyttuhatta lisää? Taikatempulla vai? 

Vierailija
895/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen on kokoomuslainen kannustin. Soluasunnosta pois päässyt ei halua sellaiseen takaisin.

Vierailija
896/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikään ei saa siis kehittyä, maailma oli parempi ilman sähköä jne. 

Vierailija
897/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lisäksi kyse ei ole siitä että riittääkö kaikilla opiskelijoilla raha, vaan siitä riitt

Opintorahaa/tukea on opiskelijalle maksettu jo 60-luvulla alkaen eli lähes 60v. Ja sen lisäksi oli ilmainen ruokailu, joka nykyään on usein maksullinen. Joka on suorassa yhteydessä Suomen elintasonnousuun ja hyvinvointivaltioon. 

Ja ennen työllistyminen oli helpompaa, koska tarvittiin avustavaa työvoimaa, johon ei tarvittu ammattitaitoa ja osaamista, nyt sen hoitaa tietotekniikka ja teknologia. 

Vierailija
898/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Menneisyydessä joku kärsi ja kituutti, niin sen on ehdottomasti jatkuttava. "Koska kun minä olin nuori niin silloin se vasta olikin kun susien kanssa tapeltiin koulumatkalla" 

Vierailija
899/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä tämä loputon kateus ja katkeruus henkistä pääomaansa kehittäviä nuoria kohtaan oikein kumpuaa? Ilman koulutusta tämä pääoma- ja luonnonvaraköyhä, syrjäinen pieni maa taantuu entistä enemmän jonkun Romanian tasolle. On erittäin tärkeää, että täällä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja kouluttautua, riippumatta siitä onko vanhemmilla rahaa. Opintojen ohella työskentely on täysin itsestäänselvää kaikille niille, jotka onnistuvat työpaikan saamaan. Kaikkiin harjoittelupaikkoihin on kuitenkin satoja hakemuksia, eikä ole mitään takeita että koskaan tärppäisi. Jäljelle jää sekalaiset hanttihommat. Ja juuri näistä halutaan parempiin hommiin kehittämällä itseä opiskelemalla, mutta eteneminen on vaikeaa.

Suuret ikäluokat syö kaiken. Nyt heidän eläkkeisiinsäkään ei kajota, vaan niistetään kaikki niiltä, joita nimenomaan kannattaisi tukea - niiltä, jotka keksivät tulevaisuuden Nokiat ja kehittävät tätä yhteiskuntaa osaamispääomallaan. Nuoret eivät ole tyhmiä eikä heitä vaivaa dementiakaan, vaan kielitaitoisina he päätyvät valmistuttuaan sinne, missä heitä arvostetaan ja missä maksetaan työstä kunnolla. Tätä hallitus nyt oikein kerjäämällä kerjää. 

Vierailija
900/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vuodet ja vuosikymmenet eivät ole veljeksiä keskenään. 

Siinä missä 50-90-luvulle saakka opiskelijalle riitti työpaikan saamiseen, kun osasi lukea lapusta esim  ota 100. kopiota, arkistoi aakkosjärjestykseen jne. eli avustettavaa työtä yrityksessä oli paljon, johon ei tarvittu mitään ammattitaitoa ja osaamista, kunhan osasi lukea, jolloin opiskelijalle riitti kun käveli yritykseen ja kysyi töitä.  

Tämän päivän opiskelijalta vaaditaan aivan toisenlaista osaamista ja ammattitaitoa, tietotekniikan järjestelmien tuntemusta, lupia, sertifikaatteja, kortteja jne. jotta pääset edes työhaastatteluun, oli kysymys kaupan kassasta tai siivooustyöstä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi