Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä soluasumisessa on niin kamalaa, että ollaan ihan käärmeissään, kun kokoomus haluaa opiskelijat takaisin soluasuntoihin?

Vierailija
28.11.2021 |

https://www.kokoomus.fi/kestavan-tulevaisuuden-vaihtoehto/

"On vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen. Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt."

"Harkitaan opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Opiskelijoiden asumisen laatu ei ole mainittavasti parantunut opiskelijoiden oman asumislisän lakkauttamisen jälkeen, eikä yhteisöllisiin asumismuotoihin tahdo enää löytyä asukkaita."

Onko suomalaiset nykyopiskelijat pilalle hemmoteltuja velliperseitä, jotka eivät kykene asumaan soluasunnoissa? Mikä siinä on niin kamalaa? Ennen vanhaan opiskelijalle ei ollut käytännössä mitään muuta asumismuotoa kuin soluasunnot, eikä ole nykyäänkään suurimmassa osassa maailman maita. Ei edes valtaosassa rikkaita länsimaita. Vaan ihan soluasunnoissa tai oppilaitosten asuntoloissa asutaan. Tai jos satutaan asumaan yksin, niin sitä ei ainakaan tueta veronmaksajien rahoilla, kuten Suomessa tehdään!

Kokoomuksen malli on täysin oikea! Opiskelijat takaisin soluasuntoihin asumaan! Tai ainakaan opiskelijoiden asumista yksiöissä ei tule tukea nykyiseen malliin asumistuella! Niille rahoille on tässä yhteiskunnassa paljon parempaakin käyttöä!

Kommentit (1703)

Vierailija
861/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä niihin soluihin muutetaan, kun niitä on koko ajan vähemmän? Ennen pitkää ne poistuvat kokonaan, se on ollut suunta jo pitkään.

Vierailija
862/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Koskaan ei ole mitään takuuta ollut työpaikasta. Elämä on riskejä - mutta jos ette itse halua itseenne sijoittaa niin miksi meidän muiden pitäisi?"

Miksi meidän muiden pitäisi maksaa veroja siitä hyvästä että sinä pääset nauttimaan mm. ilmaisesta terveydenhuollosta, tieverkoston käytöstä, kirjastolaitoksesta, puhtaasta ja turvallisesta asuinympäristöstä?

Ja sitten kannattaa opiskella alaa, missä on työpaikkoja.

Niin, kannattaako ehdoin tahdoin opiskella työttömäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Koskaan ei ole mitään takuuta ollut työpaikasta. Elämä on riskejä - mutta jos ette itse halua itseenne sijoittaa niin miksi meidän muiden pitäisi?"

Miksi meidän muiden pitäisi maksaa veroja siitä hyvästä että sinä pääset nauttimaan mm. ilmaisesta terveydenhuollosta, tieverkoston käytöstä, kirjastolaitoksesta, puhtaasta ja turvallisesta asuinympäristöstä?

Ette te mitään maksakaan koska olen nettomaksaja.

Mt-potilas sinä olet, et muuta. 

Vierailija
864/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tyhmä päätös oli tehdä tämä muutos opiskelijoille. Suomessa kaikkea pidetään vain perusoikeutena ja lisää halutaan, koska mikään ei ole tarpeeksi. Ei ole pakkoa asua kotona tai soluasunnossa, kunhan vain itse maksaa kulut.

Minulla on oikeuksia, mutta yhteiskunnalla vain velvollisuuksia. Ei mikään kestä tällaista ihmisten hyysäämistä, mikä meillä täällä Suomessa on. Pakko on kuluja karsia sieltä, missä niitä kuluja on.

No miksi niitä kuluja ei karsita joka paikasta tasapuolisesti vaan vain tietyiltä ryhmiltä? Esim. eläkkeiden indeksijäädytys säästäisi moninkertaisesti sen mitä opiskelijoiden tukileikkaukset mutta se ei näköjään käy koska eläkeläiset ovat liian tärkeä äänestäjäryhmä ja heitä ei voi suututtaa.

Sieltä pitäisi myös jäädyttää/leikata ja tehdä joustava eläkemalli Ruotsin tapaan. Ja kaikkia tukia leikata. Eläkeläisten asumistukea etenkin, koska heillä ei ole mitään rajoituksia asunnon ja vuokran suhteen. Opiskelijoilta ja muiltakin asumistukea myös pienemmäksi.

Vierailija
865/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi juuri opiskelijoiden oletetaan ja vaaditaan edelleen elävän a. isän ja äidin lompakolla b. vaikka vieraiden kanssa c. velaksi eläen. 

Ei kenenkään muun täällä tarvitse. Ei työttömien, ei pienituloisten, ei eläkeläisten, ei sairaiden. 

Jep, maksakaa itse opiskelunne - eli täysimääräiset lukukausimaksut käyttöön - niin voitte saada työttömyystukea. Eikö tule vaihtokauppoja?

Vierailija
866/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli solussa ei voi asua koska kanssaopiskelijat ovat narkkeja ja varkaita, joten pitäisi saada kaikille ilmastoitu yksiö. Ei helvetti teitä taas :D

No, jokainen tulkitsee asiat haluamallaan tavalla. Nuo narkki- ja varastarinat eivät ole tuulesta temmattuja, itsellänikin oli muiden ruokia hävyttömästi varasteleva kämppis. Ystäväni veljen solussa kävi teetetyillä avaimilla joku ex-asukas ja vei sieltä tavaraa, mm. arvokasta pienelektroniikkaa. 

Vierailija
867/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tyhmä päätös oli tehdä tämä muutos opiskelijoille. Suomessa kaikkea pidetään vain perusoikeutena ja lisää halutaan, koska mikään ei ole tarpeeksi. Ei ole pakkoa asua kotona tai soluasunnossa, kunhan vain itse maksaa kulut.

Minulla on oikeuksia, mutta yhteiskunnalla vain velvollisuuksia. Ei mikään kestä tällaista ihmisten hyysäämistä, mikä meillä täällä Suomessa on. Pakko on kuluja karsia sieltä, missä niitä kuluja on.

No miksi niitä kuluja ei karsita joka paikasta tasapuolisesti vaan vain tietyiltä ryhmiltä? Esim. eläkkeiden indeksijäädytys säästäisi moninkertaisesti sen mitä opiskelijoiden tukileikkaukset mutta se ei näköjään käy koska eläkeläiset ovat liian tärkeä äänestäjäryhmä ja heitä ei voi suututtaa.

Sieltä pitäisi myös jäädyttää/leikata ja tehdä

Ja eläke muuttaa vain työperusteiseksi, eli jos sitä on kerryttänyt. Jos ei elakettä ole kertynyt, niin toimeentulotuki vain tiukkoine ehtoineen. Jo tämä tervehdyttäisi eläkejärjestelmää, koska nyt maleksijat ja yrittäjät saavat perusteetonta eläkettä.

Vierailija
868/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mikäs iilimadon pollaa puristaa? Särkeekö päätä vai eikö tuet riitä? kyynel ;)

Vierailija
869/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hmm, olen etätöitä tekevät 49-vuotias aikuinen nainen. Sinä sen sijaan vaikutat alta parikymppiseltä kypsymättömältä pikkupojalta. Voi reppanaa. 

Vierailija
870/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi juuri opiskelijoiden oletetaan ja vaaditaan edelleen elävän a. isän ja äidin lompakolla b. vaikka vieraiden kanssa c. velaksi eläen. 

Ei kenenkään muun täällä tarvitse. Ei työttömien, ei pienituloisten, ei eläkeläisten, ei sairaiden. 

Jep, maksakaa itse opiskelunne - eli täysimääräiset lukukausimaksut käyttöön - niin voitte saada työttömyystukea. Eikö tule vaihtokauppoja?

Sanoo ihminen joka on itse saanut ilmaisen 2. tai 3. asteen koulutuksen, ehkä useamman kuin yhden tutkinnon :D Mutta sehän on nii-in eri asia, eiks jeh.

Vierailija
871/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hmm, olen etätöitä tekevät 49-vuotias aikuinen nainen. Sinä sen sijaan vaikutat alta parikymppiseltä kypsymättö

Kannatat siis iilimatopoikaasi. Tai mikä pahempaa, iilimatoa, joka on ihan joku muu.

Vierailija
872/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on liian korkeat vuokrat niissä kaupungeissa joissa tarjotaan koulutusta, ei opiskelijoiden tuet. 

Vierailija
873/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Opiskelijoiden elämäntilanne on määräaikainen. Opiskelun tarkoitus on parantaa opiskelijan työllistymistä ja saatella hänet rahakkaamman elämän alkuun. Opiskeleminen on myös vapaaehtoista.

Jollet ymmärrä näin yksinkertaista asiaa, toivottavasti pääset esimerkiksi pitkäaikaistyöttömäksi ja/tai sairaaksi ja siten alat hahmottaa, mikä ero on opiskelijoilla ja muilla, joita tuetaan. Jotkut oppivat parhaiten ja jotkut ainoastaan kantapään kautta.

Vierailija
874/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä ihmettä sä selität? Miksi opiskelija saisi työttömyystukea? Miten lukukausimaksut kytkeytyy työttömyysmaksuihin? Ja jos yrität tehdä aasinsiltaa työttömyysmaksujen ja työttömyystukien sekä opintotuen ja lukukausimaksun välille, niin tiedoksesi vaan että tässä maassa saa työttömyysturvan vaikka ei olisi maksanut työttömyyskassamaksuja ikäpäivänä. 

Vierailija
875/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solut ovat militarisaation tuotteita n a t s e i n e e n. Kommuunit ovat punkkareiden, hippien ja taideopiskelijoiden yhteisöjä.

Vierailija
876/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitenkä niihin soluihin muutetaan, kun niitä on koko ajan vähemmän? Ennen pitkää ne poistuvat kokonaan, se on ollut suunta jo pitkään.

Tämä. Ja missä niitä soluasuntoja edes on, oli kysymys opiskelija- tai palveluasumisesta, kuin jossa peruskorjaukset ovat tarkoituksella jätetty tekemättä ja odottavat purkamista. 

Soluasumisista on luovuttu jo 80-90-luvulta alkaen, juuri kustannussyistä, koska maapohja, rakennukset ja neliöt halutaan tehokkaaseen käyttöön, kustannussyistä ja siitä 3 heng. soluasunnosta on saatu tehtyä asunto 4, kun yhteisestä tilasta on saatu tehtyä erillinen yksiö. 

Ja tämä on poliittinen päätös ja soluasunnoista aloitettiin luopua jo 80-90-luvulla nimenomaan säästösyistä ja kaikki neliöt haluttiin tehokkaaseen käyttöön, jota ne eivät ole soluasumisessa. 

Vierailija
877/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sanoo ihminen joka on itse saanut ilmaisen 2. tai 3. asteen koulutuksen, ehkä useamman kuin yhden tutkinnon :D Mutta sehän on nii-in eri asia, eiks jeh.

Mutta ei saanut tod. näk. avokätisiä asumistukia ja sossusta rahaa kesällä.

Vierailija
878/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Opiskelijoiden elämäntilanne on määräaikainen. Opiskelun tarkoitus on parantaa opiskelijan työllistymistä ja saatella hänet rahakkaamman elämän alkuun. Opiskeleminen on myös vapaaehtoista.

Jollet ymmärrä näin yksinkertaista asiaa, toivottavasti pääset esimerkiksi pitkäaikaistyöttömäksi ja/tai sairaaksi ja siten alat hahmottaa, mikä ero on opiskelijoilla ja muilla, joita tuetaan. Jotkut oppivat parhaiten ja jotkut ainoastaan kantapään kautta.

Myös työttömyys ja sairastaminen voi olla ja usein onkin määräaikaista. 

Opiskelua en näe täysin vapaaehtoisena, koska meidän yhteiskunnassa se on lähes pakollista, jotta voi työllistyä. Ja onhan esim. eläkkeelle jääminenkin täysin vapaaehtoista, ei siihen kukaan pakota. Moni tekee eläkeikäisenä ihan normaalisti töitä, joten miksi ei sitten kaikki voisi? 

Lihavoinko myös omat tekstit, tuleeko niistä sitten jotenkin asiantuntevampia? 

Vierailija
879/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Maksakaa itse opiskelunne" Oletkos ikinä kuullut opintolainasta? Sellasella ne syö joka päivä perkeleet.

Jos tehdään opiskelijoiden elämästä tarpeeksi kurjaa niin kyllä tulevaisuuden tekijät löytää paikkansa jostain sivistysvaltiosta.

Lisäksi kyse ei ole siitä että riittääkö kaikilla opiskelijoilla raha, vaan siitä riittääkö NIILLÄ raha joilla ei ole varakkaat vanhemmat tukemassa. Pitäisi olla itsestäänselvyys että Suomen hyvinvointi perustuu siihen että kaikki kyvyt käyttöön, heikommista lähtökohdista ponnistaville MAHDOLLISUUS.

Mutta ei - kaikki etsivät kiivaasti ketä lyödä tässä taloustilanteessa. Jos ei ketään muuta löydy joutuu katsomaan peiliin ja miettimään olisko mulle sittenkin riittänyt kymppitonnin hintainen auto.

Vierailija
880/1703 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että on koulujen syyslomat, kun ketjuun on pesiytynyt esimerkiksi tuo höperö iilimato-jankkaaja. Ihan kuin lapsi joka on oppinut uuden kivan sanan ja on aivan täpinöissään ja viljelee sitä kaikkialla. Laajentaisit jo sanavarastoasi ja ilmaisuasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi