Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö fysiikan laskuista selviämään ilman pitkää matikkaa (lukio)

Vierailija
24.02.2015 |

Pitkä matikka ei mahdu lukujärjestykseeni, mutta fysiikasta tykkään ja haluaisin lukea. Ne laskut vaan huolettaa, onko kauheasti vaikemapia kun mitä lyhyessä käydään, olen kyllä hyvä (näin peruskoulumittapuulla) matikassa, että olen valmis hieman ylimääräisiäkin opettelemaan, mutta eihän tule mitään integraaleja tms. mitä ei lyhyessä käydä?

Pari tapausta tiedän jotka lopetti fysiikan matikan vaikeuden takia, mutta luulen että heillä asennekin vaikutti (veli ja kaveri on nää jotka tiedän) 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla ettei mahdu lukujärjestykseen ? 

Vierailija
2/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:01"]

[/quote]

Kaksoistutkinto, amis ja lukio sijaitsee hankalasti ja ei ole kovin hyvät järjestelyt täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö tottakai tulee integraaleja sehän on koko newtonin klassisen mekaniikan perusta

Vierailija
4/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:01"]

[/quote]

Helposti. Itse luin lukioaikana kahta A-kieltä, kahta B-kieltä ja aloitin uuden kielen lukiossa. Ei mahtunut lukujärjestykseen pitkä matikka, joten vaihdoin pitkästä lyhyeen parin kurssin jälkeen. En olisi muuten valmistunut kolmessa vuodessa, kun luin myös paljon ylimääräisiä reaaliaineiden kursseja, koska kirjoitin niitä monta. Ja tuo kielimäärä on vielä ihan tavallinen.

T: ei ap

Vierailija
5/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule integraaleja tai derivointeja ym., vain graafisesti eli kuvaajista katsotaan kulmakerrointa ja lasketaan pinta-alaa. Pärjää varmasti lyhyelläkin!

Vierailija
6/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattais saada mahtumaan..melkeinpä tuntuu että mitä järkeä käydä fyssaa jos ei oo pitkää matikkaa.. Ite juuri ja juuri selvisin pitkästä matikasta mutta fysiikka meni yli hilseen. Toisaalta, mä olin yläasteella myös hyvä (9) matikassa, lukion pitkässä taas kutosen seiskan tasoa. Fysiikka vaikeutuu myös lukiossa huomattavast.

Vierailija
7/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikassa itse matematiikka ei ole kovinkaan erikoista, lähinnä yhtälönratkaisua. Ei pitkällä matikalla ja fysiikalla ole mitään suurta yhteyttä, mitä nyt vektorit tulee pitkässä ja lyhyessä ei, mutta vektorihommatkin on fyssassa yksinkertasia ja lähinnä jotain Pythagoraan lauseella ratkaistavia.

Vierailija
8/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa sen lyhyen matikan kunnolla, niin kyllä sillä käytännössä lukion fysiikassa pärjää. Tietty jokin todistus tai perustelu pitää vain hyväksyä, mutta kyllä ne vähissä on. Ota fysiikka, jos se kiinostaa. Terveisin lukion fysikkamatikkaope

Vierailija
9/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion fysiikka on todella helppoa, lähinnä vaan kerto- ja jakolaskuja ja helppoja päättelyitä. Kursseja on todella monta, asiat jaettu yhdeksään kurssiin ja asiat käydään todella hitaasti ja yksinkertaistettuina. Jos saat mahtumaan vain muutaman kurssin, niin suosittelen, että otat pitkästä geometrian ja derivaattakurssin ja hyväksiluet lyhyeeseen. Lisäksi vektorit- kurssin vaikkei se hyväksilueudukkaan.

Vierailija
10/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mä olen ainakin pärjännyt :) ka on 9 ja fysiikan yo-tentistä (siis ei oikee yo-koe, vaan sitä ennen tehtiin vaan harjoituksena) L. Dervivointia on fysiikassa ja se opetetaan lyhyessä matikassa. Suurin osa laskuista perus matikkaa, koska on valmiina tietyt laskukaavat joita pyöritellään.

Vierailija
11/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:20"]Hyvin mä olen ainakin pärjännyt :) ka on 9 ja fysiikan yo-tentistä (siis ei oikee yo-koe, vaan sitä ennen tehtiin vaan harjoituksena) L. Dervivointia on fysiikassa ja se opetetaan lyhyessä matikassa. Suurin osa laskuista perus matikkaa, koska on valmiina tietyt laskukaavat joita pyöritellään.
[/quote]
Lisään vielä että joillakin on pitkä matikka vaikeaa mutta fysiikka helppoa mutta pitkä matikka vaikeaa, ja toisinpäin. Ei ne kauheasti kytkeydy toisiinsa.

Vierailija
12/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:06"]

Kyllä kannattais saada mahtumaan..melkeinpä tuntuu että mitä järkeä käydä fyssaa jos ei oo pitkää matikkaa.. Ite juuri ja juuri selvisin pitkästä matikasta mutta fysiikka meni yli hilseen. Toisaalta, mä olin yläasteella myös hyvä (9) matikassa, lukion pitkässä taas kutosen seiskan tasoa. Fysiikka vaikeutuu myös lukiossa huomattavast.

[/quote]

Ei vaan mahdu, tätä on koetettu pyöritellä opon, sekä lukion ja amiksen edustajienkin kanssa. Venyisi vähintään neljään vuoteen, kun amiksessa on niin paljon asioita, joita ei voi tehdä itsenäisesti. 

Mä menisin sinne pitkään matikkaan lähinnä kiinnostussyistä, en koska sitä mihinkään tulisin tarvimaan, niin tultiin nyt sit sellaiseen alustavaan ratkaisuun että en sitä lue :( fysiikan kuitenkin haluan. 

Mutta olen yrittänyt saada mahtumaan :/ 

Vierailija
13/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lukea fysiikkaa yliopistotasolle asti niin pitkästä matikasta on reippaasti apua, muuten ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi