Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v käyttäisi kaikki saamansa rahat

Vierailija
24.02.2015 |

xboxin fifa -pelaajien ostoon:/
Maksan pojalle hyvistä koenumeroista ja nyt kun enkun kokeesta tienasi 10e niin se olisi heti pitänyt käyttää virtuaalipelaajien ostoon. Kun en tähän suostunut niin kamala riita tuli. Mielestäni rahaa voisi säästää ja pitää käyttötilillä eikä heti käyttää kaikkea TURHUUTEEN . Hirveä draamaqueen tuo poika on. Juuri tammikuussa käytti mummonsa antamat 50e noihin pelipaketteihin hitto vie. Ja aina sama itkupotkuraivari kuinka KAIKKI kaverit saa ostaa vaikka kuinka noita. (vaikkei oikeasti saa). Ärsyttävää!!!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika itse "tienaa" rahat ja annat ne hänelle, hänen tulee saada ostaa niillä mitä haluaa. Muuten on vähän epäreilua ja ei kovin motivoiva palkinto muutenkaan.

Toisaalta mielestäni hyvistä koenumeroista maksaminen on muutenkin aika kyseenalaista toimintaa.

Lapselle pitää opettaa ja kertoa rahan arvo ja mitä kaikkea muuta tuolla rahalla voisi saada. Eihän ne muuten opi ja ymmärrä. Voittehan vaikka tehdä yhdessä listat, että mihin asioihin käytetään äidin rahaa (=kaikki oikeasti tarpeellinen) ja mihin pojan rahaa (=kaikki "turha" mitä ei ihan oikeasti tarvitse). Poika voi sitten itse päättää siitä listalta mihin rahat menee -vaikka sitten peleihin. Ja jos tuleekin myöhemmin tarve jollekin muulle asialle siinä listalla, on oikein hyvä tilaisuus kertoa siitä rahan arvosta ja säästämisen kannattamisesta.

Et sinä pakottamalla ja suututtamalla saa toista ymmärtämään, vaan itse hänen pitää oppia.

Ja millaista esimerkkiä itse annat rahankäytössä, varmaan itsekin tuhlailet tuollaisia summia kaikkeen omaan pieneen kivaan ja hemmotteluun, vapaa-ajon viettoon?

Vierailija
22/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis poika ei saa viikkorahaa? Vain tienaamalla ja mummolta. Ja sä meinaat viedä nekin rahat? Mieti nyt uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teillä määrää, sinä vai miniteini? Mä olisin jo aikoja sitten kertonut selkeät säännöt ja niissä pysytään ellei tule tarvetta muutoksille. Xbox pois, pelit pois, rahat pois ja vaikka viikon päästä niitä voi alkaa tienaamaan vähitellen takaisin, mutta tietyillä ehdoilla tietenkin.

Miten meinasit pärjätä lapsen kanssa myöhemmin jos nyt jo on vaikeaa?

Vierailija
24/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osasin säästää tuon ikäisenä. Säästinkin useita satasia maksavaan puhelimeen... Enpä tiedä oliko siinä tosin mitään järkeä siinä iässä vielä olla kallis puhelin. Puhelimen jälkeen aloin laittamaan säästöön ja sitten vähän vanhempana käytin niitä shoppailessa.
.
Rajoittaisin oman lapseni rahan käyttöä, että ei kaikki rahat mene peleihin, ensinnäkin 50e kuullostaa paljolta noin nuoren käyttää kerralla peleihin,vaikka kalliita ovatkin.

Vierailija
25/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte jonkun rahasumman jonka saa laittaa peleihinsä mutta joku raja siihenkin. Sinänsä pojalla pitäisi olla oikeus tehdä mitä haluaa rahoilla jotka on ansainnut itse, hyvät arvosanat jne. Jos äiti vie palkintorahat ja päättää mihin ne laitetaan niin loppuu varmaan aika nopeasti into hankkia niitä hyviä arvosanoja.

Vierailija
26/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:42"]Jos poika itse "tienaa" rahat ja annat ne hänelle, hänen tulee saada ostaa niillä mitä haluaa. Muuten on vähän epäreilua ja ei kovin motivoiva palkinto muutenkaan.

Toisaalta mielestäni hyvistä koenumeroista maksaminen on muutenkin aika kyseenalaista toimintaa.

Lapselle pitää opettaa ja kertoa rahan arvo ja mitä kaikkea muuta tuolla rahalla voisi saada. Eihän ne muuten opi ja ymmärrä. Voittehan vaikka tehdä yhdessä listat, että mihin asioihin käytetään äidin rahaa (=kaikki oikeasti tarpeellinen) ja mihin pojan rahaa (=kaikki "turha" mitä ei ihan oikeasti tarvitse). Poika voi sitten itse päättää siitä listalta mihin rahat menee -vaikka sitten peleihin. Ja jos tuleekin myöhemmin tarve jollekin muulle asialle siinä listalla, on oikein hyvä tilaisuus kertoa siitä rahan arvosta ja säästämisen kannattamisesta.

Et sinä pakottamalla ja suututtamalla saa toista ymmärtämään, vaan itse hänen pitää oppia.

Ja millaista esimerkkiä itse annat rahankäytössä, varmaan itsekin tuhlailet tuollaisia summia kaikkeen omaan pieneen kivaan ja hemmotteluun, vapaa-ajon viettoon?
[/quote]

Ei siitä mitään tule jos laittaa peleihin kaikki rahat. Kyllä kerran kuussa voi jotain ostaa, mutta ei kaikkia rahoja tuhlata niihin. Itsekin pienempänä olin hyvin addiktoitunut peleihin ja teki mieli käyttää kaikki aika ja raha niihin. Onko sulla ap pelirajoitukset? Jos saa pelata paljon niin kyllä uppoaakin kaikki tuohon pelaamiseen...

Vierailija
27/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12v tarvitse omaa rahaa, varsinkaan pelien ostoon koko ajan. Rahaa voi antaa silloin, kun lapsella on jokin oikea pyyntö...

Vierailija
28/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samalla tavalla ja 18v iässä lapsesi ottaa pikavippejä niin, että sinuakin kauhistuttaa.

Lapsi oppii käyttämään rahaa vain käyttämällä rahaa. Jos ei saa 12v iässä sitä opetella, vaan äiti vie niin antamansa palkat (hyvistä koenumeroista) kuin pojan pelit (ostettu lahjarahoilla), niin tuloksena ei ole rahaa järkevästi käyttävä teini vaan nuori, joka tietää äidin olevan epäreilu. Siis täysin epäluotettava, kaikin tavoin harhautettava. Ja jos hyvistä numeroista saatu raha ei olekaan saatua rahaa, niin miksi pärjätä kokeissa? Kannattaa lopettaa lukeminen, koska hyvä koenumero johtaa vain siihen, että äiti kaivelee taskunpohjiltakin lapsen lantit ja piilottaa ne.

Tiedät olevasi kusipääraukkis, mutta et vielä tiedä, mihin se johtaa. Teinin kanssa tulee olemaan helvetillistä, jos sinä jo nyt olet yksi perkele.

Vierailija
29/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:43"]Siis poika ei saa viikkorahaa? Vain tienaamalla ja mummolta. Ja sä meinaat viedä nekin rahat? Mieti nyt uudestaan.
[/quote]

Toi on vissiin ala-asteella vielä jolloin kaikenlaisia pikku ja iso kokeita mulla ainakin oli joka viikko. Kyllä siitä helposti tulee jo 20€/vko rahaa.

Vierailija
30/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsolipelaaminen on WT touhua. Onko koko perheenne WT vai vain pelkästään lapsesi? Opettakaa ne pikku pallerot pelaamaan PC:llä niin niistäkin tulee aikuisina työm elämäm koullussa pärjääviä.

Vierailija
31/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, älö nyt määrää kun olet rahan antanut. Juttele ensin  lapsen kanssa miten paljon voi laittaa peleihin. Sitten aloitatte uudelta pohjalta.

Vierailija
32/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä omaa rahaa sellainen on jonka käytöstä ei saa itse päättää?! Ja kantapään kautta oppii mitkä on seuraukset jos kaiken tuhlaa ja eikö siihen olisi myt hyvä oppia eikä vasta sitten kun seuraukset voi olla isommatkin esim. 18v. Täytettyää on puolessa vuodessa luottotiedoton

Vierailija
33/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käyttää kynsilakkoihin. Sillä on niitä ihan tuhoton määrä. Mutta siinäpähän käyttää, jos haluaa jotain kalliimpaa niin voin todeta, että oon kehottanut säästämään, mutta ei näytä säästäneen. Taitava kynsien laittaja se kyllä on, ei voi kiistää.

Vierailija
34/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:42"]

Lapselle pitää opettaa ja kertoa rahan arvo ja mitä kaikkea muuta tuolla rahalla voisi saada.

[/quote] Miksi muka koenumeroista maksaminen on arveluttavaa? Meillä se on kannustanut parempiin numeroihin. Maksaahan jotkut kotitöistäkin(järjetöntä) tai viikkorahaa ihan tyhjästä.
Tuota rahan arvon ymmärtämistä valitettavasti hämärtää yksi pojan kaveri joka saa satoja euroja kuukaudessa taskurahaa..oma poika ei aina tajua ettei meillä voida ottaa tuosta perheestä mallia.
Mutta täytyy nyt miettiä tuota että jos sitten annan pojan käyttää koerahansa mihin haluaa. Siinähän ehkä joskus tajuaa että olisi kannattanut säästää kun jotain muuta halutessaan tili onkin tyhjä. Ap.

Vierailija
35/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12v sijoittaa rahojaan nordnetissä. Pitäisiköhän ottaa siltä tunnukset pois, kun koko ajan tuhlailee? Kyllä tuossa iässä pitää riittää 2 euroa viikossa ja senkin saa käyttää kirjakaupassa, ettei mitään turhaa hanki.

Vierailija
36/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:40"]Alapeukuttajien mukaan pitäisi antaa pojan käyttää rahansa huuhaaseen.? Ap.
[/quote]
Kyllä! Lapsi ei ole vielä aikuinen, jolla on aikuisen velvollisuudet säästää! Anna pitää kivaa niin kauan kun voi. Ehtii elää vielä pipo kireällä vuosia!

Vierailija
37/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina annettu omat rahat käyttää miten haluaa, mutta on tehty selväksi ettei uutta puhelinta tms tipu jos ei itse säästä. (Olettaen että vanha on ehjä)

Vierailija
38/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 12-v tyttö käyttää kaikki rahat Robert's Cofeeseen, huulirasvoihin, hius-juttuihin ja pieniin meikki/ihonhoito ostoksiin. Saa 35€ kuussa. Siis tuohon meikkaamiseen selvennän, että saa käyttää peitepuikko+ripsari+puuteri yhdistelmää ennen yläasteelle menoa, ei tuon ikäinen saa käyttää meillä vielä enempää meikkiä. Syksyllä sit katsotaan uudestaan. Ja tuosta maksaa myös lauantai karkit itse. No älä anna sille rahaa, jos käyttää sitä väärin. Myös jos käyttäytyy huonosti niin meillä on se sääntö että rahaa ei tipu.

Vierailija
39/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:47"]Ei siitä mitään tule jos laittaa peleihin kaikki rahat. Kyllä kerran kuussa voi jotain ostaa, mutta ei kaikkia rahoja tuhlata niihin.

[/quote]

Ei tulekaan mitään ja lapsi oppii sen kyllä, jos saa ensin muutaman kerran tuhlata kaikki rahansa peleihin ja tajuaa pikkuhiljaa, että sitten ei jää ikinä rahaa mihinkään muuhun kivaan. Tälle lapsen omalle hankintalistalle, jonka sisältämät asiat hänen tulee itse ostaa omilla rahoillaan voi laittaa esim. pelit, karkit, sipsit, limut, energiajuomat, kavereiden kanssa tehdyt leffakäynnit tai huvipuistossa käymiset, uudet vaatteet (joita ei oikeasti tarvitse vaan haluaa "muuten vaan", mutta tottakai esim. rikkinäisten tilalle tai muuten oikeaan tarpeeseen tulee vanhempien ostaa).

Näin lapsi oppii pikkuhiljaa ymmärtämään rahankäyttöä ja sen priorisointia itse. Varsinkin kun on menossa nyt yläasteelle ilmeisesti, ja silloin lisääntyy varmaan kavereiden kanssa hengailu ja uusien vaatteiden tärkeys jne.

Vierailija
40/50 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sen pojan pitäisi niitä rahoja säästää? Mikä on se tavara, minkä ÄITI haluaa pojalle? Meillä poika laittaa myös rahansa tietokonejuttuihin, eipä se muuta haluakaan. Miksi materialistisuus olisi parempi? Hyllyt täyteen vaan tavaraa. Not.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi